Sažaljenje. Razumijevanje samih sebe. Moral. Emocionalna stabilnost. Ove riječi trebale bi opisivati barem neke od univerzalnih osobina koje se pripisuju mudrosti, svaka od njih univerzalno je priznata i cijenjena.
Zapravo, ne postoji trajna, dosljedna definicija što bi točno značilo biti mudar. To je iznimno dragocjena vrlina, no u osnovi neobjašnjiva, bezvremena tema koja je odnedavno privukla pozornost stroge, znanstvene prosudbe. Dr. med. Dilip V. Jeste i dr. med. Thomas W. Meeks, obojica profesori na katedri za psihijatriju na University of California, San Diego te istraživači na Sam and Rose Stein Institute for Research on Aging, objavili su prošle godine dokument u kojemu se tvrdi da bi mudrost mogla imati neurobiološke korijene. Drugim riječima, mudrost je ispremrežena.
U lipanjskom broju časopisa Gerontologist trenutno dostupnom i u online izdanju, Jeste i Meeks idu i dalje, pokušavajući identificirati središnje, objedinjujuće elemente koji obilježavaju mudrost. S kolegama sa još četiri sveučilišta, Jeste i Meeks obratili su se skupini međunarodnih stručnjaka radi karakterizacije svojstava mudrosti, inteligencije i duhovnosti – te mjerenja modusa na koji svaka pojedina osobina nalikuje ili se razlikuje od ostalih.
“Postoji nekoliko glavnih definicija mudrosti, no nema jedinstvene, sveobuhvatne definicije, koja bi obuhvatila svaki pojedini značajan aspekt mudrosti”, rekao je Jeste, pročelnik Estelle and Edgar Levi Chair in Aging, profesor psihijatrije i neuroznanosti te ravnatelj gerijatrijske psihijatrije na University of California San Diego. “Inteligencija i duhovnost dijele odlike sa mudrošću, no one nisu ista stvar. Pojedina osoba može biti inteligentna, no zato joj može nedostajati praktičnog znanja. Duhovnost se često vezuje sa starosnom dobi, baš kao i mudrost, no većina istraživača mudrost nastoji definirati sekularnim (svjetovnim) nazivljem, umjesto duhovnim. “
Istraživanje se sastojalo od dvodijelnog elaborata i upitnika sastavljenog od 53 izjave koje su se odnosile na koncepte mudrosti, inteligencije i duhovnosti. Pronašli su pedeset i sedmero stručnjaka koje su zatim kontaktirali e-mailom, tridesetoro ih se odazvalo. Faza 1 istraživanja otkrila je značajne razlike među pojedinim skupinama koncepata u 49 izjava od 53. Mudrost se razlikovala od inteligencije u 46 od 49 elemenata, dok se od duhovnost razlikovala u 31 elementu. U fazi 2, definicija mudrosti dodatno je oplemenjena fokusiranjem na 12 elemenata sadržanih u rezultatima faze 1. Većina se stručnjaka složila da bismo mudrost mogli obilježiti na sljedeći način, a utvrdili su Jeste i Meeks:
– Imanentna je ljudima
– Predstavlja oblik naprednog kognitivnog i emocionalnog razvoja potaknutog iskustvenim
– Predstavlja osobnu, premda rijetku, kvalitetu
– Moguće ju je usvojiti, sa starosnom dobi dobiva na sve većem značaju i moguće ju je mjeriti
– Njezina snaga najvjerojatnije ne ovisi o uzimanju lijekova
Istraživanje je provedeno pomoću Delphi metode, koju je RAND Corporation razvila pedesetih godina prošlog stoljeća, a temelji se na načelu da su prognoze koje su rezultat organizirane grupe stručnjaka umnogome preciznije od onih koje su rezultat neorganizirane grupe ili pojedinaca. Autori dokumenta identificirali su 60 priznatih stručnjaka u području mudrosti u svijetu, fokusirajući se na one izvan njihovih vlastitih ustanova. Odabrani su trebali imati najmanje dvije recenzirane publikacije na temu mudrosti i duhovnosti, iako broj ukupnih publikacija nije bio jedini kriterij odabira.
Stručnjaci su u sklopu istraživanja trebali odrediti stopu relevantnosti i značajnosti šest izjava (npr. “koncept je moguće primijeniti na ljudima”), temeljenu na njihovom vlastitom poznavanju empirijskih dokaza u sklopu koncepata inteligencije, mudrosti i duhovnosti. Bodovna ljestvica određena je u rasponu od 1 (definitivno ne) do 9 (definitivno da). Stručnjaci su zatim zamoljeni ocijeniti važnost 47 komponenti, poput altruizma, praktičnih životnih vještina, smisla za humor, realizma, spremnosti oprostiti drugima i samopoštovanja, u sklopu koncepata mudrosti, inteligencije i duhovnosti.
“Jedan elaborat, naravno, ne može cjelovito i u potpunosti definirati mudrost”, rekao je Jeste. “Njegova vrijednost počiva na postavci da su stručnjaci međusobno postigli značajno suglasje da je mudrost doista posebna cjelina s nizom karakterističnih osobina. Podaci objedinjeni ovim istraživanjem trebali bi pomoći u osmišljavanju budućih empirijskih istraživanja na temu mudrosti.”
Izvor: University of California – San Diego