Astrofizika

Kako znamo da se dogodio Veliki prasak?

u390838900983

Svemir se širi

Kada noću pogledamo nebo, zvijezde koje vidimo nalaze se unutar naše galaksije. No, postoje neke „nejasne mrlje“ za koje trebamo teleskop kako bismo ih bolje vidjeli. Te „mrlje“ su druge galaksije poput naše, ali su puno dalje od nas nego zvijezde koje vidimo.

Ako te galaksije pogledamo pobliže, očekujemo da se neke galaksije kreću prema nama, a neke udaljavaju od nas. Istina je da se gotovo sve galaksije udaljavaju od nas, neke čak i velikom brzinom.

Znamo da se galaksije udaljavaju od nas zbog utjecaja zvanoga ‘crveni pomak’ (engl. red-shift). To možemo usporediti s automobilom kojemu je zvuk viši kada nam se približava, a dublji kada se udaljava.

Ako se većina galaksija udaljava od nas, možemo zaključiti da se svemir širi; to ne znači da je Zemlja u središtu svemira. Možemo zamisliti svemir kao kolač koji se širi u pećnici. Svaka točka se udaljava od neke druge točke bez obzira gdje se nalazi.

Činjenica da se svemir širi sugerira nam da je nekada bio manji i kompaktniji. Ako se vratimo dovoljno daleko u prošlost, postojao je trenutak kada je sva materija u svemiru bila u jednoj točki i zatim eksplodirala prema van. Taj trenutak se naziva ‘Veliki prasak’. Prema trenutnoj veličini svemira i brzini kojom se širi možemo zaključiti da se taj trenutak dogodio prije otprilike 14 milijardi godina.

Možemo vidjeti svjetlo koje je ostalo nakon Velikoga praska

mikrovalovi

Ne možemo ga vidjeti golim okom, ali možemo nekim teleskopima. Naše oko vidi samo dio svjetla u svemiru. Pored vidljivoga svjetla postoje i druge vrste svjetla, poput X-zraka, infracrvenoga svjetla, ultraljubičastoga svjetla, radiovalova i mikrovalova. Ta svjetla imaju kraće ili duže valne duljine od vidljivoga svjetla.

Nakon Velikoga praska svemir je bio poplavljen nevjerojatno sjajnim svjetlom. Kako se svemir širio, svjetlo se rastegnulo i pretvorilo u mikrovalove koje ne možemo vidjeti golim okom.

Posebnim teleskopom možemo vidjeti svjetlo koje je nastalo kada i svemir. Zapravo, kada gledate kroz teleskop vidite čitavo nebo ispunjeno posebnim sjajem, danju i noću. Za razliku od svjetla koje dolazi od zvijezda, ovaj sjaj je isti bez obzira otkud ga promatrate te kad i gdje se nalazite.

Gledanje u svemir je kao gledanje u prošlost. Svjetlu s objekata koji su jako udaljeni treba više vremena da dođe do nas nego svjetlu s objekata koji su blizu. Ako je objekt milijun svjetlosnih godina od nas, mi zapravo gledamo kako je on izgledao prije milijun godina.

Teleskopi su danas toliko razvijeni da možemo vidjeti objekte koji su udaljeni od nas milijarde svjetlosnih godina.

Ako se Veliki prasak stvarno dogodio, možemo očekivati da ćemo gledajući dovoljno daleko otkriti oblake plina koji se još nisu pretvorili u zvijezde i galaksije.  Ti oblaci bi trebali imati drugačiji sadržaj nego što ga ima moderni svemir. Razlog tome je to što je većina kemijskih elemenata u modernome svemiru nastala unutar zvijezda. Najraniji oblaci plina ne sadrže kompleksne elemente. Oni bi trebali u potpunosti biti sastavljeni od osnovnih elementa, vodika i helija.

Nedavno, daleko u svemiru pronađeni su takvi oblaci plina. Neki od njih su stari oko 15 milijardi godina. Čak i s te nevjerojatne udaljenosti možemo zaključiti od čega su napravljeni analizirajući svjetlo koje prolazi kroz njih.

Ta analiza pokazuje da su sastavljeni većinom od vodika i helija, baš kao što teorija Velikoga praska predviđa.

Što je bilo prije Velikoga praska?

Ako se Veliki prasak i dogodio, što je bio uzrok i što je postojalo prije Velikoga praska? Ovo je jedno od najvećih pitanja u znanosti danas. Neki znanstvenici misle da se svemir nije proširio samo jednom nego se širio i skupljao mnogo puta.

Za druge, ovo pitanje ne zahtijeva odgovor. Stephen Hawking je sugerirao da je vrijeme počelo s Velikim praskom, i to je to.

Izvor: BBC

kviz o teoriji velikog praska

Student elektrotehnike na Tehničkom Veleučilištu u Zagrebu. Veliki obožavatelj Android operativnog sustava, programskog jezika Java i mikrokontrolera. Uskoro ponosni suvlasnik portala www.nalijepi.me

1. Ian Brkljaca

siječanj 31, 2013 kod 8:08 pm

pa sta nije to dopplerov efekt a ne crveni pomak ?? ispravite tu pogresku

siječanj 31, 2013 kod 8:08 pm

di se širi?? di je granica svemira??što se nalazi iza granice svemira????

3. Utena Tenjou

siječanj 31, 2013 kod 8:13 pm

_______________________

činjenica je da kolač u pećnici nije nastao od jednog zrna brašna,nego je bilo potrebno mnogo sastojaka da bi dobio formu i preduvjete da dođe u pećnicu…a da ne govorimo o tome da svi sastojci za kolač hipotetski mogu stajati milione godina jedno kraj drugog ali kolač se neće napraviti sam od sebe…;)

4. Ana - Marija Rukavina

siječanj 31, 2013 kod 8:17 pm

Nije nikakva pogreška. Ako se izvor svjetlosti udaljava od opažača, zbog Dopplerova efekta spektar će biti pomaknut prema području većih valnih duljina (pomak prema crvenom). ;))

5. Mario Jerbić

siječanj 31, 2013 kod 8:18 pm

crveni pomak je jedan slučaj dopplerovog efekta… postoji i plavi pomak, slučaj kad bi se objekt približavao…

6. Mario Miletić

siječanj 31, 2013 kod 8:27 pm

A nije moguce da se galaksiji krecu u prostoru, a ne da se prostor siri? Po teoriji da je razlog odmicanja drugih galaksija od nase bi se doslo do zakljucka da je svaka galaksija usidrena u odredjenoj tocki svemira te da se odmice jer se “tijelo” svemira rasteze?

siječanj 31, 2013 kod 8:30 pm

ovisi o točki gledišta , oni koji se nalaze na drugom kraju svemira mogu tvrditi da se svemir skuplja .

• Yac

srpanj 19, 2014 kod 1:32 am

Ne mogu. Galaksije se i od njih odmicu.

8. Nina Vukovic

siječanj 31, 2013 kod 8:34 pm

Znamo tako sto nam je to neko rekao, kao i sve ostalo sto “znamo”. A cim pocnemo da razmisljamo drugacije od onoga sto “znamo”, znaci da smo ludi 🙂 Da nas je malo vise ludih, mozda bi svijet konacno bio normalan 🙂

siječanj 31, 2013 kod 8:37 pm

Ne Nina, nisi shvatila.

10. Zac Amer

siječanj 31, 2013 kod 8:42 pm

Da, ja sam ipak zaokupljen teorijom, da je prvo morao biti “onaj” VELIKI PRASAK, pa tek onda svaka Galaksija je imala svoj Prasak..! : ))

11. Zac Amer

siječanj 31, 2013 kod 8:58 pm

Sama činjenica, da ovdje nema baš neki rasprava o teorijama, dokazuje več dokazano, da ljudski um je dostigao svoj domet do Mjeseca, sve ostalo su “maštarije”, pa si ti misli jack! P.S. I naravno, što neki ljudi izvrsno barataju svemirslim pojmovima, imenima…! : ))

12. Sašenko Sadiković

siječanj 31, 2013 kod 9:19 pm

NIKAKO

13. Perviz Redzo

siječanj 31, 2013 kod 9:20 pm

“On je nebesa i Zemlju iz ničega stvorio! ” (Al-An´am, 101)

“Zar ne znaju nevjernici da su nebesa i Zemlja bili jedna cjelina, pa smo ih Mi raskomadali, i da Mi od vode sve živo stvaramo? I zar neće vjerovati?”(Al-Anbiya´, 30)

“Mi smo nebo moći Svojoj sazdali, i Mi smo, uistinu, oni koji ga šire.” (Az-Zariyat, 47)

“Tako Mi neba punog zvjezdanih puteva.” (Az-Zariyat, 7)

“I noć i dan Njegovo su djelo, i Sunce i Mjesec, i svi oni nebeskim svodom plove.” (Al-Anbiya´, 33)

“I to što je nebeski svod osiguran Naše je djelo, a oni se ipak okreću od znamenja koja su na njemu.” (Al-Anbiya´, 32)

“On je taj koji iz ničega stvara i On će to ponovo vratiti, to je Njemu lahko; On je uzvišen i na nebesima i na Zemlji; On je silan i mudar.” (30:27)

” Reci: “Može li ijedno vaše božanstvo stvarati iz ničega, zatim da to ponovo vrati?” Reci: “Allah(Bog) stvara iz ničega, zatim će to ponovo učiniti!” Pa kuda se onda odmećete?” (10:34)

14. Zee Tso

siječanj 31, 2013 kod 9:27 pm

da skratimo pricu, to su samo teorije.

15. Yoda

siječanj 31, 2013 kod 10:29 pm

Odlican dokumentarac, sto se tice teme, gledati drugi i treci deo.

siječanj 31, 2013 kod 9:29 pm

Postoje dokazi za te teorije. Za druge ne postoje jednako dobri.

17. Utena Tenjou

siječanj 31, 2013 kod 9:31 pm

sve je energija koja vibrira na određenim frekvencijama..univerzum zamišljam fraktalno.. ono što ne mogu zamisliti je izvor energije.

18. Dejan Buranji

siječanj 31, 2013 kod 9:36 pm

Mario, kreću se galaksije po prostoru, al se i pristor među njima širi.
    Mirko, i oni sa drugog kraja svemira će vidjeti da se svemir širi jer se širi u svim smjerovima.
    Nina, možeš razmišljati drugačije, ali ne možeš protiv dokaza.

19. Zac Amer

siječanj 31, 2013 kod 9:40 pm

Ne vijerujem ni (b)ogu ni vragu bez dokaza, a jedini dokaz, je več odavno dokazani falsifikat od ne postoječeg povijesničara! : )) laka vam noć!

20. Ivan Marić-Blekić

siječanj 31, 2013 kod 11:19 pm

Nije mi razumljiva činjenica da danas nakon 13,7 milijardi godina postojanja svemira još uvijek na Zemlji detektiramo kozmičko mikrovalno ili pozadinsko zračenje koje je nastalo kada je svemir postao proziran tj. star oko 300 tisuća godina i imao temperaturu oko 3 tisuće K. Ono što meni tu nije jasno: tom fotonu svjetla kojeg mi danas primamo na Zemlji oslabljenog kao mikrovalno zračenje, trebalo je oko 13,7 milijardi god. da najvećom mogućom brzinom -brzinom svjetlosti (300000km/sec), dođe do nas. KAKO SMO MI KAO MATERIJA MOGLI DOĆI DO NAŠEG SADAŠNJEG POLOŽAJA U SVEMIRU PRIJE TOG ZRAČENJA, gdje smo ga pretekli?? a krenuli smo približno sa istog mjesta ( 300 tisuća godina od Velikog praska i nakon inflacije kada je Svemir po našim današnjim spoznajama imao promjer oko 100 mil. ly). Jedini logičan odgovor po meni bio bi, da smo se mi već tada kada je to zračenje generirano nalazili negdje na jako velikoj udaljenosti od njega, a što opet nije u skladu s teorijom Velikog praska.

21. Anja Biruški

siječanj 31, 2013 kod 10:23 pm

NE ZNAMO

siječanj 31, 2013 kod 10:57 pm

to znaći da velikog praska nije ni bilo !!! jer vrijeme i prostor postoje od uvijek.(prostor i vrijeme se ne mogu rastezati zbijati ,bilo kako mijenjati,jer se nula ne može fizički promjeniti!!

23. Chipson Chipson

siječanj 31, 2013 kod 11:23 pm

i ako je bio zašto je bio i kako se zvao prostor u kome se desio veliki prasak prije nastanka svemira

24. Vedran Govorušić

siječanj 31, 2013 kod 11:57 pm

prostor i vrijeme bi onda trebali nastat u isto vrijeme

• Yac

srpanj 19, 2014 kod 1:38 am

I u istom prostoru

25. Zac Amer

veljača 1, 2013 kod 5:18 am

Dobro jutro! Da, tak´ sam si i mislio, da ste jedni druge fascinirali s tim Svemirom. Ja sam to več sve isfilozofirao u svojoj teoriji o Nebitku&Bitku, no dobro. Ipak je astrologija nastarije i najsvrsishodnije ljudsko otkriče. E, onda, ove naše televizijske i seoske vračare i vračevi to pretvore u sprdačinu vidovnjaštva i to sve zbog lakomosti za NOVCEM, sramota! Kad bi ljudi više se bavili astrologijom, a manje astronomijom, bilo bi više KORISTI. Ma, sve je to okay i ja uživam s frendovim raspravljati o zvijezdanoj noći, naslonjeni na aute uz pivicu, ali sve BITNO već ZNAMO. Mi do njih s ovom tehnologijom, nebudemo nikad stigli, a ONI, ako imaju “savršenu” tehnologiju i odluče danas doči do nas, evo ih več sutra u gostima kod nas. Tko zna možda im treba 5 dana, to je kao autom od Miami Beacha do LA-a, a dug je to i naporan put, pa im se neda, tko bi to sve znao…?! Dakle, “sve je zapisano u zvijezdama!” Ja sam počeo proučavati Ovnove 1990 godine i bio sam na takvom poslu svakodnevno s ljudima “u 4 oka”, pa sam u svemu tome uspijevao. Od moje 5-ero dijeco, dvije kčerke blizanke, su Ovnice i jedan sin Ovan. S njima sam prošao sve od raja do pakla i sad smo tisućama kilometara udaljeni jedni od drugi, komuniciramo samo kad im trebam nešto oko Božića, strašno. Oko njih su stalno neki problemi, evo samo poznati glumac Marlon Brando, koje je samo on prošao tragedije kao Ovan, pa onda Henry VIII. strašno. Sva sreča, da sam ja kao “kultivated Gemini(Blizanac)”, u Miamiu završio jedan jednodnevni seminar za Ovnove&Ovnice, te sam se uspio nekako spasiti od puno problema. Inače, od njih kakvi jesu, “teški kao ljudi”, sigurno bi završio u Vrapču-“Noćnom Clubu Ludnica” !!!! Pa si ti misli jack, svrsishodnost astrologije?! : ))))

26. Dejan Buranji

veljača 1, 2013 kod 6:03 am

Mirko teorija relativnosti je dokazana, ako imas neke drugacije dokaze, napravi znanstveni radi i imas nobelovu nagradu.

veljača 1, 2013 kod 7:18 am

Mirko puno toga ne kuži. A možda nas zajebava.

veljača 1, 2013 kod 11:30 am

a što ti to kužiš?

29. Psilocybemir Cubensisor

veljača 1, 2013 kod 9:01 pm

da je teorija relativnosti dokazana bila bi zakon a ne teorija….

veljača 2, 2013 kod 6:56 am

Dokazana je nebrojeno puta. Za razliku od boga.

31. Anđa

veljača 2, 2013 kod 2:10 pm

čini mi se da odrastanjem gubimo sposobnost da se čudimo, prepuštamo se navikama i prihvaćamo život takvim…život je zagonetka…velika zagonetka.

32. Barba Stogaj

srpanj 18, 2014 kod 2:04 pm

Tko je rekao da ZNAMO ? Valjda su to neki pretpostavili, a naivci ptihvatili ?

33. Hapa Hapić

srpanj 18, 2014 kod 2:05 pm

nagađaju a pojma nemaju šta je bilo

34. Zaklana Kvočka

srpanj 18, 2014 kod 2:09 pm

A pa vidjeli smo ;D

35. Boris Lavrencic

srpanj 18, 2014 kod 2:12 pm

PA NE ZNAMO!!!!!! Zato se i zove TEORIJA velikog praska!!!!!

36. Boris Lavrencic

srpanj 18, 2014 kod 2:20 pm

Neko spomene TEORIJU urote i svi uuuuuuuuuuuu…. a neko spomene TEORIJU velikog praska i odmah kako znamo. a što nebi onda znali više o TEORIJI urote?? TEORIJA JE TEORIJA!

• Vanja Jurić

srpanj 19, 2014 kod 10:19 am

Nije. Postoji razlika između znanstvene teorije i kojekakvih baljezgarija.
      ”In modern science, the term “theory” refers to scientific theories, a well-confirmed type of explanation of nature, made in a way consistent with scientific method, and fulfilling the criteria required by modern science. Such theories are described in such a way that any scientist in the field is in a position to understand and either provide empirical support (“verify”) or empirically contradict (“falsify”) it. Scientific theories are the most reliable, rigorous, and comprehensive form of scientific knowledge,[6] in contrast to more common uses of the word “theory” that imply that something is unproven or speculative (which is better characterized by the word ‘hypothesis’).” S Wikipedije http://en.wikipedia.org/wiki/Theory
      Ili detaljnije: http://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_theory i http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

37. Hrvoje Miklošević

srpanj 18, 2014 kod 4:22 pm

mislim da se sirenje i oblik svemira moze dokazati jednostavnim pokusom
    ispravite me ako grijesim
    ispalimo atomsku bombu izvan heliosfere u meduprostor
    i onda pratimo kako se eksplozija siri

38. Edi Krajinović

srpanj 18, 2014 kod 2:29 pm

a glupih likova ovdje :/

39. pava

srpanj 18, 2014 kod 4:40 pm

moguce da je nas svemir izasao iz crne rupe i tako se poceo siriti…sve sto udje u crnu rupu trebalo bi negdje i izaci…pa je tako moguce da je crna rupa “nesto” progutala i da je to nesto izaslo u nekoj sesnaestoj dimenziji (nasoj) kao nas svemir.,..kao veliki prasak…i od tada se to “nesto” sto je izislo iz crne rupe formiralo kao nas svemir…

40. Nina-Jela Tucak

srpanj 18, 2014 kod 2:59 pm

Lijepo, piše u Rig Vedi B-)

41. Branko Šimić

srpanj 18, 2014 kod 3:44 pm

Ivica Išek – otkud tebi da je u Svemiru sve savrseno poslozeno..u tom prostoru su uglavnom kaoticni uvjeti!?

42. Siniša Župan

srpanj 18, 2014 kod 3:53 pm

kako volim kad ljudi ne razumiju razliku između teorije i hipoteze. Evo link za malu edukaciju

43. Senad Kolasinac

srpanj 18, 2014 kod 4:02 pm

I opet ljudi komentarišu samo na osnovu naslova.
    Teorija zavjere nije teorija, i ne može se porediti sa.bilo kojom naučnom teorijom. Isto kao sto vjeronauka nije nauka.
    A to sto većina ljudi nije čula za COBE, WMAP i Planski govori o stanju našeg obrazovnog sistema.

44. Haris Gorak

srpanj 18, 2014 kod 4:33 pm

Naravno da vjeronauka nije isto što i nauka. Vjeronauka je spoznaja višeg reda od nauke tj. omogućava spoznaju i onoga što je za nauku nedokučivo i neobjašnjivo.

• Red John

srpanj 20, 2014 kod 12:22 pm

znaci ono kaj se ne moze objasniti samo kazes bog je to tak napravio ii tak mora biti ha

45. Damjan Kolarek

srpanj 18, 2014 kod 5:40 pm

pitajte Russel Crowa, on sigurno zna: http://www.youtube.com/watch?v=gATGA_7ESNE

46. Toth Ivan

srpanj 18, 2014 kod 6:03 pm

Onaj koji jest,Stvorio prasak on zna!

47. Kristian Gustin

srpanj 18, 2014 kod 6:47 pm

bilo je na dnevniku

48. Mila Firić Skejić

srpanj 18, 2014 kod 7:32 pm

sex je prasak i ništa više!

49. Станислав Бранковић

srpanj 18, 2014 kod 8:34 pm

Znate … po formuli Švarcšildovog radijusa ( koja izračunava dijametar tela na koji njegova masa treba da se svede da bi brzina umicanja sa njegove površine postala veća od brzine svetlosti, tj. da bi postalo “crna rupa” ) procenjena masa vidljivog svemira zadovoljava taj kriterijum sve do radijusa od oko 300 svetlosnih godina. Mi dakle živimo u jednoj crnoj rupi, i sve što vidimo i postoji oko nas samo je vibracioni eho momenta u kome je ona nastala (big beng )… Naš kosmos-crna-rupa zatim formira mirijade novih kosmosa “nižeg” reda, kao što izvesno postoje i kosmosi “višeg” reda. “I dokle tako, gde je kraj ?” (pitaćete se ) Nema kraja, naravno …

50. Johnny Goto

srpanj 18, 2014 kod 10:47 pm

čuli smo …?

51. Vesna Lokar

srpanj 18, 2014 kod 11:12 pm

Da se svemir širi piše i u Bibliji, za to nam ne treba znanost. Ako bacim bombu, hoće li ona stvoriti red ili nered? A od kuda su nastali materijali (kemijski elementi) kojima ću napraviti bombu? Činjenica je da znanost, ukoliko ne uključi Božje stvaranje, zapravo pojma nema kako je nastao svemir i život. http://www.youtube.com/watch?v=ej-0gv70o04

• Vanja Jurić

srpanj 19, 2014 kod 10:22 am

Također, između ostalih gluposti, piše i da je svjetlost nastala prije sunca.

• Vesna Lokar

srpanj 19, 2014 kod 1:22 pm

Ono što se razumom ne može objasniti, ni znanstveno definirati, prihvaćamo vjerom, onako kako Bog kaže u svojoj Riječi. Bog je Stvoritelj svega, a Njegova Riječ je istinita, tako da ne vidim razlog zašto vjerom ne bismo prihvatili da je prvo stvorio svjetlost, a onda nebeska tijela? Biblija je puna znanstvenih činjenica. Evo nekih: Svi elementi su stvoreni istovremeno. Zemlja je stvorena prije zvijezda. Biljke su stvorene prije Sunca. Ptice su stvorene prije gmizavaca i sisavaca. Sunce je stvoreno četvrtog dana, nakon Zemlje. Sunce, Mjesec i zvijezde su stvoreni u isto vrijeme.

52. Vesna Lokar

srpanj 18, 2014 kod 11:29 pm

53. Davor Gajger

srpanj 19, 2014 kod 4:13 am

Kvantna fizika ima teoriju da svemir ima oblik “probušene krafne” i kereće se od unutra prema van i obratno u krug. Na taj način se skuplja i širi. kad se kreće prema unutarnjem dijelu, to jest vanjskom.

54. Dražen Bručić

srpanj 19, 2014 kod 6:45 pm

genecki kod

55. muris

rujan 19, 2015 kod 2:51 pm

Teorija velikog praska je u potpunosti potvrdzena i nebrojeno puta dokazana i mislim da u nju nebi trebalo sumnjati i ispravljati je to sto pise u ovom tekstu je istina i tako je bilo.

Više u Astrofizika