Pratite nas

Zdravlje i Medicina

Karcinom kože

Rak kože – nenormalan rast stanica kože – najčešće se razvija na koži izloženoj suncu,  ali ovaj uobičajeni oblik raka može se pojaviti i na područjima vaše kože koja obično nisu izložena sunčevom svjetlu. Postoje tri glavne vrste raka kože – karcinom bazalnih stanica, karcinom pločastih stanica i melanom.

Rizik od raka kože možete smanjiti ograničavanjem ili izbjegavanjem izlaganja ultraljubičastom (UV) zračenju. Rano otkrivanje raka kože daje vam najveću šansu za uspješno liječenje.

Gdje se rak kože razvija

Rak kože razvija se prvenstveno na područjima kože koja su izložena suncu, ali može se formirati i na područjima koja rijetko vide svjetlost dana – na dlanovima, ispod noktiju i na genitalnom području. Rak kože zahvaća ljude svih boja kože, uključujući i one s tamnijim tenom. Kada se melanom pojavljuje kod ljudi s tamnim tonovima kože, vjerojatnije je da će se pojaviti u područjima koja obično nisu izložena suncu, kao što su dlanovi ruku i tabani.

Znaci i simptomi karcinoma bazalnih stanica

Karcinom bazalnih stanica obično se pojavljuje u dijelovima tijela izloženim suncu, kao što su vrat ili lice.

Karcinom bazalnih stanica može se pojaviti kao:

• kvrga
  • smeđe ozljede poput ožiljaka
  • Krvarenja ili ranjavanja koje se liječi i vraća

Znaci i simptomi karcinoma pločastih stanica

Najčešće se karcinom pločastih stanica javlja na područjima vašeg tijela koja su izložena suncu, kao što su vaše lice, uši i ruke. Osobe s tamnijom kožom češće će razviti karcinom pločastih stanica na područjima koja često nisu izložena suncu.

Karcinom pločastih stanica može se pojaviti kao:

• Čvrsti, crveni čvor
  • Ravna lezija s ljuskavom površinom

Znakovi i simptomi melanoma

Melanom se može razviti bilo gdje na vašem tijelu, a najčešće se pojavljuje na licu muškaraca. Kod žena se ova vrsta raka najčešće razvija na nogama. I kod muškaraca i kod žena melanom se može pojaviti na koži koja nije bila izložena suncu.

Znakovi melanoma uključuju:

• Velike mrlje s tamnijim točkicama
  • Male lezije s nepravilnim rubom i dijelovima koji izgledaju crveno, ružičasto, bijelo, plavo ili plavo-crno
  • Bolne lezije koje svrbe
  • Tamne lezije na dlanovima, tabanima, prstima, u ustima, nosu, vagini ili anusu.

Kada posjetiti liječnika

Zakažite sastanak sa svojim liječnikom ako primijetite bilo kakve promjene na vašoj koži koje vas brinu. Nisu sve promjene kože uzrokovane rakom kože. Vaš liječnik će istražiti vaše promjene na koži kako bi utvrdio uzrok.

Gdje se rak kože razvija

Rak kože nastaje kada se u DNA stanicama kože pojave pogreške (mutacije). Mutacije uzrokuju rast stanica izvan kontrole i tvore stanice raka.

Ultraljubičasto svjetlo i drugi potencijalni uzroci

Velik dio oštećenja DNA u stanicama kože posljedica je ultraljubičastog (UV) zračenja koje se nalazi u sunčevom svjetlu i svjetlima koja se koriste u solarijima. No, izlaganje suncu ne objašnjava rak kože koji se razvija na koži koja obično nije izložena suncu. To ukazuje da druge čimbenike koji mogu doprinijeti riziku od raka kože, kao što je izloženost toksičnim tvarima ili stanjima koja slabe imunološki sustav.Čimbenici koji mogu povećati rizik od raka kože uključuju:Blijeda put – Svatko, bez obzira na boju kože, može dobiti rak kože. Međutim, manje pigmenta (melanina) u vašoj koži osigurava manju zaštitu od štetnog UV zračenja. Ako

• imate plavu ili crvenu kosu i oči svijetlih boja, mnogo je vjerojatnije da ćete razviti rak kože nego osoba s tamnijom kožom.
  • Povijest opekotina od sunca
  • Prekomjerno izlaganje suncu. Svatko tko provodi dosta vremena na suncu može razviti rak kože, posebno ako koža nije zaštićena kremom za sunčanje ili odjećom.
  •  Nadmorska visina – Ljudi koji žive u sunčanim, toplim klimama izloženi su više sunčeve svjetlosti nego ljudi koji žive u hladnijim podnebljima. Živjeti na višim visinama, gdje je sunčeva svjetlost najjača, također vas izlaže više zračenja.
  • Madeži – Osobe koje imaju mnogo madeža ili abnormalnih mola koje se nazivaju displastični neviji imaju povećani rizik od raka kože.
  • Obiteljska povijest raka kože – Ako je jedan od vaših roditelja ili brat ili sestra imao rak kože, možda imate povećani rizik od bolesti.
  • Povijest raka kože – Ako ste jednom razvili rak kože, postoji rizik da ga ponovno razvijete.
  • Izlaganje zračenju –
  • Izlaganje određenim tvarima – Izlaganje određenim tvarima, kao što je arsen, može povećati rizik od raka kože.

Prevencija

• Izbjegavajte sunce tijekom sredine dana.
  • Koristite kremu za sunčanje tijekom cijele godine.
  • Izbjegavajte solarij – Svjetla koja se koriste u solarijima emitiraju UV zrake i mogu povećati rizik od raka kože.
  • Budite svjesni lijekova osjetljivih na sunce – Neki uobičajeni lijekovi na recept i bez recepta, uključujući antibiotike, mogu učiniti vašu kožu osjetljivijom na sunčevu svjetlost.
  • Redovito provjeravajte kožu i javite liječniku promjene – Pregledajte kožu često zbog novih izraslina kože ili promjena u postojećim madežima, pjegama, udarcima i madežima.

U svijetu gdje je svaka sekunda važna, zanimljiva je činjenica da nas upravo promjena oblika našeg planeta Zemlje može dovesti do prave male revolucije...