Biljke i životinje

Kemijski napad morskog zekana

Spori morski zekani brane se od predatora izbacivanjem ljubičaste tinte i mliječno bijele tvari poznatije pod engleskim nazivom opaline. Nova studija objavljena u časopisu Journal of Experimental Biology otkrila je kako je ovo oružje vrlo učinkovito jer blokira osjet njuha napadača, odnosno jastoga. Dok su jastozi dezorijentirani i pokušavaju očistiti svoje antene, morski zekani mogu pobjeći. Autori studije naglašavaju da je ovo prvi otkriveni obrambeni mehanizam koji blokira osjetila napadača.

morski-zekan

Znanstvenici su opalinom prekrili antene jastoga kako bi provjerili kako će reagirati na mirise. Pokazalo se kako su njihovi kemosenzorni neuroni puno slabije reagirali na miris nego oni jastozi čiji neuroni nisu bili prekriveni opalinom. Zbog toga znanstvenici smatraju da ljepljivi opalin blokira kemosenzorne receptore jastoga koji prenose informacije od antena do mozga. Zbog opalina jastozi se nisu kretali u smjeru mirisa koji signaliziraju hranu.

Opalin djeluje drugačije od ljubičaste tinte. Naime, tinta ima miris koji predatore podsjeća na hranu, a to ih dezorijentira i odvlači od samog morskog zekana.

“Morski zekani su hrana brojnim predatorima koji imaju različite prehrambene navike i osjetilne sustave. Zbog toga bi ove kemijske tvari mogle biti učinkovite za neke predatore, a za neke ne”, rekao je Charles Derby, neuroznanstvenik sa Sveučilišta u Georgiji.

Izvor: TheScientist