Zdravlje i Medicina

Kineski znanstvenici razvijaju gensku terapiju koja bi mogla usporiti starenje

Metoda je daleko od toga da u skorije vrijeme bude testirana na ljudima

Foto: Pixabay

Kineski znanstvenici razvili su novu gensku terapiju koja može preokrenuti neke učinke starenja kod miševa i produžiti njihov životni vijek. Ovo otkriće moglo bi jednog dana doprinijeti sličnim tretmanima za ljude.

Metoda je detaljno opisana u medicinskom časopisu Science Translational Medicine ranije ovog mjeseca, a uključuje inaktivaciju gena nazvanog kat7, koji je ključni faktor staničnog starenja, prenosi Reuters.

Specifična terapija koju su koristili na miševima je prva na svijetu, a rezultati su pokazali da je život miševa tako produžen za, u prosjeku, 25 posto.

Tim biologa koristio je “alat za uređivanje genoma” naziva CRISPR /Cas9, koji se koristi za precizno uređivanje DNK.

Iako je do sad znanstvenicima poznata grupa gena koji su povezani sa starenjem, identitet i uloga dodatnih gena koji su uključeni u regulaciju starenja ljudi još nisu potpuno objašnjeni.

Istraživači su identificirali 100 gena, a kat7 je bio najučinkovitiji u doprinosu starenja u stanicama.

Kat7 je jedan od desetaka tisuća gena koji se nalaze u stanicama sisavaca, a istraživači su ga deaktivirali u jetri miševa metodom koja se naziva lentivirusni vektor. Rezultati sugeriraju da bi takva genska terapija zasnovana na inaktivaciji jednog gena mogla produžiti životni vijek miševa.

Također, analizom je utvrđeno da je stimulacija aktivnosti kat7 ubrzavala proces starenja stanica.

“Upravo smo testirali funkciju gena u različitim vrstama stanica, u ljudskim matičnim stanicama, mezenhimskim progenitornim stanicama, u stanicama ljudske i mišje jetre. Na svim ovim stanicama nismo uočili toksičnost niti neke neželjene efekte terapije”, rekao je profesor Qu Jing iz Kineske akademije znanosti (CAS).

Unatoč tome, spomenuta metoda je daleko od toga da u skorije vrijeme bude testirana na ljudima, smatra profesor Jing te dodaje da su detaljne analize na životinjama neophodne, a zatim na primatima.

“Konačno, nadamo se da možemo pronaći način da usporimo starenje čak i za vrlo mali postotak…u budućnosti”, zaključio je Jing.