Znanost za početnike

Koliko su velike galaksije?

Tamnu materiju prosječne galaksije čini otprilike 1071 atoma i otprilike 1081 nevidljive materije. Galaksije se okupljaju u ogromne strukture koje nazivamo superklasteri ili super-jata, koji izgledaju poput niti s velikim prazninama između sebe. Svaka galaksija sadrži oko bilijun zvijezda. „Super-praznina“ Eridan koja ima promjer od milijardu svjetlosnih godina otprilike je 10 000 puta veća od naše galaksije Mliječnog puta i smatra se najvećom galaksijom (dosad otkrivenom). U vidljivom svemiru nalazi se oko 100 milijardi galaksija.

galaksije

Mliječni put ima između 200 i 400 milijardi zvijezda i većina njih je pretvorena u crne rupe. Svjetlosna godina se definira kao udaljenost koju svjetlost prijeđe za godinu dana. Naša galaksija, Mliječni put, dugačka je 100 000 svjetlosnih godina i „duboka“ 1000 svjetlosnih godina.

Galaksija Andromeda je dugačka 220 000 svjetlosnih godina. Prije se smatralo da je dugačka oko 80 000 svjetlosnih godina, no čini se da brzo raste. Udaljenost između Andromede i Mliječnog puta je oko 2 milijuna svjetlosnih godina.  Galaksije ne samo da tvore velike klastere, odnosno galaktička jata već u svakom trenutku rastu. Prema tome, nevjerojatno je zamisliti da postoji oko 100 milijardi galaksija.

Mliječni put zapravo tvori sustav galaksija (binarni) te je gravitacijski vezana za sestrinsku galaksiju, Andromedu. Ove su dvije galaksije članovi velikog klastera, odnosno galaktičkog jata od 35 galaksija, koji zovemo Lokalna grupa.  Prema tome, Mliječni put je drugi po veličini u ovom jatu, odmah iza Andromede, najveće galaksije u Lokalnoj grupi. Lokalna grupa ima promjer od 110 milijuna svjetlosnih godina. Nadalje, Lokalna grupa je mali dio ogromnog galaktičkog jata „Djevice“, koji sadrži oko 100 galaksija.

Naša je galaksija dosta velika. Ovu tvrdnju podupire promišljanje da ako bi bila dovoljno mala, izvanzemaljci bi već dosad otkrili Zemlju i naš kutak Svemira. No, to nije bio slučaj. Smatra se da postoje ti svemirski putnici, no ili su tek nedavno evoluirali ili je galaksija jednostavno prevelika. Druga je teorija vjerojatnija jer nemamo nikakvih dokaza o nedavnoj pojavi svemirskih putnika. Ako bi oni postojali (a sigurno postoje), onda su nastali prije nego li se Zemlja oformila.

Prema tome, možemo zaključiti da je naša galaksija veća nego što možemo zamisliti. Također nam dokazi iz Andromeda galaksije govore da galaksije mogu začuđujuće brzo rasti. Zemlja, Sunce i Sunčev sustav od 9 planeta čine se kao ogromni entiteti, no oni su zapravo samo malen djelić naše galaksije.

1. Gospodin Ivan

travanj 4, 2013 kod 10:30 am

jos moramo izmisliti mjerne jedinice tolikoga razmjera.

2. Nemanja Zukson Komlenovic

travanj 4, 2013 kod 10:31 am

kad si sisao sa neba

3. Marijan Rogić

travanj 4, 2013 kod 10:37 am

Tekst ima par svojih grešaka, ali glavno je da se ljudi zanimaju za ovu temu 😉

4. Goran Goc Borovcak

travanj 4, 2013 kod 11:00 am

pa ovisi..od 100 000 svjetlosnih godina pa na više..neke su manje….uglavnom velike su hehe 😀

5. Andjelko Markulin

travanj 4, 2013 kod 1:30 pm

Na hrvatskom književnom jeziku kaže se galaktika.

6. Dragana Prodanovic Haines

travanj 4, 2013 kod 11:46 am

Prijevod katastrofa, a Pluton vec dugo nije planeta. . .

7. axl