Biljke i životinje

Komarci pamte kada ih pokušamo otjerati

Korisno za znati ako ste ikada bili “žrtva” nekog komarca

Jednostavno tjeranje komaraca rukom možda ipak može biti dobra metoda obrane od tog napadnog insekta, čak i ako ga ne pogodimo, otkriva nova studija.

Prema studiji koja je objavljena u znanstvenom časopisu Current Biology, čini se kako komarci itekako mogu zapamtiti tko ih je pokušao “srediti”. Taj insekt asocira miris čovjeka s lošim iskustvom te ga poslije pokušava izbjeći ako je to moguće.

Skupina znanstvenika predvođena biologom Jeffreyem Riffelom sa Sveučilišta Washington u Seattleu potvrđuje kako komarci ne biraju posve slučajno svoje žrtve, nego traže baš određene tipove. Primjerice, kalifornijska vrsta Culex tarsalis koja je inače srodna učestalom Culex pipiensu, ljeti uglavnom napada ptice, dok su joj zimi na meti sisavci.

U laboratorijskim pokusima sa ženkom Aedesa aegyptia, znanstvenici su kombinirali mirise, uključujući i one ljudske, s neugodnim iskustvima vibracija i šokova. 24 sata poslije toga su isti komarci ispitani u olfaktometru, stroju za mjerenje mirisa. Životinje su imale izbor između mirisa ranije preferiranog ljudskog tijela i kontrolnog mirisa. Spremno su izbjegavali već poznati miris što je znak da se prisjećaju neugodnog iskustva koji se zbio proteklog dana.

“Jednom kada su komarci naučili mirise na ‘teži’ način, ti su isti mirisi u njima izazvali odbojne reakcije na jednak način kao što su odgovorili na miris jednog od najuspješnijih repelenta”, naglasio je Riffel.

Štoviše, komarci pamte miris danima. Shvativši kako komarci donose odluku o tome koga napasti i što sve utječe na takvo njihovo ponašanje, mi onda možemo bolje shvatiti gene i neuronske temelje takvog ponašanja. To bi možda  moglo dovesti do djelotvornijih alata za kontrolu komaraca.

Baš kao i kod ljudi, u procesu učenja igra važnu ulogu dopamin. Oni komarci koji zbog genetskih mutacija ne uspijevaju proizvesti taj neurotransmiter imali su čestih poteškoća u procesu učenja. Svejedno, znanstvenici upozoravaju kako je rješenje za borbu čovjeka i komaraca daleko od kraja.

Nažalost, ne postoji način da potpuno shvatimo što točno komarca privlači određenoj osobi, jer su pojedinci sačinjeni od jedinstvenih molekularnih koktela koji u sebi uključuju kombinaciju od više od 400 kemikalija, naglasila je jedna od koautorica studije.