Astronomija

Konačno otkriveno kojeg je oblika Mliječna staza

Napokon dovršeno mapiranje je pokazalo izvitoperenost

Veliko nedavno otkriće glasi da naša Mliječna staza ipak nije ravna. Zvijezde ju savijaju. Više je izvitoperena i uvrnuta, nego oblika diska poput palačinke ili ravne ploče.

Znanstvenici su, naime, po prvi put točno mapirali našu galaksiju kako bi vidjeli njezin pravi oblik. Iako smo razne druge galaksije prilično detaljno izmjerili, izmjeriti ovu bio je priličan izazov, zbog njezine veličine.

Stručnjaci su dugo vjerovali kako nam je galaksija relativno ravna i stabilna. Ipak, novo iznenađujuć otkriće pokazalo je kako se ona zapravo savija i iskrivljava prema svojim rubovima.

Cijeli izazov mapiranja su pobliže pojasnili astronomi. Naime, rekli su da je to kao da pokušavate odrediti oblik vlastite države dok stojite u dvorištu.

U novom istraživanju je analizirano 1339 zvijezda kako bi se otkrio pravi oblik galaksije. Uočeno je da se zvjezdani disk savija prema gore kako se približavamo rubovima.

“Spiralne galaksije obično doživljavamo prilično plošnima, poput Andromede koju možemo vidjeti kroz teleskope”, rekao je profesor Richard de Grijs, jedan od autora studije.

Dalekom promatraču bi naša galaksija izgledala kao disk zvijezda koje orbitiraju oko gustog središta. Ipak, na rubovima je gravitacijski utjecaj slabiji i taj disk sličniji je slovu S.

Novo istraživanje pokazuje kako je za iskrivljeni oblik galaksije zaslužna i snažna rotacijska sila masivnog unutarnjeg diska.

Inače, astronomi su i ranije bili uočili galaksije sličnog oblika sa zakrivljenim krajevima, no dosad nismo znali da Mliječna staza također pripada njima.

Cijeli rad o ovom otkriću je objavljen u časopisu Nature Astronomy.

1. Zoran Petrović

28 srpnja, 2019 u 7:46 pm

Obzirom na promjer 100 000l.y i debljinu 30 l.y mi možemo vidjeti sa naše pozicije kraka koji je udaljen od središta 26 l.y samo u prošlost 24l.y bližeg ruba diska i 76 l.y u prošlosti kako je izgledala a ne kakva je danas. To bi bilo kao da stojite polovicu tijela kad ste imali 26g sa polovicom od 76g i kažete da nas tako vide izvana.

2. Zoran Petrović

31 srpnja, 2019 u 7:59 am

Obzirom da se nalazimo 26 000 ly od središta bliži dio diska vidimo kako je izgledao prije 24 000 g a dalji kako je izgledao prije 74 000 godina. Ako uzmemo svoju sliku kad smo imali 25g i spojimo je sa slikom kad smo imali 76g tako bi izgledali. Nadam se da su znanstvenici odvrtili film i obje relacije stavili u sadašnje vrijeme kompenzirajući vremensku dilataciju.