Zdravlje i Medicina

Matična mliječ odlično zacjeljuje rane, a sada znamo i zašto

Kada govorimo o liječenju rana, stvari koje uvijek zvuče najprikladnije – i najučinkovitije – uvijek imaju prilično tehničke nazive. Američki nacionalni instituti za zdravlje (NIH) navodi nekoliko dobrih, uključujući polimerske obloge za rane poput “kolagena, silicija, kitozana i hialuronske kiseline”. Svi zvuče prilično znanstveno, pa su stoga vjerojatno prilično dobri. No, nisu sintetizirani spojevi jedino što nam je na raspolaganju. Studija objavljena u časopisu Scientific Reports tvrdi da ima dokaze o iscjeljujućoj moći matične mliječi.

Matična mliječ je lučevina medonosnih pčela koja se koristi kao hrana ličinki. Uz to, ako se javi potreba za maticom, izabrana ličinka će dobivati velike količine matične mliječi kao jedini izvor hrane prva četiri dana svoga rasta. Ovo brzo, rano hranjenje aktivira razvoj matičine morfologije, što uključuje i potpuno razvijene jajnike koji su potrebni za polaganje jajašaca.

Na osnovi ovog zanimljivog, gotovo magičnog svojstva matične mliječi, brojni brendovi zdrave hrane iznijeli su mnogostruke (i dosad nepotvrđene) tvrdnje o ljekovitosti ovog pčelinjeg proizvoda za ljude. No, ova nova studija, koju je vodio istraživački tim Slovačke akademije znanosti (SAZ), konačno potvrđuje makar jednu blagodat matične mliječi za ljude, a to je liječenje staničnog oštećenja.

Autori spominju da matična mliječ ima “višestruke efekte, uključujući antibakterijske, protuupalne i imunomodulatorne aktivnosti, u različitim tipovima stanica.” No, “ni jedna komponenta (osim antibakterijske) nije identificirana u ubrzanom zacjeljenju rana matičnom mliječi”.

Razdvajanjem matične mliječni na njene pojedine spojeve, tim je uspio vidjeti koliko je svaki od njih djelotvoran kada je u pitanju liječenje mehaničkog oštećenja stanica. Ovdje je na djelu mali protein naziva defenzin-1.

Da bi potvrdili njegovu djelotvornost, znanstvenici su proizveli vlastitu verziju gena defenzin-1, što im je u konačnici pomoglo da proizvedu i koncentriranu verziju tog proteina. Tim je tada testirao ovaj spoj, zajedno s organskom pčelinjom matičnom mliječi, u liječenju rana na štakorima – rezultati su pokazali da su oba materijala djelotvorna.

Znanost ponovno dokazuje što se zna od davnina – ovo je prva studija koja definitivno potvrđuje znanstvenu pozadinu primjene matične mliječi. Vrlo je vjerojatno da će protein defenzin-1 biti sintetiziran za širu uporabu u skoroj budućnosti.

1. Damjan Kolarek