Connect with us

Znanost

Foto: Pixabay

Alternativna medicina

Meditacija i joga mogu reducirati učinak stresa na staničnoj razini

Mogu promijeniti ekspresije gena, kaže studija pod palicom znanstvenice iz Hrvatske


Oduvijek smo znali da meditacija, joga i Tai Chi mogu blagotvorno djelovati na stres, a sada imamo i službenu potvrdu za nešto mnogo više od toga. Najnovija studija pokazuje kako navedene aktivnosti mogu promijeniti čak molekularni odaziv DNA na stres, a koji može izazvati razne zdravstvene probleme.

Istraživanje jednog tima britanskih znanstvenika Sveučilišta Coventry Radboud, kojem je voditeljica bila hrvatska psihologinja Ivana Burić, pokazalo je da dotične vježbe mogu promijeniti ekspresije gena koje su povezane s lošim zdravljem te depresijom uzrokovanom stresom.

Nova studija je objavljena u časopisu Frontiers in Immunology, a prenijeli su ju svi relevantni svjetski mediji. Autori studije pišu kako postoje brojne potvrde učinkovitosti intervencija um-tijelo (MBIs) u zadaći poboljšanja fizičkog zdravlja, ali tome pridodaju i da molekularni mehanizmi koji uzrokuju te ishode još uvijek nisu detaljno istraženi.

Tim je zato u medicinskoj bazi istraživanja PubMed uspio pronaći i analizirati 18 objavljenih studija provedenih od godine 2005. do 2014. i to na 846 ispitanika. U njima su bili istraženi oni biološki efekti meditacije, joge, vježbi disanja, Tai Chija i Qi gonga. Rezultati te analize pokazali su da dotične nabrojane vježbe potiskuju ekspresiju gena i genskih puteva koji sudjeluju u onim upalnim procesima povezanima sa stresom.

U zaključku studije znanstveni tim ističe kako je analiza pokazala kako vježbe razine um-tijelo poništavaju promjene nastale u transkriptomu, tj. u setu RNA molekula povezanih sa stresom. Time u stvari suzbijaju učinak stresa na obrambeni sustav. Premda je većina gena pojedinačno iskazala manje efekte, generalno je moglo biti utvrđeno da su geni i putevi koji pospješuju upalne procese – bili potisnuti. Taj efekt je zabilježen u većini studija (81 posto) koje su  usmjerile aktivnosti gena vezanih s upalnim procesima, kao i faktora NF-κB (koji zapravo kontrolira i djeluje u ulozi prekidača za ekspresiju gena za upalne procese).

Milijuni ljudi na svijetu već uživaju sve dobre učinke vježbi poput meditacije i joge, ne znajući zapravo da ti učinci počinju na molekularnoj razini te mijenjaju način kako se njihov genetski kod ponaša. „Još treba razumjeti kako te nabrojane tehnike djeluju s prehranom i tjelesnom aktivnošću“, rekla je Ivana Burić iz laboratorija Brain, Belief and Behaviour.

Negdje, nešto nevjerojatno čeka da bude otkriveno.

9 komentara

9 Comments

  1. Marko Komerički

    lipanj 24, 2017 kod 1:10 pm

    satanizam!

    • Tomislav Vlašić

      lipanj 24, 2017 kod 6:52 pm

      Objasni kako je to satanizam??? ne meditiram ali eto zanima me kako ste zakljucili to? rekla crkva tako pa ajmo slusat crkvu?

    • Marcelinho Moraes

      lipanj 24, 2017 kod 7:10 pm

      Tomo, pokloni se našem Svemogućem, Bogu i OCU našem. AMEN !

    • Filip Škalic

      lipanj 24, 2017 kod 11:08 pm

      može li meni netko objasnit zašto je joga kontradiktorna sa vjerom ? ja još odgovor na to pitanje nisam dobio , meni se čini da je ta joga sasvim neka obična vrsta tjelovježbe

    • Marko Komerički

      lipanj 25, 2017 kod 2:14 am

      Ja sam cuo da se prilikom izvršavanja joge izgovaraju razno razni spelovi koje su vještice izgovarale u stoljecu kad su ih palili (ne znam koje st), odnosno to sam sve ukupno reko jer se zezam, odnosno smatram da je joga vrsta meditacije i ne moze bit štetna, i jako volim joga hlace kod žena kad ih nose, jer su im privijene uz tijelo i to mi je lijepo. Sex.

    • Andrea Pongrac

      lipanj 25, 2017 kod 12:12 pm

      Stanice se mjenjaju kada opustiš um od svakodnevnih problema. Promjeni životni stil promjenit će se sve pa i na staničnoj razini. Joga je ništa drugo nego biznis kako bi ljudi plačali seminare i knjige samoprozvanih gurua.

  2. Ivan Žignić

    lipanj 24, 2017 kod 7:26 pm

    Može, ali ništa više niti manje kao i sve druge metode koncentracije i opuštanja u zdravom opuštenom društvu. Ovo zadnje zapravo je najvažnije.

  3. Sandi Pacl

    lipanj 25, 2017 kod 12:38 pm

    Niko Drašković

  4. Josip Šivel

    lipanj 27, 2017 kod 10:38 am

    Bivši majstori joge i istočnjačkih meditacija svjedoče o opasnostima tih praksi https://www.youtube.com/watch?v=LH4QyoSKmAw

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Više u Alternativna medicina

Popularno

Advertisement

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh