Genetika

Miješanje neandertalaca i ljudi dovelo do svjetlije kože i neplodnosti

Zapravo je iznenađujuće što malo miješanja može uzrokovati. Seksualni odnosi između ljudi i neandertalaca oblikovali su mnoge značajke današnjeg čovjeka, poput izgleda i podložnosti bolesti. Ali, genetsko naslijeđe neandertalaca ističe koliko smo zapravo drugačiji od srodnih nam neandertalaca.

(Izvor: Focus.de)

Neandertalci su živjeli otprilike prije 200 000 do 30 000 godina. Naša vrsta, znana kao moderni čovjek, dospjela je u Euroaziju prije otprilike 65 000 godina i prema tome su ove dvije vrste imale dovoljno vremena za susret. 2010. godine genetičari su otkrili da su moderni ljudi i neandertalci zapravo bili bliski susjedi. Sekvencionirali su neandertalski genom i otkrili da nosi gene koji se također pojavljuju u genomima ljudi europskog i azijskog porijekla, te time dokazali da se naša vrsta sigurno miješala s neandertalcima.

Danas su znanstvenici proučavanjem neandertalskih gena kod ljudi koji danas žive, počeli shvaćati kako je to miješanje utjecalo na našu vrstu. U novom istraživanju u kojem se analizira 1000 ljudskih genoma Sriram Sankararaman i David Reich s Harvarda otkrili su da je neandertalska DNK najčešća u regijama genoma koji imaju najveću genetsku varijabilnost i čime su postali glavne mete za prirodnu selekciju. Iako neandertalska DNK čini samo 1,6-1,8% euroazijskog genoma, njezin je utjecaj znatno veći.

Joshua Akeg i Ben Vernot sa Sveučilišta Washington analizirali su neandertalsku DNK u još 665 ljudi (to istraživanje i istraživanje Harvarda otkrili su žarište neandertalskog nasljeđa u genima povezanim s keratinom vlaknastim proteinom koji se nalazi u našoj koži, kosi i noktima.

Jedan od gena, BNC2, utječe na pigmentaciju kože. Prema tome, neandertalci su dijelom zaslužni za bljeđu kožu Euroazijaca. Svijetla koža predstavlja prednost na višoj nadmorskoj visini jer prikuplja više vitamina D iz sunčeve svjetlosti, pa je moguće da su neandertalci pomogli ljudima da se prilagode životu izvan Afrike.

Ako je tako, adaptacija je trajala tisućama godina prije nego se proširila na veću populaciju modernih ljudi. Treće istraživanje opisuje DNK analizu jedne osobe koja je živjela u Europi kamenog doba prije otprilike 7000 godina (otprilike 40 000 godina poslije ikakvog miješanja s neandertalcima). No, geni te osobe pokazuju da je koža te osobe bila tamna. Moguće je da je neandertalski keratin utjecao na kosu ranih Europljana (a ne kožu) tako da je očvrsnula vlas kose.

Ne nose svi neandertalske gene dobrobiti. Sankararaman i Reich otkrili su da naše neandertalsko naslijeđe uključuje nekoliko gena zbog kojih smo podložniji bolestima poput dijabetesa tipa 2, lupusa i Kronove bolesti.

Čini se da neki geni vode i do problema s plodnosti. Npr. Sankararaman je otkrio da je X kromosom gotovo lišen neandertalske DNK. Iz toga zaključujemo da je većina neandertalske DNK koja se namotavala na X kromosom uzrokovala smanjenu plodnost nosioca uobičajena posljedica kad se povezane, ali različite vrste miješaju (poput mula ili mazgi iako su magarci i konji povezane vrste, ipak nisu dovoljno srodni da bi njihovi potomci bili plodni). No, taj gen brzo je nestao iz ljudskog genetskog bazena. „Neandertalski alternativni oblici gena jednostavno su isprani”, kaže Sankararaman.

„Ovo definitivno dokazuje da su moderni ljudi i neandertalci pripadnici zaista drugačijih vrsta”, kaže Fred Spoor s Instituta za evolucijsku antropologiju Max Planck u Leipzigu u Njemačkoj, koji nije sudjelovao u nijednom od ova tri istraživanja.

Genetski dokazi to potkrepljuju. Neandertalska DNK nasumično je raspodijeljena kroz ljudski genom, a ne pravilno pomiješana s ljudskom DNK. To dokazuje da se je miješanje događalo jako rijetko. Sankararaman procjenjuje da se dogodilo samo 4 puta. „No, ta relativno rijetka miješanja očito predstavljaju važan događaj u povijesti neafričkih naroda”, zaključuje Reich.

Izvor: NewScientist

1. Damir Grga Gorša

veljača 24, 2014 kod 5:05 pm

Ili mješanje njihovih gena in vitro.

2. Predrag Ajduk

veljača 24, 2014 kod 5:07 pm

HAHAHA joj joj

3. Mark Lloyder

veljača 24, 2014 kod 5:09 pm

Mene zanima ako smo mi, prema nekim tvrdnjama, nastali od majmuna, zasto sada majmuni ne evoluiraju? Ako ima netko strucan da mi pojasni

• Enes Hadžidedić

veljača 24, 2014 kod 5:21 pm

Ne desava se evolucija svakih 5,10,100… godina, vjerovatno ce i ljudi jos evoluirati.

veljača 24, 2014 kod 5:24 pm

Zasto majmuni ne evoluiraju? To me zanima

veljača 24, 2014 kod 5:25 pm

ko kaze da majmuni ne evoluiraju i sada to se nece videti odmah vec kroz jako dug vremenski period . Nismo mi nastali od majmuna vec od zajenickog pretka

• Lejla Mh

veljača 24, 2014 kod 5:29 pm

Laički tvrdim da evoluiraju. 😀

• Štefan Divković

veljača 24, 2014 kod 5:32 pm

Nismo mi nastali od majmuna nego su nam preci zajednički

veljača 24, 2014 kod 5:32 pm

@alexandar, jeli pod ‘zajednickim pretkom’ mislis na Boga ?

veljača 24, 2014 kod 5:36 pm

ne , imas toliko informacija na internetu i u knjigama na ovu temu

veljača 24, 2014 kod 5:37 pm

Evoluiraju, samo što je evolucija obično prespor proces da bi se mogao neposredno promatrati.
      Ali naravno da su majmuni evoluirali. U vrijeme kad su se ljudski preci odvojili od zajedničkog pretka s čimpanzama, suvremene čimpanze još nisu postojale. Postojao je zajednički predak koji nije sličio ni jednoj današnjoj vrsti majmuna.

veljača 24, 2014 kod 5:37 pm

uredu 🙂 hvala na danom mišljenju

veljača 24, 2014 kod 5:38 pm

Enes Hadžidedić citirati ću vas: “Ne desava se evolucija svakih 5,10,100… godina, vjerovatno ce i ljudi jos evoluirat”

Evolucija se mora događati, prema mišljenju najvećeg broja evolucionista, svaki trenutak, a ukoliko bi se ona događala svakih 5, 50, milijardu… godina, to bi bila revolucija ili odskočna evolucija. Jer, evolucija je konstantna pojava.

Poštujem svačije stavove, samo impliciram na greške!

• Nikola Todorovic

veljača 24, 2014 kod 5:41 pm

Ne razumijem se u evoluciju,ali meni majmun nije rodjak,,,ako nekome jeste,,

• Enes Hadžidedić

veljača 24, 2014 kod 5:44 pm

Moja greska, pogresno sam se izrazio.

• Armin Avdic

veljača 24, 2014 kod 5:44 pm

ljudi nisu “nastali od majmuna”, vec kao i majmuni dijele zajednickog pretka sa ostalim primatima. ocito je da su majmuni ostali nepromijenjeni a zasto je evolucija pokrenula nastanak modernog covjeka moze se pripisat mutaciji gena (izlozenost radijaciji), promjeni u ishrani (jedenje mesa i povecan unos proteina su uzrokovali povecanje mozga samim tim i omogucili ljudima da pocnu koristit alate obavljaju slozenije funkcije isl, migracijama, klimatskim promjenama itd. a razlog zasto majmuni ne evolviraju vjerovatno lezi u tome da nisu bili izlozeni takvim uticajima kao nasi preci. kao sto mozes da vidis recimo sa mentalnim bolestima, dovoljno je da jedan gen mutira i da od normalne osobe postane neka sa poremecajem. isto tako imas slucajeve djece genija koje sa 3-5 godina imaju iznadprosjecan IQ od140 i vise. za one koji vjeruju da su ljudi rezultat “inteligentnog dizajna” kako to religija nalaze, zapitas se jednu stvar – zasto onda ako smo “dizajnirani” i “savrseni” imamo rudimentalne ostatke koji nam vise nisu potrebni – slijepo crijevo, sise kod muskaraca, dlakavost kod nekih – totalni manjak dlaka kod drugih itd. kreacionizam je glupost, nauka je rjesenje a odgovori leze u DNK.

veljača 24, 2014 kod 5:50 pm

Mark Lloyder ako te evolucija toliko zanima, zašto ne informiraš se malo prije nego što kažeš glupost, imaš čak na wikipediji na hrvatski ako je engleski problem http://hr.wikipedia.org/wiki/Evolucija_%C4%8Dovjeka

veljača 24, 2014 kod 5:51 pm

pogledaj sliku možda će ti bit jasnije, pročitaj o darwinu i stablu života http://bare5dotcom.files.wordpress.com/2012/02/evolution-simple-chart.gif

veljača 24, 2014 kod 5:54 pm

Fascinantno mi je šta se vjeruje u podatke stare 15 ak miliuna godina, a negira se POSTOJANJE Isusa Krista.

• Ivica

rujan 17, 2015 kod 6:58 am

Zato jer za te, stare , price postoje DOKAZI, a za tvoju pricu postoji samo VJEROVANJE I NADA

veljača 24, 2014 kod 5:56 pm

Armin Avdic Vi ste rekli “ostatke koji nam vise nisu potrebni – slijepo crijevo, sise kod muskaraca, dlakavost kod nekih – totalni manjak dlaka kod drugih itd. kreacionizam je glupost, nauka je rjesenje a odgovori leze u DNK.” te na kraju rekli da je nauka rješenje, što implicira na to da se predstavljate kao znanstvenik/naučnik.

Ako kažete da nam više nisu potrebne sise kod muškaraca, pristupajući argumentom suprotnosti, nekada su po vašem mišljenju bile potrebne sise. Hoćete li to lijepo objasniti?

veljača 24, 2014 kod 6:00 pm

Podaci stari 15 milijuna godina ? misliš na fosile možda?

veljača 24, 2014 kod 7:43 pm

Ako mi netko dade ijedan jedini dokaz da je Isus postojao i zaista bio sin Božji, promijenit ću mišljenje. Do tada, ne gurajte mi Isusa u facu.
      Evolucija je dokazana. Postoje nebrojeni neosporivi dokazi. Šest različitih bioloških disciplina potvrđuje evoluciju putem prirodnog odabira.
      Religija nema s tim nikakve veze.

veljača 24, 2014 kod 8:18 pm

Za razliku od životinja, covjek je i duhovno bice i ima razum, a zivotinje to nemaju. i duh nije osobina koja se dobiva razvojem mozga, nego je to osobina koju imaju samo ljudi zato se nazivaju i duhovna bica a to im je udahnuo onaj tko ih je i stvorija a to je Bog

veljača 24, 2014 kod 9:07 pm

Dokaži. Pretpostavka da su ljudi po nečemu iznad ostalih životinja pokazuje duboko ukorijenjenu ljudsku sebičnost i egocentričnost. Ljudi jesu životinje.
      Carstvo Animalia; koljeno Chordata; razred Mammalia; red Primates; porodica Hominidae; tribus Hominini; rod Homo; vrsta Homo sapiens.

• Armin Avdic

veljača 24, 2014 kod 9:24 pm

Marin Šarić ne bih se predstavio kao naucnikom/znanstvenikom vec kao osobom koja ipak vjeruje nauci tj. onima koji traze i daju konkretne dokaze nego nekome ko tvrdi da je nesto poput kreacionizma aksiom samo zato jer tako pise u religijskim knjigama. ni nauka nema sve odgovore al bar traga za njima i ne prihvata slijepo vjerovanje kao odgovor.

al da se vratimo na sise ok? ne, nisu bile nikad potrebne na muskarcu jer ljudi nisu hermafroditi a evo zasto. sto se tice dojki ili ti ga sisa kod muskaraca – spol fetusa odnosno buduceg novorodjenceta nije nesto sto je stvar lutrije. spermij odredjuje spol. zene tj. jajasce sadrzi XX komplet hromozoma, dok muskarci tj. spermij sadrzi ili XY ili XX komplet hromozoma. tokom oplodnje ovisno o tome koji spermatozoid se spari s jajetom se odredjuje spol. ako se spoji XX bit ce zensko dijete ako XY bit ce musko. u slucaju da bude musko, genetski materijal DNK nosi informacije da sise ili ti ga dojke nece bit potrebne te ce iste u pubertet ostat zakrzljale (osim ako ne pocnes da se debljas pa imas sise vece od zena

veljača 24, 2014 kod 9:46 pm

Te loše osobine koje covjek ima su pokazatelj, da se covjek odvoio od Boga. Današnja slika covjecanstva je najbolji pokazatelj kako funkcionira covjek, kojemu netreba Bog, i koji misli da može sam sebe voditi. Koje li ironije sam sebe covjek nije stvorio, a toliko je ohol da misli da sam sebe može voditi i upravljati svojim osobinama.

veljača 25, 2014 kod 12:16 am

‘doći će vrijeme kad ljudi neće podnositi zdrava nauka, nego će sebi po vlastitim požudama nagomilavati učitelje kako im godi ušima; od istine će uho odvraćati, a bajkama se priklanjati.’ 2 Tim 4,3 http://www.youtube.com/watch?v=oKeDR7YI4is

veljača 25, 2014 kod 12:48 am

Čekajte Armin Avdic !

Vi ste meni sada naširoko razvukli kako se određuje hoće li sise biti zakržljale ili neće misleći da ćete tako mene uvjeriti da znate o čemu pišete i da ću smatrati da ste negdje u tekstu odgovorili na moje pitanje. Odakle je vama palo napamet ono što se ući u šestom razredu biologije da tako objašnjavate svoju tezu, ja ne znam.

Niste odgovorili na moje pitanje! Moje pitanje je bilo jasno, a ponavljam ga: je li muškarcu ikada bila potrebna sisa, a poslije toga se pojavio kao zakržljani organ kao što ste to prethodno rekli?

Jedina mogućnost tome je da smo bili hermafroditi. Ma da ne osporavam tu mogućnost samo mi nije toliko racionalna, jer ne postoji nijedan koncept u darvinizmu koji bi čovjeka nagnao da se iz hermafrodita razdvoji u muško i žensko. To mi malo više liči na grčku mitologiju, ali sa obrnutim slučajem u kojem Salmakida moli da ih bogovi razdvoje… U teoriji evolucije je trebalo onda postojati razdoblje u kojem je čovjek mogao sam sebe opariti, ali i drugog čovjeka te se s vremenom jedan čovjek specijalizirao da rađa, a drugi se specijalizirao da dobavlja hranu pa su tako nastali muško i žensko, jer je ženi s vremenom otpao spolni organ (prvo je zakržljao), a muškarcu su vremenom zakržljale sise… Divim se svojoj evolucionističkoj mašti 🙂

• Tomislav Posaric

veljača 25, 2014 kod 9:48 am

Ovi vjerski fanatici imaju odgovor na sve. Iako ti odgovori zvuče izrazito glupo, oni ih i dalje ponavljaju… O.o

veljača 25, 2014 kod 4:34 pm

Tomislav, Isus kaže ‘Blago vama kad vas – zbog mene – pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas!’. Vidiš, ti mene svojim vrijeđanjem zapravo blagoslivljaš, pa molim te nastavi u tom smjeru. 🙂 A drugo, ne vrijeđaš mene, nego Krista…davno je Krist pobijedio takve kao što si ti. 😉

• Marijanchi Freethinker

veljača 25, 2014 kod 5:39 pm

Kakav to čovjek je ponosan kad ga se zove ovcom?

veljača 25, 2014 kod 7:17 pm

Kakav je to čovjek kad nije ponosan na sebe, kada mjesto svoje slike stavi sliku mačke, kada mjesto svoga imena stavi umjetnilčko ime?

• Anđelo Mikulandra

veljača 25, 2014 kod 10:34 pm

neki viruju da je covjek nasta od majmuna, ja ne, ja znan ko mi je otac

veljača 26, 2014 kod 4:42 pm

Fascinatno mi je samo što vjernici svaku i najmanju kritiku religije odmah shvaćaju osobno. Odmah su revoltirani. Mene, naprotiv, kritiziranje znanosti ne vrijeđa i uvijek sam za dijalog i raspravu, već me više iskreno žalosti neprihvaćanje bilo kakvog drugačijeg mišljenja osim njihovog vlastitog (odnosno biblijskog, kako si utvaraju). Još jednom, pitam se, tko je isključiv i ne poštuje druge?

veljača 26, 2014 kod 5:53 pm

“Nepostivanje” ? Ja bi to nazvao komunikacijom ili razjmenom misljenja. Zato i služi fejs, zar ne 🙂 ?

4. Jasminka Fistonić Vimer

mješalili se 4 puta,in vitro , ha,ha

veljača 24, 2014 kod 5:43 pm

hahahahahahhah

• Tomislav Posaric

veljača 25, 2014 kod 9:38 am

Mislim da je prije bila riječ o silovanju ali… 🙂

• Jasminka Fistonić Vimer

veljača 25, 2014 kod 1:01 pm

Mnogi… upravo tako misle.No sporno u ovom članku je kako jedinke nastale miješanjem mogu prenijeti ikakve gene, kada su neplodne.Ako su bile neplodne kao mula,mi nemamo u svom genomu ništa od neandretalaca,ama baš ništa!

veljača 26, 2014 kod 4:48 pm

Ne misli se pritom na istu razinu neplodosti – možda smanjena plodnost koja se s generacijama izbrisala daljnjim miješanjem sa suvremenim čovjekom i taj se gen zagubio. I ne znam po čemu je ideja dijeljenja 1,8% gena s neandertalcima tako odbojna kad se procjenjuje da je 50% ljudske DNK isto kao i kod banane. http://www.nhm.ac.uk/print-version/?p=/nature-online/evolution/what-is-the-evidence/morphology/dna-molecules/index.html

• Jasminka Fistonić Vimer

veljača 26, 2014 kod 8:54 pm

Zaključak sam izvela iz teksta.Ideja dijeljenja gena nije mi odbojna.Veliki dio dijelimo i s vinskom mušicom,80%,sa čipanzom 90%,ali ostatak nas čini ljudima.Ako su mješanci bili plodni,gene su prenijeli uz uvijet nasljednika!Geni sa X kromosoma su se zagubili,izbrisali generacijama piše u tekstu.ali se ugrađuju i u DNK na autosomnom kromosomima.Možda je nešto ostalo …ima tu puno, puno upitnika…

5. Sandro Dujmović

veljača 24, 2014 kod 5:53 pm

RH negativnog ……..

6. Denis Odysseus

veljača 24, 2014 kod 5:55 pm

Po naslovu bi se reklo da neandertalci nisu ljudi…

7. Muamer Jakub Mehmedović

veljača 24, 2014 kod 6:00 pm

Allah je čovjeka stvorio u najljepšem obliku i ne stoje ove spodobe nikako da budu nekadašnji preci ljudima
    Čak šta više, čovjek je poducen imenima svih stvari pa je to odmah čovjeku dalo posebno mjesto od ostalih stvorenja
    Neka neko ostavi sve dijelove jednog auta na kamari
    Ako se ti dijelovi slože u auto i nakon više milijardi godina onda je svašta moguće:)

8. Saša Denatz

veljača 24, 2014 kod 6:47 pm

e ovo mi je drago cuti kad ne trpate suvremenog covjeka i neandertalca u isti kos., Neandertalci su pravi stanovnici Zemlje,a suvremeni covjek se namjerno ili slucajno našao ovdje,jos bi sad kamenjem palili vatru… odlicna tema 😉

9. Damir Grga Gorša

veljača 24, 2014 kod 7:00 pm

Ne nisu nendertalci prvi stanovnici Zemlje.

10. Krešimir Merkat

veljača 24, 2014 kod 7:11 pm

Hm…zar ljudi nisu evoluirali od neandertalaca ? Ili su ljudi došli iz budućnosti pa se pomiješali s neandertalcima ? Što bi rekao David Icke na to….hm…

veljača 24, 2014 kod 7:45 pm

Ne, suvremeni ljudi su nastali iz druge linije hominina.

• Kpax Paxk

veljača 24, 2014 kod 9:27 pm

zar vi vjerujete u evoluciju pokažite mi jedan oblik života koji se u ovom vremenu kad živimo pretvara u savršeniji oblik

veljača 24, 2014 kod 10:44 pm

bakterije ,za pocetak ,sta mislis kako postaju otporne na antibiotike ,to je evolucija na delu, virus gripa isto evoluira zato se i prate ove promene . Tu je i vrsta paukova koja se polako razdvaja na dve vrste

• Marijanchi Freethinker

veljača 25, 2014 kod 5:41 pm

bakterije koje pod pritiskom antibiotika postaju super-bakterije – tzv. zlatni stafilokok, nemamo antibiotik za njih. Gripa koja svake godine mjenja svoj kod, ptičja gripa kad se prenese na čovjeka = mutacija= evolucija.

11. Veronique Raven Peic

veljača 24, 2014 kod 8:04 pm

bože, kakva glupost :O

12. Savo Kojic

veljača 24, 2014 kod 8:11 pm

na svakom koraku rasizam,,,a usta puna pravdeeeeeeeeeeeeee

13. Branimir Ed Hunter

veljača 24, 2014 kod 8:43 pm

Mark Lloyder covjek je najveca zivotinja,a o bogu odi pisi na druge stranice jer takvima tu nije mjesto

14. Tihomir Ilic

veljača 24, 2014 kod 9:11 pm

Iz čega će nastala prva stanica, ostalo je samo multipliciranje, ali prva stannica ?

15. Krešimir Merkat

veljača 24, 2014 kod 10:08 pm

Znanost se bazira na hipotezama. Feyerabend je najbolje opisao znanost u indukcijsko empirijskom ograničenju. Znanost rješava zagonetke i otkriva najčešće a ne ukupne događaje. Jer ne postoji ni jedno načelo tj. potpuna pravilnost bez greške. Dokaz je često mijenjanje hipoteza. Religija ne uzima apsolut nad prirodom niti čovjekom nego ga upućuje da shvati svoje prapočelo i uzročnost. I ničim ne odbacuje znanost. Naprotiv, smatra da je ona djelo dara mudrosti koje da bi se sasvim profiliralo uključuje i poniznost a ne bahato odbacivanje svega nepoznatog. Bogu hvala, gro najznačajnijih znanstvenika u nas od Boškovića do Pavune ili Paara te inozemnih Kao Newton ili Einstein šu to davno shvatili.

veljača 26, 2014 kod 4:34 pm

Slažem se. Ali, Crkva teorijski prihvaća znanost (iako joj je isti cilj – otkriti prapočelo svijeta i ne shvaćam zašto bi jedna drugu trebale isključivati), ali u praksi je to rijetkost. Svakakvih sam se gluposti naslušala u propovjedima

16. Damir Grga Gorša

veljača 24, 2014 kod 11:06 pm

Naravno da religija nema s tim veze a ni evolucija jer joj nedostaje karika koja bi potvrdila teoriju evolucije.Za sad je to samo još jedna teorija u nizu.

veljača 26, 2014 kod 4:33 pm

Ne nedostaje karika. Zato jer nije odjednom iz zajedničkog pretka ispao čovjek ili ispao majmun – evolucija se odvijala tisućama godina i jasno diferenciranu kariku je nemoguće pronaći (imajući u vidu i količinu fosila koja je propala i koja nam nikad neće biti dostupna).

veljača 26, 2014 kod 6:47 pm

Znači, Branimira, vjerujete u nešto što niste vidjeli? Hmm, zanimljivo…

17. Adam Machete Draganović

veljača 25, 2014 kod 9:54 am

Glupost

18. Bena Benić

veljača 25, 2014 kod 10:59 am

nastali smo sasvim slučajno kao i cijeli proces na zemlji,idealna temperatura i udaljenosti od sunca(čitaj zvijezde)dobili smo inkubator gdje su se počeli razvijati prvi primitivni organizmi pa kroz milijune godina u sve složenije organizme i sve više vrsta i evo nas tu!

19. Vesna Lokar

veljača 25, 2014 kod 5:00 pm

Zanimljivo je kako čovjek ne zna što je smrt, ali zna da Bog ne postoji. Za upoznati Boga morate se poniziti, vratiti svoju palu narav u prvobitno stanje, jer čovjekov pad jest upravo u ponosu i oholosti. Kad je čovjek velik – Bog je mali. Bog nas nije stvorio da mu budemo poslušni roboti, da je htio mogao je, no dao nam je slobodu, jer ljubav je sloboda. Kako vi ne možete nikog natjerati da vas voli, tako ni Bog ne prisiljava nikog. Svi imamo vlastiti razbor, um, savjest, zato smo pozvani istražiti što je istina, a što laž. Vidim da neki pitaju za dokaze o Isusu, o biblijskim i vanbiblijskim dokazima mogla bih danima. Ako nekog zanima, nije mi problem. Svakog tko ne vjeruje u Isusa, pozivam na istraživanje i eksperiment. Svi znamo da je čovjek sklon pogreškama, a ako mi dokažete ijednu pogrešku unutar Biblije, a da je u skladu sa znanošću, ja ću prestati vjerovati Isusu. I drugo, napravite eksperiment, čitajte Bibliju-Novi zavjet i primjenjujte u svom životu, pretvorite riječi u djelovanje. Ništa drugo, nikakvi savjetnici, psiholozi, filozofi, evolucionisti, ničija knjiga neće vam donijeti trajno zadovoljstvo i uspjeh u vašem životu i odnosu sa drugima, kao što to može logos – Isus Krist. Nemate što izgubiti, a možete dokazati sebi logiku i mudrost Božju kojom ćete biti oduševljeni. Dobitak je neprocijenjiv i siguran, a besplatan.

veljača 26, 2014 kod 4:27 pm

Da živim po Bibliji, ne bi se koristila tehnologijom jer o tehnologiji (npr. poput Facebooka) nema riječi u Bibliji. Svi koji se razmahuju Biblijom ne poštuju pola onoga što ona kaže, već ono što je zapisano u Bibliji prilagođavaju sebi kako im odgovara. Kad treba biti moralna vertikala, samo čekam da odnekud izleti citat iz Biblije, ali kad treba zaista živjeti po načelima Biblije (npr. čuvati nevinost do braka, ne rastavljati se, ići u crkvu, ne psovati itd.) samo čujem izgovore – pa mi smo suvremeno društvo, sigurno je Isus to tako mislio, riječ je o metaforama bla, bla, bla.
      Da se razumijemo, apsolutno poštujem vjeru svakoga i voljela bih da ja vjerujem, bilo bi mi lakše, ali opravdavati svoju neobrazovanost i glupost vjerom je licemjerno. U ovo doba svima dostupnih informacija, ne informirati se o osnovama znanosti i opravdavati se vjerom je… nemam riječi.
      Uvijek treba preispitivati sve teorije i ni znanosti ne treba vjerovati sve što kaže i napiše, već treba kritički razmisliti o svemu, ali urediti svoj život prema ‘jedinoj pravoj istini’ (pitam se tko je tu isključiv, hmm) i zahtjevati od svih drugih isto, nije poruka koju je Isus širio. On je želio da se svi međusobno poštuju i da si pomažu – to u današnjem svijetu nećete vidjeti (ponekad baš i zbog Isusovih sljedbenika).
      I smatram da se znanost i vjera ne bi trebale isključivati i jedna drugu usporavati.

veljača 26, 2014 kod 6:28 pm

Branimira, drago mi je da ste se javili. Zašto mislite da tehnologija nije od Boga? Čovjek je stvoren na sliku Božju, dakle kao i Bog, čovjek stvara. Uostalom, ubrzani razvoj tehnologije jedan je od pokazatelja proročanstava u Bibliji da idemo prema kraju čovječanstva. Mene su tehnologija i Internet upravo doveli do Isusa, jer sam istražila sve o evoluciji, religijama, Bibliji, Isusu, na kraju sam pozvala Isusa u srce, i On mi je pokazao da je živ. Slažem se da ima puno vjernika koji se samo tako predstavljaju, no Isus kaže da uzak put i malo ih je koji ga pronalaze, a da je širok put propasti. Većina ljudi vjeruje u Boga, no problem je u krivovjerju. Ljudi optužuju Boga, no problem je u čovjeku. Dok gledamo na greške drugih, ne vidimo svoje greške, svi bi nešto krojili i mijenjali, ali ne bi krenuli od sebe. Čovjek bez Boga je sam svoj ‘bog’, sam određuje svoja načela. Zbog vlastitih načela, u svijetu se i događa svo zlo i patnja. E sad, ili su istina -Božja načela ili ljudska. Pored toliko ljudi u svijetu, i toliko laži, da vjerujemo čovjeku? Oni koji se rastavljaju, imaju odnose prije braka, varaju, lažu itd. ne poznaju Boga. Makar se predstavljali vjernici, oni su izgubljeni jer Božja djeca ne mogu griješiti. Kod njih, kao i većine, postoji jedan problem, a to je da čovjek misli da mora na silu odreći se grijeha da bi ugodio Bogu, a to je nemoguće. Isus Krist je zato došao na zemlju, da bi uzeo grijehe cijelog svijeta, znači, sve što trebamo za početak je vjerovati mu. Bez Isusa nitko ne može pobijediti grijeh, jer ne možemo služiti dvojici gospodara, ili smo robovi grijeha, ili nas je Isus oslobodio. U svijetu postoje samo dvije strane, oni koji razapinju Krista jer mu ne vjeruju i oni koji su u Kristu jer mu vjeruju. Mnogi su tradicionalno vjernici, no pitate li ih da li su spašeni, neće znati. Kao vjernik to moraš znati. Pravi vjernici su oni koji imaju osoban odnos sa Isusom, kojima je Isus na 1.mjestu, a onda sve ostalo.

veljača 26, 2014 kod 6:28 pm

Prava znanost može biti samo u skladu sa Božjom riječi, postoje znanstvene činjenice u Bibliji koje se sa ondašnjim razvojem znanosti nisu mogle znati niti razumjeti, poput da je Zemlja okrugla, da se okreće oko svoje osi, da ne visi o ničemu, da se svemir širi, da se živa bića razmnožavaju unutar svoje vrste, da se zvijezde ne mogu izbrojati, itd. Znanost ne odgovara na suštinska pitanja, poput svrhe života, što je smrt, kako je nastala materija, prirodni zakoni, što je savjest, kako je nastao život. Zašto mislite da su znanstvenici nepogrešivi? Nisu li oni samo ljudi? I to ljudi skloni pogreškama, isto tako skloni i licemjerju i pohlepi. Uostalom, najveći znanstvenici svih vremena bili su vjernici. Da li je istina rezervirana samo za inteligentne, obrazovne, kojima su dostupna sredstva? Svi znamo da Bog postoji, no ne priznaju to svi zato što misle da ako sami sebe uvjere u laž da ih to lišava moralne odgovornosti, jer dobro znaju da su po Božjim načelima svi krivi pred Bogom.

veljača 26, 2014 kod 6:29 pm

Isus kaže: Ja – Svjetlost – dođoh na svijet da nijedan koji u mene vjeruje u tami ne ostane. I sluša li tko moje riječi, a ne čuva ih, ja ga ne sudim. Ja nisam došao suditi svijetu, nego svijet spasiti. Tko mene odbacuje i riječi mojih ne prima, ima svoga suca: riječ koju sam zborio – ona će mu suditi u posljednji dan. (Iv 12,46-48). Cijeli svijet je u duhovnoj tami, laži, ljudi to ne vide zato što ne vjeruju Isusu, koji kaže za sebe da je svjetlo, razotkriva tamu, dolazi i objavljuje istinu, da je on jedini posrednik između čovjeka i Boga jer smo odvojeni od Boga i prekriveni duhovnom tamom, sljepilom. ‘Ako ostanete u mojoj riječi, uistinu, moji ste učenici; upoznat ćete istinu i istina će vas osloboditi.’ (Ivan 8,32). Božja Riječ nam je mjerilo za sve svjetovne laži i lažne religije, po tome smo odgovorni, jer će svatko za sebe odgovarati, nećemo odgovarati ljudima, znanstvenicima nego Bogu. Najveći strah kod ljudi je da će izgubiti život, a ne vide da su ga već izgubili…duhovno su mrtvi, a žive samo da bi dočekali tjelesnu smrt. Za Boga je potrebno iskreno, ponizno srce, dok god čovjek samog sebe uzvisuje, i smatra se ‘bogom’ neće upoznati Boga nikada.

20. Muamer Jakub Mehmedović

veljača 25, 2014 kod 6:35 pm

Vjera čije su prve riječi objave bile UČI itekako ima mjesta u grupi koja se znanost zove
    Ako je ta grupa istinski osnovana radi znanosti

• Krešimir Merkat

veljača 25, 2014 kod 7:31 pm

ne samo to nego su religije Objave bile nositeljice znanosti. to se mora itekako priznati i arapskom poluotoku i islamu koji je europi donio najznačajnije znantvene dosege nakon helenističke kulture. da nije bilo kršćanstva, bogata kultura i znanost koja se stjecala stoljećima ne da se nebi razvijala (evoluirala) nego bi bila izbrisana te bi europa prošla kroz srednji vijek kao pogažena pod čizmom barbarskih naroda. danas si znanost nažalost prisvajaju agresivni i borbeni ateisti koji nikada neće moći u punini razumijeti znanost jer su silno isključivi.

21. Damir Grga Gorša

veljača 26, 2014 kod 4:48 pm

Branimire ne znaš šta pricaš upravo kao dokaz teorije evolucije nedostaje fosilni ostatak koji bi popunio prazninu između dvije vrste,kad bi postojao teorija bi bila dokazana i ne bi bila još jedna teorija u nizu vec naucno dokazana cinjenica tj.istina te nebi bilo ovakovih raspava.To ti je KARIKA KOJA NEDOSTAJE.Pusti price(nisu cinjenice)kako su fosilni ostatci propali ili nisu dostupni,dok ih nema nema ni dokaza u prilog teoriji evolucije.Usput jesi li primjetio da se svud govori o TEORIJI EVOLUCIJE ti zasigurno znaš šta pojam TEORIJA znaci.

22. Damir Grga Gorša

veljača 26, 2014 kod 7:40 pm

Da je covjek stvoren na Božju sliku isto je teorija kao i mnoge druge.Ako vec korisis int.pogledaj pod znanost i biblija.Zlo u svijetu nije zbog nacela nego(biblijski)zbog slobodne volje.Bog isto tak po bibliji buduci da je savršen nema nacela.Isus po Kristilogiji je došao radi gresnih.I bez Isusa može se postici život vjecni(spas od grjeha)po njegovim rjecima ako drže stari savez imace život vjecni.Pravi vjernik je onaj kome je drugi covjek(brat) na prvom mjestu,ucenje Isusovo.To mu je na prvom mjestu(milosrđe)Znanos itekako odgovara na pitanje svrhe života,šta je smrt,kako je nastala materija,prirodne zakone je odgonetnuo jos u antici,što je svjest,podsvjest i nesvjest dobro je poznato a narociti je znano kako nastaje život.Nitko ne misli da su znanstvenici nepogrešivi,da ljudi su od krvi i mesa,kad bi znali da su krivi bili bi vjernici a kamoli da dobro znaju kako ti tvrdiš. U N.Z. nigdje se ne nalazi da je Isus rekao da je
    jedini posednik ili bilo kakav posrednik a najmanje između Boga i ljudi.Za spoznat boga nije potrebna poniznost ,a onaj ko se smatra Bogom zreo je za duševnu ustanovu.I šecer na kraju ti Vesna kao vidjela si Boga i Isusa pa zato vjeruješ ili i ti vjeruješ u nešto što nisi vidjela a predbacuješ drugima.Hmm zanimljivo.

veljača 26, 2014 kod 10:14 pm

Damir, odgovaram ti redom: Stranica znanost i Biblija.blogspot.com puna je laži, nema veze sa znanošću, a način kako objašnjavaju stihove iz Biblije je presmiješan. Biblija je Božjim nadahnućem pisana, tako se i tumači, inače je mrtvo slovo na papiru. Osoba koja nije u Kristu niti ne može razumijeti što je Božja ljubav, a što Božji gnjev.
      Bog nas je stvorio kao slobodna bića, sposobni smo izabrati dobro, no nameće nam se zlo, to je zato što je zlo odsutnost Boga. Da nas je Bog stvorio kao robote, štovali bismo ga iz obaveze, a ne svojom slobodnom voljom.
      Isus je došao radi grešnika, ali onih koji su to bili prije nego su povjerovali Isusu, da, to su i ubojice, i lažljivci, i alkoholičari, i preljubnici, i bludnici, a najmanje je ‘samopravednih’. Bez Isusa nema spasenja, ni vječnog života. ‘Zaista, zaista, kažem vam: tko sluša moju riječ i vjeruje onomu koji me posla, ima život vječni i ne dolazi na sud, nego je prešao iz smrti u život.’ (Iv 5,24). Cijeli Stari zavjet je priča o narodu kroz koji mora doći Spasitelj čovječanstva, postoji preko 300 proročanstava o njegovom dolasku. Za spasenje nužan uvjet je vjera, ali kriterij je Isus Krist. Ovo je redoslijed Božjih zapovijedi: 1) Ljubi Boga svim srcem svojim, svom dušom svojom i svim umom svojim 2) Ljubi bližnjega svog kao sebe samog. -U tim dvjema zapovijedima je cijeli Stari savez. Ako volimo Boga, nećemo slaviti druge bogove ili idole. Ako volimo svoje bližnje, nećemo ih ubijati, lagati im, počiniti preljub protiv njih, ili priželjkivati ono što njima pripada. Ovo je moguće držati samo ako je Isus na 1.mjestu.
      Znanost nikad nije odgovorila na osnovna pitanja, o životu i smrti, postoji samo hrpa promijenjivih pretpostavki.
      ‘Jer jedan je Bog, JEDAN je i POSREDNIK između Boga i ljudi, čovjek – Krist Isus’ (1 Tim 2,5).
      Potrebna je poniznost, jer čovjek svojom malom glavicom smatra da sve zna, a zapravo ne zna ništa, dok se ne ponizi pred Bogom. Isus kaže: ‘Zaista, kažem vam, ako se ne obratite i ne postanete kao djeca, nećete ući u kraljevstvo nebesko. Tko god se dakle PONIZI kao ovo dijete, taj je najveći u kraljevstvu nebeskom.’ (Mt 18,3-4). ‘Približite se Bogu i on će se približiti vama! Očistite ruke, grešnici! Očistite srca, dvoličnjaci! Zakukajte, protužite, proplačite! Smijeh vaš nek se u plač obrati i radost u žalost! PONIZITE SE pred Gospodinom i on će vas uzvisiti!’ (Jak 4,8-10).
      Krivo si me shvatio, evolucionisti vjeruju u nešto što nisu vidjeli, a vjernicima isto to predbacuju. Samo je razlika što oni vjeruju čovjeku, ja vjerujem Bogu. Zanimljivo je primjetiti kako oni vjeruju u milijarde i milijarde godina, ja vjerujem Bogu koji je hodao ovom zemljom prije samo 2000 god.

23. Damir Grga Gorša

veljača 26, 2014 kod 9:04 pm

Da u pravu si Jasminka isto tako mi ljudi sastojimi se od oko 75% vode isto kao i bukva pa smo jako slicni sa tim drvetom odnosno75%.,ja u tome kao i u tvom postu ne vidim ništa sporno.Isto tako kao i ljudi drvo misli,osjeca i ima svjest kao i inteligenciju.Pa šta ja bih rekao.

24. Damir Grga Gorša

veljača 26, 2014 kod 10:37 pm

Kako god ti kažeš,idi u miru.

25. Mile JNA

siječanj 19, 2015 kod 3:15 am

religija i nauka su se još davno ”dogovorili o nemešanju”, e zato ste vi religijski fanatici jer čekati bilo kakvu temu o nauci da bi progurali vaše imaginarne bogove i idete do tih granica fanatizma da se graničite sa sektašima….tanka je granica!!!

Više u Genetika