Geografija i geologija

Milutin Milanković – Znanstvenik koji je pronašao rješenje jednadžbe ledenog doba

U novije vrijeme kada sagledamo prošlost Zemlje, ne možemo se ne zapitati vrti li se sve u krug? Ako pogledamo realno, u nedavnoj povijesti Zemlje led je bio osnovni pokrivač zemaljske kugle. Zadnje ledeno doba u pleistocenu uspjelo je ledenim kapama prekriti velike dijelove kontinenata. Ako se dogodilo nekoliko puta u povijesti Zemlje, hoće li se dogoditi opet?

milutin-milankovic

Ovim se pitanjem, relativno rano, počeo baviti mladi znanstvenik Milutin Milanković. Milanković je počeo tražiti astronomske uzroke u pojavama ledenog doba.

Već se od prije znalo kako promjene u nagibu zemljine osi uzrokuju promjene u klimi upravo zbog različite količine Sunčevih zraka koje dospijevaju do Zemlje. Milanković je uračunao nova saznanja o promjenama nagiba zemljine osi te pridodao tome utjecaj drugih nebeskih tijela na zemljinu orbitu. Naravno, sve se te varijacije tijekom vremena ponašaju drugačije. Prvo je, prema tim faktorima, pokušao izračunati njihov utjecaj na dolazeću solarnu energiju na sjevernu hemisferu prije 600 000 godina.

Na temelju svoje analize Milanković je zaključio da se Zemljina orbita promjeni u tri ciklusa različita trajanja. Zemljina se putanja oko Sunca promjeni od manje ekliptične prema većoj, pa opet do manje u 96 000 godina. Tijekom rotacije oko Sunca zemljina je os nagnuta 23,5°, ali taj kut se promijeni od 21.5° to 24.5° i nazad za 41 000 godina. Treći ciklus je trzanje zemljine osi u periodu od 23 000 godina.

On je pretpostavio da kada se određeni dijelovi ta tri ciklusa pojave u isto vrijeme, na Zemlji se događaju velike klimatske promjene pa čak i ledena doba. Iako je svoj rad započeo početkom 20. stoljeća, slab napredak tehnologije i nemogućnost pronalaženja dokaza ostavili su njegov rad zaboravljenim do 70-ih godina. Tehnički napredak omogućio je geolozima istraživanje dubokomorskih sedimenata koji sadrže podatke o promjenama u klimi unazad milijun godina.

Rezultati dobiveni proučavanjem sedimenata ukazuju na  pravilne varijacije koje se podudaraju s matematičarovim izračunima, danas poznatim kao Milankovićevi ciklusi. Međutim, danas se mnogi znanstvenici slažu da nisu samo astronomski utjecaji odgovorni za nastanak ledenih doba. Možda će upravo čovjek imati presudnu ulogu u otkrivanju svih faktora, ali i mogućem ubrzavanju nadolazećeg ledenog doba.

Izvor: Amnh.org

1. Ivan Jaman

ožujak 11, 2013 kod 12:10 pm

Današnji podaci i karakteristike o klimatskim uvijetima na zemlji i o ponašanju planeta općenito.. su gotovo identični onima prije prošlog ledenog doba.. tako da vrlo vijerojatno hoće..

2. Dubravko Poletti Kopešić

ožujak 11, 2013 kod 12:13 pm

“…Možda će upravo čovjek imati presudnu ulogu u otkrivanju svih faktora, …” A tko bi drugi, Štrumpfovi? 😀

3. Mladen Horvat

ožujak 11, 2013 kod 12:19 pm

hoće hoće, nema frke

4. Daniel Čulo

ožujak 11, 2013 kod 12:23 pm

Nestignemo mi to dozivit kad ce nas nuklearkama unistit.

5. Benjamin Brajković

ožujak 11, 2013 kod 12:25 pm

živimo u cikličkom svemiru, Znanost.com

6. Josip Žaper

ožujak 11, 2013 kod 1:46 pm

Historia est magistra vitae, što će reći da se povijest ponavlja, te se iz nje mogu učiti stvari za budučnost. To se poglavito može primjeniti na geološka razdoblja, od era, eona, epoha, itd. Nikakve kompjuterske simulacije nemogu tako detaljno predvidjeti klimu. Ta, u zemlji sve piše, i to sloj po sloj. Samo je treba sondirati i analizirati. Unatoč zapadnjačkoj propagandi, naši znanstvenici već odavno znaju da dolazi malo ledeno doba. Pa možda se to uskoro i potvrdi.

7. Ivana Lovrenc Ajček

ožujak 11, 2013 kod 1:59 pm

Stiže novo ledeno doba…

8. Suzana Kentric

ožujak 11, 2013 kod 2:28 pm

what goes around comes around

9. Marko Burov

ožujak 11, 2013 kod 3:04 pm

Neki vrag se desava u zemljinoj atmosferi.Sjecate se vjerujem svi kad su u americi pronasli ogroman broj ptica uginulih od pitaj boga cega,padale su na zemlju vec mrtve tako da ih po istrazivanjima nije ubilo pad na tlo,pa eno ucestalo pronalaze po novozelandskim i australskim plazama nasukane kitove.Sto je uzrok svemu tome,pitam se.Ljudski faktor ce proizvest smak svijeta,zemlja je doslovno iscjedena ko spuzva.

10. Darko Matuško

ožujak 11, 2013 kod 4:30 pm

Ljuski faktor nemoze uzrokovati potpuni smak svijeta nego samo eventualno smak svoje vrste i jos nekih vrsta koje sad postoje,zemlja bi se poslije oporavila i zivot nastavio milijunima godina ali bez ljudi kao sto je bilo i desetke milijuna godina prije pojave ljudi.Sta su ljudi ?Samo vrsta koja postoji sekundu naspram postojanja zivota na zemlji ili npr naspram vremena koliko su postojali dinosauri i sl vrste koje su nestale ali zivot se nastavio.Mi smo nista u poredjenju sa silama prirode ali umisljamo da smo nesto,vjerovatno i zabe misle da su vazne i da su nesto ali realnost je drugacija 🙂 Sto je Kikas reka,sve ce lipi djava jednom odnit.

11. Patrik Spajić

ožujak 11, 2013 kod 8:55 pm

Svakako ljudi ne mogu uzrokovati bitne promjene na ovoj planeti,a i ako uzrokujemo,poremetit ćemo sopstveni hranidbeni lanac i izumrijeti će naša vrsta i vjerovatno još mnogo ostalih.ali sjetite se da je prije 65 mil. godina izumrlo gotovo 95 % svih živih bića na ovoj planeti i evo nas.tko kaže da se od žohara ili mrava neće razviti nešto mnogo složenije i inteligentnije od ljudi?

12. Danka Baškot