Astronomija

Na Marsu postoji aurora i sad znamo kako izgleda

nasa-jpl-caltech-msss-csw-db

Prije deset godina podaci s ESA-ine letjelice Mars Express dali su naslutiti kako na Marsu postoji polarna svjetlost (aurora), što je prije nekoliko mjeseci potvrdio NASA-in MAVEN. Kao što možete primijetiti, oba zapažanja dogodila su se iz orbite. Znanstvenike je zanimalo je li moguće ovu upečatljivu pojavu vidjeti i s površine planeta.

Polarna svjetlost nastaje kad se Sunčev vjetar sudari s gornjim slojevima atmosfere. Na Zemlji je vidljiva na sjevernom i južnom polu (aurora borealis, odnosno aurora australis) jer je ondje Zemljino magnetsko polje najjače. Mars, s druge strane, ima neusporedivo slabije magnetsko polje koje je detektirano tek na nekoliko mjesta južne polutke. Slična stvar je i s njegovom atmosferom (o sastavu koje ovisi boja aurore) koja je u usporedbi sa Zemljinom neznatna i bitno drugačijeg sastava.

Budući da je nemoguće otići na Mars i lutati njegovom površinom u potrazi za aurorom, znanstvenici su umjesto toga u laboratoriju simulirali uvjete na Marsu – njegovo magnetsko polje i atmosferu, te ih zasuli elektronima. Za razliku od Zemljine aurore koja je zelena ili crvena (zbog sudara Sunčeva vjetra s atomima kisika), Marsova je plavkasto-ljubičasta. U njegovoj atmosferi, naime, dominira ugljični dioksid, dok kisika ima tek u tragovima.

Svoje istraživanje su fotografirali i saznali kako je aurora na Marsu plavkasto-ljubičaste boje i vjerojatno vidljiva s tla. Za potvrdu ćemo morati pričekati sve do kraja 2030-ih godina, kad su u planu prve ljudske misije na Crveni planet.

Aurora na Marsu (Credit: D. Bernard/IPAG-CNRS)

Izvor: Popular Science/NASA

Naslovna fotografija: NASA/JPL-Caltech/MSS

Roses are red, violets are blue, I'm schizophrenic, and so am I.

1. Stipe Mustapic

lipanj 1, 2015 kod 6:14 pm

Ima li pive?

2. Davor

lipanj 2, 2015 kod 12:38 am

Nema pive,ima rakije!

lipanj 2, 2015 kod 6:09 pm

jel borealis ili australis?