Inženjerstvo

Napravljena solarna ćelija koja proizvodi više energije nego što svjetlosti prima

Znanstvenici s američkog Nacionalnog laboratorija za obnovljivu energiju napravili su prvu solarnu ćeliju kojoj kvantna efikasnost prelazi 100 posto, piše Engadget.

Kvantna efikasnost se tu odnosi protok broja elektrona kroz strujni krug u solarnoj ćeliji u jednoj sekundi. Taj se broj dijeli s brojem fotona, odnosno ulaznom energijom, a razlika predstavlja kvantnu efikasnost.

Znanstvenici iz navedenog laboratorija zabilježili su efikasnost na novoj solarnoj ćeliji od čak 114 posto! Njihova solarna ćelija se zove MEG, odnosno multiple exciton generation.

MEG dakle može od jednog fotona proizvesti više od jednog elektrona, a ta ekstra energija dolazi od kvantnih točaka koje kupe energiju, koja bi se inače raspršila u obliku topline.

Ćelija je napravljena od cink oksida, olovnog selenita i zlata te je presvučena antirefleksivnim materijalom, koji se nalazi na prozirnom vodljivom materijalu.

Žalosno je da je još 2001. godine Arthur J. Nozik, znanstvenik iz navedenog laboratorija, točno predvidio da će MEG biti 100 posto učinkovit. Pitanje je samo zašto se ne krene u masovnu proizvodnju s tim ćelijama, koje bi efikasno mogle zamijeniti naftu i plin. Da ne spominjemo smanjenje onečišćenja okoliša.

solarna energija, solarna čelija

1. Ante Mula

prosinac 19, 2011 kod 4:40 pm

ko tu koga jebe???

2. Meho Muheljic

prosinac 19, 2011 kod 4:41 pm

Ko koga stigne!

3. Pavle Močilac

prosinac 19, 2011 kod 4:41 pm

Perpetuum mobile hahaha…

4. Iva VanČi Beus

prosinac 19, 2011 kod 4:42 pm

ma znamo mi sve ali sto da bude besplatno kad moze biti skupo…………………..ali majcica zemlja je sve ljuca jer muzemo anoreksicnu kravu,,,a svaka cast ovima sta pokusavaju spasit sta se spasit da……………

5. Mihael Vuger

prosinac 19, 2011 kod 4:42 pm

Zanimljivo! Šteta što nema detaljnijeg objašnjenja kako radi…

6. Željko Šalić

prosinac 19, 2011 kod 4:45 pm

dakle gdje je tu uopće nedoumica zašto se nije ovo ili ono .. :)) “koje bi efikasno mogle zamijeniti naftu i plin”

7. Alen Muftic

prosinac 19, 2011 kod 4:46 pm

pepetum mobile
    ma daj ….

8. Riad Salkanović

prosinac 19, 2011 kod 4:53 pm

Ne razumijem 😀

9. Kristijan

prosinac 19, 2011 kod 4:54 pm

STVARNO trebate odgovor na pitanje zašto se ne ide u proizvodnju i korištenje ovih solarnih ćelija? 😉

10. Andreas Madyo Mađerić

prosinac 19, 2011 kod 4:56 pm

Perpetum mobile bi bilo kad bi iznad te solarne ploče postavili žarulju ili bolje led diode koje bi se napajale iz te solarne ploče a koja bi svjetlost dobivala isključivo iz tih led dioda/žarulja.

• Latz

prosinac 19, 2011 kod 8:52 pm

@Andreas Madyo Mađerić – još kad bi to ovi ostali genijalci razumjeli bilo bi to stvarno lijepo …

Ovo samo znači da je energija fotona kroz interakciju s okolinom veća od one percipirane krzo sami foton…

11. Srđan Marčeta

prosinac 19, 2011 kod 4:56 pm

ja sam ucio da je to nemoguce

12. Mihael Vuger

prosinac 19, 2011 kod 5:07 pm

Nemora odmah biti perpetum mobile! Koliko se da zaključiti iz teksta, ova ploča za razliku od klasične “reciklira” gubitke koji predstavljaju toplinu… Ovo bi se dalo usporediti sa kondenzacijskim bojlerima koji imaju učinkovitost preko 100% zbog toga jer za zagrijavanje vode koriste i topli ispušni plin…

• Pipe

siječanj 9, 2012 kod 9:17 pm

Nemaju oni iskoristivost preko 100%. (Što nije ni moguće) već se promatrajući donju ogrijevnu vrijednost i toplinu koja se dobije donosi zaključak da je iskoristivost veća od 100%. To bi vam bilo kako kad bi se kod konvencionalnih plinskih kotlova gledao omjer sa gornjom ogrijevnoj vrijednostću pa bi im svima iskoristivost bila puno niža nego li je trgovci prikazuju.

13. Matija Nemet

prosinac 19, 2011 kod 5:13 pm

Slow! Zero point? ili ima u spektru energije koju još ne razumijemo?kondenzacijski bojler kažeš?

14. Alen Muftic

prosinac 19, 2011 kod 5:35 pm

Onda naslov mora da bude malo precizniji

15. Slaven Sertić

prosinac 19, 2011 kod 5:38 pm

Malo je možda nejasan tekst al mislim da shvaćam što se želi reći. Jedan foton iz vidljivog spektra svjetlosti može imati energiju čak preko 3 eV. Znači foton u odnosu na elektron! Što bi impliciralo da može ići čak do preko 300%, ne uključujući nevidljivi dio spektra, tada možda i više. 😮

16. Marko Sklezur

prosinac 19, 2011 kod 5:45 pm

Foton koji pada ima energiju dovoljnu da iz atomske orbitale izbaci više od jednog elektrona. Termodinamički zakoni su tu očuvani jer je ukupna energija izbačenih elektrona manja od energije ulaznog fotona. Dakle, nije točno da se proizvodi više energije, nego što se ulaže.

17. Milan Miscevic

prosinac 19, 2011 kod 5:46 pm

Svaka cadt na novom izimu.no mene zanima koliko iznosi,te dali se moze svrstati na+ ili – zemljin magnetski omotac. –

18. Zoran Pl Mudronja

prosinac 19, 2011 kod 6:39 pm

u svijetu novinarstva neki ljudi više seru nego što jedu, al u stvarnom svijetu ne postoji efikasnost preko 100 posto da ga jebeš

19. Lazo

prosinac 19, 2011 kod 7:17 pm

spomenite malo proizvodnju solarnih panela u dalmaciji da ljudi shvate što smo nekada imali

20. Krešimir Šantić

prosinac 19, 2011 kod 7:24 pm

Izvor: https://geek.hr/znanost/clanak/napravljena-solarna-celija-koja-proizvodi-vise-energije-nego-sto-svjetlosti-prima/#ixzz1h0h6VGZS

21. Matija Ćuza Ćužić

prosinac 19, 2011 kod 7:48 pm

ajd 100% al više ??

22. Tomi Palčić

prosinac 19, 2011 kod 8:15 pm

bitno da ja 410 kn placam tank goriva…pizda im materina -.-

prosinac 19, 2011 kod 8:25 pm

Slaven Sertić je objasnio.

24. Luka Marinović

prosinac 19, 2011 kod 8:29 pm

Glupost! Koji kreten je pisao ovaj članak?

25. Ivica Jozing

prosinac 19, 2011 kod 8:33 pm

Naslov je takav da navodi na… neke neobične zaključke. Te ćelije ne izdaju više energije nego što primaju (siguran sam da nisam jedini koji je to pomislio) već je stvar u načinu računanja.

26. Darko Bjelopavlic

prosinac 19, 2011 kod 8:48 pm

Slažem se da ovo su pisali neupućeni. Pre svega se radi o materijalima koji imaju diirektni prelaz i gde se na jedan specifični način uspelo da fotoni koji nastaju tokom rekombinacije budu uhvaćeni, tj. da se i oni apsorbuju. Ovo je nešto kao lavinska fotomultiplikacija ali nikako ne može da bude 100% jer se efikasnost ogleda u uloženoj energiji i dobijenoj. Jeste povećana efikasnost i prema zvaničnim objavama za GaAs ona je nešto veća od 30% za jedan p-n spoj. Nadam se da me je neko razumeo. PoZz!

27. Latz

prosinac 19, 2011 kod 8:57 pm

Kad bi vi perpetuum mobile znali uopće o kakvoj efikasnosti se priča onda bi vaši komentari nešto i značili — ovo kvantna efikasnost u kontekstu ove ćelije znači samo da da jedan foton ne oslobađa samo jedan par elektron/šupljina (što bi bilo 100%) nego statistički više — znači na da bi na 10000 fotona koje je absorbirala ćelija bilo generirano ~11400 parova šupljina/elektron — a da prije procitate nešto osim jako šturog članka o nekoj temi prije komentiranja iste? ovo ste mogli saznati za čitavu minutu, dvije maksimalno … ali lakše se praviti pametan nego uložiti trunku vremena…

28. Zvona

prosinac 19, 2011 kod 9:46 pm

Energija se mjeri u Joulima, dok za “svjetlost” ne postoji mjerna jedinica (ali postoji cijeli niz jedinica koje opisuju neke karakteristike svjetlosti i osvijetljenosti).

Ali ne želim o fizikalnom aspektu ovog teksta, jer se pažljivim čitanjem ipak može shvatiti da ovo nije perpetuum mobile, već jedna druga vrsta znanstvenog uspjeha. Želim izraziti negodovanje zbog općeg pada ozbiljnosti znanstveno-popularnih članaka, koji više liče na reklamu i senzaciju nego na ozbiljan izvor informacije.
    Na primjer, naslov ovog članka sugerira perpetuum mobile, jer autor zna da će tako navesti ljude da ga pročitaju i da će tako izazvati lavinu komentara ispod njega. Ovo je dobro razmišljanje za objavu “senzacionalnih” slika zadnje pijanke na Facebook-u, jer će tako privući puno “lajkova” i komentara. Ovako svi dobivaju osim znanosti same. I kad se sutra pitamo zašto nam javnost ne vjeruje, odgovor treba potražiti u ovakvom načinu pisanja.

Neka mi autor oprosti na malo žešćem komentaru – tekst je sasvim uredu, ali naslov bi stvarno trebao biti manje tendenciozan.

29. Solarni Paneli

prosinac 19, 2011 kod 10:24 pm

Ovo su pisali neupućeni, čak se išlo na bukvalni prevod bez upotrebe merodavnog predznanja. Prvo kvantna efikasnost u ovom slučaju nije merilo po kome treba analizirati krajnju dobit u energiji, već sama energija na izlazi iz solarne ćelije. Pa da pojasnim, radi se o materijalima koji imaju direktni prelaz i gde se na jedan specifični način uspelo da fotoni koji nastaju tokom rekombinacije budu uhvaćeni, tj. da se i oni apsorbuju stvarajući nov par elektron-šupljina, tj. dolazi do povećanja struje. Ovo je nešto kao lavinska fotomultiplikacija ali nikako ne može da bude efikasnost 100% jer se efikasnost ogleda u uloženoj energiji i dobijenoj. Jeste povećana kvantna efikasnost, ali efikasnost kao odnos uložene energije-dospele svetlosti i dobijene energije na izlaznim elektrodama PV ćelije, prema zvaničnim objavama za GaAs ona je nešto veća od 30% za jedan p-n spoj. Nadam se da me je neko razumeo.

Prijatno!

30. Slaven Sertić

prosinac 20, 2011 kod 5:35 pm

Još jednom, ne radi se o efikasnosti… I da piše da se radi, krivo piše. Stvar je samo omjera koji je uzet u obzir. Druga stvar što se taj omjer može izrazit i u postotcima, kao i svaki drugi broj. Valjda je to i autora članka zbunilo pa se zanio malo. 🙂

31. zvrndalo

prosinac 25, 2011 kod 4:36 pm

32. Jasminko Mileusnić

siječanj 5, 2012 kod 7:32 am

Kad se tamo krajem 80-tih kuhao rat, na ondašnjem dnevniku su rekli da je Miloševićevu partiju izabralo 113% birača. Ovi su bolji za 1%.

33. žika

siječanj 7, 2012 kod 10:54 pm

a šta se desilo sa zakonom o očuvanju energije?? mene je učilo ako se fićo sa 60 km/h zabije u parkiranog fiću, da ovi parkirani nemože uvatit 61 km/h da ga jebeš u auspuh!

34. Tomislav

siječanj 27, 2013 kod 2:41 pm

Glupost! Ovdje je rječ o čistoj igri riječi tj. novinarskoj pogrešci. Nije kvantna efikasnost nego kvantitativna efekisnost, a to je nešto sasvim drugo. Činjenica da se dobije više elektrona ne znači da se dobije više energije! Kao što kaže Žika, zakon o očivanju energije je bitan.
    m1 x v1(kvadrat) = m2 x v2(kvadrat)

35. Zaratin

lipanj 8, 2013 kod 7:10 pm

Nego mene zanima zasto to nije neko od vas napravia; mozda da proba ubaciti i cetvrti element pa ce biti jos efikasnije i u druge svrhe……

36. Dan

prosinac 22, 2017 kod 1:57 pm

Ovde su u igri mnogi faktori tako da nisam baš optimista u neke bitnije pozitivne pomake, bar ne u skorijoj budućnosti.

Više u Inženjerstvo