Svemir

NASA ima spektakularne fotke najvećeg vatrometa

Zamislite vatromet nezamislivih razmjera koji traje već 170 godina bez prestanka. Jedan takav se zbiva iznad nas, ali radi se o smrti supermasivne Ete Carinae, veće zvijezde u dvostrukom zvjezdanom sustavu.

Dvostruke ili dvojne zvijezde su zvjezdani sustav koji čine dvije gravitacijski vezane zvijezde.

Teleskop Hubble snimio je novu fotku tog svemirskog vatrometa koja uključuje ultraljubičasto svjetlo, a u crvenoj, plavoj i bijeloj boji vide se vrući plinovi koji izviru iz Ete Carinae, koja je od nas udaljena 7500 svjetlosnih godina.

Ovaj nebeski spektakl oblik dvaju spojenih balona, a prije toga je bio masivna zvijezda, ogromno tijelo koje je težilo više od 150 naših Sunaca.

Vatromet je započeo relativno nedavno, četrdesetih godina pretprošlog stoljeća kada je Eta Carinae imala titanski izljev plina, zbog čega je više od desetljeća bila druga najsjajnija zvijezda na nebu. U tom je razdoblju služila kao navigacijska zvijezda.

Koristeći se Hubbleovom širokokutnom kamerom 3 kako bi mapirali ultraljubičasto zračenje magnezija (prikazano plavom bojom), astronomi su ostali iznenađeni otkrićem tog plina na mjestima gdje ga prije nisu vidjeli.

Znanstvenici su i prije znali da su udarni valovi zagrijali vanjski materijal izbačen tijekom erupcije 1840-ih, kada se on sudario s prethodno izbačenim materijalom. Zato su očekivali da će na novim snimkama pronaći svjetlo magnezija u istom predjelu u kojem se nalazi dušik (prikazan crvenom bojom). Umjesto toga, nalazio se između dvostrukih balona i vanjskog dijela bogatog dušikom.

Zvjezdani vatromet dosegnut će svoj vrhunac kada Eta Carinae eksplodira kao supernova. To se možda već i dogodilo, ali gejzir svjetla te sjajne eksplozije još uvijek nije stigao do nas.