Planete i mjeseci

NASA-ina misija otkrila snažni svijet u asteroidnom pojasu

Misija je poslala nove fotografije Ceresa.

Foto: Ceres - NASA

Astronomi su još davne 1801. godine otkrili prvo tijelu u pojasu asteroida (pojas između orbita Marsa i Jupitera). Tijelo je dobilo ime Ceres, te je isprva klasificirano kao asteroid. Danas, 200 godina kasnije, dobilo je status patuljastog planeta, s obzirom na to da je puno veće od drugih asteroida.

Ceres je zahvaljujući svom neobičnom statusu bio i prvi patuljasti planet kojeg je posjetila letjelica svemirske agencije NASA. Riječ je dijelu misije Dawn, a letjelica je put pojasa asteroida krenula 2007. godine, a do Ceresa je stigla 2015. godine.

Sad, pet godina nakon, misija je poslala nove fotografije Ceresa, a zahvaljujući visokoj rezoluciji fotografija otkriveni su detalji koji sugeriraju da je planet bio vulkanski aktivan prije milijun godina, te da su vulkani možda aktivni i danas, piše Inverse.

Na novim fotografijama, astronomi su mogli bolje vidjeti i mjesto jednog davnog sudara, krater Occator, za kojeg znanstvenici vjeruju da se formirao prije otprilike 22 milijuna godina. Tom prilikom je utvrđeno i da se u krateru pojavila voda, vrlo vjerojatno slana, budući da je Dawn uspio identificirati sol koja se nalazi samo na Zemlji.

Foto: Krater – NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Nova otkrića predstavljena su u sedam različitih studija objavljenih u časopisima Nature Communications, Nature Geoscience i Nature Astronomy.

Ceresu je potrebno 4,6 zemaljskih godina da obiđe oko Sunca, a oko svoje se osi okrene za devet sati. Iako predstavlja najveće tijelo Asteroidnog pojasa, Ceres ima polumjer od oko 476 kilometara. Znanstvenici su detektirali i džepove s vodom, pa se špekulira i o mogućnostima da je na ovom svemirskom tijelu bilo i nekih oblika života. Ceres nije običan asteroid, već aktivno nebesko tijelo.

Dokazi o nedavnoj geološkoj aktivnosti na Ceresu opovrgavaju opće uvjerenje da na malim tijelima Sunčevog sustava nema geoloških aktivnosti, što predstavlja veliki korak za znanstvenike i razumijevanje toga kako je nastao rani Sunčev sustav.

1. Zoran Petrovic

13 kolovoza, 2020 u 4:18 pm

Nakon sudara sva energija gibanja pretvara se u žitku masu 1200 st.C i zadržava takvo stanje sporo se hladeći jer je Svemir odličan izolator zbog neznatne gustoće. Hladi se radijacijom a ako je bilo tekuće vode znači da je bila i atmosfera koja je tlakom držala molekule vode u tekućem stanju pa je bilo i konvekcije plinova i boljeg hlađenja. Ako je bilo urana on je potonuo u središta i čuva jezgru u tekućem stanju što bi magnetosfera planeta potvrdila.Pozdrav

2. Bane

14 kolovoza, 2020 u 6:13 am

Venus = Venera. Cerus = Cerera.

3. Bane

14 kolovoza, 2020 u 6:15 am

I, naravno, Eros = Erida.