Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Psihologija

Odrastanje u siromaštvu mijenja strukturu dječjeg mozga

Foto: Pixabay

Dugotrajna analiza nekoliko stotina adolescentskih mozgova pokazala je da socioekonomski status (SES) obitelji može igrati bitnu ulogu u razvoju ključnih područja mozga odgovornih za učenje, jezik i emocionalni razvoj.

Da bi proučili efekte dohotka i razine obrazovanja roditelja i kognitivnog razvoja njihovog djeteta, znanstvenici Nacionalnog instituta za mentalno zdravlje skenirali su mozgove više od 600 osoba tijekom njihovog života u dobi od 5 do 25 godina.

Zatim su usporedili neuro-slike u odnosu na podatke o obrazovanju i zanimanju njihovih roditelja, kao i IQ svakog sudionika.

Kad je u pitanju veza između anatomije mozga i SES-a, malo se toga mijenja od djetinjstva do rane odraslosti. To je navelo znanstvenike da vjeruju kako je predškolski život ključno vrijeme u kojem se počinju razvijati prve veze između socijalno-ekonomskog statusa (SES) i organizacije mozga.

Pokazalo se kako je socio-ekonomski status u pozitivnoj vezi s ukupnim volumenom sive materije, a manje s volumenom bijele materije. Također je bio povezan s razinama volumena u prefrontalnom korteksu, dijelu mozga povezanim s razvojem ličnosti i hipokampusom (koji regulira emocije).

“Pronašli smo vezu između SES-a i ukupnih volumena mozga, kortikalnog lista i  odvojene subkortikalne strukture”, napisali su autori u studiji objavljenoj u Journal of Neuroscience. Dodali su da su područja mozga odgovorna za emocionalni razvoj, učenje i jezične vještine bila kompleksija kod osoba čiji su roditelji bili obrazovaniji i imali profesionalne karijere.

Znanstvena zajednica odavno zna da SES u dječjoj dobi utječe i na kognitivni razvoj i na mentalno zdravlje, ali način na koji mijenja određene strukture u mozgu nije još prije bio podrobno opisan.

“Rani razvoj mozga odvija se u kontekstu iskustva i okoline svakog pojedinog djeteta, koje se značajno razlikuju kao funkcije socioekonomskog statusa (SES)”, tvrde autori.

Rani razvoj mozga je pod utjecajem ranog životnog iskustva i okoline, što može varirati ovisno o socioekonomskom statusu, kao što su prihodi njihovih roditelja, obrazovanje i zanimanje. Pokazalo se da ti faktori utječu na mentalno zdravlje djeteta, kognitivni razvoj i akademska postignuća. Razumijevanjem kako takve stvari fizički mijenjaju ključne strukture unutar mozga znanstvenici su mogli razumjeti kako je SES povezan s različitim životnim ishodima, poput zdravlja i postignuća.

Ostavi komentar

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Oglašavanje

Možda će vas zanimati

Psihologija

Uvrede, tračanje, sarkazam, udaranje, guranje, itd… Dječja se zloba iskazuje na razne načine. Ponekad se zloba događa impulzivno, u trenutku. Djeca se osjećaju ljutito ili povrijeđeno i pokušavaju...

Psihologija

U studiji u časopisu Developmental Science, tim sa Sveučilišta Duke pod vodstvom Sarah Gaither ponudio je dokaz da poticanje djece na razmišljanje o vlastitim...

Psihijatrija

Izgleda da odrastanje na selu štiti mentalno zdravlje. Naime, studija u kojoj je sudjelovalo gotovo milijun Danaca pokazuje kako djeca koja žive okružena zelenilom...

Psihologija

Dobiti pomoć od djece pri obavljanju kućanskih poslova ponekad zna biti izazov. Neki roditelji na te nemile stvari potiču svoju djecu u vidu davanja...

Oglašavanje