Foto: Feng Yu/Fotolia

Oboljenja i poremećaji

Otkriven eksperimentalni krvni test za ubrzanu dijagnozu autizma

Novosti ranog predviđanja budućeg dijagnosticiranja autizma.

Znanstvenici koji su otkrili eksperimentalni krvni test za autizam kažu da bi isti mogao otkriti budući autizam u više od 96 % slučajeva, i to u širokom spektru. To bi omogućilo što raniju dijagnozu ovog poremećaja.

Rezultati istraživanja koji su objavljeni u PLoS Computational Biology su posljednji u nizu napora za razvijanje krvnog testa za poremećaje autističnog spektra, za koje se procjenjuje da pogađaju 1.5 % sve djece. Uzrok i dalje ostaje nepoznat, iako se mnogim studijama dokazalo da cijepljenje u djetinjstvu nije među uzrocima.

„Nada ovakvih testova, ukoliko se pokažu točnima, jest da uvjere roditelje koji strahuju od autizma djeteta jesu li u pravu te da im možda pomogne u razvoju tretmana“, poručio je koautor studije dr. Juergen Hahn s njujorškog Rensselaer Polytechnic instituta.
Testovi bi također mogli ubrzati dob postavljanja dijagnoze. Autizam sadrži širok spektar bolesti i kreće se ili od raspona duboke nesposobnosti za komunikaciju i mentalne retardacije do nekih relativno blagih simptoma poput Aspergerovog simptoma.

Većina djece nema dijagnozu sve do četvrte godine, iako je to ponekad moguće ustanoviti u drugoj i trećoj godini života. Dr. Hahn i kolege su mjerili razine 24 proteina povezanih s autizmom i otkrili su njih pet koji su, u pravoj kombinaciji, najbolji za predviđanje budućeg stanja, a koje može varirati po težini i manifestaciji. Dr. Max Wiznitzer iz Clevelanda, koji nije sudjelovao u studiji, nazvao je cijelo istraživanje „zanimljivim, no ne prijelomnim“ pojasnivši kako je potrebno testirati ga na ipak mnogo djece u riziku. „Pred njima je dug put prije negoli pokažu ima li taj test toliko značenje“, rekao je.

Znanstvenici su izveli kombinacije testiranjem 83 djece. Svi su bili u dobi između tri i deset godina i već su imali dijagnozu autizma. Pronađena „autistična kombinacija proteina“ je bila prisutna kod njih 97.6 % i bila je odsutna kod 96.1 % zdrave djece koju su ispitali (ukupno 76 njih zdravih).

Rana predviđanja budućih dijagnoza autizma su kod znanstvenika prilično u jeku, jer je već poznat slučaj predviđanja putem magnetske rezonance mozga, koji je bio uspješan u 80 % slučajeva.