Otkriven najstariji dinosaur ikad

U Prirodoslovnom muzeju u Londonu znanstvenici su pronašli kosti dinosaura za kojeg se vjeruje da je najstariji ikad pronađen, javlja ScienceDaily. Misteriozni fosil u arhivi muzeja se nalazi već desetljećima, no znanstvenici su tek nedavno zaključili kako se radi o dinosauru koji je Zemljom šetao prije 245 milijuna godina. To je deset do petnaest milijuna godina ranije nego bilo koji fosil kojeg su ljudi do sada otkrili.

Zanimljivo, riječ je o prilično malenom dinosauru, veličine približno usporedive s psima poput labradora. Ime (Nyasasaurus parringtoni) je dobio po jezeru Nyasa u južnoj Africi i po dr. Rexu Parringtonu s Cambridgea koji je prikupio ovaj fosil s nalazišta nedaleko od spomenutog jezera.

„Ovdje se radilo o klasičnom slučaju da smo s novom tehnologijom stare uzorke mogli pogledati drugim očima. Ovaj pronalazak je iznimno značajan, budući da dokazuje da su dinosauri nekoliko milijuna godina stariji nego što smo do sada mislili“, kaže Paul Barrett, jedan od znanstvenika iz Prirodoslovnog muzeja koji je zaslužan za ovo važno otkriće.

Londonski fosil znanstvenici su opsežno proučavali pedesetih godina prošlog stoljeća, no nisu donijeli nikakav značajan zaključak niti objavili znanstveni rad utemeljen na tim opažanjima. „Nakon toga, fosil je postao svojevrstan misterij, mitska životinja za koju nitko zapravo nije znao kojoj vrsti pripada“, kaže Barrett.

„Dva eksponata iz Londona, zajedno s veoma sličnim fosilom iz Južnoafričkog muzeja Iziko u Cape Townu, jasni su dokazi da je životinja o kojoj je riječ zapravo dinosaur“, kažu znanstvenici.

Koštano tkivo u gornjim ekstremitetima pokazuje znakove ubrzanoga rasta, pojave karakteristične upravo za dinosaure, a kod jednoga je uzorka zamijećen i tzv. produženi deltopektoralni greben usidren na mišić „ruke“ dinosaura. Ovo je također jedno od medicinskih stanja karakteristično za ove prethistorijske životinje.

„Iako Nyasasaurusa poznajemo tek preko fosilnih fragmenata, anatomija njegovih kostiju ruku i kukova jasno ukazuje da se radi o dinosauru. Na temelju ovih dokaza možemo s velikim stupnjem sigurnosti reći kako se radi o životinji koja je ili dinosaur ili veoma blizak srodnik ove vrste“, kaže Barrett.

Znanstvenici smatraju kako je Nyasasaurus vrlo vjerojatno stajao uspravno i težio između 20 i 60 kilograma. Također, bio je visok oko jednog metra te dugačak između dva i tri metra, što bi značilo da su samo najmanje jedinke mogle biti usporedive s labradorima, dok je vjerojatnije kako je ova životinja ipak bila nešto veća od psa srednje veličine.

U vrijeme dok je ovaj prastari dinosaur šetao Zemljom, današnji kontinenti bili su spojeni u super-kontinent zvan Pangea, a područje Tanzanije na kojem je fosil pronađen tada se vjerojatno nalazilo na jugu Pangee, na kojem su se nalazile današnja Afrika, Južna Amerika, Antarktika i Australija.

Znanstvenici već odavno nagađaju da su dinosauri postojali u periodu srednjeg trijasa (prvo razdoblje mezozoika) koji je završio prije otprilike 237 milijuna godina. „No, sve do sada nisu postojali jasni dokazi koji bi potvrdili ovu hipotezu“, kaže Sterling Nesbitt, autor ovog istraživanja i zaposlenik Sveučilišta Washington u Seattleu.

„Ako Nyasasaurus parringtoni nije najstariji poznati dinosaur, onda mu je definitivno najbliži srodnik do sada pronađen. Ono što je uistinu posebno kod ovog fosila je njegova povijest. Pronađen je u tridesetim godinama prošloga stoljeća, prvi put opisan u pedesetima i sada, gotovo 80 godina nakon otkrića, napokon slažemo komadiće slagalice i otkrivamo o čemu se zapravo radi“, kaže Nesbitt.

Iako postojeći dokazi jasno sugeriraju kako je londonski fosil dinosaura stariji od bilo kojega drugog ljudima poznatoga, znanstvenici ne namjeravaju stati i zaključiti priču s tim. Naime, trenutno se već radi na okupljanju tima koji će krenuti na ekspediciju u Tanzaniju te terenskim radom pokušati prikupiti još fosila ove životinje. Na taj način steći će bolji uvid u njenu anatomiju, moći preciznije odrediti razdoblje u kojem je živjela te, u konačnici, ponuditi pouzdaniju procjenu radi li se uistinu o najstarijemu poznatom dinosauru.

Izvor: UniversityOfWashington

1. Natko Nac Krasevac

9 prosinca, 2012 u 2:38 pm

kosti su bile u muzeju?!?

2. Armando Marić

9 prosinca, 2012 u 2:41 pm

daj napravite mi jednog da ga setam po gradu

3. Zeljkica Abulajras

9 prosinca, 2012 u 2:42 pm

nice

4. Niko Bellic

9 prosinca, 2012 u 2:44 pm

ma gluposti, dinosauri ne postoje, bog je stvorio zemlju u sedam dana a nakon toga, dinosaure nije spominjao :):):) i ljude i btw zemlja nije okrugla, ljudi lazu vas cijelo vrijeme :):):):) ….. ovaj clanak je cista obmana sotone… pomolimo se odmah :):):):):):)

• Dario

9 prosinca, 2012 u 4:55 pm

Kao sto pise u Bibliji da je Zemlja okrugla “On stoluje vrh kruga zemaljskog kom su stanovnici poput skakavaca.˝zatim
      Psalm 90:2 piše: ˝….prije nego postade kopno i krug zemaljski, od vijeka do vijeka, Bože, ti jesi ” tako se i dinosauri spominju vise od dvadeset puta u starom zavijetu…inace za te giganske reptile koji su se mogli naci na kopnu kao i u moru koristi se hebrejska rijec ”
      Tanniyn” koja je prevodjena nekad kao morsko cudoviste,zmija ili zmaj, ovisno o prevoditelju.

5. Bernard Rakitić

9 prosinca, 2012 u 2:45 pm

Dozvolili ili ne mobiteli se koriste u sve svrhe

6. Tomislav Rakonić

9 prosinca, 2012 u 2:46 pm

Natko pa gdje bi drugdje našli kosti?!?! Bas si smješan!

7. Denis Perković