FOTO: University of Stanford

Ekologija i okoliš

Ova mala naprava će ubiti bakterije u vodi za samo 20 minuta

naprava za dekontaminaciju-stanford

Znanstvenici s University of Stanford uspjeli su razviti malenu napravu veličine poštanske marke, sposobnu eliminirati čak 99.99% bakterija u vodi u samo 20 minuta.

Podsjetimo, ako vodu izložimo Sunčevoj svjetlosti, navedenu je moguće dekontaminirati bez ikakvih pomagala, zato što ultraljubičasto zračenje efikasno ubija bakterije. Međutim, takav tip dekontaminacije traje minimalno 48 sati, pa su znanstvenici novom napravom nastojali obuhvatiti širi spektar Sunčevog zračenja u svrhu ubrzanja samog postupka.

„Naša naprava izgledom podsjeća na mali komadić crnog stakla. Navedeno jednostavno ubacimo u vodu i sve izložimo Sunčevoj svjetlosti, i Sunce obavi cijeli posao“, otkrio je voditelj istraživanja Chong Liu.

Sama naprava pritom je orijentirana na vidljivi dio spektra, a ne samo na UV zrake, koji sadržava najveći dio Sunčeve energije, s udjelom od oko 50%, a što je značajno više u odnosu na 4% ultraljubičastih zraka. Vidljiva svjetlost potom privlači elektrone u napravi, i to u površinskom dijelu presvučenom molibden disulfidom, a što ima za posljedicu početak kemijske reakcije u vodi i nastanak kemijskih spojeva koji kreću u proces dezinfekcije.

Shematski prikaz minijaturnog pročistača (C. Liu et al., Nature Nanotechnology)

Promatrajući napravu ispod mikroskopa, moguće je uočiti kako je dotična napravljena od cijelog niza minijaturnih zidova izgrađenih od molibden disulfida, koji tvore svojevrstan labirint, a koji neodoljivo podsjeća na otisak prsta.

„Uistinu je uzbudljivo vidjeti kako se s pukom dizajnom materijala mogu postići izvrsni rezultati. Ovaj proizvodu uistinu funkcionira“, konstatirao je Liu. Štoviše, riječ je i o ekonomski isplativom izumu, budući da je molibden disulfid prilično jeftin, a ne treba smetnuti s uma kako ovaj proces ne zahtijeva niti prokuhavanje vode, što omogućava dodatnu uštedu energije.

Izvor: Nature Nanotechnology

1. Ratko Potatić

kolovoz 31, 2016 kod 8:15 pm

pa super onda smo rješili problem zagađene vode jel??

2. Vera Lakatos

kolovoz 31, 2016 kod 9:23 pm

Odlično ako je istina. Možda će zatrovati vodu. Ne vjerujem nikom ništa. Nevoljko stavljam i granulice koje smo dobili uz kantu za biootpad jer nisam sigurna da one služe samo za brže razgrađivanje.

• Marijo