Mnogi ljudi su uvjereni da pri odabiru ljubavnog partnera odlučuju potpuno neovisno o sudu drugih. Studija provedena na Indiana University otkriva suprotno.
Na odluke kako muškaraca tako i žena, pri odabiru kratkotrajnih i dugotrajnih partnera utječe mišljenje prijatelja, ali i mišljenje potpunih stranaca. “Ljudi ne žive u vakuumu. S evolucijske točke gledišta korisno je imati mehanizme koji omogućavaju prikupljanje društvenih informacija iz naše okoline”, iznose svoj stav Skyler Place, istraživač sa Indiana University Department of Physiological and Brain Sciences i Peter M Todd, profesor na Indiana University`s Cognitive Science Program, koji su zajedno proveli ovo istraživanje.
“Iako se čini da bi pri odabiru partnera za ljubavnu vezu najbolje bilo donijeti odluku bez uplitanja drugih, stvarnosti je drugačija”, rekao je Place. Ljudi, poput mnogih životinja, obraćaju pozornost na stav okoline, što je označeno nazivom terminom “kopiranjem odabira” partnera. Ono što se sviđa drugima može biti dobro i za mene. Da svaka jedinka pri izboru partnera vodi računa o onom što druge drže poželjnim, jasno je pokazano osobito kod ptica i riba, dok je ovo prva studija koja se pozabavila načinom odabira u ljudi. Metodologija je bila vrlo slična onoj primijenjenoj u studiji ponašanja životinja. Rezultati ispitivanja su objavljeni u online i u tiskanom obliku časopisa Evolution and Human Behavior.
U studiju su se kao dragovoljci uključili studenti Indiana University. Grupu ispitanika je sačinjavalo 40 studentica i isto toliko studenata. Ispitanicima su prikazivane snimke “speed datinga”, popularnog načina organiziranih susreta ljudi koji žele pronaći odgovarajućeg partnera. Na snimkama su prikazana događanja pri druženju potencijalnih ljubavnih partnera, pri čemu je bilo vidljivo kako dolazi do odabira partnera. Gledanjem spota, muški i ženski sudionici ispitivanja su se zainteresirali za osobe iz spota, čak su izjavili su da bi se upustili u kratkoročne ili dugoročne veze s njima. Pritom bi za svog partnera izabrali one koje su doživjeli kao uspješne u spotu. Nadalje, fizička privlačnost ispitanika i osobe u spotu utječe na to koja će osoba biti kopirana. Video prikazi su općenito pobudili interes muškaraca za žene iz spota. Taj interes je dodatno povećavala zainteresiranost drugih muškaraca u spotu za istu ženu, a pogotovo ako su muškarci u spotu bili privlačniji od samog sudionika studije.
Kod sudionica studije, interes za muškarce je porastao u sličnoj mjeri, ali za razliku od muških ispitanika, njihov interes za muškaraca je smanjivala ženska nezainteresiranost za partnera u video prikazu. Place smatra da su uočene razlike vezane uz ranije poznate razlike u reakcijama spolova. Žene su izbirljivije i manje seksualno dostupne mogućim partnerima. Također, žene prosuđuju nezainteresiranost za partnera u spotu kao znak njegove slabije kvalitete.
Zanimljiv je nalaz kako je na stav ispitanika djelovala fizička ljepota muškaraca iz spota. Place je utvrdio da se interes muških sudionika studije za žene u spotu povećavao s atraktivnim izgledom muškaraca u spotu. “Za muškarce je važna usporedba vlastite privlačnost s onom drugih ljudi. Tako na muško ponašanje mogu utjecati samo drugi muškarci za koje oni drže da su barem isto toliko privlačni kao i oni”, rekao je Place. “Isti učinak smo zamijetili i u žena u većoj provedenoj studiji, čiji se rezultati još obrađuju.”
Place ističe da na izbor partnera dodatno utječe stav stranaca. “Naravno da ljudi vode računa o tome što misle prijatelji i obitelj o njihovim mogućim ljubavnim partnerima. Iznenađuje međutim utjecaj potpunih stranaca. Ako dođete na zabavu i ne poznate nikoga, možda ćete pomisliti, zašto bi me bilo briga što itko ovdje misli? U stvarnosti, mi često mijenjamo svoj izbor i okrećemo se prema onima koji su poželjni po mišljenju naše okoline.”
Izvor: Indiana University