Mikrobiologija

Pronađite DNK u banani

Što imamo zajedničko s bananom? Iako možda međusobno ne nalikujemo, sva živa bića – pa čak i ljudi i banane, izgrađeni su od istog materijala.

banana-dnk

(Credit: Kagen McLeod)

Kao što se kuće sastoje od manjih dijelova poput cigli, tako se i sva živa bića sastoje od trilijuna mikroskopskih stanica. U svakom organizmu svaka stanica sadrži niz ‘otisaka’, a pomoću njih možemo odrediti karakteristike organizma.

Kad bismo mogli uvećati jednu stanicu, unutar nje bismo vidjeli još manji sastavni dio – jezgru. U njoj se nalazi vlaknasti DNK koji sadrži kod za izgradnju karakteristika koje organizam čine jedinstvenim. Dijelovi DNK nazivaju se geni. Kod živih bića, pa tako i nas, svaki gen određuje neku drugu stvar na našem tijelu. Kod ljudi postoje određeni geni zaduženi za boju kose, boju očiju, oblik ušne školjke i slično. DNK dobivamo od naših roditelja. Neke su karakteristike, poput boje očiju, gotovo u potpunosti određene DNK-om. Neke su, pak, određene DNK-om i okolišem u kojem odrastamo – poput visine do koje ćemo izrasti, a neke karakteristike nisu izravno povezane s DNK – poput vrste knjiga koje volimo čitati.

Kao i ljudi, i banane imaju gene i DNK u svojim stanicama, a oni određuju njezine karakteristike. Golim okom ne možemo vidjeti stanicu ili DNK u njoj, no ako bismo odstranili DNK iz milijuna stanica, onda bi mogli vidjeti DNK golim okom bez upotrebe mikroskopa. Upravo to je tema ovog članka.

Za to će nam biti potrebno sljedeće:

Zrela banana
Pola šalice vode
Čajna žličica soli
Plastična vrećica koja se zatvara na vrhu
Sapun ili deterdžent za pranje posuđa
Medicinski alkohol
Filter za kavu
Staklena čaša
Tanko drveno miješalo (kuhača)

Priprema

1) Stavite bocu medicinskog alkohola u frižider ili zamrzivač dok ovaj eksperiment traje.
2) Ogulite bananu.
3) Oguljenu bananu stavite u plastičnu vrećicu.
4) Na tvrdoj podlozi gnječite bananu u vrećici sve dok ne dobijete glatku smjesu. Nemojte mlatiti vrećicu niti gnječiti bananu blizu mjesta gdje se vrećica zatvara jer bi se mogla otvoriti i napravit ćete nered.

Postupak

1) Šalicu napunite vrućom vodom do pola i dodajte žličicu soli.
2) Ulijte slanu vodu u vrećicu i zatvorite je. Nježno miješajte smjesu zgnječene banane i vodu 30-45 sekundi.
3) Dodajte pola čajne žličice deterdženta za pranje posuđa u vrećicu i ponovno to sve polako pomiješajte. Ne želite da vam smjesa postane pjenasta.
4) Dno filtera za kavu stavite u čistu staklenu čašu. Gornji dio filtera savijte preko ruba čaše kako bi filter ostao na mjestu.
5) Pažljivo istresite sadržaj vrećice u filter i ostavite nekoliko minuta kako bi sva tekućina iscurila u čašu. (Nakon toga možete baciti filter i njegov sadržaj u smeće.)
6) Izvadite medicinski alkohol iz frižidera. Nagnite čašu i polako ulijevajte alkohol uz stranu čaše sve dok se ne stvori sloj debljine 2,5 do 5 centimetara. Alkohol i tekuća banana trebali bi biti odvojeni, pa je najbolje da ovaj dio eksperimenta činite vrlo polako.
7) Ostavite ovu dvoslojnu smjesu da miruje 8 minuta. U međuvremenu, pogledajte što se događa između sloja alkohola i tekuće banane. Izgleda mutno i možda su prisutni balončići. Što dulje čekate, ovaj sloj postaje definiraniji. To što vidite je skupljanje dijelova DNK.
8) U smjesu stavite kuhaču i zavrtite je u mjestu tako da se mutni sloj omata oko nje, a zatim je izvadite. Možete li izvaditi nešto tog vlaknastog sloja na kuhači i izvaditi ga van? Ono što vidite na kuhači je DNK.

Promatranje i rezultat

Vlaknasta tvar koju vidite je DNK. Izvađena je iz milijuna stanica koje čine bananu. Sva živa bića imaju DNK. Što su bića sličnija i srodnija, to je i njihov DNK sličniji. Svaki čovjek dijeli 99% svojeg DNK sa svakom drugom osobom. Nadalje, ljudski DNK vrlo je sličan DNK-u drugih vrsta. Mi dijelimo većinu naših gena koji čine DNK s primatima poput čimpanzi te s drugim sisavcima poput miševa. Neke gene dijelimo čak i s bananama.

U ovom eksperimentu svaki je sastojak imao svoju ulogu u izdvajanju DNK iz stanica. Primjerice, deterdžent za pranje posuđa razgradio je staničnu membranu stanice, a bez soli ne bismo mogli izdvojiti DNK od drugih materijala u stanici. Zbog toga što DNK nije topljiv u alkoholu, ovaj sastojak omogućava da se dijelovi DNK nakupe u posebnom sloju.

Izvor: ScientificAmerican

1. Petar Pan Petrovich

15 srpnja, 2013 u 6:27 pm

naš spolni organ i banana imaju velike dnk sličnosti…..:D

2. Filip Buksa

15 srpnja, 2013 u 6:31 pm

radili na faksu 🙂

3. Shille Iron Lungs

15 srpnja, 2013 u 6:48 pm

Davno objašnjeno u Časnom Kur´anu 🙂

4. Vladislav Horžić

17 svibnja, 2015 u 8:57 pm

Pa ,to da smo u banani !?

5. Vedran Grubešić