Biotehnologija

Prvi put ‘uspješno klonirani’ ljudski embriji

Kloniranjem ljudskih stanica znanstvenici su prvi put uspjeli stvoriti embrijske matične stanice i navesti ih da se razviju do poodmakle faze blastocista.

U istraživanju predstavljenom u novom broju časopisa Nature znanstvenici su uzeli genetski materijal iz kože odraslih ljudi i ubacili ga u ljudska jajašca. Potom su mu omogućili da se razvije do ranih faza ljudskog embrija. Tako stvorene embrijske stanice imaju golem potencijal u liječenju najrazličitijih tkiva jer se mogu transformirati u brojne vrste stanica. No nažalost klonirane su matične stanice sadržavale kromosome i iz odraslih stanica i iz jajašaca – imale su tri para kromosoma umjesto dva.

Ova tehnika postala je poznata nakon što je 1997. godine njome klonirana ovca Dolly, prvi klon sisavca iz odraslih stanica. Južnokorejski znanstvenik Hwang Woo-suk kasnije je tvrdio da je na isti način stvorio matične stanice iz kloniranih ljudskih embrija, međutim pokazalo se da su rezultati njegovih istraživanja bili lažirani.

Višak kromosma

Voditelj nove studije iz Laboratorija New York Stem Cell Foundation dr. Dieter Egli tvrdi da je njegovom timu pošlo za rukom ono što drugima dosada nije uspjelo. Objasnio je da ni njegov tim nije uspio ništa dokle god je pokušavao uvriježenim tehnikama. Naime, kada su iz jajašca vadili genetski materijal i ubacivali onaj iz stanica odrasle kože, jajašce se razvijalo samo do nakupine od šest do 12 stanica. Međutim, kada su u jajašcu ostavili njegov genetski materijal i samo mu dodali kromosome kože, jajašce se razvijalo nesmetano i dosegnulo fazu blastocista koji može sadržavati stotinjak stanica i uobičajeni je izvor matičnih stanica. Jajašca i spermiji sadrže po jedan skup kromosoma, što znači da odrasli ljudi imaju po dvije kopije svakog kromosoma. U novoj tehnici dvije odrasle kopije dodaju se jednoj kopiji u jajašcu, što pak znači da embriji ukupno imaju tri seta, što može biti problem. Embriji s neispravnim brojem kromosoma često se uopće ne razvijaju. Downov sindrom primjerice uzrokuje trostruki set kopija jednog te istog kromosoma.

Istraživači će stoga u budućnosti morati stvoriti embrijske stanice koje će imati isključivo DNA darivatelja. Dr. Egli ističe da njihovi embriji još uvijek nisu upotrebljivi za medicinske svrhe. ‘Mi ovo vidimo kao korak na pravom putu jer sada znamo da se jajašca uz materijal odraslih stanica mogu pretvoriti u matične stanice’, rekao je i dodao kako je pred njima očito još dio puta koji moraju proći. Iako novo otkriće ne predstavlja konačno rješenje, znanstvenici smatraju da će im ono omogućiti da shvate u čemu je problem, odnosno zašto je tako teško klonirati ljudske stanice i kako preskočiti zapreku.

Etičke dvojbe

Embrijske matične stanice posebno su zanimljive jer se one vrlo lako pretvaraju u sve vrste tkiva. Stručnjaci bi njima mogli liječiti bolesti poput Alzheimera, srčanog ili moždanog udara i drugih bolesti u kojima dolazi do oštećenja tkiva. No istraživanja ovog područja medicine usporavaju etičke dvojbe, a osobito protivljenje vjerskih čelnika koji smatraju da su čak i klonirani embriji ljudska bića. Neki znanstvenici stoga pokušavaju stvoriti matične stanice iz odraslih stanica donora, međutim postoji poprilična opasnost da bi tako nastala tkiva bila mnogo sklonija tumorima od embrijskih, prenosi tportal.hr

istraživanje na ljudskim embrijima

1. Tomislav Kočnar

listopad 7, 2011 kod 4:56 am

Prvi puta da mi znamo:)

2. Melita Androlić

listopad 7, 2011 kod 5:05 am

I to je živo biće od oplodnje! Čak i ako se zove blastocista. Ne bi se trebali igrati Boga.

listopad 7, 2011 kod 5:12 am

Istina, Melita. Ali i blitva je živo biće.

4. Željka Povreslo

listopad 7, 2011 kod 5:18 am

osjećaš li se ti kao blitva? 🙂 ne može se baš uspoređivati čovjek s biljkom

5. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 5:22 am

Blastocista nije zivo bice.

6. Dragan Kukić

listopad 7, 2011 kod 5:29 am

ma tooooo sam čekao, ionako nas je premalo na ovoj planeti pa da se još poduplamo heh…btw jel znate kako mujo klonira fatu?

7. Luka Marinović

listopad 7, 2011 kod 5:34 am

Don´t Like!

8. Slavica Stanic

listopad 7, 2011 kod 5:39 am

OOOOOOOO neeeeeeeeeeee……

9. AnaIsabel Gracilda Albuquerque-Quoruga

listopad 7, 2011 kod 5:41 am

kako Dragane, kako??! 🙂

10. Siniša Strčić

listopad 7, 2011 kod 5:44 am

Igraju se s necim o cemu nemaju pojma

11. Marko Čvrljak

listopad 7, 2011 kod 5:49 am

nista nije ni dobro ni lose, vec kako se iskoristi…

12. Ivan Gasparic

listopad 7, 2011 kod 5:54 am

Malo je to ipak dvojbeno …

13. Igor Von Mandić

listopad 7, 2011 kod 6:21 am

Sve na ovom planetu je zivo,i sam planet zemlja,prema svemu se treba odnosit s postovanjem bez obzira na oblik,vrstu ili karakteristike.ako to nismo dostojni shvatiti i prihvatiti uzalud nam razum i ovaj zivot,sve zasluzuje da zivi bila to biljka,zivotinja,gljiva ili bilo koji drugi oblik,tko je nama dao pravo da odlucujemo sto je manje a sto vise vrijedno na ovoj planeti.to je moje misljenje.

14. Slaven Klarić

listopad 7, 2011 kod 6:23 am

ju-hu sad nek kloniraju još jednog mene da ide na posao dok ja spavam

15. Marijana Drobina

listopad 7, 2011 kod 6:28 am

ne bi mogla reći da sam iznenađena. samo mislim da je to već odavno napravnljeno, a sada tek pušteno u javnost. činjenica je da će uvijek biti zainteresiranih za kloniranje ljudskih bića, znanstvenika koji žele probiti nove granice, i ljudi koji su voljni dati lovu za cijelu šaradu. bojim se da tome nema kraja… ovo je samo djelić koji su nam udjelili da znamo, a što se odvija u privatnim labosima… o tome nisam sigurna niti da želim da znam. iako duboko u sebi znam, i gnušam se!

16. Mirjana Tomić

listopad 7, 2011 kod 6:29 am

zastrašujuće…..gdje je granica

17. Diana Krota

listopad 7, 2011 kod 6:32 am

da se dobro zamislimo…

18. Hajrudin Pajt

listopad 7, 2011 kod 6:34 am

Aiutto mamma mia … A gdje je tu Božije davanje … A šta če sad moj Reis Amfilohije Serić ,, s čime če strašit čopor , pobogu ???

19. Senka Petek

listopad 7, 2011 kod 6:41 am

to mi se definitivno ne sviđa!!!

20. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 6:42 am

Hm, a kad vam bude trebao lijek za Alzheimera ili Parkinsona ili infarkt miokarda onda cete okrenut plocu. Licemjeri.

21. Dinela Telalovic

listopad 7, 2011 kod 6:46 am

bolje da su otkrili tajnu teleportacije. sta ce nam kloniranje kad je trenutno IN istrebljivanje..ccc!

22. Marijana Drobina

listopad 7, 2011 kod 6:47 am

aaa, cvjetiću, cvjetiću! već odavno se zna kako klonirati određene organe, stanice, puno toga lipoga. stvar je u tome što se stvaraju nova bića koja nikad neće uspjeti postići svoj puni potencijal jer se uništavaju tako rano. ovo je samo protezanje – ajd da vidimo koliko daleko možemo otići!

23. Josip Jovanovic

listopad 7, 2011 kod 6:48 am

Nista novo. To je samo kontrolisana prezentacija samo malog dela od onoga sto je vec uradjeno. To sto se prezentira javnosti je samo vrh brega ispod kog se krije mnogo sta. Kada bude povoljna medijska situacija opet ce nam ´otkriti´ mrvice sa poda…

24. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 6:48 am

Marijana, ako nemas pojma o necemu, radije suti. Ispadas pametnija dok su ti usta zatvorena.

25. Marijana Drobina

listopad 7, 2011 kod 6:54 am

ups! znači samo cvjetić ima mišljenje! ok. drago mi je da sam došla u kontakt s najpametnijim ljudskim bićem na svijetu! osjećam se tako sretno!

26. Marijana Drobina

listopad 7, 2011 kod 6:54 am

i da, sad ću zatvoriti usta, jer očigledno nisam pametna!

listopad 7, 2011 kod 7:01 am

Poanta je u tome da je oplođena jajna stanica jednako svjesna kao i blitva. Ako ćemo o potencijalu, onda ubijate milione nerođene djece svaki put kad se počešete ili iskenjate.

28. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 7:08 am

Nisam to rekla. Samo vidim da nisi bas upoznata s temom regeneracijske medicine i maticnih stanica. A mislim da ako nesto ne znas, onda je bolje sutjeti i informirati se, pa onda reci, nego izvaliti glupost i sramotiti se. A da sam najpametnija i da sve znam, nije istina. Samo poznajem ovu temu malo bolje od tebe.

29. Marijana Drobina

listopad 7, 2011 kod 7:12 am

još uvijek šutim.

30. Roberto Gazdić

listopad 7, 2011 kod 7:18 am

Ovo mi sliči na NANO Teh. kloniranja!

31. Selman Repišti

Živjela nauka!!!

32. Selman Repišti

Papa se zamislio…

33. Selman Repišti

…al´ ima i to svoje…

34. Ružica Pavković

listopad 7, 2011 kod 7:53 am

Kuda li je to znanost zakoračila- u neke nove sfere postanka?!Ne znaš ni sam što bi o tome mislio. S jedne strane – strašno zanimljivo i intrgantno, s druge – vrlo opasno, jer uplovljavamo u tamne vode univerzuma.

35. Tomislav Matica

listopad 7, 2011 kod 8:25 am

lažu ovo nije prvi put……

36. Tomislav Matica

listopad 7, 2011 kod 8:31 am

što se tiče alzheimera i drugih moždanih boleština nismo li krenuli u rješavanje problema sa nekom vrstom kibernetike->čip u mozak, znaci ima rjesenja tako da se zadrži etički dio kopanja po prirodi

37. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 8:51 am

Cip u mozgu ne pomaze kod Alzheimera 😀

38. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 8:53 am

Uostalom, i cip u mozgu mogu postaviti kao eticki diskutabilan 😉

39. Armin Avdic

listopad 7, 2011 kod 9:17 am

ljudi su davno prestigli boga. jedino sto je on uspio da uradi je da odrzi govor na planini. svaka cast za nauku – samo gurajte naprijed.

40. Davor Meštrović

listopad 7, 2011 kod 9:19 am

Leteći Cvjetić nije živo biće.

41. Tom O´Connor II

listopad 7, 2011 kod 10:37 am

Odlično sad možemo stvorit clone troopere

42. Vlatka Šimunić

listopad 7, 2011 kod 10:46 am

Uzmite u obzir da neće klonirati obične smrtnike! Zar nam treba još takvih snobova? Imamo ih i previše ;(

43. Kristinka Zelić

listopad 7, 2011 kod 1:38 pm

i šta onda sa embrijem? A da tebi izvadimo bubreg, imaš ga dva

44. Leteći Cvjetić

listopad 7, 2011 kod 2:06 pm

Da nekome moj bubreg treba i da mu je kompatibilan, donirala bih ga. Zasto ne? I kaze se “imas ih dva”. 🙂

45. Petar Bertić

listopad 7, 2011 kod 2:29 pm

Frankenstajn

46. Ruzica Drvar

listopad 7, 2011 kod 2:56 pm

Sada se više ne čudim otkuda recesija. Pa s nama vjerovatno već upravljaju klonirani vođe svjetske ekonomije.

47. Svetlana Milutinov

listopad 7, 2011 kod 4:43 pm

KOLIKI CE BITI NJIHOV VEK

48. Jujuklip Xulumulungox

listopad 7, 2011 kod 6:10 pm

a ovisi..ako budi jeli domaćeg sira,luka,zelja…onda.:)

49. Tomislav Tomic

listopad 7, 2011 kod 6:21 pm

bit će da je Deniken u pravu, hahahahahaahah………………….

50. Krajacic Goran

listopad 7, 2011 kod 6:33 pm

…kad ce poceti sa genetskim modificiranjem¿…

51. Jujuklip Xulumulungox

listopad 7, 2011 kod 6:40 pm

i nema im u jutro rakija naj ranije udri udri..nego pahuljice a kasnije kiseli kupus..u zdravom tjelu zdrav klon:))

52. It-vijesti

listopad 8, 2011 kod 8:30 pm

Budite informirani, a osim najnovijih vijesti o računalima, društvenim mrežama, mobitelima i tehnologiji općenito na stranici Vas očekuju pokloni, zatim akcijske ponude naših sponzora (uskoro) i još puno novih sadržaja … Podržite nas i pridružite se fanovima naše stranice klikom na link: http://www.it-vijesti.com (i onda like u facebook box na toj stranici).

53. Arif Masic