Biotehnologija

Prvi put ‘uspješno klonirani’ ljudski embriji

Kloniranjem ljudskih stanica znanstvenici su prvi put uspjeli stvoriti embrijske matične stanice i navesti ih da se razviju do poodmakle faze blastocista.

U istraživanju predstavljenom u novom broju časopisa Nature znanstvenici su uzeli genetski materijal iz kože odraslih ljudi i ubacili ga u ljudska jajašca. Potom su mu omogućili da se razvije do ranih faza ljudskog embrija. Tako stvorene embrijske stanice imaju golem potencijal u liječenju najrazličitijih tkiva jer se mogu transformirati u brojne vrste stanica. No nažalost klonirane su matične stanice sadržavale kromosome i iz odraslih stanica i iz jajašaca – imale su tri para kromosoma umjesto dva.

Ova tehnika postala je poznata nakon što je 1997. godine njome klonirana ovca Dolly, prvi klon sisavca iz odraslih stanica. Južnokorejski znanstvenik Hwang Woo-suk kasnije je tvrdio da je na isti način stvorio matične stanice iz kloniranih ljudskih embrija, međutim pokazalo se da su rezultati njegovih istraživanja bili lažirani.

Višak kromosma

Voditelj nove studije iz Laboratorija New York Stem Cell Foundation dr. Dieter Egli tvrdi da je njegovom timu pošlo za rukom ono što drugima dosada nije uspjelo. Objasnio je da ni njegov tim nije uspio ništa dokle god je pokušavao uvriježenim tehnikama. Naime, kada su iz jajašca vadili genetski materijal i ubacivali onaj iz stanica odrasle kože, jajašce se razvijalo samo do nakupine od šest do 12 stanica. Međutim, kada su u jajašcu ostavili njegov genetski materijal i samo mu dodali kromosome kože, jajašce se razvijalo nesmetano i dosegnulo fazu blastocista koji može sadržavati stotinjak stanica i uobičajeni je izvor matičnih stanica. Jajašca i spermiji sadrže po jedan skup kromosoma, što znači da odrasli ljudi imaju po dvije kopije svakog kromosoma. U novoj tehnici dvije odrasle kopije dodaju se jednoj kopiji u jajašcu, što pak znači da embriji ukupno imaju tri seta, što može biti problem. Embriji s neispravnim brojem kromosoma često se uopće ne razvijaju. Downov sindrom primjerice uzrokuje trostruki set kopija jednog te istog kromosoma.

Istraživači će stoga u budućnosti morati stvoriti embrijske stanice koje će imati isključivo DNA darivatelja. Dr. Egli ističe da njihovi embriji još uvijek nisu upotrebljivi za medicinske svrhe. ‘Mi ovo vidimo kao korak na pravom putu jer sada znamo da se jajašca uz materijal odraslih stanica mogu pretvoriti u matične stanice’, rekao je i dodao kako je pred njima očito još dio puta koji moraju proći. Iako novo otkriće ne predstavlja konačno rješenje, znanstvenici smatraju da će im ono omogućiti da shvate u čemu je problem, odnosno zašto je tako teško klonirati ljudske stanice i kako preskočiti zapreku.

Etičke dvojbe

Embrijske matične stanice posebno su zanimljive jer se one vrlo lako pretvaraju u sve vrste tkiva. Stručnjaci bi njima mogli liječiti bolesti poput Alzheimera, srčanog ili moždanog udara i drugih bolesti u kojima dolazi do oštećenja tkiva. No istraživanja ovog područja medicine usporavaju etičke dvojbe, a osobito protivljenje vjerskih čelnika koji smatraju da su čak i klonirani embriji ljudska bića. Neki znanstvenici stoga pokušavaju stvoriti matične stanice iz odraslih stanica donora, međutim postoji poprilična opasnost da bi tako nastala tkiva bila mnogo sklonija tumorima od embrijskih, prenosi tportal.hr

1. Tomislav Kočnar

7 listopada, 2011 u 4:56 am

Prvi puta da mi znamo:)

2. Melita Androlić

7 listopada, 2011 u 5:05 am

I to je živo biće od oplodnje! Čak i ako se zove blastocista. Ne bi se trebali igrati Boga.

7 listopada, 2011 u 5:12 am

Istina, Melita. Ali i blitva je živo biće.

4. Željka Povreslo

7 listopada, 2011 u 5:18 am

osjećaš li se ti kao blitva? 🙂 ne može se baš uspoređivati čovjek s biljkom

5. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 5:22 am

Blastocista nije zivo bice.

6. Dragan Kukić

7 listopada, 2011 u 5:29 am

ma tooooo sam čekao, ionako nas je premalo na ovoj planeti pa da se još poduplamo heh…btw jel znate kako mujo klonira fatu?

7. Luka Marinović

7 listopada, 2011 u 5:34 am

Don´t Like!

8. Slavica Stanic

7 listopada, 2011 u 5:39 am

OOOOOOOO neeeeeeeeeeee……

9. AnaIsabel Gracilda Albuquerque-Quoruga

7 listopada, 2011 u 5:41 am

kako Dragane, kako??! 🙂

10. Siniša Strčić

7 listopada, 2011 u 5:44 am

Igraju se s necim o cemu nemaju pojma

11. Marko Čvrljak

7 listopada, 2011 u 5:49 am

nista nije ni dobro ni lose, vec kako se iskoristi…

12. Ivan Gasparic

7 listopada, 2011 u 5:54 am

Malo je to ipak dvojbeno …

13. Igor Von Mandić

7 listopada, 2011 u 6:21 am

Sve na ovom planetu je zivo,i sam planet zemlja,prema svemu se treba odnosit s postovanjem bez obzira na oblik,vrstu ili karakteristike.ako to nismo dostojni shvatiti i prihvatiti uzalud nam razum i ovaj zivot,sve zasluzuje da zivi bila to biljka,zivotinja,gljiva ili bilo koji drugi oblik,tko je nama dao pravo da odlucujemo sto je manje a sto vise vrijedno na ovoj planeti.to je moje misljenje.

14. Slaven Klarić

7 listopada, 2011 u 6:23 am

ju-hu sad nek kloniraju još jednog mene da ide na posao dok ja spavam

15. Marijana Drobina

7 listopada, 2011 u 6:28 am

ne bi mogla reći da sam iznenađena. samo mislim da je to već odavno napravnljeno, a sada tek pušteno u javnost. činjenica je da će uvijek biti zainteresiranih za kloniranje ljudskih bića, znanstvenika koji žele probiti nove granice, i ljudi koji su voljni dati lovu za cijelu šaradu. bojim se da tome nema kraja… ovo je samo djelić koji su nam udjelili da znamo, a što se odvija u privatnim labosima… o tome nisam sigurna niti da želim da znam. iako duboko u sebi znam, i gnušam se!

16. Mirjana Tomić

7 listopada, 2011 u 6:29 am

zastrašujuće…..gdje je granica

17. Diana Krota

7 listopada, 2011 u 6:32 am

da se dobro zamislimo…

18. Hajrudin Pajt

7 listopada, 2011 u 6:34 am

Aiutto mamma mia … A gdje je tu Božije davanje … A šta če sad moj Reis Amfilohije Serić ,, s čime če strašit čopor , pobogu ???

19. Senka Petek

7 listopada, 2011 u 6:41 am

to mi se definitivno ne sviđa!!!

20. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 6:42 am

Hm, a kad vam bude trebao lijek za Alzheimera ili Parkinsona ili infarkt miokarda onda cete okrenut plocu. Licemjeri.

21. Dinela Telalovic

7 listopada, 2011 u 6:46 am

bolje da su otkrili tajnu teleportacije. sta ce nam kloniranje kad je trenutno IN istrebljivanje..ccc!

22. Marijana Drobina

7 listopada, 2011 u 6:47 am

aaa, cvjetiću, cvjetiću! već odavno se zna kako klonirati određene organe, stanice, puno toga lipoga. stvar je u tome što se stvaraju nova bića koja nikad neće uspjeti postići svoj puni potencijal jer se uništavaju tako rano. ovo je samo protezanje – ajd da vidimo koliko daleko možemo otići!

23. Josip Jovanovic

7 listopada, 2011 u 6:48 am

Nista novo. To je samo kontrolisana prezentacija samo malog dela od onoga sto je vec uradjeno. To sto se prezentira javnosti je samo vrh brega ispod kog se krije mnogo sta. Kada bude povoljna medijska situacija opet ce nam ´otkriti´ mrvice sa poda…

24. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 6:48 am

Marijana, ako nemas pojma o necemu, radije suti. Ispadas pametnija dok su ti usta zatvorena.

25. Marijana Drobina

7 listopada, 2011 u 6:54 am

ups! znači samo cvjetić ima mišljenje! ok. drago mi je da sam došla u kontakt s najpametnijim ljudskim bićem na svijetu! osjećam se tako sretno!

26. Marijana Drobina

7 listopada, 2011 u 6:54 am

i da, sad ću zatvoriti usta, jer očigledno nisam pametna!

7 listopada, 2011 u 7:01 am

Poanta je u tome da je oplođena jajna stanica jednako svjesna kao i blitva. Ako ćemo o potencijalu, onda ubijate milione nerođene djece svaki put kad se počešete ili iskenjate.

28. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 7:08 am

Nisam to rekla. Samo vidim da nisi bas upoznata s temom regeneracijske medicine i maticnih stanica. A mislim da ako nesto ne znas, onda je bolje sutjeti i informirati se, pa onda reci, nego izvaliti glupost i sramotiti se. A da sam najpametnija i da sve znam, nije istina. Samo poznajem ovu temu malo bolje od tebe.

29. Marijana Drobina

7 listopada, 2011 u 7:12 am

još uvijek šutim.

30. Roberto Gazdić

7 listopada, 2011 u 7:18 am

Ovo mi sliči na NANO Teh. kloniranja!

31. Selman Repišti

Živjela nauka!!!

32. Selman Repišti

Papa se zamislio…

33. Selman Repišti

…al´ ima i to svoje…

34. Ružica Pavković

7 listopada, 2011 u 7:53 am

Kuda li je to znanost zakoračila- u neke nove sfere postanka?!Ne znaš ni sam što bi o tome mislio. S jedne strane – strašno zanimljivo i intrgantno, s druge – vrlo opasno, jer uplovljavamo u tamne vode univerzuma.

35. Tomislav Matica

7 listopada, 2011 u 8:25 am

lažu ovo nije prvi put……

36. Tomislav Matica

7 listopada, 2011 u 8:31 am

što se tiče alzheimera i drugih moždanih boleština nismo li krenuli u rješavanje problema sa nekom vrstom kibernetike->čip u mozak, znaci ima rjesenja tako da se zadrži etički dio kopanja po prirodi

37. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 8:51 am

Cip u mozgu ne pomaze kod Alzheimera 😀

38. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 8:53 am

Uostalom, i cip u mozgu mogu postaviti kao eticki diskutabilan 😉

39. Armin Avdic

7 listopada, 2011 u 9:17 am

ljudi su davno prestigli boga. jedino sto je on uspio da uradi je da odrzi govor na planini. svaka cast za nauku – samo gurajte naprijed.

40. Davor Meštrović

7 listopada, 2011 u 9:19 am

Leteći Cvjetić nije živo biće.

41. Tom O´Connor II

7 listopada, 2011 u 10:37 am

Odlično sad možemo stvorit clone troopere

42. Vlatka Šimunić

7 listopada, 2011 u 10:46 am

Uzmite u obzir da neće klonirati obične smrtnike! Zar nam treba još takvih snobova? Imamo ih i previše ;(

43. Kristinka Zelić

7 listopada, 2011 u 1:38 pm

i šta onda sa embrijem? A da tebi izvadimo bubreg, imaš ga dva

44. Leteći Cvjetić

7 listopada, 2011 u 2:06 pm

Da nekome moj bubreg treba i da mu je kompatibilan, donirala bih ga. Zasto ne? I kaze se “imas ih dva”. 🙂

45. Petar Bertić

7 listopada, 2011 u 2:29 pm

Frankenstajn

46. Ruzica Drvar

7 listopada, 2011 u 2:56 pm

Sada se više ne čudim otkuda recesija. Pa s nama vjerovatno već upravljaju klonirani vođe svjetske ekonomije.

47. Svetlana Milutinov

7 listopada, 2011 u 4:43 pm

KOLIKI CE BITI NJIHOV VEK

48. Jujuklip Xulumulungox

7 listopada, 2011 u 6:10 pm

a ovisi..ako budi jeli domaćeg sira,luka,zelja…onda.:)

49. Tomislav Tomic

7 listopada, 2011 u 6:21 pm

bit će da je Deniken u pravu, hahahahahaahah………………….

50. Krajacic Goran

7 listopada, 2011 u 6:33 pm

…kad ce poceti sa genetskim modificiranjem¿…

51. Jujuklip Xulumulungox

7 listopada, 2011 u 6:40 pm

i nema im u jutro rakija naj ranije udri udri..nego pahuljice a kasnije kiseli kupus..u zdravom tjelu zdrav klon:))

52. It-vijesti

8 listopada, 2011 u 8:30 pm

Budite informirani, a osim najnovijih vijesti o računalima, društvenim mrežama, mobitelima i tehnologiji općenito na stranici Vas očekuju pokloni, zatim akcijske ponude naših sponzora (uskoro) i još puno novih sadržaja … Podržite nas i pridružite se fanovima naše stranice klikom na link: http://www.it-vijesti.com (i onda like u facebook box na toj stranici).

53. Arif Masic