Zrakoplov i njegovi putnici bit će podvrgnuti testu naprezanja mentalne i fizičke izdržljivosti na prvom izravnom non-stop letu iz New Yorka za Sydney ovog vikenda.
Na prvom od tri “superduga” pokusna leta, koje australski nacionalni prijevoznik Qantas planira ove godine, znanstvenici će pratiti učinke neprekidnog 19-satnog leta na putnike.
Do 40 putnika i članova posade, većinom Qantasovih zaposlenika, bit će ukrcano u Boeing 787-9 u petak New Yorku. Zrakoplov bi trebao sletjeti u Sydney u nedjelju ujutro.
Letovi kompanije Singapore Airlines iz Singapura za New York, koji traju oko 18 sati, dosad su držali rekord najdužih neprekidnih komercijalnih letova. Prometuju svaki dan iz singapurske zračne luke Changi za međunarodni aerodrom Newark u New Jerseyju.
Broj putnika Qantasovom letu je ograničen kako bi se minimalizirala potrošnja goriva i omogućilo da zrakoplov preleti 16.000 kilometara bez ponovnog punjenja. Nijedna zrakoplovna kompanija dosad nije ostvarila takav podvig, koji je direktor Qantasa, Alan Joyce, nazvao “završnom granicom u zrakoplovstvu”.
Znanstvenici s dva australska sveučilišta bit će u zrakoplovu kako bi pratili obrazac spavanja putnika, razine melatonina i potrošnju hrane.
Piloti će također nositi uređaj koji prati njihove moždane valove i budnost.
S obzirom na 15-satnu vremensku razliku između New Yorka i Sydneya, učinak ‘jet laga’ bit će pomno praćen.
“Iz osnovne znanosti o biološkom ritmu znamo da ljudi više osjećaju ‘jet lag’ kad je veća vremenska razlika između polazišta i odredišta te kad se putuje prema istoku”, rekao je za AFP profesor Stephen Simpson sa Sveučilišta u Sydneyu.
“Međutim, ‘jet lag’ ne pogađa sve jednako i potrebno nam je više istraživanja o tome što mu pridonosi i što pridonosi umoru od putovanja kako bi pokušali smanjiti loše efekte dugih letova.”
Qantas je prošle godine uveo prvi izravni let iz zapadnoga australskog grada Pertha za London, koji traje 17 sati i jedan je od najdužih putničkih letova na svijetu.
Idućih mjeseci Qantas će testirati i let iz Londona za Sydney.
Zrakoplovna kompanija razmatra pokretanje komercijalnih letova na maratonskih rutama ako to ekonomski izračuni dopuste.
Krajem godine bit će donesena odluka o opravdanosti letova. Joyce je rekao da je to “u konačnici poslovna odluka”.
Međutim, zapreka ima i unutar kompanije.
Qantasovi piloti zabrinuti su zbog utjecaja superdugih letova na sigurnosne standarde.
Udruga australskih i međunarodnih pilota (AIPA), koja predstavlja Qantasove pilote, priopćila je da će pokusni letovi “pružiti ograničene podatke koji neće prikazati stvarne uvjete leta”.
Direktori sigurnosti u AIPA-i Shane Loney zatražio je “dugotrajnu znanstvenu studiju” utjecaja na posadu.
“Piloti su zabrinuti hoće li moći imati dovoljno kvalitetnog odmora tijekom superdugih letova koji im omogućuje vrhunsku izvedbu i smatramo da je potreban veliki oprez u početnim operacijama kako bi osigurali da ne bude neželjenih posljedica”, kazao je.
I Airbus i Boeing prilagodili su zrakoplove za Qantasove superduge letove. Joyce je rekao da nije “unaprijed odlučeno” koja će tvrtka biti odabrana.