Pratite nas

Zdravlje i Medicina

Rane zarastaju brže ako su zadobivene danju

Čak 60 posto brže nego noću!

Ako (ili kada) se posiječete ili opečete tijekom dana vaše će rane zacijeliti čak 60 posto brže nego ako vam se ista (ne)zgoda dogodi tijekom noći. Pokazali su to rezultati nove studije koja je još jednom ukazala na značaj biološkog sata u procesu liječenja.

Ovo otkriće bi se moglo primjenjivati u operativnim zahvatima i omogućiti otkrivanje nekih novih načina liječenja koji će sve ubrzati, kažu znanstvenici Laboratorija za molekularnu biologiju u Cambridgeu, koji su rezultate studije objavili u uglednom znanstvenom časopisu Science Translational Medicine.

Britanski znanstvenici su prvi ukazali na način na koji unutrašnji biološki sat utječe na zacjeljenje stanica kože. Profesor John O’Neil, vodeći znanstvenik laboratorija u Cambridgeu, tvrdi da bi fenomen “mogao upućivati na to da je ljudski organizam evoluirao tako da se zarastanje rana ubrzava tijekom dana, u periodu u kojem je opasnost od povreda češća”.

Unutrašnji biološki sat ili cirkadijalni ritam se sastoji od niza bioloških ritmova koji se zaokružuju u periodu od 24 sata, koliko i treba Zemlji da se okrene oko svoje osi. Biološki sat omogućava ljudima da se prilagode različitim dijelovima dana i noći.

Cirkadijalni ritam je endogena pojava, što bi značilo da počinje iznutra i da je samoodrživ, kako bi mogao održavati organizam u istom stanju tijekom mijenjanja uvjeta u okružju, na primjer tijekom smjenjivanja tame i svjetlosti. On također ima bitnu ulogu u održavanju ravnoteže u vezi s potrebom za hranom i snom, ali i prilagođavanju krvnog tlaka i tjelesne temperature.

Testiranja koja su provedena u laboratorijskim uvjetima na stanicama ljudske kože, fibroblastima i keratinocitima (najbrojnijim stanicama epidermisa i folikula dlake, odgovornima za sintezu keratina koja se odvija u rožnatom sloju ili u stabljici dlake), pokazala su to da su tijekom dnevnog ciklusa biološkog sata –  povrede zacjeljivale skoro duplo brže. Rezultati su bili takvi i u slučaju opekotina i njihovog zarastanja.

Studija provedena na 118 pacijenata s opekotinama pokazala je da je, ako bi povrede nastale tijekom noći, točnije između 20:00 i 8:00 sati, bilo bi onda potrebno 60 posto više vremena da opekotine zacijele. Nakon 28 dana, takve rane zacijelile bi u 95 posto slučajeva, u usporedbi sa samo 17 dana kojih bi bilo potrebno za oporavak ako bi opekotine nastale između 8:00 i 20:00 sati, potvrdili su znanstvenici.

Glavni razlog tog bržeg zarastanja je znatno brže premještanje stanica kože prema povrijeđenom mjestu tijekom dana. U stanicama se brže proizvode proteini, koji igraju ključnu ulogu u zacjeljenju povrede. Trebalo bi napomenuti i da se rana “popravlja” vezivnim tkivom. Da bi zarasla, tijelo proizvodi veliku količinu kolagena koji obnavlja rasječeno ili oštećeno tkivo.

Istraživanje provedeno od strane psihologa sa Sveučilišta Harvard, Petera Aunglea i Ellen Langer, ukazuje na zanimljivu povezanost između percepcije vremena i brzine zacjeljivanja rana....