Astronomija

Refraktor i reflektor

Kako rade teleskopi refraktori i reflektori?

Kod refraktora u objektivu teleskopa nalazi se leća što u cijevi stvara umanjenu sliku predmeta.

Objektiv se sastoji od dvije leće položene jedna do druge. Jedna leća daje obojenu, nejasnu sliku na kojoj se ne vide detalji, dok je slika nastala s dvije leće “bezbojna” i oštra, s jasno izraženim pojedinostima. Okular se sastoji od mnogo manje leće koja znatno uvećava nastalu sliku.

Dalekozor radi na isti način kao i teleskop refraktor, ali sadrži i staklenu prizmu koja skraćuje duljinu cijevi i stvara uspravnu sliku.

U teleskopu reflektoru slika nastaje s pomoću zrcala sa šupljom ili lagano udubljenom površinom. Newtonov teleskop sadrži malo zrcalo koje odbija svjetlost i usmjerava je u okular, dok se u Cassegrainovom teleskopu vraćaju kroz otvor u glavnom zrcalu.

Većina astronoma amatera upotrebljava Newtonove teleskope, jer su jeftiniji od Cassegrainovih, a isto tako i od teleskopa refraktora čiji je promjer glavnog zrcala ili objektiva veći od 100 milimetara. Što je promjer veći, teleskop može opaziti udaljenije zvjezde i sitnije pojedinosti na Mjesecu ili planetima.