Sastojak u pivu štiti moždane stanice od oštećenja

Kemija

Sastojak u pivu štiti moždane stanice od oštećenja

Ljubitelji piva, radujte se!

Sastojak u tom slatkom nektaru bogova mogao bi pomoći u zaštiti stanica mozga protiv vrste oštećenja koja su povezana s određenim neurodegenerativnim poremećajima poput demencije i Parkinsonove bolesti.

Naravno, to ne znači da biste trebali odmah otrčati u pub i skandirati: „Pivo dnevno drži Alzheimera daleko!”, ali taj sastojak svejedno je vrijedan istraživanja kao potencijalni kandidat u sprečavanju ili pak usporavanju napredovanja određenih neurodegenerativnih stanja.

Spoj o kojem je riječ, ksantohumol, aktivni je sastojak koji se nalazi u hmelju i pivu. Član je obitelji flavonoida, metabolita koje je moguće naći u raznim biljkama koje im često daju boju.

Interes za ove spojeve značajno je porastao posljednjih nekoliko godina – ima ih u bobičastom voću, čokoladi i crvenom vinu – zbog velikog raspona mogućih zdravstvenih prednosti kada se konzumiraju u dovoljno velikim količinama.

Primjerice, studije su pokazale da imaju kardioprotektivne učinke i da mogu pozitivno utjecati na karcinome i upale.

Jedan od razloga zbog kojih im se pridaje toliko pažnje, jest da su oni snažni antioksidansi.

Tijekom normalnog aerobnog metabolizma, stanice proizvode molekule visoke reaktivnosti koje sadrže kisik, poput vodikovog peroksida. Dok ove molekule imaju niz važnih uloga u stanici, njihov višak može biti iznimno štetan – rezultira ili njihovom hiperprodukcijom ili pak disfunkcijom našeg izgrađenog antioksidantskog sustava.

Oba stanja mogu dovesti do oksidacijskih oštećenja različitih važnih molekula u stanici, poznatih i kao oksidacijski stres.

Također, takve molekule posebno su aktivne u mozgu, a smatra se da je oksidacijsko oštećenje živčanih stanica koje one mogu izazvati uključeno u razvoj nekih neurodegenerativnih bolesti, poput Alzheimerove ili Parkinsonove bolesti.

Poznato je i da ksantohumol posjeduje jaka antioksidacijska svojstva, no znanstvenici su se pitali je li mogao igrati i neurozaštitnu ulogu u mozgu, pa su dizajnirali studiju kako bi testirali tu hipotezu.

Za potrebe studije koja je objavljena u časopisu Journal of Agricultural and Food Chemistry, istraživači su izložili neurone štakora u posudu s ksantohumolom i zatim ih oštetili kroz oksidacijski stres.

Ne samo da su se štetne reaktivne molekule pročistile, već je taj postupak rezultirao i pojavom određenih zaštitnih gena, nazvanih citozaštitnim genima koji štite stanice od oksidacijskog stresa i bolesti povezanih sa stresom kao što su rak, neurodegeneracije i različite upale.

Istraživači su također otkrili da se potonji mehanizam djelovanja postiže aktiviranjem staničnog proteina zvanog NF2, koji je faktor transkripcije. Transkripcijski faktori su važne molekule u stanicama koje se vežu na DNK, a zatim mijenjaju brzinu ekspresije gena.

Znanstvenici misle da ovi rezultati ukazuju na to da ksantohumol može biti predstavljen kao potencijalni kandidat za borbu protiv različitih neurodegenerativnih bolesti, poput Alzheimerove bolesti. No, važno je napomenuti da to svejedno ne znači da je konzumiranje velike količine piva zdravo za mozak.

"If the facts don't fit the theory, change the facts." A. Einstein

1. Jelena Horvat

15 veljače, 2015 kod 2:30 pm

Nataša Domiter

2. Katarina Pleić

15 veljače, 2015 kod 2:35 pm

Zato ga moja prijateljica Martina puno pije.

3. Ante von Manstein

15 veljače, 2015 kod 2:36 pm

Ante Podrug?

4. Jadranka Berić

15 veljače, 2015 kod 2:36 pm

Bojana Miodragović Mirjana GospoJa Čeko Ljiljana LiliKa Čeko jest vino dobro za krv al pivo je pivo

5. Arni Roglić

15 veljače, 2015 kod 2:48 pm

kakve gluposti! jos malo pa ce znanstvenici otkriti kako je zdravo jesti drek, pa cemo govna da jedemo

6. Josipa Maršon

15 veljače, 2015 kod 2:52 pm

bude kolinda pala na drek

7. Nena Kereš

15 veljače, 2015 kod 3:15 pm

To nije istina, ja se napijem piva i sutra se ničeg ne sječam 😉

8. Ivica Vilusic

15 veljače, 2015 kod 3:34 pm

ujutro uz kavicu obavezno i rakicu aaa poslije objeda neka pije ko sta ima !!! Dok se ovi bjelosvjetski tzv naucnici ne usaglase sta nama godi !!!

9. Grimmjow Jaggerjack

15 veljače, 2015 kod 3:36 pm

I usput dok postajes pametniji od piva pogazis par ljudi na kolniku… eh

10. Boris Kujundžić

15 veljače, 2015 kod 3:38 pm

Antonio Gagić

11. Cent Pro

15 veljače, 2015 kod 6:24 pm

lol

12. Zdenka Pifat

15 veljače, 2015 kod 7:21 pm

Mmmm, staropramen je lijek!

13. Stribor Gamov

15 veljače, 2015 kod 10:01 pm

piva je super zdrava stvar i prehrambena namirnica..preporucujem nakon trcanja ili treninga

14. Stribor Studen

15 veljače, 2015 kod 10:18 pm

primjetih 😉

15. Anka Mijatovic

16 veljače, 2015 kod 3:01 am

Stite verovatno ali veoma veoma malo i mnogo manje stiti negosto stete necem drugom. pretpostavka je da se ne napijes vec mozda jednu casu ili dve s vremena na vreme , a NE, da pijes kao antibiotik svaki 6 do 8sati jednu kriglu piva

16. Dalibor Kaurinho

16 veljače, 2015 kod 3:43 pm

Ja sam superzaštićen

17. Vinny

17 veljače, 2015 kod 10:22 am

Koji hmelj u pivu (barem kod nas)?? Pivo danas sadrži kukuruznu krpicu, EKSTRAKT hmelja, nešto slada i kemikalije (pročitajte deklaraciju). Za kvalitetu vode koja se koristi isto nisam siguran. A beer a day, keeps the Alzheimer away” (Pivo dnevno drži Alzheimera daleko) – barem ste to mogli bolje prevesti…..

18. marko

3 travnja, 2015 kod 8:12 am

Ne vjerujem u tu tvrdnju, vejerujem da lobi koji je u interesu “industrije piva” promovira tu tezu (normalno zna se zašto).

Više u Kemija