Foto: Pixabay

Evolucija

Seksualno uznemiravanje moglo bi biti utvrđeno evolucijom

Seksualna agresija kod primata između mužjaka i ženki mogla bi biti utvrđena, pa čak i odabrana kroz evoluciju. Istraživači su otkrili da će se muški pavijani, koji često uznemiruju i napadaju ženke, najvjerojatnije s njima i pariti i imati potomke, što povećava mogućnost da se to ponašanje efektno potiče.

Nije nepoznato da mužjaci primata primoljavaju ili, u nekim slučajevima, prisiljavaju ženke na parenje. Mladi mužjaci orangutana koji još nisu dovoljno stari ili jaki da drže svoj teritorij, viđeni su kako patroliraju prašumom dok ne naiđu na osamljenu ženku, te ju u osnovi siluju. Mužjaci čimpanza također agresivno prisiljavaju ženke na parenje.

Uvijek je bilo pomalo nejasno zašto mužjaci promiskuitetnih vrsta primata često iskazuju agresivno ponašanje spram pripadnica suprotnog spola, a postoji nekoliko alternativnih teorija koje pokušavaju odgovoriti na to pitanje. Ženke ovih vrsta često imaju očigledne znakove poput oteklina, koji ukazuju na to da su plodne i u ovulaciji, te na taj način potiču što veći broj mužjaka na parenje.

Često se mislilo da ženke u ovulaciji, obzirom da raspolažu ograničenim resursom, drže sve konce u rukama. Ali čini se da ženke imaju mnogo manje izbora nego što se prije mislilo. “Ovo istraživanje pridružuje se sve većem broju dokaza da mužjaci koriste taktike prisile kako bi ograničili odluke ženki kod promiskuitetnih primata, što dovodi u pitanje opseg seksualne slobode ostavljene za ženke u takvim društvima i sugerira da seksualno zastrašivanje ima dugu evolucijsku povijest kod primata”, objasnila je Alice Baniel, koja je provela studiju objavljenu u časopisu Current Biology.

Ispada da, kada je riječ o muškoj prisili kod čakma pavijana iz Nambije, ženke koje se subjekt uznemiravanja vjerojatnije će izabrati svog napadača za parenje negoli mužjake koji ih ne napadaju. To čini agresivne primate uspješnijima od drugih pripadnika vrste, što bi moglo biti pokazatelj činjenice da je takvo ponašanje evolucijski odabrano. Zašto ženke podnose ovakvo ponašanje još uvijek nije poznato, ali istraživači spekuliraju da bi to moglo ići pod ruku sa strahom od ozljeda koje bi mogle zadobiti ako ih odbiju.

Tim predlaže da bi, budući da je ovo ponašanje prisutno u nizu različitih vrsta primata, takvo ponašanje moglo biti evolucijski utvrđeno unutar skupine. Oni nastavljaju razvijati ideju da ta činjenica može igrati ulogu i u našem ponašanju, premda su se drugi primatolozi suprotstavili, rekavši kako to impliciraju iz istraživanja provedenih na pavijanima, a znanstveno zvuči kao da su zaključci izvedeni iz malog broja podataka.

1. Sandra Prenc

srpanj 8, 2017 kod 4:17 pm

Jedno je promatrati, a drugo je zaključivati!
    A znanstvenici su kroz povijest zaključivali svašta! Mnogim shvaćanjima se danas i smijemo, tako da….ovo mi je blesavo.

2. Filip Kralj

srpanj 8, 2017 kod 4:22 pm

dokaz da žene vole budale i mangupe

3. Vesna Lokar

srpanj 8, 2017 kod 9:17 pm

Majmuni su inače poznati po agresivnom seksualnom ponašanju. Nije to bez razloga. Zna i Bog vratiti lopticu evolucionistima. Ne kaže uzalud: „Praveći se da su mudri, poludješe.“ Iliti bulazne, pričaju gluposti koje nemaju veza ni sa čim, a kamoli s opservacijskom znanošću. Kao prvo, uopće ne postoji dokaz o zajedničkom pretku. Činjenica da dijelimo sličnost u genetici samo govori o istom Stvoritelju.

• Davorka Banović

srpanj 14, 2017 kod 2:13 pm

Ako trebate prijevod, prevest ću al trenutno nemam toliko vremena. “While all modern species have followed different evolutionary paths, humans share a common ancestor with some primates, such as the African ape. For example, the hominid biological family branch includes humans, chimpanzees, gorillas and their extinct ancestors, while hominins include those species after the human lineage split from that of chimpanzees.

“The notion of the ‘missing link’ dates from the early 20th century, when it was thought that human ancestors formed a sort of single chain receding into the remotest past,” said paleoanthropologist Ian Tattersall at the American Museum of Natural History in New York. “We now know that the picture was much more complex than that, with a lot of now-extinct species jostling for ecological space and evolutionary success.” https://www.livescience.com/32530-what-is-the-missing-link.html Uopće taj koncept više koristi jedino jer je tako lakše lijenom novinarstvu. Ukoliko imam dva puta po dvije jabuke, spojim ih i vidim da su četiri, ne moram imai dva puta po četiri jabuke da bi sa sigurnošću mogli reći da će ih onda biti 8. Količina dokaza u evoluciju je nepobitna i enormna, ljudi koji u nju “ne vjeruju” se u mom iskustvu najčešće samo-ograđuju u članke i dokumentarce koje rade isomišljenici. Nisu najčešće uopće pročiali i pogledali ni približno dovoljno argumenata druge strane. O ravnoj zemlji da ne govorim, to je nevjerojatan propust obrazovnog sustava da ljudi ne razumiju dovoljno osnovnoškolske fizike da shvate da ljudi koji to argumentiraju redovito deformiraju prirodne zakone koji da nisu onako kako su zaista točni ništa na svijetu što imamo ne bismo imali. Od zrakoplova koji su naj najpogrešniji argument u toj teoriji pa do svega ostalog kao plime i oseke…

4. Davorka Banović

srpanj 14, 2017 kod 2:07 pm

Baš sam nedavno o tome razmišljala, kad pogledamo životinjski svijet majmuni su zapravo “troublemakeri” imaju smisao za humor guranja drugih životinja u vodu ili rađenja nepodopština, najagresivnije vrste tipa čimpanze poznaju i silovanje i fizičke sukobe kao osnovu društvenog uređenja, druge vrste su miroljubljivije ali i dalje recimo teritorijalne kao baboonovi koji mislim gađaju kamenjem i slično. Palo mi je napamet koliko bi svijet možda bio ljepše mjesto da se nije dominantno razvio primat nego npr. alpaca tj. lama koji poznaju doživotnu monogamiju, vegeterijanci su i imaju čvrste obiteljske strukture gdje si pomažu i jedni bez drugih pate, ili netko poput slonova gdje su svi obitelj… Koliko manje patnje bi na svijetu bilo. Već samo iz činjenice da se ne jede meso i da se nema toliko testosteronske agresije za resurse i teritorij. No da…palo mi je na pamet. Doduše ovo ne znači da će netko sigurno biti zlostavljač, to je samo jedna od stvari u našoj prirodi koju treba osvjestiti umjesto da stalno (kao što društvo čini sada) podilazimo nižim porivima.

Više u Evolucija