Geografija i geologija

Šest najvećih meteorita koji su pali na Zemlju

Najveći broj stijena koji se iz svemira upute prema Zemlji izgore u atmosferi prije nego što padnu na površinu i zovu se meteori. Manji broj koji padne na Zemlju nazivaju se meteoriti, a u nastavku je šest najvećih.

Willamette je najveći meteorit pronađen u SAD-u. Pronađen je 1902. godine u američkoj državi Oregon i teži 15.5 tona. Sastavljen je najvećim dijelom od željeza i nikla. Otkrio ga je Ellis Hughes koji ga je, smatrajući da nije riječ o običnoj stijeni, tri mjeseca pokušavao pomaknuti s javne površine dok nije uhvaćen. Meteorit je prodan za 26.000 dolara Prirodoslovnom muzeju i sada je ondje izložen.

Mbozi je otkriven u Tanzaniji 30-ih godina 20. stoljeća. Širok je tri metra, no sa svojh 25 tona je gotovo dvostruko teži od Willamettea. Ondašnje stanovništvo proglasilo ga je svetom stijenom i nazvalo kimondo. Uz njega nije pronađen krater, što znači da se najvjerojatnije kotrljao kad je pao na površinu. Kada je pronađen, meteorit je bio napola ukopan u Zemlju, a u međuvremenu je iskopan i postavljen na potporanj.

Među najveće meteorite spada i Cape York, a smatra se da je na Zemlju pao prije otprilike 10.000 godina. Otkriven je 1993. godine na Grenlandu i teži oko 20 tona. Trenutno je izložen u Geološkom muzeju u Danskoj.

Meteorit Bacubirito također spada među najveće, a pronašao ga je geolog Gilbert Ellis Bailey 1863. godine u selu Ranchito u Meksiku i iskopao ga uz pomoć lokalnog stanovništva. Dugačak je 4.25 metra, širok 2 metra, a visok 1.75 metara. Teži otprilike 20 tona.

El Chaco je drugi najveći meteorit koji je pao na Zemlju i samo je dio mnogo veće stijene koja se ulaskom u atmosferu razlomila i pala na zemlju, ostavivši za sobom krater Campo del Cielo površine 60 km². El Chaco teži 37 tona, što ga svrstava u drugi najteži koji je dosad pao na Zemlju. Otkriven je 1969. godine, pet metara ispod zemlje pomoću detektora metala. 1990. godine lovac na meteorite Robert Haag pokušao ga je ukrasti, no ubrzo je uhićen. 2016. godine otkriven je još jedan meteorit za kojeg se pretpostavlja da je dio iste stijene kao i El Chapo.

Uvjerljivo najveći meteorit koji je ikad pao na Zemlju nazvan je Hoba, a pronađen je u Namibiji. Njegova površina je 6.5 m², a teži čak 60 tona zbog čega nikad nije premješten. Pretpostavlja se da je na Zemlju pao prije otprilike 80.000 godina. Specifičan je po svojem obliku jer je plosnat. Budući da je pao pod vrlo malim kutom, vjerojatno je „skakutao“ po površini poput plosnatog kamena na vodi. Sastavljen je od željeza, nikla i kobalta.

1. Maja Lazic Malivuk

veljača 26, 2017 kod 8:17 pm

Wann?

2. Selver Burekovic

veljača 26, 2017 kod 8:35 pm

A kolikog promjera su oni,zaista veliki koji su pravili sra.a po planeti!?

3. Ivan Žignić

veljača 27, 2017 kod 1:10 am

Ako ovim komadima dodamo puno veće komade koji su usmrtili puno živih bića na Zemlji, pitam se je li se Stvoritelj malo zajebnul kod stvaranja “lijepog i dobrog” svijeta, ili pak mu se nije dalo pomesti to kamenje da ne ono ne bi više ubijalo nevine živote.

4. Zoran Ferenčić