Pratite nas

Astrofizika

Stephen Hawing: Crne rupe ne postoje! Ili?

Stephen Hawking svijetu je predstavio crne rupe, no nedavno je izjavio da ne postoje i time sam oborio svoju teoriju. Ali na kraju je cijela rasprava oko crnih rupa ipak postala malo kompliciranija.

NASA composite image from NuSTAR and the European Southern Observatory in Chile shows the Sculptor galaxy

Ponekad se čovjek pita zafrkava li se zapravo Stephen Hawking sa svima nama. Slavni fizičar zaslužio je svoju reputaciju genija još davnih 1970-ih sa svojom teorijom crnih rupa, kozmičkih „usisivača” s gravitacijom tako jakom da joj ni svjetlo ne može pobjeći. U jezgri crnih rupa djeluje tajanstvena singularnost, a to je mjesto gdje prostorno-vremenska krivulja postaje beskonačna i gdje gravitacijske sile postaju beskonačno jake i pretvaraju u prah sve što im dođe nadohvat. Cijela ideja crnih rupa možda se čini pomalo pretjeranom, no astronomi su dosad sakupili „brdo” dokaza i ustanovili da crne rupe zaista „vire” iz središta galaksija i „proždiru zvijezde za doručak”.

No, onda se pojavi Hawking sa svojim novim radom gdje jasno ističe: „Crne rupe ne postoje!” Razumna osoba mogla bi posumnjati da se radi o preuranjenoj prvotravanjskoj šali ili da Hawking uživa u previše lokalnog piva, ali istina je manje zabavna i nešto nejasnija od toga. Kako bismo razumjeli što je Hawking zapravo mislio, trebamo se uputiti u varljive vode teorije relativnosti i kvantne mehanike – poznati teritoriji za Hawkinga i njemu slične, ali gdje se mi ostali možemo samo nasukati.

Te dvije teorije spore se oko toga što se događa nakon što informacija ili materija prijeđu tzv. horizont događaja – imaginarnu površinu oko crne rupe i svojevrsnu granicu nakon koje nema povratka. Prema klasičnoj općoj relativnosti ni informacije niti materija ne mogu stići iz unutrašnjosti crne rupe do vanjskog promatrača. Naprimjer, nije moguće iznijeti ništa od njene mase napolje ili primiti odraz izvora svjetlosti poput džepne lampe ili doći do bilo kakve informacije o materijalu koji je ušao u crnu rupu. Efekti kvantne mehanike mogu dopustiti da materija i energija zrače iz crnih rupa.

Teorija relativnosti kaže i da ne biste uopće primijetili da ste prešli horizont događaja, ali kad biste se pokušali vratiti, shvatili biste da se uzalud borite s gravitacijom (nakon određenog vremena, plima crne rupe bi vas rastegla poput žvakaće gume i na koncu posve uništila. A to biste primijetili.).

S druge strane, prije nekoliko godina fizičari s Instituta za teorijsku fiziku Kavil u Santa Barbari koristili su kvantnu mehaniku kako bi analizirali horizont događaja i shvatili su da je zahvaljujući kvantnim efektima kakve je prvi opisao Hawking  1970-ih, horizont događaja i više nego vidljiv. „Pojavljuje se u obliku kipuće plohe energije (nasuprot četverodimenzionalnoj crnoj rupi, horizont  događaja je dvodimenzionalan), poput vatrenog zida”, kaže fizičar Joseph Polchinski i nastavlja: „Horizont događaja bi prema kvantnoj mehanici bio vatreni prsten koji prži sve što upadne u njega.”

Prema tome, horizont događaja je ili nevidljiv ili vatreni zid, no ne može biti oboje. Hawkingov novi rad predstavlja pokušaj da se prikaže rješenje tog problema. Nije da crne rupe ne postoje, no umjesto oštro ocrtanog horizonta događaja, imaju mutnu granicu koju on naziva vidljivim horizontom i koji je iz razloga koje nitko još ne razumije dovoljno čvrst da u sebi zadržava informacije i materiju, ali nije dovoljno čvrst da proizvede vatreni prsten.

S vremenom (iako Hawking ne objašnjava zašto), vidljivi horizont mogao bi nestati, što bi riješilo još jedan paradoks vezan za crne rupe. Naime, kvantna teorija govori da informacija ne može biti ni kreirana izvan svemira, niti uklonjena iz njega. Ipak, ako jednosmjerni horizont događaja okružuje sve crne rupe, informacija (kemijski sastav i struktura tvari koja upadne u nju) zauvijek je odijeljena od ostatka svemira. Nepostojani vidljivi horizont uklonio bi i tu nedosljednost.

Zbunjujući dio (ili radije, jedan od mnogih) jest da je Hawking osobno priznao da možda uopće ne postoji paradoks u vezi informacija. 2004. godine izgubio je okladu protiv astrofizičara Johna Preskilla iz Caltecha, koji je zastupao teoriju da paradoks u tom slučaju ne postoji.

Hawking je možda riješio ili možda nije riješio problem koji može i ne mora biti problem. Možda ste se zapitali čemu je onda Hawkingova objava prouzročila toliki interes? Možda kad su u pitanju crne rupe i Stephen Hawking – najpoznatiji svjetski fizičar – uobičajena pravila ne vrijede.

Izvor: Time Science

1. Nikič Nikolaj

2 veljače, 2014 u 6:35 pm

to su stvari izvučene iz konteksta, zapravo je bio govor o event horizontu crnih rupa

2. David Mateuš Radolović

2 veljače, 2014 u 6:40 pm

Zanimljiv članak, ali mali savjet: nemojte u naslov stavljati- Hawking rekao “Crne rupe ne postoje”. Mnogo je portala napravilo tu grešku, a ljudi nisu skloni čitati takve tekstove. U par dana sam naletio na brdo ljudi koji tvrde: “Pročitali smo na netu da je Hawking rekao da crne rupe ne postoje. Evo vam vaše znanosti. Puna laži i obmana.” Just sayin

3. Marko Deverić

2 veljače, 2014 u 6:55 pm

hawking je idiot

• Krsto Radanovic

2 veljače, 2014 u 7:17 pm

Dragi Marko skoci sa mosta i prezivi,pa budi jos veci invalid nego sto jesi…Davide svaka cast…

2 veljače, 2014 u 7:18 pm

dragi krsto skoci ti zajedno sa tim “genijem”

• Davor Sišul

2 veljače, 2014 u 8:41 pm

Jer si ti očito “genij” pa znaš prepoznati slične sebi!

2 veljače, 2014 u 8:47 pm

pa za razliku od njega jesam.. jeba vas hawking… da vas jeba

• Davor Sišul

2 veljače, 2014 u 10:34 pm

argumenti “ad hominem” otkrivaju više o tebi nego o njemu.

2 veljače, 2014 u 10:35 pm

ajde ko te jebe skupa s njim… izadi van na zrak previse su ti mozak isprali ameri svojim glupostima

3 veljače, 2014 u 1:56 am

hahahaha pa ti si shizoidna osoba 😀
      bogtemolovo, kad imamo ovakve genijalce u državi

3 veljače, 2014 u 9:03 am

bogtemolovo ? daj nauci hrvatski idiote… nisam ti ja nikakava shizoidna osoba jebem ti sad bi ti reko koga… vi debili cete prosudivat moj iq na osnovu cega jer sam reko da je hawking idiot… nabijem na kurac i vas i tog majmuna koji vam mozak pere svojim glupostima… previse ste zaludeni amerima… DEBILI

3 veljače, 2014 u 10:41 am

ja bih ti svejedno preporučio da posjetiš psihologa, neutemeljen osjećaj grandioznosti i ovakav način pisanja, ne znam baš
      a bogtemolovo je poštapalica, ne treba biti pravilno napisala.
      idiote 😀
      gdje su tvoji peer reviewed znanstveni radovi, genijalac? upišem marko deverić i ne izbacuje mi nešto baš :/

3 veljače, 2014 u 10:46 am

naporan si idiote… za tebe i jesam… prejeben si kad me u google-u trazis… sva sreca pa je sve ono bitno na google-u 🙂 ides mi na kurac nemoj mi vise spammat

3 veljače, 2014 u 10:56 am

eto, veliki hrvatski fizičari se skrivaju po fejsu, a mi to ne ni znamo…

3 veljače, 2014 u 8:05 pm

Marko, Hawking nije Amer. Znam da si pre glup da shvatiš pa ti neću objašnjavati, ali vjeruj mi na riječ. Isto tako, poslušaj savjet ovih prije i potraži stručnu pomoć, psihijatrija je jako napredovala, možda ima nade da uz stručnu pomoć shvatiš koliki si kreten.

3 veljače, 2014 u 8:12 pm

preglupa ti majka koja te napravila idiote 🙂

3 veljače, 2014 u 8:22 pm

Ne kužim? Tuku te u školi? Imaš malu kitu? Svi te zajebavaju jer si glup? Zbog čega si tako ljut?

3 veljače, 2014 u 8:24 pm

završio školu za razliku od tebe, sto se tice kurca sva sreca pa sam si sam mogao izabrati velicinu, pametiniji sam ziher od tebe, ljut nisam samo me zivciraju glupi postovi

3 veljače, 2014 u 8:34 pm

Izabrao si veličinu? Završio si školu? I? Koliko si platio? Ovako nepismen i glup, bit će puno.

3 veljače, 2014 u 8:35 pm

Nije havk idiot..postoji samo jedna činjenica da biološka materija ima svoj ciklus, jednostavno se troši i izgara, ograničena je alkalnim utjecajem kojeg svi poznajemo kao vrijeme, možda zato čovjek želi premjestit svoju svjest u “umjetnu inteligenciju” valda u želji smanjenja utjecaja alkalne pojave, opće poznat je utjecaj na neživu i živu tvar olitiga materiju

3 veljače, 2014 u 8:41 pm

Alkalne, ha? Cool 😀

3 veljače, 2014 u 8:45 pm

ne znam po cemu sam nepismen…

3 veljače, 2014 u 8:45 pm

a glupim nazivaj svoga oca

3 veljače, 2014 u 8:49 pm

Da dino, hoćeš reć da tebe ne nagriza zub vrimena..a šta je u prevodu nagrizajuće..:) ups..izgleda da san sezajeba:)

4. Foger Roderer

2 veljače, 2014 u 6:58 pm

a japanac izracunao kretanja u rupi, sad ce od toga nastati baterija nekakva

5. Milivoj Šegan

2 veljače, 2014 u 7:09 pm

Naravno,a i jednostavno za razumjeti,pojam postojanja je upitan,kao i ne postojanje,determinirani glavnim odlikama tzv.kvantne teorije fizike,a one su: neodređenost i vjerovatnost pojma beskonačnost ,Ništa ,Nula,,besmisao ! 🙂

6. Saša Dervišević

2 veljače, 2014 u 7:15 pm

Nama trebaju klikovi pa stavimo glupi naslov koji nema bas veze s temom i ili ?

7. Saša Dervišević

2 veljače, 2014 u 7:17 pm

Dali se moze materija ili informacija unistit skroz energija da e=mc2 postane 0 ? To bi znacilo da je nesto postalo nista kaj mislie dalje to moguce eto amaters sam po tom pitanju kao sto vidite pa me zanima

3 veljače, 2014 u 7:59 pm

Materija ne. Informacija da. Materija prelazi u energiju i obratno, ali informacija o kojoj se materiji radilo je izgubljena.

3 veljače, 2014 u 8:12 pm

Dino upravo pobijaš sebe, ako je pretvorena u energiju onda nije više materija 🙂

8. Hrvoje Kurić

2 veljače, 2014 u 7:22 pm

stalno to radite idete mi vise na kurac.brisem vas.

9. Dejan Miric

2 veljače, 2014 u 8:40 pm

nisu crne nego sive zar ne …. Sve je to ok ali mi smo daleko od crnih rupa… bolje da je smislio kako da obnovimo ozonski omotac 😀

10. Mirad Hadžiahmetović

2 veljače, 2014 u 9:36 pm

Ako dvije teorije opisuju jedan događaj na različit način i u određenoj mjeri daju različite rezultate onda jedna od njih ili obadvije nisu tačne. U ovoj fazi razvoja nauke čovječanstvo još ne razumije strukturu materije. Evo npr. korpuskularno valni dualizam. Šta je konzerva coca-cole? Predmet ili talas u nečemu. Ja je doživljavam kao predmet, kad pijem coca-colu ne mogu prihvatiti da ništa nisam popio i da je to samo neko talasanje u želucu. I tak to. Pitam se da li će neko uspjeti da riješi tajnu materije, da kaže šta je to što se ponaša istovremeno i kao val na uzburkanom moru i kao konzerva coca-cole?

3 veljače, 2014 u 8:06 pm

To si pročitao, ili si sam došao do toga?

• Mirad Hadžiahmetović

3 veljače, 2014 u 8:38 pm

Pokušavam zamisliti nešto što se manifestuje i kao talas i kao čestica, ali ne uspijevam. Za sada odgovor o tome šta je materija ne postoji, a moja malenkost bi zaista bila počašćena kada bi bar bio na tragu odgovora na to pitanje.

11. Ivan Pavić

2 veljače, 2014 u 10:09 pm

https://www.facebook.com/zoran.smolic.9 covijek sa pravim dojavma vijerovali ili ne, sreso je danas twentea iz 2 u 1, al inace ima od 15 do 18 kvote.. pomaze ljudima i ljudi cijene njegov rad dodajte ga nemate sta izgubit! 🙂

12. Josip Kovacevic

3 veljače, 2014 u 9:45 am

I materija se sastoji od sitnih crnih rupica!

13. Saša Dervišević

3 veljače, 2014 u 8:08 pm

Znaci po tom bi materija tj energija bila vjecna u principu neznam
    Kaj mi je strasnije to da je materija odnosno energija vijecna ili da je trenutna pod pretpostavkom dosla i osla od nikud ko npr kak ti kazes informacija

3 veljače, 2014 u 8:45 pm

Materija o kojoj pričamo i kroz koju uočavamo stanje stvari onako kako ga vidimo svojim osjetilima ponajprije vidom čini tek mali djelić svega, tek nešto više od 4%, glavna preokupacija trenutno je uočit i spoznat šta je ostatak iako je u onih 4% rješeno tek tri od četiri matematička tadatka..

14. Antonio Žac

3 veljače, 2014 u 8:23 pm

jednostavno pitanje, crne rupe..toliko velika g sila da hvata materiju u svojoj blizini pačak i čestice bez mase poput fotona..ok, to bi značilo da nema pogleda kroz crnu rupu, s obzirom na veličinu svemira jednostavno pitanje, ako imamo crnu rupu promjera 2 svjetlosne godine na udaljenosti npr milion svjelosnih godina koliki će horizont bit nevidljiv na idaljenosti od 40 miliardo svjetlosnih godina, skoro svaka galaksija u sre

15. Saša Dervišević

3 veljače, 2014 u 9:06 pm

Mozda da se ubace druge dimenzije i paralerni sustavi u jenadzbu , mozda je materija kakvu poznajemo samo vrh sante leda u svakom slucaju fascinira me logika makrosustava i totalna nelogika kvantnog sustava tipa val ili cestica, superpozicije, kvantna sprega mislim da milora bit neka logika u tom cirkusu 🙂

3 veljače, 2014 u 9:33 pm

Logika postoji, kako vrijede zakoni na velikoj skali tako vrijede zakoni u kvantnoj ali problem je taj što se velika većina nemože prenjet iz jednog sustava u drugi, drugim rječima nemožemo zakonima kvantne mehanike objasnit sustav makro kozmosa iako je ona sastavni dio i osnova gradive tvari tog istog velikog sustava, trenutno imaš nekolicinu znanstvenika koji rade na objedinjivanju obiju veličina u tzv unifild theory of physic..koliko će bit uspješni bumo vidili, al pazi sad, standard model opisuje tri fundamentalne sile i pronalaskom ovog zadnjeg potvrđuju da model funkcionira (2011 sam napisa da ga neće pronać jer je skriven na uzvišenju al eto izgleda da su uspili zato ima masu 135..al dobro) no još uvjek prava definicija i razlog gravitacije izostaje..dakle uvjek u znanosti, jedan odgovor otvara niz sljedećih pitanja..a to je poput putovanja u prošlost, rekonstruiraj kako i zašto je ovo što je sad..no ovo sve navedeno je dobro onako za razbibrigu, ako se čovjek uhvati ozbiljno ukoštac sa svim navedenim onda u džepu umjesto fige mora imat u pripremi uputnicu za vrapče..:)) valjda je to ono ludilo kvantne mehanike koje spominješ

16. Predrag Ajduk

3 veljače, 2014 u 9:10 pm

njim je dosadno,pa cesto izvale da se sami sebi smiju kad vide da im se u svemu slijepo vjeruje,ovce ko ovce hehe

17. Ro Mario

3 veljače, 2014 u 9:27 pm

nemate vi pojma sta sve ima u svemiru ili nema.

18. Saša Dervišević