Mnogi ljudi osjećaju se nesigurno tijekom vožnje kroz tunele, a ta tjeskoba može se umanjiti. “Vožnja kroz tunele je zapravo dvostruko sigurnija od vožnje na otvorenom, kada se uzmu u obzir svi faktori”, navodi SINTEF znanstvenik Gunnar Jensen. Međutim, grube procjene pokazuje da se čak 10 do 20 posto populacije osjeća nelagodno ili ekstremno nelagodno zbog vožnje kroz tunele.
Stariji ljudi se posebice osjećaju nesigurno
U prethodnoj studiji provedenoj od strane SINTEF-a, čak 40 posto ljudi starije dobi, potvrdilo je da su se osjećali vrlo nesigurno tijekom vožnje kroz tunele. Naveli su da im se činilo da se zidovi i trake po sredini tunela smanjuju, te su se osjećali vrlo iscrpljeno kada su napokon došli do kraja tunela.
Znanstvenik Gunnar Jenssen vjeruje da je to zbog činjenice što stariji ljudi obično imaju slabiji vid od mlađih ljudi. To znači da uvjeti rasvjete u tunelima igraju odlučujuću ulogu u tome kako ljudi doživljavaju vožnju kroz tunele, vjeruje Jenssen.
Na tim činjenicama, istaživači SINTEF-a temeljili su svoju studiju na različitim rasponima boja, rasvjete i uzoraka, kao i na šupljinama u tunelima. Njihov simulator vožnje je bio i još uvijek je od velike pomoći u testiranju dizajne rasvjete u tunelima.
“Mjerenje šupljina u tunelima je jedna mjera koja je visoko na našoj listi prioriteta u istraživanju. Lukovi u obliku trube na otvorima ulaza i izlaza su način razbijanja negativnog učinka dugog tunela. 24,5 km dugi tunel Lærda ima tri dobro osvijetljene šupljine, dizajnirane prema prijedlogu koji je predložila tvrtka Kadabra Produktdesign, odnosno njihovi znanstvenici i umjetnici Arild Juul i Brit Dyrnes.
Oblikovanje svjetla iz Trondheima 2007. godine izvezeno je u Kinu. Gunnar Jenssen je bio voditelj projekta “Sigurnost i dizajn svjetla” kad su te zemlje radile najduži tunel na svijetu, Qinling Zhongnan Mountain Tunnel, u kojem je slomljen monotonija ogromnim šupljinama iskopani u razmacima od tri do sedam kilometara.
“Tunel je 18×2 kilometara dugačak,. Na početaku, to je bio monoton tunel, koji je tada bio razvijen, u suradnji s norveškim umjetnicima i dizajnerima, u oazu s palmama i oblacima na krovu”, kaže Jenssen.
Glavni zaključak cijelog istraživanja je da dobra rasvjeta i njezin dizajn igraju veliku ulogu u tome da vozači tijekom prolaska kroz tunele osjećaju veću sigurnost u istom prostoru. Moderni sustavi rasvjete danas uglavnom omogućavaju ljudima da tijekom putovanja na kojima moraju prolaziti kroz tunel, ne osjećaju tjeskobu ili je doživljavaju u mnogo manjoj mjeri.
Izvor: sciencedaily.com