Geografija i geologija

Sve je spremno za bušenje kratera nastalog udarom asteroida koji je uništio dinosaure

asteroid yucatan

Udar divovskog asteroida u području poluotoka Yucatan, koji se dogodio prije 66 milijuna godina, bio je jedan od najvažnijih događaja u povijesti našeg planeta, označivši kraj vladavine dinosaura, a time posljedično i početak uspona sisavaca, koji je kulminirao razvojem Homo Sapiensa.

Iako je riječ o vjerojatno najpoznatijem udaru asteroida u povijesti, znanstvenici sve do sada nisu imali prilike istražiti središnju zonu udara, krater Chicxulub, smješten na dnu Meksičkog zaljeva. Naime, područje u blizini navedenog kratera nalazi se u sferi interesa naftne industrije, koja sve do sada nije dopuštala istražne radove na dotičnome. Srećom, znanstvenici s University of Texas iz Austina uspjeli su pribaviti sve potrebne dozvole, pa bi tijekom travnja konačno trebali početi istražni radovi u području Chicxuluba.

Umjetnički prikaz kratera Chicxulub neposredno nakon udara asteroida (FOTO: Detlev Van Ravenswaay / Science Source)

„Ovo se čini kao ostvarenje životnog sna“, izjavila je Joanna Morgan, znanstvenica pri Imperial College London, ujedno zamjenica voditelja projekta. Iako sada imamo grubu sliku što se dogodilo prilikom udara, kada je asteroid, udarivši u Zemlju, oslobodio energiju jednaku snazi milijardu atomskih bombi bačenih na Hirošimu, još uvijek nismo sigurni što se događalo neposredno potom.

Smatra se kako je udar u atmosferu digao ogromnu količinu prašine, što je za posljedicu imalo nuklearnu zimu, koja je potom dovela do izumiranja minimalno 75% tadašnjih vrsta na Zemlji. S druge strane, neki znanstvenici smatraju kako je udar izazvao cijeli niz vulkanskih erupcija koje su ispunile atmosferu otrovnim plinovima, koji su se u atmosferi zadržali nevjerojatnih pola milijuna godina i usmrtili većinu živih bića. Konačno, prema nekim teorijama, odlučujući faktor izumiranja bili su sekundarni udari diljem planeta, nastali izbacivanjem velike količine užarenog materijala u atmosferu, što je za posljedicu imalo niz potresa, a potom i tsunamije.

Karta kratera Chicxulub (FOTO: Pearson Prentice Hall Inc. / GeoScienze)

Kako bi dobili odgovore na spomenuta pitanja, znanstvenici u sljedećih nekoliko mjeseci namjeravaju izbušiti rupu do dubine od 1.500 metara ispod razine morskog dna, s konačnim ciljem dostizanja prstena koji okružuje podzemni krater. „Chicxulub je jedini objekt s netaknutim uzdignutim prstenom do kojeg možemo doći. Ostali su na drugim planetima, ili su erodirali“, otkrio je Sean Gulick s University of Texas.

Osim toga, znanstvenici se nadaju kako će uzorci dobiveni iz kratera odgovoriti na pitanje na koji se način obnovio život na planetu. Štoviše, postoji mogućnost kako je asteroid donio i neke izvanzemaljske mikrobe na Zemlju, pa će u tom smislu biti provedena detaljna analiza potencijalnih mikroba u izvađenim uzorcima.

Izvor: University of Texas

1. Filip Žulj

11 ožujka, 2016 u 8:17 pm

Hans kristijan andersen jesi to ti?

2. Selver Burekovic

11 ožujka, 2016 u 9:06 pm

3. Tin Gužvinec

11 ožujka, 2016 u 9:09 pm

Kako energija može biti jednaka snazi? To dimenzijski ne štima.

4. Petar Margeta

11 ožujka, 2016 u 9:18 pm

Nemate vi pojma,pitanje je ako se siri svemir odkud asteroidi? A to je sto ce te reci vjerovatno od sirenja. Objasnjenje iz prve ruke. Ako ne znate ofg. Nasi strucnjaci ce vam reci. A ko su ti strucnjaci Boziji. ?

• Bogdan Kolarski

11 ožujka, 2016 u 10:03 pm

Ja biciklom 🙂

11 ožujka, 2016 u 10:04 pm

Kojom brzinom se širi, a kojom brzinom putuju asteroidi?

I kakve veze ima kojom brzinom se medjusobno udaljavaju galaksije kada asteroidi putuju unutar svake neovisno o kretanju prema ostalima?

5. Vedran Ožir

11 ožujka, 2016 u 10:23 pm

Zvuči zanimljivo ali neke brojke mi se ne slažu…

Milijardu bombi bačenih na Hirošimu? Piše da su uništene (ne oštećene, već uništene) zgrade unutar 12 km2. Puta milijardu, pa korijen…110.000 kvadratnih kilometara, ok?

A opseg Zemlje je 40.000. To bi značilo da je udarni val prošao 3 puta okolo Zemlje.

E sad, ako je to uništilo* sve zgrade na tom području, ovo ne da bi pobilo ama baš sve na Zemlji (osim u moru), nego ne bi preživjelo ništa veće od bakterije. I to govorimo samo o udarnom valu.

Ono sa preživljavanjem ispod 25 cm ne bi hodalo u tom slučaju.

Znači, udar je bio, golem, ali malo realnije sa brojkama…

• Znanost.com

12 ožujka, 2016 u 3:22 am

Navedene izjave potječu od znanstvenika na projektu, koje samo prenosimo. Dakle, za eventualne dvojbe možete se obratititi na University of Texas. 🙂

• Vjekoslav Krsnik

12 ožujka, 2016 u 3:52 am

“pa korijen”
      ne nalazimo se na dvodimenzionalnoj površini, već u trodimenionalnom prostoru, probajte sa trećin korijenom.

• Nele Karajlic

12 ožujka, 2016 u 4:43 am

A vi se uzdate u sluzbene znanstvenike?

• Nemanja M Bulatovic

12 ožujka, 2016 u 7:28 am

Nesto ne verujem zapadnim ” znanstvenicima” tako je bilo i sa Darvinom pa se ispostavilo da su nadjeni ljudski skeleti stariji od svih majmunskih… Isto tako dokazano da su piramide u egiptu tri do cetiri puta starije nego sto to tvrde ” znanstvenici” sa zapada… Bilo bi vise nego zanimljivo da malo prenosite saznanja naucnika sa severa i istoka… Naime tragovima legendi i mitova sa malo logike i matematike otkrivene su stare civilizacije… Pronadjene su i Atlantida i Hiperboreja i dokazana starost nalazista dok Amerikanci jos uvek mute vodu i trose tudje pare toboze na neverovatna otkrica jos ce neke od nas ubediti da su oni najstarija civilizacija kao sto tvrde da je postojala Egipatska civilizacija, a nije postojala ( da jeste Egipcani bi danas leteli van suncevog sistema ili su se zaglupili pa zaboravili sta su sve znali pre 4000 godina ? ) cinjenice govore da su piramide 3-4 puta starije i da ih nisu sagradili Egipcani vec starija razvijenija civilizacija za cije pripadnike su Egipcani verovali da su bogovi! Itd itd

12 ožujka, 2016 u 9:17 am

Istina, provjeravao sam brojke iz različitih izvora i preračunavao iz TNT i Hiroshima udara i sve dolazi na ekvivalent milijarde bombi bačenih na Hirošimu.

12 ožujka, 2016 u 9:20 am

Vjekoslav, slažem se, udar se širi u sve tri dimenzije. Vjerojatno ne jednako u svim smjerovima, ali dio udara zasigurno odlazi i vertikalno.

To je sada već jedna “kocka” sa stranicama 2300 km najrazornijeg udara.

Dalje sve ovisi o distribuciji energije kroz prostor.

• Vjekoslav Krsnik

12 ožujka, 2016 u 12:49 pm

Nemanja, sve, ali baš sve šta si pobroja je teorija urota, tj. fikcija. Ti ozbiljno moraš proradit na tome šta ti predstavlja vjerodostojan izvor.

6. Nele Karajlic

12 ožujka, 2016 u 4:45 am

Koje ste vi budale.i u tunguziji je pao asteroid 🙂

7. Marjan Mršnik

12 ožujka, 2016 u 2:06 pm

baš to nam treba da, nek se sve oklo ruši od govna čovečanstva samo da mi bušimo i tražimo svašta.. aaajd ne seri!!

8. Marijan Benko

12 ožujka, 2016 u 8:33 pm

nemaju drugog posla

9. Dunja Crnic

12 ožujka, 2016 u 9:56 pm

Baš me zanima! 🙂

10. Ivica Buljan

15 ožujka, 2016 u 8:56 am

Ovdje nešto ne štima, očito je da taj krater nije mogao nastati od tolike sile koju navode, prije godinu dana sam gledao dokumentarac i tvrdili su da još traže gdje je pao taj asteroid koji je ubio dinosaure, čak su navodili da je možda pao u more, a sad je najednom ovaj pobio??? To je kao da netko kaže da je terorist srušio zgradu petardom, jednostavno sam fasciniran kako neki nazovi znanstvenici prodaju takve halucinacije, ovo se može mjeriti sa šamanskim pričama pod utjecajem ajahuske. A to sve se čini jer je Biblijski Kreacionizam nepobjediva znanstvena činjenica.

11. Najljepse zenske haljine