Energija i gorivo

Švedska će postati prva zemlja neovisna o fosilnim gorivima

Windmills in a row on cloudy weather, wide shot, denmark

Neke teme u našoj državi jednostavno nisu u modi, uglavnom jer ne polučuju dovoljno interesa javnosti. Čista energija jedna je od takvih: smanjenje emisije štetnih plinova u atmosferu nije argument kojim se prikupljaju politički bodovi, stoga ga niti nema na repertoaru.

U nekim pak državama energetska politika vrlo je visoko na listi prioriteta, prvenstveno ona koja se zalaže za povećanje korištenja obnovljivih izvora energije, kao što su solarna energija ili energija vjetra.

Iako se veliki potrošači energije – samim time i veliki zagađivači – povremeno dotiču ove teme, tek je nominalno podupiru; Sjedinjene Američke Države i Kina još su daleko od bilo kakvog ozbiljnijeg udjela obnovljivih energetskih izvora za pokretanje svojih nacionalnih ekonomija.

Za razliku od njih, neke manje zemlje aktivno rade na smanjenju ovisnosti o skupim fosilnim gorivima te povećanju iskoristivosti energije koja im je dostupna, a besplatna.

Jedna od takvih je Kostarika, zemlja koja se po mnogočemu može usporediti s Hrvatskom: površine je 51.000 km/2 (Hrvatska 56.600) i ima 4.8 milijuna stanovnika (Hrvatska ima 4,3 milijuna). Kostarika je, naime, podmirila svoje energetske potrebe u prva tri mjeseca ove godine koristeći energiju iz obnovljivih izvora.

Još jedna zemlja slična našoj je Danska, koja je u samo jednom olujnom danu uspjela generirati 140% svojih dnevnoenergetskih potreba, koristeći isključivo energiju vjetra.

Švedska je također zainteresirana za povećanje udjela čiste energije nauštrb fosilnih goriva; protekle su godine doživjeli jedno od najtoplijih ljeta u svojoj povijesti, popraćenog s velikim požarima. Zabrinuti zbog klimatskih promjena, samo su za solarnu energiju povećali proračun za čak 800%.

Švedska, inače, već sada dvije trećine svojih energetskih potreba podmiruje iz alternativnih izvora – hidro i nuklearnih elektrana – no traži sigurnije i isplativije načine. Njihov dugoročni plan je u potpunosti osloboditi Švedsku ovisnosti o fosilnim gorivima, stoga već sada sufinanciraju kupnju električnih automobila, a javnu prijevoznu mrežu u potpunosti će elektrificirati.

Osim spomenutog povećanog ulaganja u solarnu energiju, visoko na listi prioriteta je i energija vjetra: u Švedskoj se uskoro gasi nekoliko dotrajalih nuklearnih elektrana, koje će biti zamijenjene upravo vjetroelektranama.

Prema procjenama ondašnje vlade, projekt energetski čiste Švedske zaživjet će 2050. godine, čime će prva u svijetu postati potpuno neovisna o nafti.

Izvor: ScienceAlert

1. Lado Kardoš

15 listopada, 2015 u 12:42 pm

Dobro da SAD nije glavni izvoznik nafte inače bi toj Švedskoj trebalo uvesti demokraciju 🙂

2. Duško Brala

15 listopada, 2015 u 1:13 pm

E moj znanstveniče, pojma ti nemaš o politici, ta tema će postati aktualna kada se ponudi dobra provizija!

3. Dejan Buranji

15 listopada, 2015 u 1:42 pm

I postati će ovisna o suncu i vjetru

4. Željko Pavelić

15 listopada, 2015 u 1:46 pm

balkan ,siv,laživ,prevaren to je energija politike od Grčke do Špaljolske

5. Željko Komšić

15 listopada, 2015 u 1:46 pm

politički maloumnici koji su našu državu pretvorili u svoju prvatnu vukojebinu, nemaju dovoljno genetskog materijala da razmišljaju na ovaj način..intelektualno su ograničeni političkom dogmom..

6. Emil Kos

15 listopada, 2015 u 1:54 pm

Ekologija samo takva. Prodaju naftu a voze na sunce. 😀

7. Life at Sea

15 listopada, 2015 u 2:07 pm

8. Domagoj Lukic

15 listopada, 2015 u 2:10 pm

to nije istina.. bit ce druga.. ima neka otocna nacija koja se cijela napaja preko solarnih elektrana..

9. Dino Pivčić

15 listopada, 2015 u 2:13 pm

Ma, gluposti, prvo neka ugase nuklearne elektrane, uvijek bezvezne i neprovjerene vijesti

• Ivana Marinović

15 listopada, 2015 u 4:48 pm

Drago mi je da je netko primjetio da je razlog napuštanja fosilnih goriva to što Švedska energiju dobija uglavnom od nuklearnih elektrana. Usput budi rečeno, gase se one elektrane koje su dotrajale, ali se postojeće obnavljaju i grade nove što znači da Švedska ni u kome slučaju ne namjerava zatvoriti nuklearne elektrane. Dino, u pravu si da ova vijest nije u potpunosti provjerena.

• Sanjo

14 prosinca, 2015 u 3:10 am

Nema nista neprovjereno.pise da ukidaju fosilna goriva a nuklearne elektrane kao sto znamo ne pokrecu fosilna goriva. Iako ljudi ne vole nuklearne elektrane al sansa da dode do eksplozije u novim (sigurnosnim nuk. elektranama) je 1:1000000 godina. Nesto slicno strahu ljudi od aviona a avion je upravo najbezbjedniji. Nuklearni otpad se ptopidno odlaze a vjerujem da ce se uskoro izbacivati u svemir.

• Dino Pivčić

15 listopada, 2015 u 5:15 pm

Normalno, klasicno podmetanje folerskih teza, kao i o radnom vremenu od 6 sati, da ali, eksperimentalno, u jednoj komuni

• Dejan Buranji

18 listopada, 2015 u 12:22 am

Zašto da gase nuklearke, one ne zagađuju?

• Dino Pivčić

18 listopada, 2015 u 12:23 am

Ma, ja! one su sve!

10. Emir Zunic

15 listopada, 2015 u 2:40 pm

Al u kurcu 😉

11. Tino Gjeri

15 listopada, 2015 u 2:44 pm

Ako se time nebi prikupili bodovi, onda to vise govori o ljudima nego o politicarima. Ali mislim da bi dobili puno pozitivnih odgovora da naprave nesto takvo. Ali nece, jer nema dovoljno zarade od tog.

12. Branimir Kuzman

15 listopada, 2015 u 2:58 pm

A đes ti bija 91′

13. Ivica Tanacković

15 listopada, 2015 u 3:06 pm

Pametno, netko ulaze u Energetiku, a netko u Izbeglice i Azilante.

14. Enes Ledenko

15 listopada, 2015 u 3:43 pm

Svetska je dosla na prosijacki stap treba tolikim izbjeglicima pomoc davat ja vjerujem dasujim nasi naj opasniji igraci haha

15. Milan Grubor

15 listopada, 2015 u 3:53 pm

Allo!? Kakva Fosilna goriva? Koja je to laž!! Mrtvi dinosauri tj. Njihovi ostaci 20 km ispod zemlje i 50 milijuna godina i da su se njihovim ostacima dogodile neobične transformacije od kojih je nastala nafta! Allo!? Pa ko jos vjeruje u te glupost?!!!!!!!

16. Fazlic Marioo

15 listopada, 2015 u 4:59 pm

A kad nema vjetra i sunca tjedan dana uvozit će struju opet…..

17. Rifet Cehic

15 listopada, 2015 u 5:14 pm

Kasne za USA nekih 20 godina

18. Davorin Buček

15 listopada, 2015 u 5:50 pm

19. Haris Pasic

15 listopada, 2015 u 6:16 pm

Ma od ovog nema nista. Novinari izmisljaju bombasticne price.

20. Helena Pehovac