Na rubu znanosti

Tajna kliničke smrti: Stručnjaci suglasni – oživljavanje mrtvih je moguće!

Iako pri kliničkoj smrti stanice ostanu bez kisika i ostalih hranjivih tvari i brza reanimacija može spasiti život, ali i oštetiti brojna tkiva, novom metodom smanjivanja temperature tijela moguće je smanjiti rizik od reperfuzije i tako pomoći potpunom oporavku pacijenta.

Centar za znanost (CRS) na Sveučilištu u Pennsylvaniji uvelike se bazira na istraživanju ponašanja ljudskih stanica, tražeći način da im produže život i nakon što su one “klinički” mrtve. Znanstvenici, doktori i inženjeri rade na revolucionarnim tehnikama za liječenje zastoja srca, lagano brišući granicu između života i smrti.

Kako objašnjava doktor Honglin Zhou, asistentu urgentne medicine na Sveučilištu i pomoćnik direktora u CRS-u, znanstvenici se generalno slažu da postoje jasni načini da se dokaže smrt ljudske stanice.

Svaka stanica ima čvrstu vanjsku membranu koja služi za odvajanje njenog sadržaja od okoline i filtriranje molekula koji nisu esencijalni za njenu funkciju ili opstanak. Kako se stanica bliži kraju života, ta zaštitna membrana slabi i, ovisno od okolnosti pod kojima je nastala smrt, dogodit će se jedna od tri stvari: ona će poslati signal stanici za posebno održavanje koja će je progutati i reciklirati njen sadržaj; stavit će se u karantenu i potrošiti se u nekoj vrsti programiranog altruističkog samoubojstva ili će naglo puknuti i prosuti svoj sadržaj u okolno tkivo, izazivajući tako ozbiljno zapaljenje i daljnje oštećenje tkiva.

Oštećenje reperfuzije

U sva tri slučaja, kad je integritet vanjske membrane ugrožen, sudbina stanice je zapečaćena. Međutim, ispostavlja se, nekim stanicama treba dosta vremena da umru.

Kad je ljudska stanica odsječena od normalnog dotoka kisika, hranljivih tvari i usluga čišćenja – koje im inače osigurava krvotok – ona može izdržati u svojoj membrani iznenađujuće dugo. Zapravo, one ćelije koje najduže prežive u tijelu neće umrijeti nekoliko dana zbog gubitka cirkulacije, svijesti i većine drugih stvari koje se smatraju neodvojivim procesom življenja.

Ukoliko liječnici dođu do pacijenta prije nego što stanice umru, reanimacija je i dalje realna mogućnost.

Nažalost, najosjetljivije stanice su moždane. U roku od 5 do 10 minuta nakon prestanka rada srca, neuronske membrane počinju pucati i dolazi do nenadoknadivog oštećenja mozga. Da stvar bude gora, stanica koja je određeno vrijeme bila odsječena od dotoka kisika i hranljivih tvari, kada iste ponovno dobije, izvršit će samouništenje – fenomen je to nazvan oštećenje reperfuzije.

Terapeutska hipotermija

Točan mehanizam ovog procesa nije do detalja proučen, ali dr. Zhou smatra da kad stanica izgubi dotok krvi odlazi u neku vrstu metabolične hibernacije s ciljem samoočuvanja. Kad na stanice u tom stanju iznenada nagrne velika količina kisika i bijelih krvnih zrnaca u panici od okruženja nagomilanog toksinima, stanice će pod navalom signala odgovoriti samožrtvovanjem.

Iako znanstvenici ne razumiju u potpunosti uzroke oštećenja reperfuzije, znaju iz iskustva da jedna stvar koja guši njegovo aktiviranje jeste smanjenje temperature pacijenta, zbog čega je jedno od glavnih područja istraživanja u CRS domeni takozvana “terapeutska hipotermije”.

Naglim smanjivanjem temperature tijela na oko 33 stupnjeva, što je moguće brže poslije srčanog zastoja, doktori su otkrili da mogu značajno smanjiti rizik od reperfuzije dok rade na oživljavanju. Ima slučajeva kada su pacijenti bili desetine minuta klinički mrtvi prije nego što su se potpuno oporavili.

smrt, klinička smrt, ozivljavanje, muslimanka klinička smrt

1. Željko Klobučarić

veljača 26, 2012 kod 10:34 am

Ovo bude teški problem ,znaći Punice su došle na Svoje :-))

2. Davor Širinić

veljača 26, 2012 kod 10:41 am

sada nam napokon slijedi i zombi apokalipsa?

3. Ana Ferenčak

veljača 26, 2012 kod 10:48 am

Ako umrem ne budite me javno to kažem da nebi bilo nesporazuma !!!

4. Lucem Ferre

veljača 26, 2012 kod 10:51 am

…sta ti je;tko bi se htio vracati natrag u ovu dolinu suza?…

5. Miroslav Lasić-Rico

veljača 26, 2012 kod 10:55 am

ako je moguce vratite mi divnu osobu koja nažalost nije s nama:((

6. Davor Meštrović

veljača 26, 2012 kod 10:59 am

Hvala Bogu! To znam još s prve godine vjeronauka…

7. Lucem Ferre

veljača 26, 2012 kod 11:03 am

…mestrovicu;daj zamisli da nekog vrate iz mrtvih,pa ga/ju upitaju:ima li boga?…a cujes odgovor:ma kakav bog,bog te j…o!…

8. Marina Smernjak

veljača 26, 2012 kod 11:20 am

Naslov u sebi ima količinu senzacionalizma od kojeg bi se i ekipa 24sata poklopila ušima. Ako ignoriramo to, članak realno govori o tome kako se može smanjiti oštećenje mozga pri kliničkoj “smrti”, pri čemu je mozak još živ, a srce i pluća ne rade. Ništa novo, nikakvo “oživljavanje mrtvih”.

9. Davor Meštrović

veljača 26, 2012 kod 11:28 am

Lucrem ne pjeni se i ne bacakaj, netko će pomisliti da si opsjednut! I stavite već jednom svoja prava imena kad vrijeđate! Ovdje se komentiraju članci, mada ti zahvaljujem na pažnji 😉 Hahaha

10. Lucem Ferre

veljača 26, 2012 kod 11:41 am

…sta ti nije poznat stil komentiranja,druze?…ovo je bio tek “vic”,komicna primjedba;u kojoj lezi poanta…aj,necu ti vise davati paznje;jos ces si nesto umisliti…

11. Milan Miscevic

veljača 26, 2012 kod 11:52 am

Koliko doticna osoba moze biti pokojna da bi se postupkom mogla oziviti.molim odgovor.

12. Meliha Musich

veljača 26, 2012 kod 11:59 am

superrrrrr jos malo pa cemo zivjeti vjecno

veljača 26, 2012 kod 12:11 pm

ha ha ljudi su se dali zamrznuti dali ogromne novce,ali ako se moždane stanice unište morati će im ugrađivati svijži mozak,znaći đuro sa perinim mozgom.

14. Davor Krizmanić

veljača 26, 2012 kod 1:56 pm

au boga ti…još malo pa ćemo i mi smrtnici moć uskrsnit…koma, bolje da ne uskrsnemo…dok živiš živiš..pa adio..!!

15. Leteći Cvjetić

veljača 26, 2012 kod 2:39 pm

jeste senzacionalisti… kakve ovo veze ima s ozivljavanjem mrtvih??? dajte se informirajte malo o tome sto objavljujete… sto dalje, sve jadnije -.-´´

16. Boris Kovaček

veljača 26, 2012 kod 4:45 pm

astralna projekcija vrhunaska stvar…

17. Thomas Jefferson-hr

veljača 26, 2012 kod 5:49 pm

super, tad će moći i mene oživit

18. Drito U Glavu

veljača 27, 2012 kod 2:25 pm

Treba pustiti ljude da umru klinickom smrcu, svaka reanimacija nezivog tijela je zlocin. To ipak spada pod prirodni fenomen i traba ga postovati a ne sprecavati u razvoju…. @Boris Kovaček, o kakvoj ti astralnoj projekciji drobis? ovdje se govori o klinickoj smrti!

19. Drito U Glavu

veljača 27, 2012 kod 2:32 pm

@Thomas Jefferson-hr: hehe da postat ces Dracula nakon reanimacije 🙂 pretvorit ce te u ovcu dolly :))))

veljača 27, 2012 kod 3:09 pm

Reanimacija je zločin? Tebe je očito netko pajserom “Drito U Glavu”.

21. keepup2you

travanj 7, 2012 kod 11:12 am

Svasta pisete,,ima tako glupih komentara,,ali necu nikog imenovati,jer mi nije dovoljno da na temelju toga bacam epitete,,,nije nista novo,,cini mi se da je clanak namijenjen privlacenju pozornosti,,ali nista revolucionarno nema,,teoretski moguce,ali s kakvim posljedicama???tko bi zelio vratiti se s tolikim ostecenjima,,kad se najvjerovatnije spasio nakon neke bolesti,patnje ili sto vec,,,

22. valentina

studeni 8, 2013 kod 2:25 pm

drago mi je što se sve više piše i govori o tome ,ja znam da je to moguće , jer želim da se svi mrtvi vrate među svoje žive i da više niko ne pati za njima.

Više u Na rubu znanosti