Fizika

Teoretski je nemoguće da živimo u računalnoj simulaciji, ustvrdili su fizičari s Oxforda

U slučaju da vas je ovo pitanje mučilo, konačno se možete opustiti. Tim teoretskih fizičara sa Sveučilišta Oxford pokazao je da život i stvarnost ne mogu biti puke simulacije koje bi generiralo masivno ekstraterestrijalno računalo.

Otkriće – neočekivano definitivno – proizvod je otkrivanja nove poveznice gravitacijskih anomalija i računalne kompleksnosti.
U radu objavljenom u časopisu Science Advances, Zohar Ringel i Dmitrij Kovrizhi pokazali su da je konstrukcija računalne simulacije određenog kvantnog fenomena koji se pojavljuje u metalima nemguća – ne samo praktično, nego i teoretski.

Znanstvenici su pokrenuli istraživanje jer su htjeli provjeriti je li moguće koristiti tehniku kvantni Monte Carlo za proučavanje kvantnog Hallovog efekta – fenomena u fizičkim sustavima koji imaju jaka magnetska polja i vrlo niske temperature, a koji se manifestira kao energetska struja koja teče preko temperaturnog gradijenta. Fenomen ukazuje na anomaliju u geometriji prostor-vremena.

Kvantne Monte Carlo metode koriste nasumično uzorkovanje kako bi analizirali kvantne probleme u kojima jednažbe ne mogu biti izravno izračunate.

Ringel i Kovrizhi pokazali su da će pokušaji uporabe kvantnog Monte Carla za modeliranje sustava s anomalijama, poput kvantnog Hallovog efekta, uvijek biti neizdvodljivi.

Otkrili su da se kompleksnost simulacije eksponencijalno uvećava s brojem čestica koje su simulirane.

Kad bi kompleksnost rasla linearno s brojem simuliranih čestica, udvostručenje broja čestica značilo bi i udvostručenje potrebne računalne snage. Ako kompleksnost, pak, raste na eksponencijalnoj skali – a količina računalne snage mora se udvostručiti svaki put kad se doda jedna čestica – zadatak vrlo brzo postaje nemoguć.

Znanstvenici su izračunali da bi samo pohrana informacija o nekoliko stotina elektrona zahtijevala računalnu memoriju koja bi fizički zahtijevala više atoma nego što postoji u svemiru.

Znanstvenici su istaknuli da postoji niz drugih poznatih kvantnih interakcija za koje još nisu pronađeni algoritmi prediktivnog modeliranja. Također, smatraju kako za neke od ovih interakcija algoritmi možda i ne mogu biti pronađeni.

S obzirom na fizički nemoguću količinu računalnih groktaja potrebnih za pohranu informacija za samo jednog člana ovog podseta, strahovanja da i ne znajući živimo u nekoj prostranoj verziji Matrixa konačno mogu utihnuti.

1. Hogar

15 listopada, 2017 u 8:52 pm

…pred samo par desetljeća je tablet na kojem ovo tipkam bio nezamisliv…

2. Boris Svancer

15 listopada, 2017 u 7:09 pm

Ma ne mogu da vjerujem.

3. Tomislav Vlašić

15 listopada, 2017 u 7:14 pm

Sad mi je lakše 😀

4. Leo Lazar Jakšić

15 listopada, 2017 u 7:14 pm

Well, that’s one wack idea gone, buuuuut…

5. Ivan Kos

15 listopada, 2017 u 7:15 pm

15 listopada, 2017 u 7:41 pm

Ako misliš da gravitacija ne postoji, učini svijetu uslugu i baci se s nebodera.

• Marin Ivković

16 listopada, 2017 u 7:20 am

Uzmi laser sa optickim ciljanikom, malo tezi brodić, i mjernu letvu, stavi laser na kopno i u vaservagu, a mjernu letvu na brod okomito. Odi brodom na more(ili veliko jezero) gadjaj ga laserom i mjeri na letvi visinu. Mjeri svaki kilometar prosjek visine lasera kako se udaljavas. Ponovi test u vise raznih smjerova i u razlicitim dobima dana. Ako svaki put podjednako visina lasera raste onda zemlja sigurno nije ravna.

30 listopada, 2017 u 2:27 pm

A sta ako je zaobljena ploha 🙂

6. Goran Črešnjek

15 listopada, 2017 u 7:20 pm

Znači da nismo u matrixu 🙂

7. Amer Baltić

15 listopada, 2017 u 7:23 pm

Ja samo ne znam kako ovi naucnici sve znaju a na kraju nista ne znaju, hahaha

15 listopada, 2017 u 7:40 pm

Znaju dovoljno da na njihovim principima funkcionira sve što vidiš oko sebe. Prije svega internet preko kojeg pljuješ po tim istim naučnicima.

• Марио М.

15 listopada, 2017 u 7:49 pm

Jer sve ovo je teorija,to i prije nekoliko stotina godina je bilo nemoguće da je zemlja okrugla a gledaj nas sad 😀

15 listopada, 2017 u 7:52 pm

Марио М. Ertatosten je pred dva i pol milenija izmjerio koliko je okrugla.

• Amer Baltić

15 listopada, 2017 u 8:08 pm

Dino Alberini nemoj se ljutiti malo se salimo, al nekako imam osjecaj kako vise istrazuju da sve manje poznaju prilike i pojave oko nas mislim na prirodu a na vjestacke pojave naravno da su napredovali.

15 listopada, 2017 u 9:12 pm

Ne znam da li vi znate sve manje, ali naučnici znaju sve više o prirodi.

• Ejub Baručija

15 listopada, 2017 u 9:44 pm

Obzirom da danasnji naucnici sve vise i vise znaju o sve manjem i manjem (do higsovog bozona) dolazimo do najveceg apsurda gdje ce na kraju znati sve o ničemu….

• Amer Baltić

16 listopada, 2017 u 4:04 am

Senad Kolasinac napisah da se salimo, al mislim da i ti nisi neki naucnik da mozes tvrditi to sto govoris.

16 listopada, 2017 u 10:03 am

Pa ne tvrdi on, on samo prenosi one koji su život posvetili tome.

8. Ivona Viduka

15 listopada, 2017 u 7:29 pm

Dora Milković nema matrixa

9. Liyam Jääkseläinen

15 listopada, 2017 u 7:29 pm

Previše kompleksan za ljudski mozak vjerojatno.

10. Saša Šipek

15 listopada, 2017 u 7:33 pm

Ne znam kojoj budali bi to uopce moglo past na pamet

11. Željko Kušter

15 listopada, 2017 u 7:39 pm

između 1936 i 1938 je izrađeno prvo računalo sa mogućnošću programiranja… Dakle u 79 godina mi imamo ogroman napredak u svijetu računala, sa činjenicom da smo načeli kvantna računala koji podatke obrađuju na sasvim drugi način… Zašto bi bilo što po tom pitanju bilo nemoguće.. A postoji i teorija kvantne mehanike u kojoj “Svemir ne postoji ako ne gledamo u njega jer ponašanje čestica mijenja se na temelju onoga što vidimo.”

• Nikolina Bedenikovic

15 listopada, 2017 u 8:30 pm

Interesantna je ta teorija kvantne mehanike!I meni je ta teorija pala na pamet.No nije svemir samo vidljiv on je i opipljiv.Mi ne da ga samo vidimo mi ga osjetimo.Zasto bi osjetilo vida stavili ispred bilo kojeg drugog osjetila?!

15 listopada, 2017 u 9:09 pm

Tu se ne misli bukvalno na osjetilo vida, jer nam je kod kvantne mehanike ono praktično beskorisno. Pod “vidimo” se smatra ono što naši uređaji/eksperimenti mogu mjeriti.

15 listopada, 2017 u 9:50 pm

Sve si super rekao ali ne postoji toliko mocan racunar niti cluster racunara koji bi odradio toliko komplexnu simulaciju sa toliko promjenjivih varijabli a pored toga, ne znamo ni koliko bi uopce uzeli promjenjivih jer se svemir smatra beskonacnom ekspanzijom. Tako da, za nase uslove koje sada imamo pa i sa kvantnim racunarima i sa ovim podacima kojim raspolazemo, ovo je nemoguce. 🙂

16 listopada, 2017 u 4:45 am

ako se nekome da pogledati link iznad, koliko je simulacija napredovala u 70 godina…

16 listopada, 2017 u 5:53 am

Željko ok, jeste mnogo jer sada se izvodi paralelizacija na GPU-ovima i sve vise one preuzimaju na sebe racunanje i obradu podataka. Pazi sad, simulacija svemira bi se morala odradit sa nekim heuristicnim algoritmom ali opet tu dolazi do onog problema koliko varijabli uzeti i sta sve treba uopce razmatrati kao varijable. Kako se sjecam da ni obicni simplex ne moze da radi sa vise od 30 promjenjivih a jos gore nekakve heuristike kada se koriste. Realno je za sada da ne mozemo ni citav mozak da simuliramo a o svemiru, pa tek ga treba istraziti pa onda razmisljat o ovim stvarima. 🙂

16 listopada, 2017 u 9:25 am

Ma, meni je sve to jasno, ne smatram da smo mi simulacija, ali ne bih se želio toliko ograničiti u tvrdnji da baš nikada neće biti moguće simulirati neki takav projekt…

16 listopada, 2017 u 9:51 am

Po proračuni, naprosto u svemiru nemaš dovoljno atoma da bi podržao (čak ni memorijski) simulaciju.

Na stranu to što bi se povećanjem broja atoma povećali i memorijski i procesorski zahtjevi za simuliranje svemira, i to po eksponencijalnoj stopi. A gdje je potrebna energija i kako je obezbijediti i isporučiti? Kako riješiti zagrijavanje uređaja za kontinuirano održavanje simulacije? Kako to da nigdje ne vidimo toplinski trag?

Možemo pričati o nečemu izvan svemira što bi pokretalo simulaciju, ali je to daleko od dokazanog. Čak i kad bi to bilo moguće, vjerujem da bi se osjetio makar toplinski trag, neka anomalija kao posljedica trošenja enormnih energija za održavanje simulacije.

A to su samo neki od problema koji mi na prvu ruku padaju na pamet.

16 listopada, 2017 u 9:59 am

Sad možemo početi filozofirati.. 😀 Koji je to proračun, kako bi objasnio toplinski trag ako si unutar simulacije ? To je kao da ribi pokušaš objasniti da i iznad vodene površine bića žive i lete..

16 listopada, 2017 u 10:04 am

Ne direktno, ali aparatura koja bi održavala hologram tolikih razmjera uticala bi nekako na nešto.

Osim toga, misliš da se uređaji nisu kvarili 13,7 milijardi godina? Da simulacija nije panrosto prekinuta zbog kvara? Da li bismo mi to i znali, duduše?

16 listopada, 2017 u 10:08 am

Kažem opet, možemo filozofirati… Ne smatram da smo mi simulacija, al zbog čega bi ta simulacija trebala biti hologram ? I zašto mislite da bi ta simulacija zapravo trebala trajati 13,7 milijardi godina ? Vrijeme je relativni pojam, a s druge strane ako je to računalna simulacija možda se tih 13,7 milijardi godina odradilo na računalo za samo 10-ak minuta… 😀

16 listopada, 2017 u 10:14 am

I u tom slučaju bi se moglo naći dosta tehničkih poteškoća. Onaj ko želi simulirati svemir računarom bi morao imati računar kakav nije moguć u našem svemiru.
      Resimo da je simuliranje samo jednog ljudskog mozga daleko iznad naših mogućnosti, a kamoli 7,5 milijardi ljudi sa interakcijama, pa onda svemir itd…

Nadalje, što vieše otkrivamo, svemir je sve komplikovaniji. To baš ne ide u prilog simulaciji.

30 listopada, 2017 u 2:40 pm

Haha ovaj komentar me podsjetio na onaj cuveni kad su prva racunala s katodnim cijevima napravljena a glasi snagu racunala ogranicava samo velicina sobe u koju je stavimo, znaci opet nakon 70 godina su ljudi tolko arogantni da misle da sve znaju ljudi trgnite se ne znamo mi nista iliti kako je reko neki starac znam da nista ne znam 😛

16 listopada, 2017 u 10:14 am

Jasno, možemo filozofirati. Ovdje bi definitivno trebalo razmišljati izvan kutije.

16 listopada, 2017 u 11:05 am

Pa sad ako neka rasa ima napredniju tehnologiju od nase, moguce je da smo mi sami unutar njihove simulacije. Generalno ovaj clanak govori da je za nase uslove nemoguce a za vanzemaljski zivot… pa ne znamo ni ima li ga 😀

16 listopada, 2017 u 11:31 am

Senad Kolasinac pokušaj razmišljati na način da zapravo ne trebaš baš sve simulirati, zašto bi trebalo simulirati mozak od svakog ? Gore sam naveo da je jedna od teorija kvantne mehanike i da ne postoji sve cijelo vrijeme već samo kad neku vrijednost želimo mjeriti… To uvelike rasterećuje simulaciju… Primjerice… Ti i ja mislimo da imamo mozak u glavi, no zapravo nismo sigurni u to sve dok ne otvorimo glavu … U tom trenutku u simulaciji bi bio dodan mozak.. ( Grci bi nam zavidjeli… ili se okreću u grobu.. 😀 )

• Munir Husicic

16 listopada, 2017 u 4:41 pm

Senad Kolasinac ti živiš u kutiji i ne izlazi iz nje trudiš se al ograničen si.Mozda ti ovo zvuči grubo al samo je dobronamjerno.

12. Zdravko Grgić

15 listopada, 2017 u 7:50 pm

Dalibor Frčko

13. Tomislav Braje

15 listopada, 2017 u 7:51 pm

A ko ste vi da konentirate vrhunske stručnjake?

30 listopada, 2017 u 2:48 pm

Kao sto nije trebalo komentirati onog cuvenog fizicara Koji je prije 100 godina izjavio da je sve u fizici otkriveno, samo da ce mjerni uredaji u buducnosti tocnije mjeriti, znaci to je izjavio jedan of najpametnijih ljudi svoga vremena zasto onda I danas pametni ljudi nebi bili u krivu, ja sam podrzavam onu japansku uvjek moze bolje, tako da ne treba nikad stati komentirati i pitati treba teziti savrsenstvu

14. Kemal Kemo Karic

15 listopada, 2017 u 7:55 pm

Naucnici iz Nase izmisljaju svemir koji ne postoji i u javnost pustaju slike izmisljenje letece kugle iznisljene crne rupe galaksije bla bla bla i jos neka gravitacija a u stvari sve sto znamo je samo zemlja i plavo nebo puno zvijezda sve ostalo je vjera.

• Marijan Korade

15 listopada, 2017 u 9:06 pm

apsolutno točno.zašto to kriju??

15 listopada, 2017 u 9:08 pm

Trude se da ubiju vjeru u ljudima jer se te teorije ne poklapaju sa religijama

15 listopada, 2017 u 9:14 pm

To što vi nešto me znate ili što znate “samo zemlja i plavo nebo” (valjda u tvom kraju nikad nema oblaka), ne implicira da drugi ne znaju mnogo više.

15 listopada, 2017 u 9:15 pm

Senad Kolasinac ima naravno da postoji jos uzviseniji i veci svijetovi iznad nas jer ovo je samo molekulcic ali ne onako kako to Nasa prikazuje, kazu prazan prostor na milione svjetlosnih godinapa zvijezda pa opet prazan prostor milione svjetlosnih godina pa zvijezda buhaha

15 listopada, 2017 u 9:18 pm

Vjerovatno imaš neke jake dokaze za ta tvrđenja. Nešto što bi me razuvjerilo da ono što sam svojim očima vidio nije istina.

15 listopada, 2017 u 9:20 pm

Sta si vidio

15 listopada, 2017 u 9:48 pm

“Izmišljene” kugle, između ostalog.

• Saira Kovačević

15 listopada, 2017 u 10:34 pm

Kemo uzima garant lijekove na svoju ruku.

15 listopada, 2017 u 10:38 pm

Saira Kovačević nema potrebe za lijekovima dovoljno je da ukljucis mozak a vidim tebi to ne ide

16 listopada, 2017 u 9:44 am

Saira Kovačević nazalost za tebe nije nista ostalo pa ti zvoni mozak

16 listopada, 2017 u 9:46 am

Onda uključi mozak i matematički mi dokaži više sfere postojanja. Poželjno je navesti eksperiment koji to potvrđuje, još bolje link ka naučnoj studiji.

Hvala.

15. Robert Von Kinčeš

15 listopada, 2017 u 7:55 pm

teoretski je moguce da zivimo u tom jebenom virtualnom svijetu vise nego u stvarnosti. sve vise se koristi internet. covjek pomalo ovisan o netu .

16. Jadranko Kovačec

15 listopada, 2017 u 8:02 pm

U svakoj simulaciji postoji niz točno definiranih pravila. Izvan simulacije postoji kaos koji ne može sadržavati ista pravila i vrijednosti za promatranu stvar. Ako je naša dimenzija/svijet s pravilima onda imamo max brzinu zvuka i svjetlosti u određenom prostoru, svaka frekvencija i ton glazbala je jednak u svakom slučaju. U kaosu to ne postoji. U uređenom svijetu planeti imaju svoja svojstva i funkcije. U kaosu nemaju. Pitanje za spavalice: živimo li u svijetu točno definiranih pravila prirode ili u kaosu?

• Nikolina Bedenikovic

15 listopada, 2017 u 8:26 pm

U kaosu.

• Jadranko Kovačec

15 listopada, 2017 u 8:36 pm

Hmmm… kad bacimo kamenčiće, poslože li se savršeno kao što su posložene planete? Ne. Ideja je da živimo u simulaciji gdje je gravitacija uvijek uključena, gdje su definirana pravila i svojstva za objekte. Kaos je prividan unutar simulacije-simulacija kaosa. Život i svijet kakav poznajemo je teško stvoriti nasumičnim i kaotičnim premještanjem atoma i spojeva, trebao je postojati točno definiran recept/koncept kojeg je vrhovni stvoritelj/programer unio u simulaciju/program. Da živimo u kaosu ne bi trebalo biti iste gravitacije svaki put, iste boje vode svaki put… Sve djeluje stvarno ali zašto su oduvijek djeca Afrike bolesna i gladna, siromašna, zašto je toliko zla ako ima dobrih ljudi… uvijek su isti parametri i ne mijenjaju se…

• Nadezda Mihajlovic

16 listopada, 2017 u 4:36 am

Jadranko Kovačec Gurdzijev….

• Nadezda Mihajlovic

16 listopada, 2017 u 5:16 am

si citao?

• Jadranko Kovačec

16 listopada, 2017 u 5:26 am

Nisam. Pogledao sam sam maloprije crtice o njemu na Wikipediji. Zvuči mi zanimljivo

17. Ivan Marić-Blekić

15 listopada, 2017 u 10:07 pm

Zašto uopće postoji išta, kada je vrlo lako moglo biti i ništa, to mene muči.

18. Piro Delikson

15 listopada, 2017 u 8:28 pm

Treba onda programeru ucerat dobro jebo sve svoje

19. Tomislav Tomaš

15 listopada, 2017 u 8:33 pm

Ja bas cita na science-su nekidan da su Englezi dosli do zakljucka da nismo u racunalnoj simulaciji i da je to nemoguce..

20. Sajid Mujadzic

15 listopada, 2017 u 8:39 pm

A jeli moguce da je bilo da nema nista a onda je nastalo nesto.E mene muci kako izgleda to “nema nista”.

21. Hrvoje Šabić

15 listopada, 2017 u 8:41 pm

Ante Delija mukte san se uživio u matrixa sinoć

22. Dario Folk

15 listopada, 2017 u 8:48 pm

Prije petsto godina neke današnje stvari bi ondašnjim učenjacima bile teoretski nemoguće tako da na razini današnjih znanstvenika koji konstatno otkrivaju nove stvari je nemoguće teoretski bilo što izvan njihova trenutnog znanja.

23. Jadranka Roginić

15 listopada, 2017 u 8:58 pm

Ništa ne nastane prije nego nešto ne nestane…

24. Ivica Putar

15 listopada, 2017 u 9:10 pm

Ljudska vrsta i nas univerzum je kompleksan paradoks.

25. Selver Burekovic

15 listopada, 2017 u 9:20 pm

Nit razumijem clanak nit komentare!

26. Toni Dejanovic

15 listopada, 2017 u 10:16 pm

LJudi sta cu ja kog klinca u toj sĺimulaciji i koja je to simulacija mogla znat da cu ovu glupost procitat i jos to komentarsiati u ovo gluho doba noci… 🙂

27. Maro Marjano

15 listopada, 2017 u 10:28 pm

A čovjek prelimitiran da bi shvatio išta osim ovoga šta znamo,a samim time što mislimo da znamo puno i da smo jako pametni govori koliko smo plitki i tupi

28. Edib Mušović

15 listopada, 2017 u 11:34 pm

a otkud računar? 😉

29. Josip

16 listopada, 2017 u 5:44 am

Ako programiraš računalo da je 2+2=5, da li je to tada nemoguča jednađba za njega ili činjenica? Što ako je “vrhovni programer” objavio ovaj članak da nas zbuni?

30. Ana Marinčić

16 listopada, 2017 u 4:00 am

Filip Žagar steta :/

31. Damir Kadić

16 listopada, 2017 u 4:10 am

Previse je kompleksan za covjeka kao sto je mravu tesko shvatiti sto je kvanto racunalo.

32. Ivan Večerin

16 listopada, 2017 u 5:35 am

Pa nije nemoguće, nego je nemoguće simulirati svemir na računalu unutar svemira. Moguće je da je sve simulacija na quantnom računalu koje je naprednije od binarnog. P.S. muguće je da Bog ima računalo beskrajne snage i brzine pa nije problem vrtiti svemir.

33. Richard Lionheart

16 listopada, 2017 u 7:30 am

Smiješno je pomisliti da računalni program može spoznati svoj hardware, što nije dokaz za nepostajanje računala iz domene programa. .

34. Rdeči Red

16 listopada, 2017 u 9:17 am

Fizičari koji piju nikad nisu patili od treme …

35. Petra Mičević

16 listopada, 2017 u 1:48 pm

Lucija Mičević odbijaju prihvatiti da svi zivimo u simulaciji, tuga

36. Vjeran Matičić

16 listopada, 2017 u 2:32 pm

Ono kad pokušavaš oboriti pretpostavku koja zahtijeva, za naše pojmove, nevjerojatnu tehnologiju koristeći trenutno dostupnu tehnologiju.

37. Neven Pongrac

16 listopada, 2017 u 4:34 pm

Aces Siel

38. Zvonimir Bešlić Eddie

16 listopada, 2017 u 5:53 pm

Napokon! Cijelo vrijeme se mislim jel ovaj Todorić i ekipa imaju neki cheat ili je bug, sad je napokon jasno da su radom sve stekli! 🙂

39. Egon Merle

16 listopada, 2017 u 7:51 pm

Bogte koji termini, da racunalni groktaj…sta su to neke informaticke svinje? :)))

40. bandic

16 listopada, 2017 u 11:00 pm

Minecraft?

41. Tibor Žukina

17 listopada, 2017 u 4:57 am

U hiperprostoru multiverzumu postoji neograničen broj svemira i po vjerojatnosnim je zakonima nužno da u nekom od njih postoji život kakvog ga prepoznajemo i uređenost koja u svemiru vlada, dakle svemir je lako moguće uređeni sustav nastao slučajno u sustavu kaosa na višoj razini. Teško je povjerovati u to da je naš svemir samo jedan nastao ni iz čega i da nikad prije nije postojao niti jedan drugi niti će postojati ijedan drugi. Veliki prasak je možda samo produkt sudara, cijepanja ili spajanja nekih drugih svemira u multiverzumu koji su još prije postojali. Mnoge naprednije znanstvene teorije prestaju govoriti o svemiru kao svemu što postoji nego o njemu govore kao o našem svemiru i kao o jednoj uz brojne druge primjerke u multiverzumu čije zakonitosti ne znamo. Podrijetlo i pojam prostora u multiverzumu kao takvom izlaze iz okvira čak i teoretskih znanosti. Ako se vjera i bog u ovom slučaju nastoje nametnuti kao smisleniji odgovor ekvivaletno pitanje tomu kako je nastao multiverzum bilo bi tko je onda stvorio boga, a čak i da postoji neka inteligencija koja je stvorila svemir ili multiverzum, to sigurno nije onaj bajkoviti čovjekoliki bog iz Biblije kojim Crkva već stoljećima ispire ljudima mozgove i izvlači milijarde profita ni za što, nego je to neki oblik inteligencije kojeg ne možemo razumjeti, a i da možemo opet bi se postavljalo pitanje tko je njega stvorio.

42. Tom De Pribs

17 listopada, 2017 u 9:23 am

To je ono na sto bi nas i racunalna simulacija navela da vjerujemo 😀

43. Sany Vrbovec

17 listopada, 2017 u 12:02 pm

lol:)) nisu me uvjerili:))) prva pretpostavka da se mjeri kolicinom atoma u svemiru vec je u suprotnosti s tim da je svemir simuliran;) npr, ako racunalno simuliramo citav svemir onda je jasno da je to racunalo naprednije od samog svemira, tj, svemir je samo mali dio nekog mocnog racunalnog sustava. Zato uzimanje svemira kao referente velicine mora podrazumjevati da vec unaprijed ne vjerujemo u takav sustav i prije pocetka samog pokusa pa cemu onda isti i raditi?

44. Josip Šivel

17 listopada, 2017 u 5:31 pm

Bog.

45. Mladen Pavošević

17 listopada, 2017 u 6:23 pm

Ma naravno da je nemohuće no ipak je tako, uvijek je nemoguće dok ne postane moguće.

46. Ivan Klasnić

18 listopada, 2017 u 11:41 am

Pa tko kaze da je to racunalo u nasem svemiru i u nase 3 dimenzije?
    Ukoliko se to racunalo nalazi u bilo kojoj prostorno visoj dimenziji sprostor za spremenje podataka nece biti problem. Sama pretpostavka da je u nasoj dimenziji je vec pocetnicka greska.

47. Simona Fučko