Svemir

Teško ćemo pronaći život u svemiru

Ključnog elementa za nastanak života ima manje nego što se mislilo

Jedan od ključnih elemenata potrebnih za život je fosfor, ali po najnovijim istraživanjima se sugerira da ga u širem svemiru ima puno manje nego što smo dosad mislili. Znači li to da su male šanse za pronalazak izvanzemaljskog života?

Smatra se da fosfor daje život, jer izazva kemijske reakcije koje su potrebne da se potakne razvoj organizama. Taj element je na Zemlju stigao meteoritima. To ujedno znači da je očito kako onda postoje šanse za život na nekim drugim planetima. Samo, ima li ih dovoljno? Fosfor je  važan za spoj adenozin trifosfat ili ATP kojeg stanice koriste za pohranu i prijenos energije.

Za potrebe istraživanja su znanstvenici ispitivali očitanja teleskopa William Herschel postavljenog na Kanarskim otocima. Uspjeli su izmjeriti infracrvenu svjetlost koja nastaje od fosfora i željeza u Rakovoj maglici, ostatku eksplozije supernove, oko 6500 svjetlosnih godina daleko od Zemlje. Supernove su one zvijezde koje uzrokuju najjače eksplozije u svemiru.

Uspoređujući očitanja ranije uzeta sa Cassiopeje A (Cas A) drugog ostatka supernove, u Rakovoj maglici je pronađeno puno manje fosfora. To istraživanje pokazuje kako neki sustavi zvijezda imaju iznimno malo fosfora, iako tim ovih znanstvenika tvrdi da su rezultati studije još preliminarni.

“Ove se dvije eksplozije razlikuju jedna od druge, jer je Cas A nastala od rijetke masivne zvijezde”, poručuje jedan od znanstvenika, Phil Cigan sa sveučilišta Cardiff u Velikoj Britaniji.

Prethodna su istraživanja potvrdila da fosfor nastaje u eksplozijama masivnih zvijezda, ali znanstvenici teže mogu pretpostaviti koliko točno fosfora te eksplozije mogu proizvesti. Ako je ta količina fosfora izbačena u svemir od strane supernove nepredvidljiva, kako i sugeriraju rezultati sa Cas A i Rakove maglice, to onda znači i manje šanse da će prava kemijska smjesa sletjeti na prave planete potičući život.

Jedna je mogućnost ta da različita starost zvijezda utječe na razinu fosfora, vjeruju znanstvenici. Druga mogućnost je da je ekstremna masa ili gustoća Cas A proizvela više reakcija, ali u tu mogućnost nisu baš sigurni.

“Potrebno je više istraživanja kako bi se mogao vidjeti odnos fosfora i supernove, ali izvanzemaljski život svakako ovisi kojoj vrsti supernove je blizu, kao i o samim uvjetima na lokalnoj planeti. Ovo istraživanje je predstavljeno na Europskom tjednu astronomije i svemira u Velikoj Britaniji.

1. balki

16 travnja, 2018 u 2:29 pm

Tašto je razmišljati da život u svemiru mora biti baziran kao kod nas na vodi, ugljiku, fosforu…

2. Adam Derbent

27 travnja, 2018 u 9:40 am

He he. Život iz svemira je pronašao nas.