Izvor: Space.com/Foto: NASA

Planete i mjeseci

U orbiti Urana otkrivena dva nova mjeseca

Uran, predzadnji u nizu planeta koji kruže oko Sunca – posljednji je Neptun – udaljen je 20 astronomskih jedinica od njega (1 AJ jednaka je prosječnoj udaljenosti Zemlje od Sunca i iznosi 150 milijuna km) i potrebne su mu pune 84 godine za jednu revoluciju.

Zbog enormne udaljenosti otkriven je tek 1781. godine i još uvijek znamo vrlo malo o njemu; ima prstenove kao i Saturn, no znatno tamnije od Saturnovih i nejednake debljine. Ima izuzetno turbulentnu atmosferu, u kojoj divljaju snažne oluje brzine 900 km/h.

Usporedba veličine Zemlje i Urana (Credit: Wikipedia)

Za razliku od drugih planeta našeg sustava, čija je os rotacije približno okomita u odnosu na putanju oko Sunca, Uranova je os rotacije nagnuta za 98° – Uran se, dakle, doslovno valja na svom boku. Pretpostavka kaže kako se nekoć davno, u doba formiranja Sunčeva sustava, Uran sudario s nekim drugim tijelom koje ga je izvalilo na stranu.

Jedina sonda koja ga je ikad posjetila bila je Voyager 2, koji je u svom proputovanju kroz Sunčev sustav ondje dospio 1986. godine. Snimci s Voyagera 2 otkrili su niz novih satelita, čiji ukupan zbroj u Uranovoj orbiti iznosi 27. Njihovo promatranje sa Zemlje iznimno je zahtjevno: nalaze se gotovo pet milijardi kilometara daleko, tamne su boje – tamniji od, primjerice, asfalta – i promjera manjeg od 16 km.

Uran i njegovih pet najvećih mjeseca: Ariel, Miranda, Titania, Oberon i Umbriel (Credit: NASA/JPL)

Ovakva ekstremna udaljenost i relativno skromna pristupačnost novih podataka čine istraživanje ovog misterioznog svijeta vrlo složenim. Stoga se i dalje nanovo pregledavaju stari podaci sa sonde koja je ondje bila prije 30 godina, kako bi se dodatnim analizama otkrila još koja Uranova tajna.

Detaljnim proučavanjem radio-valova koje je sonda svojedobno poslala kroz planetarne prstenove prema Zemlji otkrila je još dva mjeseca u Uranovoj orbiti, bliže planetu no ijedno do sada poznato tijelo.

Na rubovima alfe i bete, dva unutrašnja prstena – ukupno ih je 13 – uočene su nepravilnosti i komešanje materijala, što upućuje na gravitacijski utjecaj mjeseca koji ondje prolaze.

Mjesec Miranda snimljen kamerom Voyagera 2 (Credit: NASA)

Amplituda ovih komešanjaskromna je i upućuje kako su mjeseci vrlo mali, promjera manjeg od 5 kilometara, stoga će za potvrdu otkrića biti potrebna dodatna promatranja teleskopom Hubble.

Znanstvenici se nadaju punokrvnoj misiji k Uranu, koja bi podrazumijevala orbiter i eventualno atmosfersku sondu. Prispijećem u orbitu, ova potonja bi se odvojila od orbitera i uronila u atmosferu, skupljajući dragocjene podatke koje bi potom proslijedila na Zemlju.

Takav pothvat nije kratkoročno izgledan, mada NASA trenutno radi na studiji za misije k Uranu i Neptunu. U najboljem slučaju, dogodit će se krajem sljedećeg desetljeća.

Uran, njegovi prstenovi i mjeseci snimljeni teleskopom Hubble (Credit: Wikipedia)

Roses are red, violets are blue, I'm schizophrenic, and so am I.

1. Grgurević Mladen

listopad 26, 2016 kod 3:41 pm

Svibanj i Lipanj

2. Vera Lakatos

listopad 26, 2016 kod 3:46 pm

Ima li to ikakvotg utjecaja na nas? Pa boli me briga za mjesece u kojima ne mogu uživati.

listopad 26, 2016 kod 4:29 pm

sva sreća većina ljudi ne razmišlja kao ti jer bi i dalje palili vatru udaranjem kamena o kamen..

listopad 26, 2016 kod 4:55 pm

Haha, valjalo bi ih pitati. A ti meni lijepo objasni pa ću i ja možda razmišljati kao ti.

listopad 26, 2016 kod 5:55 pm

možda ne možeš ti uživati u njima ali možda tvoja djeca ili njihova djeca? nemoj biti sebična i samo na svoj “užitak” mislit. a kakav utjecaj ima na nas? možda trenutno nema utjecaja i možda ne vidimo smisao ovog otkrića sada, ali kasnije možda baš ti mjeseci će biti bogati resursima koji će jednog dana nama trebati. sve u svemu svako otkriće vezano uz sunčev sustav je uvijek pozitivno i veliko jer velika otkrića uvijek počinju otkrićima u svojem dvorištu.

listopad 26, 2016 kod 5:59 pm

uzmi si ovo u primjer. zamisli planete i mjesece kao otoke kod nas na zemlji… e sad zamisli da imaš brdo love i da ideš primjera radi na ljetovanje na havaje svake godine. sad zamisli da netko nije “otkrio” te “planete” kod nas ?? di bi ti išla na more ?? nemoj gledat tak ko neandrtalka gledaj da je i najmanje otkriće korak bliže velikom otkriću, gledaj da je i malo otkriće naspram onog što si ti otkrila gigantsko. gledaj na to da je nečija karijera posvećena tom otkriću… nemoj bit kromanjonka.

• Ivana Kovač

listopad 26, 2016 kod 7:11 pm

Jedno slično otkriće nam je omogućilo da otkrijemo brzinu svjetlosti. Trebam li objašnjavati zašto je to bitno?

listopad 26, 2016 kod 7:13 pm

Josip Batrenjak Nadam se da ću krepucnuti na vrijeme i neću imati priliku vidjeti.

listopad 26, 2016 kod 7:14 pm

Vero i ja ti se priključujem nadanjima i željama da se što prije ostvare.. 🙂

• Сретан Праштало

listopad 26, 2016 kod 8:10 pm

“Naucnici” calm down.

listopad 26, 2016 kod 8:58 pm

Josip Batrenjak Hahaha!

• Mario Jerkovic

listopad 27, 2016 kod 4:54 am

Vera Lakatos, jos jedan primjer velikih otkrica; tamo devedesetih smo otkrili da bi mogli biti samostalni i postadosmo!! Ubrzo nakon toga otkrismo da bi mogli imati nekoga da nas vodi u toj samostalnosti i stvorismo vladu i vrle nam politicare!! Od svih tih otkrica, od tada do sada, zivot nam se stubokom promijenio!! Njima sigurno!! E sad, zamisli da jednog dana otkrijemo nacin kako otici na te novootkrivene mjesece pa posaljemo vladu u cjelokupnom sastavu tamo!!?? Mozda se onda i nama malima otkrije svjetlo u tunelu!? Samo da to svjetlo ne bude vlak… 😀 😀

listopad 26, 2016 kod 4:27 pm

Jesu li i oni iz Shakespearove “Oluje”?

4. Tihomir Pačarić

listopad 27, 2016 kod 4:54 am

Kako lijepo,jos kad bi to bila i istina…

5. Citati o ljubavi

listopad 27, 2016 kod 7:05 pm

Ovo je ono so ljudi vole…

6. Bane

studeni 3, 2016 kod 1:52 am

Ako je Pluton patuljasti planet a ne planet, ja ne vidim razlog da se svaki kamen koji se vrti oko planeta naziva “mjesecom”. Međunarodna astronomska zajednica je zaribala s definicijom mjeseca očigledno. Ako je mjesec kamenčić koja ne dijeli putanju s drugim kamenčićem, onda takva definicija ima ozbiljnih mana.