Pratite nas

Fizika

Veliki hadronski sudarač opazio je dvije potpuno nove čestice

Large Hadron Collider, CERN

Veliki hadronski sudarač (eng. Large Hadron Collider – LHC. U daljnjem tekstu LHC) otkrio je dvije nikad dosad viđene, vrlo teške, barionske čestice. Ovo otkriće moglo bi pomoći znanstvenicima u razumijevanju interakcije elementarnih čestica.

Te nove čestice CERN-ovi fizičari nazvali su Xi_b’ i Xi_b*(još nismo sigurni kako se točno izgovara). Barionske čestice su subatomske čestice poput hiperona, koje se sastoje od tri čvrsto vezanih, sićušnih elementarnih čestica koje se zovu kvarkovi (za njih se općenito smatra da su jedne od najmanjih jedinica mase).

Xi_b’ i Xi_b* je predvidio Model kvantne fizike, ali nikad dosad nisu bile viđene pa znanstvenici nisu bili sigurni koja je njihova točna masa, no sad je mogu izračunati. Vrlo teške subatomske čestice su impresivno velike  obje nove čestice su više od 6 puta masivnije od protona.

Nove barionske čestice viđene su u LHC-u, ubrzivaču čestica koji je poznat po (vjerojatnom) otkriću Higgsovog bozona. LHC radi tako da ubrzava dvije suprotne zrake čestica kako bi se približile brzini svjetlosti. Kada se zrake sudare, nastaje ekstremno vruća eksplozija, koja potom omogućava nikad viđenim česticama i tipovima materije da se vrlo brzo oforme. U tom djeliću sekunde nakon kolizije nastaje „magija”, te fizičari mogu pronaći dokaz stvari i pojava koje su dotad jedino teoretizirali u formulama.

Baš poput bariona, protoni se sastoje od gotovo tri čvrsto vezana kvarka, no posebno fascinantno kod Xi_b’ i Xi_b* je da svaki od njihovih kvarkova ima drugačiju vrtnju ili smjer u kojem se podešavaju. Obje subatomske čestice sadrže jedan vršni kvark (najveći od kvarkova), jedan strani kvark i jedan donji kvark (postoji 6 kvarkova: gornji, donji, strani, čarobni, dubinski i vršni).

Nicholas St. Fleur objašnjava: „Ovo otkriće pomaže fizičarima da shvate na koje sve načine kvarkovi mogu biti posloženi i daje nam uvid u razumijevanje sila koje ih održavaju, te u najosnovnije građevne blokove materije koje se drže zajedno.”

Rezultati su objavljeni u časopisu Physical Review Letters i online na ArXiv.

„Svake godine otkrije se tri do pet takvih čestica”, kaže Patrick Koppenburg, CERN-ov znanstvenik na nizozemskom institutu Nikhet. „Ovdje smo otkrili dva odjednom, što je poprilično izvanredno.”

Znanstvenici su također istraživali relativnu produkciju stope bariona, njihove dužine (kojom se zapravo može izmjeriti koliko su zapravo nestabilne), kao i neke druge detalje njihovog propadanja. Svi rezultati složili su se s predviđanjima o barionima, temeljenim na teoriji kvantne kromodinamike. Kvantna kromodinamika je dio Standardnog modela fizike čestica, koji opisuje sile koje vladaju svemirom. Razumijevanje kvantne kromodinamike pomoći će u nam u nadogradnji znanja o Standardnom modelu i njegov daljnji razvoj.

„Ako želimo pronaći novu fiziku iznad Standardnog modela, prvo moramo imati oštru sliku”, kaže Koppenburg, koordinator fizike LHCb, koji je otkrio barione. „Takva  istraživanja visoke preciznosti pomoći će nam u diferencijaciji efekta Standardnog modela i svega novog i neočekivanog u budućnosti.”

Naravno, otkrića čestica uvijek su poprilično kontroverzna. St. Fleur piše: „2011. godine suradnja između CERN-a i OPERA eksperimenta objavila je otkriće neutrina bržeg od svjetlosti, koji je kasnije podvrgnut detaljnom istraživanju. Čak i sad neki fizičari još uvijek raspravljaju jesu li ili nisu zapravo otkrili Higgsov bozon.”

Iako će trebati još mnogo istraživanja da bi to otkriće postalo znanstveno prihvaćeno, još uvijek je uzbudljivo. „Ovo je zaista uzbudljiv rezultat. Zahvaljujući LHCb-ovoj odličnoj identifikaciji, koja je jedinstvena među svim LHC eksperimentima, bili smo u mogućnosti odvojiti vrlo čist i snažan signal iz pozadine”, kaže Steven Blusk sa Sveučilišta Sirakuza u New Yorku. „Još jednom demonstrira senzibilitet i preciznost LHCb detektora.”

Izvor: CERN, The Atlantic, The Wall Street Journal

1. Mirko Jankovic

30 studenoga, 2014 u 7:49 pm

mi bi istrazili svemir a jos nismo istrazili zemlju…

• Manuel Huzanić

30 studenoga, 2014 u 8:06 pm

Da svi razmišljaju kao ti još bi u pećinama živjeli ..

• Mirko Jankovic

30 studenoga, 2014 u 9:46 pm

Jesi ti ikada cuo.. Prvo treba rijesiti jednostavne probleme da bi rijesili komplicirane.
      Sjeti se prvih fotografija Marsa koja je bila konstatacija NASE? Da je planet ljubičast. I da to je bila velika pogreška NASE, a sigurno u NASI rade izvanredni znanstvenici.
      Ova tvoja konstatacija o meni vise govori o tebi, umjesto da uvidis sto sam u globalu mislio ti se vracas na pećinu i sada upali u dnevnom boravku pec jer ti struja nije potrebna.

• Java

3 prosinca, 2014 u 3:00 pm

Trebalo bi skupiti sve znanstvenike (matematičare, fizičare, liječnike, posebno astrofizičare, …), dati im lopate u ruke i ajde kopaj i istražuj zemlju. Kad je zemlja istražena (a lako se vidi da je nešto istraženo) onda ajmo svi recimo na matematiku.

2. Antonio Žac

30 studenoga, 2014 u 8:32 pm

Ma lako za to, sad će jurišnici sa svojim komentarima kako je to već odavno zapisano u kuranu a onda će im se pridružit bakice suprotnih religija i izjavit kako je sve to plod mira miroljubivosti i blagosti zaboravljajuć da se do toga došlo čistom destrukcijom..upotrbom ogromne količine energije i ciljanim razaranjem..a eb’ga čudna vrsta smo mi ljudeki na ovom sitnom kamenčiću izgubljenom negdje u svemiru 🙂

• Zaragil von Slangenwald

30 studenoga, 2014 u 9:02 pm

Ma o cemu god se radilo, prvo “dabogda jedan pao na sabor” a onda sve ostalo. 🙂

30 studenoga, 2014 u 9:56 pm

Nije tako,već je prije 13 milijardi godina nešto puklo i tako je nastalo sve ;-).

30 studenoga, 2014 u 10:01 pm

Zapravo nije trinaest već cca 13,7 i nije puklo kao bomba već je naziv bombastičan..al zapravo objašnjavat nemam namjeru ni potrebu..svak bira svoj put 😛

30 studenoga, 2014 u 10:12 pm

Ok,13,7. Pa kako onda možeš bakice ismijavat kao da su glupe,a ti pametan. Na temelju čega zaključuješ da su one glupe,a na temelju čega zaključuješ da si ti pametan?

30 studenoga, 2014 u 10:25 pm

Pa na temelju tvog prethodnog komentara kojime dokazivaš upravo da iz ničega može nastat nešto 🙂 za logično razmišljanje malo ću ti pojasnit, upotrijebio si izraz 13 milijardi godina, vrlo dobro znaš što je godina, vremenski period od 365 dana u kojem zemlja okruži oko sunca i dođe ponovo u istu točku, dakle bit godine je zemlja i njena vrtnja oko sunca, sad mi objasni kako možeš reć 13 mil godina ako pouzdano znaš da je zemlja stara 4-4,5 mil godina, upotrijebio si izraz godina za vremenski period kad zemlja nije postojala a uzročno time nije mogla postojat ni godina jer je bit godine vrtnja zemlje oko sunca, dakle jednostavno si iz ničega stvorio nešto :)))

30 studenoga, 2014 u 10:38 pm

Onaj komentar je bio sarkazam. Po cemu znaš da je stara 4-4,5mil godina? Netko vidio?

30 studenoga, 2014 u 10:47 pm

Bio sarkazam ili ne jako dobro znaš zašto si ga napisao, i sad kad nemaš pametnije pitanje pokušavaš se pravit glup i postavljaš pitanje netko vidio..:)) e pa mogu ti i ja postavit mali milion pitanja netko vidio al nema potrebe..dao sam ti razlog za razmišljanje i kad mi uspiješ objasnit, preciznije odgovorit na pitanje možemo nastavit, a do tada ostavljam te u razmišljanju, laku noć 😀 😛

30 studenoga, 2014 u 10:48 pm

Godina je mjera,isto kao jedan centimetar,milimetar, metar,čovjek je to izmislio da bi mjerio “vrijeme”. Tko zna,možda smo svi u zabludi,možda je sada 3 popodne a ne skoro ponoc.

30 studenoga, 2014 u 11:02 pm

Mislim da bi te 4-4,5 milijarde godina trebali preimenovati kako sve bajke počinju…..Jednom davno u dalekoj zemlji….

30 studenoga, 2014 u 11:10 pm

..bio jedan barba koji je bio strašno usamljen pa je odlučio stvorit zemlju..al pošto je bila tamna odlučio joj pridodat sunašce..pa i poneku zvjezdicu..dobro si reka..baš kao i sve bajke..

30 studenoga, 2014 u 11:12 pm

Mozda je naše poimanje vremena besmislenio,a mi u tome tražimo smisao…laku noć.

30 studenoga, 2014 u 11:39 pm

Pa kad smo kod tog barbe…ta znanost ne moze objasniti npr izlječenja u Međugorju…objašnjenje im je placebo efekt…mislim da se tumori ne mogu liječiti placebo efektom….ili očuvano mrtvo tijelo svete Bernardice,to su sve činjenice koje možeß vidjeti svojim očima…Big bang je teorija,evolucija je teorija a ovi primjeri su stvarnost.

• littlemanbeingerased

3 prosinca, 2014 u 3:36 pm

Tex.. procitaj prvo sto znaci Znanstvena teorija i Znanstvena hipoteza. Nakon toga, nauci razliku pa onda pisi komentare.

• Goran Mandić

1 prosinca, 2014 u 9:11 am

Nije znanstveno dokazano da je ovaj onaj bog sve stvorio, ali očigledno je da se ljudi međusobno ubijaju i uništavaju zbog tih bogova.

• Danijel Božić

2 prosinca, 2014 u 2:45 pm

Jebem Vam Boga

3. Antonio Žac

30 studenoga, 2014 u 8:41 pm

Inače nebi bilo loše za sve koji prate ovu stranicu prikazat im malo područje elementarnih čestica, njihove spinove, mase, zapravo cjelu šumu svih dosad potvrđenih..njihovo ponašanje i osnovna fizikalna svojstva..možda bi onda pogled na sve bio malo drugačiji

4. perodeformero

1 prosinca, 2014 u 4:19 am

Bože moj. Vi ovdje trolate znanstvenicima, osobama toliko obrazovanijih od vas, treba li nešto ili ne raditi . Bar za to imate hrpetinu žuto-crnih dnevno-političkih portala za prosipanje žući, pa se tamo odite liječiti i ne silujte rijetki portal koje nema veze s tim,

5. Leon Sow

1 prosinca, 2014 u 5:27 am

Solar puls 2, ITER!! I sve rjeseno! 😉 Sretni blagdani! Ps. ne kupuj.. te novcem darove za najmilije.

6. Dino Zaro

1 prosinca, 2014 u 2:25 pm

Neki od vas prepiru se tko je u pravu a tko nije, a opet koristite teorije koje su iznijeli znanstvenici i nitko ne može zasigurno dokazat da su točne.

7. Kristijan Kićo Magić