Astronomija

Zabilježen rijedak primjer: U svemiru ‘pada’ snijeg?

80930939803

Astronomi sa Sveučilišta Diego Portales u Čileu, primijetili su mješavinu leda, vode i snijega u prstenu prašine i plina koji okružuje mladu zvijezdu. Moguće je da ova pojava predstavlja ključni dio formiranja planeta, smatraju znanstvenici.

Mlade zvijezde u svemiru često su okružene prstenovima prašine i plina koji se protežu milijardama kilometara od zvijezde i od kojih kasnije nastaju planete.

Toplina zvijezde čini da se sva voda u njenoj blizini pretvori u plin, ali se taj isti plin na određenoj udaljenosti zbog niskog pritiska pretvara u led.

839008938903

Zvijezda V883 Orionis i njegov disk plina, prašine i krhotina. Vodeno snježna linija je vidljiva kao prsten oko diska (© ALMA (ESO / NAOJ / NRAO) / L. Cieza)

Mjesto na kojem se odvija ova promjena zove se vodeno-snježna linija, a astronauti su je nedavno prvi put zabilježili na fotografiji.

Znanstvenici pretpostavljaju da se upravo ovdje, gdje voda isparava, formiraju male stjenovite planete nalik našoj planeti.

S vanjske strane ove granice, prisustvo leda omogućava stvaranje ogromnih ‘gruda snijega’, od kojih vremenom nastaju masivne plinovite planete poput Jupitera.

Protoplanetarni disk obično nije moguće vidjeti teleskopom, ali širina diska nedavno pronađene neobične zvijezde zvane V883 Orionis iznosi 40 astronomskih jedinica, odnosno 40 puta više od udaljenosti između Zemlje i Sunca.

To znači da je disk širok 6 milijardi kilometara, što je otprilike jednako udaljenosti Plutona i Sunca.

S obzirom na to da je sjaj zvijezde V883 Orionis slab, a prsten izuzetno širok, znanstvenici su imali priliku vidjeti vodeno-snježni front.

1. Arrian Kireta

15 srpnja, 2016 u 7:15 pm

pada? bez gravitacije

2. Vera Lakatos

15 srpnja, 2016 u 9:28 pm

Bogu hvala, čini se da će i ovdje u sred ljeta.

3. Stanko Sokač

16 srpnja, 2016 u 8:22 am

Wow, mi nismo svemir 🙂

4. Gordana Mišić

16 srpnja, 2016 u 5:27 pm

“Sve te divote prošle bi nezapaženo – zapravo, ne bi niti postojale – da nije…”
    DA NIJE BOGA KOJI JE SVE TO (pa i sunce, koje vi glorificirate, a koje je također stvoreno); STVORIO.

5. Vladimir Flegar