Zdravlje i Medicina

Zašto biste trebali prestati koristiti antibakterijski sapun

Foto: Pixabay

Zašto biste trebali prestati koristiti antibakterijski sapun

Mnogi antibakterijski sapuni sadrže štetnu kemikaliju triklosan.

Antibakterijski sapuni koji sadrže kemikaliju triklosan nisu ništa učinkovitiji od uklanjanja bakterija s vaših ruku nego obični sapuni, zaključilo je novo istraživanje. Taj zaključak postavlja pitanje o nužnosti korištenja te kemikalije, koja je označena kao potencijalno opasna, antibakterijskim sapunima.

Tržište antibakterijskim sapunima vrlo je jako i vrijedi impresivnih milijardu dolara godišnje, i to samo u SAD-u. A najrašireniji antiseptički agens korišten u tim sapunima, triklosan, povezan je s antibiotiskim otporom, alergijama te miješanjem u sustav hormona kod sisavaca. Zabrinjavajuće, jedno istraživanje dokazalo je da je triklosan potencijalno kancerogen. Ti potencijalno opasni efekti naveli su Ministarstvo za hranu i lijekove u SAD-u da bolje istraži te sapune i, po mogućnosti, ih zabrani.

Ovo istraživanje, objavljeno u časopisu Journal of Antimicrobial Chemotherapy, istražilo je efekt antibakterijskog sapuna na 20 opasnih bakterija, poput Escherichie coli, Listerie monocytogenes i Sallmonele enteritidis. Tim znanstvenika stavio je bakterije u petrijeve zdjelice s antibakterijskim ili s običnim sapunom. Potom su 20 sekundi zagrijavali te zdjelice na 22 ili 40 °C, što je predstavljalo simulaciju izloženosti toploj i vrućoj vodi.

Nakon toga testirali su antibakterijski sapun u stvarnom životu, a ne samo u laboratoriju. Volonteri su dopustili da im se ruke prekriju bakterijom Serratia marcescens (vrsta koja se često nalazi u kupaonicama) te su zamoljeni da peru ruke tridesetak sekundi koristeći ili obični sapun ili antibakterijski sapun koji sadržava 0,3% triklosana, dozvoljeni maksimum u proizvodima koji se prodaju u EU, Kanadi, Australiji, Kini i Japanu.

Nakon što nisu uspjeli naći razliku u učinkovitosti po tom pitanju između sapuna, znanstvenici su krenuli utvrditi koliko triklosanu treba da ubije bakteriju. Koristeći istu koncentraciju kao i prije, dokazali su da je jedino djelotvoran nakon što su mikroorganizmi bili umočeni u njega preko devet sati.

Znanstvenici sugeriraju da bi se ljude koji kupuju antibakterijski sapun trebalo upozoriti da možda nije djelotvoran kao što se tvrdi pri normalnom pranju ruku. „Trebalo bi ga zabraniti kako bi se istražili efekti proizvoda koji mogu zbuniti korisnike”, kaže Min Suk Rhee, koautor istraživanja.

1. Lucija Sušilović

rujan 19, 2015 kod 4:42 pm

Marija Šare Laura Serdar Katarina Saric

2. Djordje Dragic

rujan 19, 2015 kod 5:33 pm

Od neceg’ se mora umreti.

3. Bruno

rujan 20, 2015 kod 8:35 am

Prijavio sam se na ovaj site zbog poboljšanja osobnog znanja, no ovdje pročitam gluposti kakvih nema ni na crackpot alternativnim portalima.

4. Bruno

rujan 20, 2015 kod 8:44 am

KOLIČINA Triklosana koja se dodaje zubnim pastama i sapunima, gelovima za tuširanje je B E Z O P A S N A za ljude. 99% “KEMIJE” je opasno za ljude. Bit je u količini.

Više u Zdravlje i Medicina