Astrobiologija

Zašto još nismo otkrili izvanzemaljce?

Procjenjuje se da postoji 100 milijardi planeta u Mliječnoj stazi, jednoj od tisuća milijardi galaksija. Znamo da na jednom planetu, Zemlji, život postoji, no trebalo bi postojati milijuni naseljivih planeta sličnih Zemlji samo u našoj galaksiji koji su sposobni razviti život. To dovodi do pitanja – gdje su svi?

shutterstock_95442940

Dobro, gdje su svi? (Image credits: Albert Ziganshin/Shutterstock)

To je problem koji je dugo mučio astrofizičare i ne postoji jasan odgovor. To je pitanje poznato kao Fermijev paradoks, kojeg je postavio talijanski astronom Enrico Fermi 1950. godine. Ako je život tako obilan, kaže, zašto još nismo otkrili ništa?

Postoje brojna moguća rješenja, neka vjerojatnija od drugih. Pogledajmo neka od njih.

1. Svemir je jednostavno prevelik

Prvo rješenje, i vjerojatno najpopularnije, odnosi se na ogromne udaljenosti svemira. S obzirom da naseljeni planeti naše galaksije mogu biti udaljeni tisuće svjetlosnih godina, to čini dvosmjernu komunikaciju putem elektromagnetske radijacije, jedini zasad poznati način komunikacije, nemogućnom. Za galaksije izvan Mliječnog sustava koje su udaljene milijunima svjetlosnih godina, taj scenarij još je i više nemoguć. Moguće je da su udaljenosti jednostavno prevelike za komunikaciju kroz prostor-vrijeme.

2. Nismo dovoljno ustrajno tražili

Moguće je da nismo dovoljno ustrajno tražili. Dosad se većina potrage za izvanzemaljskom inteligencijom (eng. search for extraterrestrial intelligence, SETI) oslanja na nekoliko teleskopa diljem svijeta – Institut SETI je proveo većinu tih istraživanja dosad, no ništa nije pronađeno.

Ove godine najavljen je 100 milijuna dolara vrijedan projekt „Breakthrough Listen”, kojeg financira ruski milijarder Juri Milner i koji će dosad najsustavnije tražiti izvanzemaljske signale. Koristit će dva najmoćnija radioteleskopa na svijetu, Opservatorij Green Bank u Zapadnoj Virginiji i Opservatorij Parkes u Australiji, kako bi pregledali milijun zvijezdi najbližih Zemlji, te najbližih sto galaksija u potrazi za signalima koji su namjerno ili slučajno poslani u našem smjeru. To je naša najbolja šansa da nešto pronađemo.

Možete pogledati i prvi od dva izvrsna videa koji objašnjavaju Fermijev paradoks „The Fermi Paradox – Where Are All The Aliens”:

3. Veliki filter

Ako se ne pronađe ništa nakon 10 godina, koliko će projekt „Breakthrough Listen” trajati, onda stvari postaju kompliciranije. Još jedno rješenje Fermijevog paradoksa sugerira da postoji Veliki filter u svemiru, kod kojeg inteligentan život staje kroz samouništenje ili zbog drugih razloga. Moguće je da smo prva vrsta koja je prošla filter, ili ga tek trebamo doseći – a sve su ostale inteligentne civilizacije uništene.

4. Nismo dovoljno razvijeni

Neki smatraju da je moguće da postoje drugi oblici komuniciranja za koje još ne znamo – možda izvanzemaljske civilizacije čekaju da dosegnemo određenu razinu tehnološke zrelosti prije nego što nas kontaktiraju. To bi moglo biti rješenje i dok ne nađemo te druge oblike komunikacije, ne možemo ništa učiniti.

5. Sami smo

Zadnje rješenje Fermijevog paradoksa je ujedno i najstrašnije – možda smo sami u ovom svemiru.

Uzmite u obzir da ne znamo kako je započeo višestanični život na ovom planetu, na koji je način iz jednostaničnog prešao u višestanični, u složene organizme. Također, nismo sigurni kako je uopće život došao do ovog planeta, odakle je došla voda i još mnogo toga. I što je s uvjetima koji su doveli do evolucije čovjeka?

Naš planet orbitira na točnoj udaljenosti od Sunca, zoni naseljivosti, gdje su temperature dovoljno umjerene da bi mogli živjeti. Morali smo pričekati da dinosauri nestanu kako bi sisavci dobili priliku na ovom planetu. Sada je ljudska civilizacija stara samo nekoliko tisuća godina, što je samo mali dio 13,8 milijardi starog svemira. Moguće je da je Zemlja jedina kozmička šala koja je dozvolila razvijanje inteligentnog života.

8Bge0f1

Jesmo li sami ili smo jedni od mnogih? (Image credits: NASA/JPL-Caltech)

Mnogi znanstvenici odbijaju povjerovati da je peto rješenje točno. Umjesto toga, smatra se da ćemo pronaći neki oblik mikrobiološkog života u Sunčevom sustavu tijekom sljedećih nekoliko desetljeća, što će biti ili prije ili poslije izvanzemaljskog signala iz svemira. No, nema smisla u nijekanju da je pomalo zabrinjavajuće što još nismo ništa pronašli.

Sve dok ne pronađemo dokaz koji upućuje na suprotno, sami smo u cijelom svemiru. Jedini smo primjer svjesnog života u svemiru za kojeg znamo, što čini Zemlju i čovječanstvo nevjerojatno posebnom, te bismo trebali činiti sve što je u našoj moći da očuvamo ovaj fascinantni i usamljeni, životom naseljeni planet na kojem jesmo.

Kao što je sir Arthur Clarke jednom rekao: „Postoje dvije mogućnosti – ili smo sami u svemiru ili nismo. Obje su jednako zastrašujuće.”

Izvor: IFLScience

1. Ernie Gigante Deskovic

rujan 23, 2015 kod 8:17 pm

Gdje su svi? Pa tko normalan bi htio imati posla sa Zemljanima? Na kartama 100% imaju velikim crvenim slovima napisano “Zaobilazi u širokom krugu! Ti koji tamo žive nisu baš svoji”, hihi 😀

2. Tooma Tomić

rujan 23, 2015 kod 8:19 pm

Ma kad îh i nema
    sami smo..

3. Arni Roglić

rujan 23, 2015 kod 8:20 pm

Zato sto ne postoje!!!

4. Damir J-Ković

rujan 23, 2015 kod 8:28 pm

Nismo ih otkrili jer ti extrateritorijalci ne žele imati posla s budalama 🙂

5. Zeljko Gti Swift

rujan 23, 2015 kod 8:29 pm

Zato jer nemamo mi jos takvu tehnologiju

6. Viktor Hranj

rujan 23, 2015 kod 8:44 pm

bježe od sjeverno atlanskog trgovinskog sporazuma..skužili su da su ameri sjebani

7. Krivec Momir

rujan 23, 2015 kod 8:45 pm

zato jer smo još uvijek prespori, svemir se brže širi od naše najbrže svemirske letjelice, siguran sam da se rješenje nalazi u istraživanju čovjeka koji nam je otvorio pristup “božjem” oružju, fiziji i fuziji

8. Sandro Silic

rujan 23, 2015 kod 8:48 pm

Ako nas uskoro nadu, mogli bi im uvaliti par desetaka tisuća Sirijaca.. 🙂

9. Jelena Andrić

rujan 23, 2015 kod 8:50 pm

“Sta je s mozgom” ?!

10. Lado Kardoš

rujan 23, 2015 kod 8:53 pm

Prime directive! Interfering with the internal development of alien prewarp civilizations is prohibited. 🙂

11. Valentino Kapić

rujan 23, 2015 kod 9:00 pm

Vjerujte i da smo mi napredna civilizacija koja luta svemirom imali bi i mi svojevrsne zakone vezane za zabranjeno mješanje u živote nižih kategorija i oblika života.
    Jednostavno nije dobro da se samo tako pojave na Zemlji i zaglume neki vrag.. u idućih 12h destabiliziralo bi se cijelo čovječanstvo.. počevši od pravnog,moralnog, socijalnog, ekonomskog i psihološkog kolapsa. Sve ono što je društvo stoljećima izgradilo pretvorilo bi se u *pitaj-boga-šta, samo radi jednog preleta iznad milijunskog grada.

Ima vremena za te susrete sa tim bićima, a za takvo nešto moramo biti ‘njima’ jednaki. Dakle najosnovniji uvijet da se oslobodimo okova ovog planeta, da postanemo Self-sufficient, ili kako bi Michio Kaku reka Type 1 civilizacija..interplanetarna..

12. Mladen Pavošević

rujan 23, 2015 kod 9:03 pm

Iskreno nas zaboli galaktički tćošak za vas zemaljce i da se niste usudili migrirati, vaši vanzemljaci.

13. Ivan Marić-Blekić

rujan 23, 2015 kod 9:03 pm

Kriva je evolucija, koju još nismo dosegnuli. Izvanzemaljci postoje, ali nam naš mentalni aparat ne dozvoljava da ih pojmimo. Da li mrav može pojmiti čovjekovu prisutnost. Ne ! Mora proći još koji milijun godina da se evolucijsku razvijemo, pa će nas primiti u Galaktičku uniju 🙂

• Antonio

listopad 11, 2015 kod 8:33 pm

Možda su vanzemaljci i na zemlji. lol

14. Matej Slijepčević

rujan 23, 2015 kod 9:07 pm

zato sto ne postoje

15. Josip Trubić

rujan 23, 2015 kod 9:07 pm

Zna NASA za njih samo ne žele dizati paniku među narodom!!!!

16. Slaven Franjic

rujan 23, 2015 kod 9:23 pm

Nismo nasli dobrog dilera.

17. Denis Papež

rujan 23, 2015 kod 9:26 pm

Prate TV. Jebiga kad vidiš snimku jednog primata kako nožinom fikari glavu drugom istovrsnom primatu, zapitaš se kako će tek reagirati kad sretnu drugu vrstu.

18. Roberto Varagnolo

rujan 23, 2015 kod 9:39 pm

Odgovor br.4 je najrealniji

19. Antun Horvat

rujan 23, 2015 kod 9:56 pm

Pitaj SAD

20. Zeljka Majetic

rujan 23, 2015 kod 9:56 pm

Zato sto visimo na facebooku i previse komentiramo…….pa su nam promakli……

21. Marko Hajdarović

rujan 23, 2015 kod 10:12 pm

X – Files

22. Vesna Milojevic

rujan 23, 2015 kod 10:23 pm

Nećemo ih ni pronaći. Istinu je najbolje sakriti medju očigledno. Vanzemaljac je svako ko koristi mozak više nego što je dozvoljeno u sredini u kojoj živi.

23. Nirfet Sargon Skrgic

rujan 24, 2015 kod 2:21 am

A zasto oni nisu nas kad su tako pametni?

24. Josip

rujan 24, 2015 kod 6:39 am

Bića koja tamo negdje žive, a imaju 2 ruke i 2 noge, te piju Coca-Colu i pivu vjerovatno ne postoju.
    Što se tiće jednostavnijeg života, zar već nije odavno otkriven!?

25. Miroslav Sedlanić

rujan 24, 2015 kod 4:44 am

26. Damir Kadić

rujan 24, 2015 kod 4:52 am

izbjegavaju postove koji se ponavljaju po 1000-iti put..

27. Josip Jurić

rujan 24, 2015 kod 4:53 am

Odgovor pod četiri (“nismo dovoljno razvijeni”) je puko nagađanje i nema nikakvog jamstva da se tako nešto apodiktički tvrdi. Tu tvrdnju donosimo na temelju usporedbe s tim izvanzemaljskim civilizacijama i na temelju toga da su one razvijenije od nas. Ali koje jamstvo (u epistemičkom smislu) imamo da su razvijenije? To je puka pretpostavka koja nema nikakvu evidenciju da postane apodkitička tvrdnja (jer da tako nešto sa sigurnošću tvrdimo, onda bi ih prethodno već trebali poznavati, a mi ih ne poznajemo, stoga je to circulus vitiosus).

Zanimljivo je kako odgovor pod pet ima jak psihološki efekt (i to u negativnom smislu) xD

28. Kristina Stančič

rujan 24, 2015 kod 5:05 am

neće s budalama imat posla 🙂

29. Boris Jalovičar

rujan 24, 2015 kod 5:07 am

ako vam i kažem teško je za prihvatiti. vrijeme i prostor u kojem se nalazite ne postoji na način u koji vjerujete. vi ste ono što može kreirati prostor i vrijeme oko vas, utjecati na tijek događaja. međusobno ste u interakciji sa drugima koji su također zaseban svemir. umirete jer čekate smrt. učite iz straha da ćete biti neinformirani i činite greške koje vas dijele od samog shvaćanja tko ste vi. vi ste ono što se primitivno naziva ‘vanzemaljci’. postoje oni koji su uspjeli shvatiti, ali je jezivo bolno u glavi. zamislite da možete doći do sebe u krevetu, pogledati na sat, i probuditi samog sebe 😉

30. Josip Jurić

rujan 24, 2015 kod 5:19 am

Valentino Kapić Kako znaš da su oni “napredna civilizacija”? Nemaš nikakvo jamstvo za tu tvrdnju, to je puka pretpostavka. Osim toga, govor o tome kako su oni “napredniji” već podrazumijeva prethodno da mi znamo i da postoje i tko su, a mi niti znamo postoje li a još manje tko su. Stoga je takva retorika krajnje nesuvisla.

31. Josip Carek

rujan 24, 2015 kod 6:36 am

otkrili smo ih ali to oni još ne znaju, a ni vi 😉

32. Nedjeljko Beg

rujan 24, 2015 kod 6:40 am

Tu su cijelo vrijeme.

33. Nina Mikić

rujan 24, 2015 kod 7:02 am

Komentari od Josipa Jurića i Borisa Jalovičara su po meni najpametniji i proizvod najotvorenijeg razmišljanja i zbog toga mi je drago kaj primjećujem da se fakat povećava broj ljudi koji razmišljaju na taj način. Bitno je samo promjenit percepciju, počet gledat iz druge perspektive, izaći iz zatvorene kutije uma kojeg smo kreirali uz pomoć religija, vlade i medija. nije loše imati religiju ali je loše da se religijom zatvara naš predivan, kreativan um s kojim možemo napraviti puno toga iosim toga žalosno je da nemožeš prolaziti kroz život sljedeći neku napisanu i predavanu teoriju i da misliš da ne možeš postići svoj određeni cilj bez toga da misliš da ti može pomoći samo tvoj Bog u kojeg vjeruješ. Mozak je puno više od toga čega smo mi svjesni 🙂 e kad se počne tak razmišljat onda si na pravom putu – prihvatiti činjenicu da ne postoji samo ono kaj ti vidiš, samo materijalni svijet nego duhovni/druga dimenzija (to je vrlo jednostavno ((to nije magija, to se dešava u tvojoj svijesti)), u duhovni svijet uđeš molitvom/meditacijom itd), znači time pridonosiš sebi kao pojedincu – duševni mir, ljubav, sreću. Nakon kaj shvatiš to ideš dalje, odričeš se ega i samim time zaostalog razmišljanja koje više ne priliči modernom vremenu u kojem živimo, to nije teško shvatiti. Ostavljanjem ega iza sebe dolaziš u mogućnost razmišljat na sljedećoj razini, da nije nemoguće da nismo jedini u ovom bezgraničnom i predivnom kozmosu iz kojeg smo mi stvoreni, na koji način, to je još otvoreno pitanje ali smo sve bliže mogućem i logičnom objašnjenju :). Izvanzemaljci su koliko puta došli u posjetu (ali već smo ustanovili da Nasa i USA vlada to jako dobro prikriva i stvara alternativna objašnjenja da ne nastane panika i na taj način upravlja onim slabijim umovima koji vjeruju da smo sami baš zato jer bi sve religije svijeta izgubile na važnosti a to je najveća opasnost- jer čim više znaš, tim si opasniji). 😉

34. Nina Mikić

rujan 24, 2015 kod 7:06 am

Josip Carek – dobar komentar. Oni možda znaju, neki od nas su svjesni, a oni treći su možda u dubini duše svijesni ali si ne žele priznat 😛

35. Zlatko Gradečki

rujan 24, 2015 kod 7:43 am

….kako nismo ???

36. Munir Husicic

rujan 24, 2015 kod 7:48 am

Odgovor je jednostavan nismo na istoj frekvenciji

37. Karlo Karlovacko

rujan 24, 2015 kod 7:59 am

Zbog vas jer nas lažete bez srama …..

38. Mladen Vučkovac

rujan 24, 2015 kod 8:35 am

Naravno da postoje, čak su i tu među nama. Vrlo brzo će se sve znati.

39. Armando Marić

rujan 24, 2015 kod 9:02 am

Jer nam je tehnologija banana

40. Mario Mađaroš Farkaš

rujan 24, 2015 kod 9:56 am

Eno ih u big brotheru

41. Boris Božić

rujan 24, 2015 kod 10:20 am

koje glupo pitanje

42. Boris Božić

rujan 24, 2015 kod 10:20 am

zato što smo još tehnološki i socijalno na samom dnu evolucije :/

43. Saša Šturlić

rujan 24, 2015 kod 11:57 am

….tu smo.

44. Tomislav Maretic

rujan 24, 2015 kod 2:14 pm

Jer ih uopće nema.

45. Igor Marijan Reberski

rujan 24, 2015 kod 2:25 pm

EKMEK TUWU ZA ZU TUTN GEPFUFNA

46. Robert Verich

rujan 24, 2015 kod 2:51 pm

Vanzemaljci su inteligentniji od nas, ergo, polazeci od one stare kineske “nemoj se sa svinjom svadjat bices blatan” izbjegavaju nas planet 😀 , sljedece pitanje?

47. Baksa Nikola

rujan 24, 2015 kod 5:05 pm

Pa znamo se već koliko godina ???

48. Palfi Istvan

rujan 24, 2015 kod 5:38 pm

Ko kaže da se nismo sreli. Na zidovima piramide sve je nacrtano, čak i u Bibliji napisano, samo veliki neće da priznaju jer bi oni onda bili mali.

49. Denis Simba Milojković

rujan 24, 2015 kod 7:49 pm

jer ne postoje…

rujan 24, 2015 kod 8:16 pm

Predaleko za komunikaciju bilo kakve vrste… bar prema ovoj fizici……

51. igor

listopad 2, 2015 kod 9:30 am

Mislim da ne možemo uloviti signal vanzemaljaca zato što oni komuniciraju međusobno,makar bili udaljeni milijardu sv. godina, u realnom vremenu bez ikakvog signala koristeći zakon kvantne sprege. Imaju prijemnik-odašiljače sa kvantno spregnutim česticama, te kada kaže nešto u taj svoj aparat, istovremeno se informacije nalaze na aparatu ovog drugog,milijardu sv. godina udaljenog od njega.

52. igor

listopad 2, 2015 kod 9:34 am

Mislim da ne možemo uloviti signal vanzemaljaca zato što oni komuniciraju međusobno,makar bili udaljeni milijardu sv. godina, u realnom vremenu bez ikakvog signala koristeći zakon kvantne sprege. Imaju prijemnik-odašiljače sa kvantno spregnutim česticama, te kada se nešto kaže u taj aparat, istovremeno se informacije nalaze na drugom aparatu,milijardu sv. godina udaljenom od ovog prvog.

53. Nataša Uran

listopad 12, 2015 kod 6:15 pm

tu smo

54. Sinisa Lendjer

listopad 12, 2015 kod 6:33 pm

Nije pronađena inteligencija ni na zemlji a da ce u svemiru

55. Igor Kolar

listopad 12, 2015 kod 6:55 pm

Otkri ga u sebi svi smo mi van zemljaci a oni su oduvjek tu;-)

56. Mythbuster Buster

listopad 12, 2015 kod 8:09 pm

ma krenuli su oni prema zemlji ali su usput navratili u poznati kafić na saturnu di toče naše zagorsko vino,eno ih ispod stola i pjevaju:još jednu putnu i ideme…….

57. Franko Kuzmamic

listopad 12, 2015 kod 9:42 pm

Uskoro HDZ izdaje saopcenje ….

58. Dvorskii Škmp Ivan

listopad 13, 2015 kod 2:43 pm

Ja i kolega Horvat smo otkrili.

59. Josip Horvat