Zašto kokice pucaju?

Bilo na štednjaku ili u kinu, zrna kokica uzrokuju tri zabavne reakcije kada se zagriju: naglo se otvore, skaču i emitiraju praskavi zvuk. Prema novoj studiji objavljenoj u časopisu Journal of the Royal Society Interface, „pop!” zvuk aktivira oslobađanje vodene pare, a skok je sličan saltu.

Kada temperatura prijeđe 100˚C, voda u kokicama uzavre i dosegne termodinamičku ravnotežu tlaka vodene pare (kao u loncu), nakon čega vanjski sloj kokice puca. U međuvremenu, granule škroba se proširuju i počinju nalikovati spužvastim, Ijuskastim laticama. Zatim kokice počnu skakati nekoliko milimetara u zrak praćene onim poznatim zvukom „pop!”, no fizičko podrijetlo praska, skakanja i „pop!” zvuka i dalje ostaje nejasno.

Stoga su se Emmanuel Virot sa Sveučilišta École Polytechnique i Alexandre Ponomarenko sa Sveučilišta u Grenobleu, odlučili okrenuti termodinamici i mehanici loma. Prvo su pokušali kokice namijenjene za pripravu u mikrovalnoj pećnici peći na različitim temperaturama u pećnici. Samo 34% kokica puknulo je na temperaturi od 170˚C. Izgleda da je ključna temperatura za pucanje vanjskog sloja kokice 180˚C, na kojoj je čak 96% kokica puknulo.

Kokice su zatim postavili na vruću ploču zagrijanu na 350˚C, te su one snimane brzom digitalnom kamerom koja bilježi 2900 sličica u sekundi. Unutar 6,9 milisekundi (ms), vanjski sloj počinje pucati i nalikuje na maleni pupoljak biljke koji se otvara na stabljici. Nakon pucanja vanjskog sloja kokice i početkom ekspanzije škroba, znanstvenici su primijetili formiranje „nogu” izgrađenog od škroba komprimiranog na ploči. Kada se „noge” formiraju, kokice počnu skakati i, zapravo, rade salto prije ponovnog slijetanja. Kut rotacije toga salta je oko 490˚. Za usporedbu, tijelo gimnastičara dok radi salto rotira se za oko 300˚.

83890398039

Znanstvenici su sinkronizirali video snimke s akustičnim snimkama koje su napravili mikrofonom postavljenim 30 cm od kokica na vrućoj ploči. Kokice su propustile dio škroba, bez emitiranja zvuka. Nakon 100 ms počinje drugo pucanje, nakon čega slijedi početak „pop!” zvuka 6 ms kasnije. To traje oko 50-ak milisekundi, s osobito glasnim „rafalima” na 110, 115 i 121 ms. Tijekom tog vremena, postavljene „noge” nastavljaju svoj tok prema vrućoj ploči.

Znanstvenici pretpostavljaju da taj „pop!” zvuk aktivira oslobađanje vodene pare. Nagli pad tlaka potiče kretanje unutar šupljine kokice kao akustični rezonator – isti scenarij događa se kod vulkana i boca šampanjca s plutenim čepom. Dakle, pucanje kokica zapravo je posljedica vodene pare pod tlakom.

kako kokice pucaju, kokice ne pucaju, na kojoj temperaturi pucaju kokice, zasto se kokice ispucaju

"If the facts don't fit the theory, change the facts." A. Einstein

1. VisarEnsar Karaxhiu Ex Sakmani

veljača 18, 2015 kod 6:20 pm

Sakman Ensar

2. Eugen Jelec

veljača 18, 2015 kod 6:20 pm

sve se kokice pucaju 😉

3. Alan Marić

veljača 18, 2015 kod 6:25 pm

Zato sto su u mogucnosti :p

4. Damir Dorotić

veljača 18, 2015 kod 7:04 pm

Ozbiljno? Zasto iva? Iva Matanovic

8. Vera Lakatos

veljača 2, 2017 kod 10:38 pm

I znanstvenicima se da z….avati s kokicama.

• Senad Kolasinac

veljača 3, 2017 kod 9:24 am

Naučnici vrše eksperimente? žStrašno!!! Odakle im takve ideje da eksperimentišu? Ko im daje pravo da se bave stvarima iz svakodnevnog života?

A onda, kada eksperimentišu na polju fizike čestica, pitamo se kakve to veze ima sa našim životima i šta kome trebaju ti eksperimenti.

Narodu nikad ugoditi. Nije da je naučnicima cilj ikome ugoditi, samo me čudi kako neki ljudi komentarišu i pljuju one koji nešto urade od svojih života. Ili me ne čudi.

• Vera Lakatos

veljača 3, 2017 kod 9:28 am

Ma svaka čast. Znam da i od tih banalnih stvari čovjek može nešto naučiti, ali osobno, teško bih se sjetila baviti se kokicama. Očito da mi nije dano da budem znanstvenica jer nemam ideje.

9. Marijan Korade