Connect with us

Znanost

Matematika i Ekonomija

A zašto ne bismo samo isprintali više novaca?


Često se ljudi pitaju – ne bi li svi mi postali bogatiji ako isprintamo više novaca ? U nastavku donosimo odgovor na pitanje.

printanje-novcanica

Kada bismo isprintali više novaca, cijene bi rasle, tako da nam nebi bilo ništa bolje nego što je bilo prije. Da bismo vidjeli zašto je tome tako, mi ćemo pretpostaviti da to nije istina, te da se cijene neće povećavati puno sad kad smo drastično povećali količinu novca. Razmotrimo slučaj Sjedinjenih Američkih Država. Pretpostavimo da SAD odluči povećati količinu novca na način da svakom muškarcu, ženi i djetetu pošalje omotnice pune novca. Postavlja se pitanje što će ljudi učiniti s tim novcem? Dio tih novaca će sigurno biti stavljen na štednju, dio će se potrošiti na otplatu duga kao što su hipoteke i otplate kreditnih kartica, no većina će ipak biti potrošena. Vjerojatno bi mnogima prva stvar koju bi učinili bila otići do trgovine i kupiti neki proizvod. Uzmimo za primjer trgovinu računalnom opremom i kupnju računala.

Što bi se dogodilo ako nećete biti jedini koji pohitaju kupiti to računalo? Ovo predstavlja problem za tu trgovinu računalnom opremom. Bi li bilo boje da su njihove cijene ostale iste, a da nemaju dovoljno računala za prodati svakome tko želi jedno, ili bi bilo bolje da dignu cijene? Ako pretpostavljate da bi trebali povisiti cijenu računala, u pravu ste. Vrlo je vjerojatno da će njihova odluka biti povisiti svoje cijene. Ako ta određena trgovina računalima (zajedno sa svima ostalima) odluči odmah povisiti svoje cijene, tada bi se dogodila masovna inflacija, a vrijednost našeg novca tada postaje podcijenjena.

Budući da pokušavamo utvrditi da se to neće dogoditi, pretpostavimo da trgovina računalne opreme i drugi trgovci ne povećaju cijenu računala. Da bi cijena računala ostala stabilna, njihova opskrba će morati ispuniti ovu dodatnu potražnju. Ako postoji manjak računala, sigurno je da će cijena rasti, a potrošači koji ne mogu dobiti računalo će platiti više nego što je trgovina računalnom opremom u normalnim okolnostima naplaćivala.

Za ne rastuću maloprodajnu cijenu računala, trebati ćemo proizvođača računala, koji će povećati proizvodnju kako bi zadovoljio povećanu potražnju. Dakako, to neće biti tehnički moguće u nekim industrijama, zato što postoje ograničenja kapaciteta (strojeva, prostora u tvornici itd.) koji ograničavaju koliko se proizvodnja može povećati u kratkom vremenskom razdoblju. Također nam je potreban proizvođač, ne da naplaćuje trgovca, jer bi to izazvalo povećanje cijene one iste trgovine računalnom opremom koje bi bile teret za potrošače, nego da  pokuša stvoriti scenarij u kojem cijena računala jednostavno ne raste. Po toj logici mi također trebamo pojedinačne troškove proizvodnje računala koje neće rasti. To će biti teško za one tvrtke od kojih proizvođač kupuje dijelove jer će osjećati pritisak, ali u isto vrijeme će imati poticaj za podizanjem cijena kao i proizvođač. Ako proizvođač proizvede više računala, mora zaposliti ljude da mu odrade te potrebne dodatne radne sate, a taj trošak ne smije povećati jediničnu cijenu računala, inače će proizvođač morati povećati cijenu računala koju plaćaju distributeri.

Plaće su u osnovi cijene rada, odnosno satnica je cijena koju radnik naplaćuje za jedan sat svog rada. Biti će nemoguće da satnica ostane jednaka. Dio dodatnog rada može se dobiti kroz prekovremeni rad zaposlenika. Jasno je da to povećava troškove, a radnici vjerojatno nisu jednako produktivni po satu kada rade 12 sati dnevno ili kad rade osam sati. Mnoge tvrtke će morati zaposliti dodatne radnike. Ova potreba za dodatnim radnicima će izazvati rast plaća, jer će tvrtke morati ponuditi veće plaće kako bi radnici došli k njima raditi. Također, one će morati paziti da prethodno zaposleni radnici ne prestanu raditi za njih.

Kada biste dobili omotnicu punu novaca, mislite li da biste radili više ili manje radnih sati? Pritisci na tržištu rada zahtijevaju povećanje plaće, tako da se onda i cijena proizvoda mora povećati.

Ubrzo nakon velikog povećanja u količini novca cijene proizvoda će narasti zbog:

1. Ako ljudi imaju više novaca, više će novaca i trošiti, pa će prodavači biti prisiljeni povisiti cijene, da im ne ponestane proizvoda.

2. Prodavači koji ostanu bez proizvoda pokušati će ponovno pokrenuti nabavu. Oni će se suočiti s istom dilemom kao i trgovci: ili će morati podići cijene ili će se morati suočiti s nestašicom proizvoda jer nemaju mogućnosti stvoriti dodatni proizvod, a ne mogu naći radnu snagu s cijenom rada koja će biti dovoljno niska da opravda dodatnu proizvodnju.

Vidjeli smo zašto povećanje količine novca uzrokuje rast cijena.  Ako bi isporuka dobara porasla dovoljno, faktori 1 i 2 bi se mogli međusobno uravnotežiti, pa bismo mogli izbjeći inflaciju. Dobavljači će proizvesti više dijelova ukoliko cijena rada i cijena sirovina ne porastu. Međutim, vidjeli smo da će se povećati. U biti, vjerojatnije je da će se povećati do te razine gdje će biti optimalno da tvrtka za proizvodnju proizvodi upravo onoliko proizvoda koliko bi proizvodili da ukupna količina novaca nije porasla.

To nas dovodi do toga zašto bi se značajno povećanje količine novca moglo činiti kao dobra ideja. Kada kažemo da bismo željeli više novca, zapravo ono što želimo reći je da bismo htjeli više bogatstva. Problem je da, ako svi imamo više novaca, svaki pojedini čovjek neće biti ništa bogatiji. Budući da isti broj ljudi trči za istom količinom dobara, prosječno ne mogu biti bogatiji nego što su bili prije.

Izvor: Economics.About

Tražili ste na googlu:

kako stampati novac

144 komentara

144 Comments

  1. Dino Bura

    listopad 20, 2013 kod 3:06 pm

    zamislite da isprintamo duplo više novaca, podjelimo ih svima, a cijene ostanu iste??? šta nas u tom spriječava?

    • Leonardo Nucleo Štrbik

      listopad 20, 2013 kod 3:07 pm

      Nemamo tonera u printerima :S

    • Dino Bura

      listopad 20, 2013 kod 3:08 pm

      hahahaha

    • Svijetlana Radovan

      listopad 20, 2013 kod 3:09 pm

      ima kod kineza

    • Dino Bura

      listopad 20, 2013 kod 3:09 pm

      kad bi svi narodi svijeta to napravili imo bi i monetarnu vrijednost

    • Nedim Hasanovic

      listopad 20, 2013 kod 3:11 pm

      A ameri kao imaju pokriće ?

    • Nedim Hasanovic

      listopad 20, 2013 kod 3:11 pm

      Ma štampaj ko ga j..e

    • Ferruccio Labinac

      listopad 20, 2013 kod 3:20 pm

      morat cemo se sa time ozbiljno pozabaviti ne novcanice vec stara racunala ima dosta zlata 😉

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 3:28 pm

      hahah,smiješan si! Ako bi svi imali više novca ,automatski potražnja za proizvodima i uslugama raste,zatim javlja se manjak proizvoda izazvan potražnjom-proizvod više vrijedi jer ga ima manje i cijene rastu..Nije problem napraviti novac,treba proizvoditi robu i usluge !!!

    • Dino Bura

      listopad 20, 2013 kod 3:30 pm

      javlja se manjak proizvoda ali i višak novaca za proizvođača koji s tim novcem može nabavit sirovine za ponovnu proizvodnju tog proizvoda, u teoriji zvuči idealno, al u pravu si, u praksi je to znanstvena fantastika.

    • Dino Bura

      listopad 20, 2013 kod 3:31 pm

      što se tiče prehrambenih proizvoda bar tu bi ta teorija mogla uspjet.

    • Add Nan

      listopad 20, 2013 kod 3:32 pm

      i FBI i CIA sve moguce jedinice bi ti se natovarile na ledja

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 3:47 pm

      Proizvođač sa tim novcem može nabaviti sirovine,ali cijena sirovina zavisi od ponude i potražnje..Zamisli samo da neki milijarder kupi pšenice za desetak milijardi eura i zapali..Ostalo bi manje pšenice i ona bi imala veću vrijednost,jer je ponuda u odnosu na potražnju pala..Da svi imamo novca na taj način sve bi poskupljelo..

    • Antonio Castelli

      listopad 20, 2013 kod 3:47 pm

      haha, Majmun je pametniji od vas,hahah….kako simbolično 🙂 a kako vidim…čak i Mujo 🙂

    • Dino Bura

      listopad 20, 2013 kod 3:59 pm

      pa kad je ljudska pohlepa beskonacna 🙂

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 4:13 pm

      ljudske potrebe su beskonačne.one rastu,majmunu je dovoljna banana,ne treba auto,kompijuter,mobitel,kuću,a to sve treba proizvesti..problem je što nema dovoljno za svakog onoliko koliko bi željeli i zato sve ima svoju vrijednost..Kao dokaz koliko vrijede ljudi su napravili potvrdu koja se zove novac..Što više društvo proizvede ljudi imaju više dokaza (novca)čije je šta..zato treba proizvoditi robu i eto više novca..

    • Mujo Muratovic

      listopad 20, 2013 kod 5:22 pm

      Antonio ti to na moj racun ?

    • Max Maksic

      listopad 20, 2013 kod 9:10 pm

      SAMO DA NAJEM PAIR I DOBAR SKANER–ZOVEM SVE NA ZURKU I–“POKLON PAKETICE”…

    • Žorž Appolo

      listopad 21, 2013 kod 5:54 am

      Javite mi kad počnete štampat da kupim zlato

    • Solar Flair

      listopad 21, 2013 kod 9:31 am

      Nije li bit povećanje proizvodnje, uz povećanu potrošnju građana ?!

  2. Čovjek Šumski

    listopad 20, 2013 kod 3:06 pm

    dobro jutro ja to pričam stolječima postoji mašina postoji pa onda kaj nas zajebavaju nek štampaju za SVE

    • Marco de la Rocha

      listopad 20, 2013 kod 3:16 pm

      U SAD-u su privatne tiskare, otkad postoji dolar privatne tiskare ih stampaju,i to drzi obitelj Rothschild…tako da za svaku tiskanu novcanicu se mora platit !

    • Čovjek Šumski

      listopad 20, 2013 kod 3:16 pm

      naravno drže ih elijeni jebeni haahhahaha nabijem ih i njih i njihovu štampariju i njihov novac 😀 mogu da ga duvaju

    • Marco de la Rocha

      listopad 20, 2013 kod 3:17 pm

      U ovom slucaju nazalost samo mi svi mozemo njima da poduvamo, i toga si svjestan nazalost 😀

    • Čovjek Šumski

      listopad 20, 2013 kod 3:17 pm

      a ja ču se i dalje hranit njihovom energijom agagatataagaa http://www.youtube.com/watch?v=8aYyoau9dkc vibracije svemirske srču oni mene a posrčem ja njih još+ više

  3. Marica Orešković

    listopad 20, 2013 kod 3:08 pm

    pa ja se to uvijek i pitam

    • Kenan Buza

      listopad 20, 2013 kod 3:38 pm

      pa kad bi svi stampali svakom ondam cemu sluzi zivot svi bi imali para nebiimali neki problema nebi bilo zanimjivo a vako se boris 😀

  4. Ivan Kiri Milosavljevic

    listopad 20, 2013 kod 3:08 pm

    Fora je u tome sto ce samo za sebe da stampaju!

  5. Su Za

    listopad 20, 2013 kod 3:08 pm

    Ja sam si to pitanje milion puta postavila…fakat,zašto?

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 4:06 pm

      1.proizvedeš više novca i cijene poskupe jer si izazvala potražnju i stvorila manjak proizvada.. 2.proizvedeš više proizvoda i cijene padnu jer imaš višak proizvoda.. Dakle novca ima,roba je skupa jer je fali..

    • Su Za

      listopad 20, 2013 kod 4:12 pm

      E moj majmune 🙂
      Pa dovoljno bi bilo naštampati toliko da zemlje (koje jesu) izađu iz krize i da vodeći u državama prestanu histerično nabijati razne poreze građanima,koji to naravno ne mogu plaćati nikako 😉
      Tvoj odgovor pokazuje samo da razmišljaš pohlepno ko i većina 🙂

      • milan

        prosinac 7, 2014 kod 12:40 am

        kada bi neka drzava stampala novac u svoju korist
        doslo bi do ekonomske krize u toj drzavi,novac ne bi vredeo.
        bilo bi mnogo puta losije nego sto je sada.

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 4:31 pm

      Ne! Ti govoriš o zemljama čiji je problem dug ,govoriš o oprostu duga,ali nečiji dug je nečija štednja..Dalje ,naštampati navac ne znači naštampati proizvode,ne možeš da jedeš,voziš,tankaš i živiš u novcu jer je to papir,koji je samo ustvari dokaz koliko je netko doprinjeo proizvodnji roba i usluga i koliko ga prema tome pripada..ako hoćeš više novca ,moraš proizvesti više proizvoda..;)

    • Barba Stogaj

      listopad 20, 2013 kod 6:31 pm

      Majmune, pusti Su Za…ne kuži se ona u majmunska posla. Govoriš o novcu, imaš lik majmuna, pa cura misli da si iz Vlade… Zbunio si je… ( Ne zamjerite, sve je ispravno što govorite, dokaz Vaših riječi je sadržan u sjećanjima na milijunske dinarske novčanice iz bivše SFRJ kad smo imali hiper inflaciju i devalvaciju valute ).

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 8:44 pm

      Recimo imamo 100 majmuna koji žele banane i 1000 banana u ponudi..E sad majmuni izmisle papir kojim kupuju banane,..ako majmuni imaju 1000 papira banana vrijedi 1 paipr a ako imaju 10000 papira banana će da vrijedi 10 papira..Međutim kad bi majmuni imali 10000 banana ,banana bi bila jeftina.. za jedan papir majmuni bi mogli kupiti 10 banana ,odnosno u drugom slučaju jednu bananu..:) Papir nema vrijednost, banana ima,a to Su Za treba da zna…:)

    • Barba Stogaj

      listopad 20, 2013 kod 8:57 pm

      Vjerojatno ne voli banane…naša Su Za. Ima jedna stara INDIJANSKA: “…kad sve rijeke budu zagađene, sve ribe uginule, životinje i ptice izlovljene…hoće li bijeli čovjek onda, napokon, shvatiti da ne može jesti NOVAC…???” Toliko o vrijednosti novca…PAPIRA KOJIM PLAĆAMO REALNU VRIJEDNOST ROBA I USLUGA.

    • Su Za

      listopad 20, 2013 kod 9:33 pm

      A ne,ne,ne…Suza voli banane i majmune i barbe…a voljela bi vidjeti i malo više novaca u državi -barem našoj 🙂
      Mada mi se nekako čini da nismo na istoj valnoj nas troje 😀
      Ja o jednom,vi o drugom 😉

      • yo

        siječanj 8, 2015 kod 11:48 pm

        a ko bi radio i zasto ako bi se novac djelio?

    • Majmun Ćita

      listopad 20, 2013 kod 10:34 pm

      Da,nekako ti se čini..;) Kontamo mi tebe dobro,samo zamisao o nekakvom štampanju novac da bi riješili problem tipa “dug,kriza isl” su nemogući..i to ne samo zbog pohlepnosti,etike…,nego fizički nemoguće..dakle, ni u teoriji…Iz moje perspektive vi punoooo imate novca…pozz iz BiH 🙂

    • Barba Stogaj

      listopad 21, 2013 kod 11:20 am

      Evo, naša Su Za dokazuje da ima dobar ukus…okitila nas je komplimentima, a drago nam je što voli banane. HVALA Su Za. Još samo da nam povjeruje kako smo svi troje na “ISTOJ VALNOJ”…i da pričamo potpuno isto. Evo, pokušat ću uvjeriti našu Su Za. Novac je sredstvo plaćanja roba i usluga… Ukoliko ne kola, dakle, ukoliko se ne troši, nije u optjecaju, gubi se njegov smisao. Oni lupeži o kojima Su Za govori skloni su “sklanjati” veće količine novca u neke nepoznate banke i na taj način stvarati sebi zalihe ( na zakonit ili nezakonit način…čak je više štete pričinjeno pod okriljem zakona ). Međutim, taj novac više nije u optjecaju kod nas, na našem tržištu te predstavlja mrtvi kapital, dakle, taj novac nedostaje u robno novčanoj razmjeni, te se stvara situacija nesrazmjera ponude i potražnje u tom kontekstu, a što je Gospodin Majmun prekrasno objasnio. Taj nedostatak “živog novca”, oni o kojima Su Za govori, pokušavaju nadomjestiti drugim “živim novcem” na način da ga uzimaju tamo gdje “ima” a stavljaju tamo gdje “treba” da bi se sustav održao, dakle, poreznom politikom. S tim u svezi, draga Su Za, što je naše gospodarstvo u banani, nemamo zlata i sličnih vrijednosti, nafte, nemamo konkurentnih proizvoda ili, bolje rečeno, nismo se snašli na tržištu…sva naša štednja ( a kojom jamčimo za svoje dugove ) ulazi u sistem koji izgleda poput spirale koja se sužava prema središtu. Usuđujem se reći da TURIZAM spašava Republiku Hrvatsku od gladi, jer tu se stvara novonastala vrijednost, dolaze bitne količine strane valute, a što sprječava ( na umjetan način ) kolaps naše kune, odnosno, sindrom bivše SFRJ, INFLACIJU POPRAĆENU DEVALVACIJOM I POTREBU ŠTAMPANJA VEĆIH KOLIČINA NOVČANICA S PADOM VRIJEDNOSTI VALUTE. Korist bi bila veća kad bi se tijekom ljeta kupovali naši domaći proizvodi, a ne strani…ovako nam ostaje samo PDV…u sistemu oblika SPIRALE…Lijepo Vas pozdravljam s otoka Paga…

    • Majmun Ćita

      listopad 21, 2013 kod 2:42 pm

      Istina da se Hrvatska ekonomija uglavnom svela na turizam..početkom turističke sezone pošalje se ekipa koja broji turiste i onda uspoređuju broj turista sa prošlom godinom..i tako u krug..Mada nije mi baš jasno to sa mrtvim kapitalom,novcem koji nije u opticaju..Meni se možda čini(nisam ekonomista pa ne znam),ali ako novac nije u opticaju on ne izaziva potražnju…samim tim cijene stoje onakve kakve jesu..e sad ako novac uđe u opticaj izaziva se potražnja što opet izaziva rast cijena..Dakle onaj ko kupuje uzima sebi više robe,robe ostaje manje i ona vrijedi više ,te je onima koji imaju malo novca teže dostupna..

    • Su Za

      listopad 21, 2013 kod 3:11 pm

      Ufff,al ste se raspričali 😀
      A niš,ja ću samo još reć: lijepi pozdrav iz Zagreba i bilo mi je zadovoljstvo popričati,…i biti će i ponovo pa makar i o bananama 😉 🙂

    • Barba Stogaj

      listopad 21, 2013 kod 6:32 pm

      Da, tako je to u odnosu NOVCA i ROBE ili USLUGE, međutim, ovo s opticajem i stvaranjem “zaliha novca” ( krađom ili “extra profitom ), bilo je samo za našu Su Za, kako bi shvatila da nismo na strani lupeža, jer mrtvi kapital se odražava na zaposlenost ( prije nezaposlenost ) i količinu novca koja se vrti ili investira u novu vrijednost ili materijalnu osnovicu rada, odnosno, zaposlenost i kupovnu moć građana. Sve je u uskoj sprezi, ali ne utječe na inflaciju ili devalvaciju odmah, već postupno. Međutim, utječe na punjenje državnog proračuna, odnosno, njegovo nedovoljno punjenje, a što ljuti našu Su Za…jer onda nastupaju razni “harači”, a kojom prilikom građanima nedostaje NOVCA, pa se našoj Su Za nameće jednostavno pitanje: ZAŠTO NE ŠTAMPATI JOŠ NOVCA ??? Zato, Su Za, što novac bez temelja kakve je naveo Gospodin Majmun, ne vrijedi ništa i neće ga nitko u svrhu plaćanja, npr. dugova…radije će uzeti neku drugu materijalnu vrijednost, kuću, stan, zemlju, automobil… Što se tiče proizvoda, ima ih i previše, ali nema novca… rezultat je da se proizvodi ne prodaju, a onda dolazi do otpuštanja radnika, rasta nezaposlenosti i straha od trošenja, odnosno, izostaju investicije i potrošnja…što rezultira kaosom jednog društva…

  6. Svijetlana Radovan

    listopad 20, 2013 kod 3:09 pm

    to Hrvatskoj trewba malo love do neba

  7. Kreso Smolic

    listopad 20, 2013 kod 3:09 pm

    a baš bilo bi dobro da svakom građaninu isprintaju 1 miljun kuna i kažu snalazi se 😀

  8. Violeta Vicić Bratanić

    listopad 20, 2013 kod 3:11 pm

    Nema novaca za tintu

  9. Mujo Muratovic

    listopad 20, 2013 kod 3:11 pm

    Onda bismo poremetili privrednu ravnotezu.

  10. Mirta Krklec

    listopad 20, 2013 kod 3:11 pm

    Al onda ove velike zvjerke nebi vise namakale svoje debele guzice sami na plazi, jer bi si i drugi mogli tako nesto priustiti, a oni nikako ne vole guzvu.

  11. Perviz Redzo

    listopad 20, 2013 kod 3:12 pm

    pa kriza je nastala zbog cinjenice da se stampa vise novca nego sto ima pokrica za njega, http://www.youtube.com/watch?v=i6bSMoFRWOc

    • Ante Isha Vardo

      listopad 20, 2013 kod 4:01 pm

      Kriza je nastala pojavom ekonomske politike liberalnog kapitalizma koju su zapoceli Reagan i Tatcherica..a ako se ovako nastavi ponovit ce se francuska revolucija u globalnim razmjerima…s razlikom da ce padati glave bankarima i biznismenima umjesto aristokraciji i ljudi ce konacno shvatiti sto je prava vrijednost u njihovim zivotima.
      Vrijeme koje nam je svima ograniceno a prisiljeni smo ga mijenjati kroz rad za novac…i u tome se u osnovi ne razlikujemo previse od robova u vrijeme rimskog carstva.

    • Robert Kokanovic

      listopad 20, 2013 kod 11:07 pm

      kad vidim Ickea… jebote, koliko ti mozak mora istrunit da gledaš ta sranja, a ne još i da povjeruješ nešto?!

    • Robert Kokanovic

      listopad 20, 2013 kod 11:07 pm

      kad vidim Ickea… jebote, koliko ti mozak mora istrunit da gledaš ta sranja, a ne još i da povjeruješ nešto?!

    • Perviz Redzo

      listopad 20, 2013 kod 11:09 pm

      Icke ima masu promasaja al sto se tice ove teme tu je potpuno u pravu 😉 a ti jarane i dalje prati dnevnik 😛 i klimaj glavom

    • Perviz Redzo

      listopad 20, 2013 kod 11:09 pm

      Icke ima masu promasaja al sto se tice ove teme tu je potpuno u pravu 😉 a ti jarane i dalje prati dnevnik 😛 i klimaj glavom

  12. Markovac Nadia

    listopad 20, 2013 kod 3:13 pm

    Tko to nije imao ekonomiju u skoli? Niti predmet drustvo? ….matematiku?

  13. Bumbar Josip

    listopad 20, 2013 kod 3:13 pm

    pa to i rade, zato i kradu da se neprimijeti višak

  14. Mario Pavse

    listopad 20, 2013 kod 3:14 pm

    A tko kaže da to ne rade?! I posuđuju ljudima uz obvezu vraćanja, a garancija su materijalna dobra… I tako na bezvrijednim papirima zarade vrijednosti.

  15. Mirela Plenković

    listopad 20, 2013 kod 3:15 pm

    (N)ovaca

  16. Vedran Surjak

    listopad 20, 2013 kod 3:16 pm

    Fakat sam ocekival da su ljudi na ovoj stranici bar malo pametniju…

    • Robert Kokanovic

      listopad 20, 2013 kod 11:09 pm

      fora je da ti piše znanost.com na listi interesa… još i da se bave pravom znanošću a ne nekim teorijama zavjere i religijskim glupostima… kakva stranica, takvi ljudi na istoj, i guess…

    • Robert Kokanovic

      listopad 20, 2013 kod 11:09 pm

      fora je da ti piše znanost.com na listi interesa… još i da se bave pravom znanošću a ne nekim teorijama zavjere i religijskim glupostima… kakva stranica, takvi ljudi na istoj, i guess…

    • Vedran Surjak

      listopad 20, 2013 kod 11:13 pm

      istina, nema bas puno veze sa znanoscu, tu se totalno slazem…

    • Vedran Surjak

      listopad 20, 2013 kod 11:13 pm

      istina, nema bas puno veze sa znanoscu, tu se totalno slazem…

  17. Skendrović Nikola

    listopad 20, 2013 kod 3:17 pm

    inflacija?

    • Tkoma Šmajser

      listopad 20, 2013 kod 3:50 pm

      pad vrijednosti novca

    • Tkoma Šmajser

      listopad 20, 2013 kod 3:55 pm

      npr trenutno je 1 euro odprilike 7.50 kuna a da se isprinta vise novaca(kuna)tek bi npr 14 kuna bilo 1 euro…ovisi kolko isprintas novaca….

    • Skendrović Nikola

      listopad 20, 2013 kod 5:34 pm

      Pa znam ja što je inflacija, ja odgovaram na pitanje postavljeno člankom ” zašto ne printamo više novaca”. Pa bar sam od “znanstvenog portala” ocekivo znanje jednog srednjoškolca

  18. Adela Tokalić

    listopad 20, 2013 kod 3:21 pm

    pa bilo je jedno vrijeme i tako nula ko u priči a vrijednost nikakva

  19. Marijanchi Freethinker

    listopad 20, 2013 kod 3:22 pm

    Novac nema pokriće, stvarnu vrijednost, nego dogovorenu. Youtube:novac kao dug

  20. Tkoma Šmajser

    listopad 20, 2013 kod 3:24 pm

    nastala bi inflacija pa kad bi iso kupit u trgovinu kruh I mljeko nosio bi vrecu novaca…. zato sto bi ljudi imali vise novaca pa je onda logicno I da dignu cjene…bilo bi isto ko I sad sam sto bi imo novcanicu od milijun kuna sto je veliko sranje…

    • Ante Isha Vardo

      listopad 20, 2013 kod 3:44 pm

      Bravo…mislim da sad shvacas da novac po sebi nema vrijednost..vrijednost je u ljudskom radu a ne u papiru a inflacija je kapitalisticka”babaroga”za vrijeme koje bogati postaju jos bogatiji.
      Usput statisticka vrijednost prosjecnog ljudskog zivota u EU je 1 555 000€..u novcu…izracunala europska komisija..a sad to podijeli s radnim satima prosjecnog covjeka i dobit ces jasan uvid zasto kapitalizam kao sustav nije nista drugo do robovlasnistvo.
      Eto toliko..i nije bas neka mudrost govoriti ljudima da su glupi ko reproduktivni organi(muski) samo zato sto misle drukcije- in varietate concordia?*

    • Tkoma Šmajser

      listopad 20, 2013 kod 3:47 pm

      nemisle drugacije nego nemisle uopce da je to tako lako to bi odma svi napravili nebi posudivali od drugiih drzava a printanjem novaca ljudski rad i sve materijalno gubi vrijednost

    • Davor Petranović

      listopad 20, 2013 kod 9:35 pm

      A ubacivanjem novca u sustav putem kredita se ne događa inflacija? Bilo koje upumpavanje novca u sustav će rezultirati inflacijom samo što je bankarima draže da se od njih posudi uz kamatu umjesto da se jednostavno deficit namakne tiskanjem novca. Inače je i politika deficita budalaština. Može li dugoročno jedno kućanstvo trošiti više nego što ima dohotka? Može ako će dohodak u budućnosti biti veći i to toliko da se otplate i kamate i glavnica nastala zaduživanjem. E, ali je pitanje na temelju čega se računa da će budući dohodak biti veći. Država bi trebala računati upravo sa suprotnim, da će primici biti manji pa ako budu veći, super.

    • Tkoma Šmajser

      listopad 21, 2013 kod 8:55 am

      vecina banaka rade sa prakticki nepostojecim novcem

  21. Leo Inkognito

    listopad 20, 2013 kod 3:26 pm

    a niste recimo uzeli u obzir, da država hrvatska štampa recimo za istraživanje i crpljenje prirodnog plina? I da taj štampani novac strogo koristi u te svrhe. Što bi se dogodilo? mi bi dobili trajnu vrijednost, sa kojom bi zarađivali novac na tržiđtu, a kao polog za taj štampani novac ostalo bi trajno dobro. Inače to je jeftinije nego se zaduživati, i to upravo radi SAD, a ne vaš primjer, skoro pa dječji iz članka…..

  22. Ivan Bosnjak

    listopad 20, 2013 kod 3:28 pm

    Netreba nama nego onim jadnicima u africi indiji dijelu kine i mnogim ostalim sto nemaju za kruha i umiru od gladi, budimo sretni sto smo rodjeni u europi pa imamo mogucnosti puno vise nego oni.

  23. Ante Isha Vardo

    listopad 20, 2013 kod 3:34 pm

    Ovo upravo pokazuje zasto ekonomija nije znanost vec je izmisljotina namijenjena gomilanju viska kapitala male skupine ljudi koji to odlucno i pod svaku cijenu zele i ostati-mala skupina koja zivi na grbaci vecine.Pametnome dosta.

  24. Denis Škoro

    listopad 20, 2013 kod 3:34 pm

    koji ste vi retardi ajd malo guglajte i pogledajte zasto se tak to neradi..

  25. Ivan Svemir

    listopad 20, 2013 kod 3:37 pm

    Stvarno zalosno da se ovakvi linkovi postaju na ovakvom profilu. Ovo nema veze sa znanosti a bome nit sa mozgom. I ovih 149 lajkova ffs hodajuci zombiji bez ikakvog pojma o sustavu. Sramota da postate ovakve idiotarije

  26. Marjan Mršnik

    listopad 20, 2013 kod 3:48 pm

    Naravno, pa i tako ga nije več sada dosta..

  27. Pocca Darija Hontas

    listopad 20, 2013 kod 3:48 pm

    Bas se to oduvijek pitam

  28. Tomislav Pongrac

    listopad 20, 2013 kod 3:49 pm

    pa to je rješenje da

  29. Ema Volic

    listopad 20, 2013 kod 3:50 pm

    Uvijek sam se to pitala…

  30. Gorenc Barbara

    listopad 20, 2013 kod 3:54 pm

    svi koji smo življeli za vreme Juge, znamo zašto.

    • Leo Inkognito

      listopad 20, 2013 kod 4:29 pm

      u jugi se štampao novAC ZA ZDRAVSTVO, PLAĆE I PRIVILEGIJE….. A TO MOŽE ZAVRŠITI BAŠ KAK JE U JUGI I ZAVRŠILO…

    • Leo Inkognito

      listopad 20, 2013 kod 4:29 pm

      ups sorry greška sa caps lock

    • Gorenc Barbara

      listopad 20, 2013 kod 4:34 pm

      u jugi smo radili za zdravstvo i plače a privilegiji, … Poanta je u tome ako štampaš novac a nema osnove, ima vrlo malo ili nema vrednosti.

    • Mladen Blago

      listopad 20, 2013 kod 7:56 pm

      Juga je bila zakon!

    • Leo Inkognito

      listopad 21, 2013 kod 7:56 am

      pa zato gore rekoh, da se štampa novac za investicije, i da se strogo troši za investicije, koje će nositi dobit, onda je to jeftinije od kredita….. a to SAD radi, za oružje recimo….

  31. George Best

    listopad 20, 2013 kod 4:03 pm

    zašto peremo ručnike za tuširanje, ako se u njih obrišemo čisti?

    • Su Za

      listopad 20, 2013 kod 4:10 pm

      Zato jer se usmrde od vlage 😛

  32. Anja Štajduhar

    listopad 20, 2013 kod 4:06 pm

    Mozete li vec jednom ubaciti slova č, ć š, ž..? Te ko je ovako itati.

  33. Božena Odobašić

    listopad 20, 2013 kod 4:11 pm

    A jeste ikad culi za hiperinflaciju ’29 u Weimar republici? Malo da naucimo od povjesti bi bilo super za promjenu -.-

  34. Danijela Laslo

    listopad 20, 2013 kod 4:14 pm

    Cak i ako uzmemo ovu teoriju kao prihvatljivu, koja je onda svrha kredita? “Proizvodnja” dodatnog novca kojeg ljudi nemaju i opet trose…

  35. Enake Možnosti Za Vse

    listopad 20, 2013 kod 4:17 pm

    saj to tudi delajo

  36. Milivoj Šegan

    listopad 20, 2013 kod 4:17 pm

    Ma da Savska neka radi danonoćno,a i Starčeviću i ostalim velikanima L.N.povijesti bar jedna nula više,ne bi raji škodila 🙂

  37. Goran Gogi

    listopad 20, 2013 kod 4:26 pm

    Zasto USA nikad,dosad nije smenila novac 🙂 …

  38. Marica Orešković

    listopad 20, 2013 kod 4:44 pm

    ma samo jednom nek nam odštampaju da barem vratimo dugove,i ispunimo svoje skromne želje

  39. Mirta Miličić

    listopad 20, 2013 kod 4:55 pm

    A zašto ne bismo The Venus Project – Global ?!

  40. GoranSlavica Filipovic

    listopad 20, 2013 kod 4:58 pm

    A da odstampamo samo tolilo da vratimo drzavne dugove?

  41. Dušan Neoh Milojković

    listopad 20, 2013 kod 4:58 pm

    Novac je trebao biti zamjena za neku vrijednost, ali sam po sebi nije vrijednost. Reći da u državi ne možete da rješite probleme jer nemate novac je kao kada bi ste rekli da ne možete da pravite put, jer nemate kilometre.

  42. Miljenko Sabolek

    listopad 20, 2013 kod 5:00 pm

    po ovoj članku ispada,da ako imaju ljudi (potršači) manje novaca-cijene su manje!!!Po tome ispada,da ako nemamo uopće love,sve će biti zabadava po trgovinama!!!!Zanimljivo…. 🙂 ŽIVJELA ROBNA ZAMJENA I SREDNJI VIJEK (ili koji već)

  43. Čin Čong

    listopad 20, 2013 kod 5:00 pm

    zato jer ste preglupi cim to pitate

  44. Hrvoje Čanić

    listopad 20, 2013 kod 5:04 pm

    Šta nije uvjet da za sve vrijednosnice koje DRŽAVA napravi mora imati riznicu koja sadrži tu vrijednost u zlatu ili sličnome. Kako nebi došlo do propadanja vrijednosti npr. Kune. I navodno samo švicarska ima to pokriće dok sve ostale zemlje imaju veću vrijednost napravljenih novaca od vrijednosti u riznici. Al dobro o tom neznam puno. ali logično je da ako poduplaš novce, internacionalna vrijednost istog novca pada za duplo. npr nebi bilo 5kn = $1 nego bi bilo 10kn = $1 inače bi potkradali strance a oni nisu tak glupi valjda, a pametna Hrvatska tak i tak nabavlja gotovo sve izvana. Tako da bi ekonomija upočetku bila ok a kasnije bi počela propadati. Al šta ja tu pričam nije valjda da imamo 1500 novih ekonomista na godinu zato da ja tu pričam pričice a oni besposličare.

  45. Zlatko Mance

    listopad 20, 2013 kod 5:14 pm

    Zato što su konji blesavi u vladi prepustili štampanje našeg novca njemačkoj. A inače sve druge priče da bi bilo ovo da bi bilo ono, da bi bila inflacija i slična sranja su najobičnije gluposti, jer nekad se cijena novca računala po količini zlata koja se nalazila u narodnoj banci, a danas budući da nema zlata (odavno lopovi prodali), možemo štampati novca koliko nam volja i reči da vrijedi koliko kažemo da vrijedi, a sva ostala naklapanja stručnjaka su čiste gluposti i nebuloze.

  46. Mujo Muratovic

    listopad 20, 2013 kod 5:28 pm

    I koliko ti isprintas novca, moras isto toliko imati zlata koje ce da pokrije taj tvoj isprintani novac.

  47. Marin Bosak

    listopad 20, 2013 kod 5:31 pm

    to su priče za malu djecu,samo jedna riječ: INFLACIJA

  48. Damir Barnjak

    listopad 20, 2013 kod 5:48 pm

    To je tako bilo u bivšoj Jugi, samo su štancali nove dinare i šao sam u dućan sa milionima u džepu

    • Mladen Blago

      listopad 20, 2013 kod 7:54 pm

      zato su svi bili zaposleni, isli su na plaćene godišnje, imali su krov nad glavom i nisu bili gladni. Plus se gradilo na sve strane

  49. Barba Stogaj

    listopad 20, 2013 kod 6:14 pm

    IZVRSNA TEMA !!! Lova bez pokrića, lova bez temelja u proizvodnji, jakom gospodarstvu, zlatu, srebru, dijamantima, nafti…zalihama svjetske stabilne valute… Bio bi to bezvrijedan papir. Sjećamo se milijunskih iznosa na dinarskim novčanicama u bivšoj SFRJ… Bili smo milijunaši…BEZ POKRIĆA…

    • Mladen Blago

      listopad 20, 2013 kod 7:59 pm

      Bili smo milijunaši…BEZ POKRIĆA… I što nam je falilo? Danas mi vise toga nedostaje.

    • Barba Stogaj

      listopad 20, 2013 kod 8:46 pm

      Da je išta vrijedilo, potrajalo bi… U kontekstu teme, poslužilo je kao dobar primjer onog što nam se ne smije dogoditi. Doduše, onaj tko je raspolagao stranom valutom, čak i manjim svotama, u to vrijeme bio je GAZDA. Sjećam se da se moglo preživjeti cijeli mjesec s 200 DEM. Sjećam se i onog uvođenja jednosezonskog “KONVERTIBILNOG DINARA”. Neki će reći da su u tom razdoblju imali dobre plaće ? Točno, ali kratko je trajalo…taman toliko da ljudima pokupe konvertibilne valute “iz čarapa” u Narodnu banku SFRJ… A Vi pitate što nam je nedostajalo ??? Pokvarene i lopovske politike imali smo na izvoz, kao i danas…

    • Alen Barbarić

      listopad 20, 2013 kod 9:02 pm

      Samo danas ljudi nemaju novaca.. Nasim politicarima da sve istampaju u novac jos im nebi bilo dosta..

    • Barba Stogaj

      listopad 20, 2013 kod 9:15 pm

      Danas građanima uzimaju novac UNAPRIJED, ukidanjem postojećih materijalnih prava…zakonski… SISTEM SUPERHIKA.

  50. Leo Mazzi

    listopad 20, 2013 kod 6:18 pm

    ne ulazeći u definiciju inflacije i sl. filozofiranja ajmo vidjeti što članak kaže a da ne stoji u današnje vrijeme – jedna od teza je da bi poslodavac/proizvođač morao dati više plaće da bi privukao nove radnike – kako ta teza stoji u današnjim uvjetima gdje većina zemalja ima i više nego nekoliko zaposlenih stanovnika? Dakle imamo svi viška potencijalnih radnika i nema niti jedne skoro države u kojoj bi proizvođači trebali povećati plaće a da bi privukli zaposlenike. Druga stvar koja me smeta je da se propagira teza da svi ljudi žele isto i da je jedini razlog što nemaju isti proizvod – cijena što je u današnje vrijeme također blesavo. Inače kod nas se cijelo vrijeme spriječava podizanje vrijednosti kune a cijene proizvoda ipak rastu – dakle teze članka su čista propaganda – barem što se našeg podneblja tiče 🙂

  51. Robert Malle

    listopad 20, 2013 kod 6:45 pm

    odgovor je ukidanje novca

  52. Sale Kragujev

    listopad 20, 2013 kod 6:54 pm

    то се и ја питам…

  53. Slavko Đurđević

    listopad 20, 2013 kod 7:31 pm

    to rade ameri

  54. Goran Huško

    listopad 20, 2013 kod 8:00 pm

    mene je kao klinca isto to zanimalo 😀

  55. Ajla Djip

    listopad 20, 2013 kod 8:36 pm

    Eeee ne moze 🙂 poremetila bi se ravnoteza, a dok bi se uskladila vratilo bi se opet sve na isto. Ako bi imali vise novca onda bi kupovali vise, sto bi smanjilo kolicinu proizvoda na trzistu. Cim imamo manjak nekog proizvoda na trzistu, a on je trazen, cijena mu raste. Znaci tu se vraca ta ravnoteza. Da se proizvodi sto vise proizvoda i da su im niske cijene bilo bi idealno, onda je i ova kolicina novca idealna…

  56. Haris Tufekcic

    listopad 20, 2013 kod 8:50 pm

    ma najbolje raditi za kruške, jabuke i ostalo…ukinuti novac i svi onda budemo dužni 2 kliograma jabuka, 6 jaja itd hehe 😀

  57. Mila Vidin

    listopad 20, 2013 kod 10:03 pm

    Gadafi je 1980 promenio pare, ostampao sasvim drugacije. Ljudi ostavljali dzakove novaca ispred dzmija. Vecina bogatasa pomrla od sloga i infarkta. Ja bila lekar u Derni 1980 u Jugoslovenskoj bolnici…

  58. Matej Kucinic

    listopad 20, 2013 kod 11:23 pm

    “Pametan uči na tuđim greškama, a glup na svojim!”. Amerikancima očito nije dovoljno bila samo jedna hiperinflacija.. 🙂

  59. Matej Kucinic

    listopad 20, 2013 kod 11:23 pm

    “Pametan uči na tuđim greškama, a glup na svojim!”. Amerikancima očito nije dovoljno bila samo jedna hiperinflacija.. 🙂

  60. Predrag Ćosić

    listopad 21, 2013 kod 4:22 am

    koju prirodnu ravnotežu??? Ameri to stalno rade opravdavajući stvaranjem nove vrijednosti

  61. Milan Zorc

    listopad 21, 2013 kod 4:44 am

    ker nimamo za kruh tak stroj pa je dražji……

  62. Tatjana Dvanajščak

    listopad 21, 2013 kod 6:24 am

    a šta nebi????? neznam koliko novca bi u ovoj Htvatskoj trebalo isprintat i pustit u promet (jer u promet nikad ne stignu)kad si ionako to međusobno podjele dužnosnici koji vode ovu državu(HNB,HNS,HAC,ITD)

  63. Слободан Купрешанин

    listopad 21, 2013 kod 6:58 am

    Da možemo da plaćamo po belom svetu našim novcem, printali bi i mi…još kako.

  64. Zoran Quinz

    listopad 21, 2013 kod 7:51 am

    ionako podloge više nema niti jedna država…….

  65. Davor Klarić

    listopad 21, 2013 kod 9:09 am

    Zato jer to smiju samo oni koji su i rekli da samo oni smiju 😀

  66. Krkač Krkić

    listopad 21, 2013 kod 9:44 am

    sta se ne printaju pare ovisno o kolicini zlatnih rezervi?

  67. Dino Alberini

    listopad 21, 2013 kod 9:48 am

    Kako se toga nitko nije dosjetio? 😀 Ekonomski perpetuum mobile 😀 (učinkovit kao i pravi)

  68. Esma Sulejmanagic

    listopad 21, 2013 kod 2:44 pm

    Poremetili bismo samo privrednu neravnotezu Mujo Muratovic…

  69. mladen

    studeni 26, 2014 kod 5:55 pm

    Ma sranje, ameri stampaju lovu kad im treba i onda kao nama daju kredite, sve je to namjesteno , treba pocet stamnpat lovu na veliko i kladim se da bi nam bilo bolje svima hehe

  70. Majmun

    prosinac 8, 2014 kod 5:21 pm

    Dokaz da su danas svi mediji kupljeni, pa cak i jedan mali geek.hr. Pisete po nalogu onih koji vas drze u saci.

    U Americi novac tiska Fed i za svaku tiskanu novcanicu stvara se DUG koja Amerika duguje Fedu odnosno bankarima/elitistima koji sve drze pod kontrolom.

    Odavno je poznato da je JEDINI nacin da se izadje iz tog ubitacnog sistema povratak na sistem koji je vladao prije 1913.-e kad su izmislili Fed, i da americka vlada sama tiska svoj novac koji sa sobom nosi nula duga.

    U Evropi pola drzava za koje se tvrdi da su u krizi uopce nisu u krizi nego imaju pozitivan BND ali su kamate na stare dugove tolike da nijedna od tih vlada ne moze skupit dovoljno da bi ih otplatila (a kamoli glavnicu duga), da ni ne pricamo da za dalji razvoj ostane nula.

    Svaka banka izdaje 500% vise kredita nego sto je ikad skupila novca od naroda. Jedini nacin da se to presjece je da svi odete u banke, dignete sav novac koji tamo imate, dok novca jos ima, i time srusite sistem.

    Naravno, time ce se srusiti sve banke i sve one firme koje su ovisne o kreditima. Pa ce bit jos vise nezaposlenih i gladnih. I toga vas je i frka, zato ste toliko pasivni.

    Ali to su ionako lose firme, firme koje NIKAD nece bit profitabilne bez pomoci banaka. Zato ono sto treba propasti morate pustit da propadne i onda izgradit nove, zdrave sisteme. Dok su na snazi sadasnji ekonomski sistemi nema nikakve nade u bolje sutra.

  71. Malivz

    siječanj 24, 2015 kod 1:23 pm

    Ajme svašta, koji znalci znać ne nije dobro da država kontrolira količinu novca koja je u opticaju nego je bolje da to rade banke pa da se i država zadužuje kod njih. Ha i šta je sa time da za npr milijun trebaš vratiti milijun i pol šta sad dobio milju a vrati milju i pola naravno da nemaš otkuda ti, jedino ako netko drugi digne novi kredit pa ti njemu mazneš pola mije i a šta je sa njime on nema itd itd. Riješenje je tu, prodaj INU, prodaj autoceste, prodaj šume, zemlju, vode itd itd. A šta kad više nemaš što prodati prodaj narod onda je to riješenje stavi im lance i u roblje sa njima. Ali to nitko ne vidi tako dugo dok ne dobije lance na ruka.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Više u Matematika i Ekonomija

Popularno

Advertisement
Advertisement

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh