Planete i mjeseci

Zemlja i Mjesec vjerojatno su nastali frontalnim sudarom dva planeta

Iako teorija prema kojoj je Mjesec formiran udarom manjeg planeta u primordijalnu Zemlju nije od jučer, znanstvenici su nedavno uspjeli pronaći dokaze koji bacaju novo svjetlo na prirodu dotičnog sudara. Podsjetimo, prema navedenoj teoriji Zemlju je prije 4,5 milijarde godina udario manji planet zvan Theia, koji je rezultirao izbacivanjem dijela materije u Zemljinu orbitu, iz čega je potom nastao Mjesec.

I dok su znanstvenici dosada vjerojali kako je Theia tek žestoko okrznula Zemlju i potom nastavila svojim putem, sad se čini da su se rana Zemlja i Theia prilikom sudara spojile u jedinstvenu masu, iz koje se potom pod utjecajem gravitacije formirao sustav Zemlja – Mjesec.

Analizirajući sedam uzoraka Mjesečevog kamenja donesenog na Zemlju tijekom programa Apollo, kao i šest uzoraka vulkanskih stijena sa Zemlje, znanstvenici sa Sveučilišta u Kaliforniji pokušali su ustanoviti razlike u izotopima kisika zarobljenog u stijenama. Naime, stijene na svakom tijelu u Sunčevom sustavu imaju jedinstven „otisak“ prema kojem ih je moguće razlikovati jedne od drugih, a koji se očituje kroz različite udjele izotopa kisika. Primjerice, više od 99,9% stijena na Zemlji sadržava izotop O-16, kod kojeg kisik, uz osam protona, ima i osam neutrona. Međutim, mali dio Zemljnih stijena sadrži izotope O-17 i O-18, a upravo nam odnos između O-16 i O-17 može reći potječe li neka stijena s Zemlje ili pripada nekom drugom tijelu.

Ukoliko uzmemo kao ispravnu dosadašnju pretpostavku kako je Theia okrznula Zemlju iz čega je nastao Mjesec, koji bi u svom sastavu imao većinom materijal otrgnut s Theie, tada bi stijene s Zemlje i Mjeseca imale različite udjele izotopa kisika. Međutim, to nije tako. „Ne vidimo nikakvu razliku između Zemljinih i Mjesečevih izotopa kisika, potpuno su isti”, potvrdio je voditelj istraživanja Edward Young.

Štoviše, rezultati istraživanja potvrđuju teoriju da su se Zemlja i Theia sudarile frontalno, što je rezultiralo potpunim spajanjem dva planeta. „Theia je u potpunosti izmiješana kako s Zemljom, tako i s Mjesecom, i to u jednakom omjeru”, otkrio je Young.

I dok drugi znanstvenici smatraju da je Theia veličinom bila bliža Marsu, Young i njegovi kolege smatraju da je po veličini bila jednaka Zemlji. Štoviše, dokazi upućuju na to da je planetarni embrij Theie čak i rastao, te da je Theia preživjela sudar, vjerojatno bi zauzela mjesto među planetima Sunčevog sustava.

Ukoliko dodatne provjere potvrde rezultate ovog istraživanja, navedeno će umnogome promijeniti način na koji promatramo nastanak i razvoj našeg planeta. Primjerice, izravni suadar između Zemlje i Theie rezultirao bi nestankom većine vode s našeg planeta, koja bi se potom vratila na Zemlju kroz udare kometa i asteroida desecima milijuna godina nakon sudara.

Izvor: UCLA

1. Ilija Antonio Čale

10 veljače, 2016 u 9:04 pm

Jasta su…i to kad su se vase glave sudarile

• Stepski Vuk

10 veljače, 2016 u 9:06 pm

Bravo Ilija. Reci ti njima.

• Vjekoslav Krsnik

10 veljače, 2016 u 9:56 pm

Ilija spada među većim glupanima. Ovo se da lako zaključit, ne samo iz gore navedenog komentara, već i statusima koje ima na profilu, tipa:
      “Svijetske medije zute o jednoj od najveci pobjeda u istori rukometa…ali to nista nije novo…pa nisu ni tili da se stvori HRVATSkA nacija…Bog i Hrvati”

• Dante Kovač

10 veljače, 2016 u 10:41 pm

Ilija je dokaz da bog kako ga zamišlja večina ne postoji. Zašto bi on takav savršen na svoju sliku stvorio grešku kakav je Ilija ?

• Nino Essx

11 veljače, 2016 u 5:41 am

lol

• Ilija Antonio Čale

11 veljače, 2016 u 7:07 am

Drago mi je…hvala na komplimentima…skupite se pa navratite

2. Ivica Johnny Bujas

10 veljače, 2016 u 9:22 pm

mozda…

3. Ivan Odak

10 veljače, 2016 u 9:34 pm

Daj nesto novo…

4. Petra Škalic

10 veljače, 2016 u 9:37 pm

Vjerojatno.

5. Nisam Pametan

10 veljače, 2016 u 9:49 pm

i oba ostala maltene okrugla =P

6. Nada Beljan

10 veljače, 2016 u 10:11 pm

NIBIRU

7. Valentino Vragović

10 veljače, 2016 u 10:54 pm

Ja sam mislio da se to zna već jedno dulje vrijeme

8. Renata Sentkiralj

10 veljače, 2016 u 11:10 pm

a jbt

9. Drago Abramovic

10 veljače, 2016 u 11:37 pm

Znaju oni moju djodu. Neznaju kako su izgradjene piramide ali zato znaju kako su nastali mjesec i zemlja. Mos mislit

10. Silvio Lenard

11 veljače, 2016 u 12:44 am

a možda i najvjerojatnije.

11. Josip Trubić

11 veljače, 2016 u 3:13 am

Zna NASA mnogo toga o svemiru! a i o izvanzemaljskom životu!! samo se šuti o tome i bolje da šute da se ne digne panika koja bi donijela velika sra… na zemlji!!!! I podržavam AMERIKU jer svakakve laži koje pišu o njima to nije za trpit!!!!

12. Nino Essx

11 veljače, 2016 u 5:43 am

ne uklapa se u teoriju da je Zemlja ravna ploca 😉

13. Mario Kralj

11 veljače, 2016 u 6:57 am

Pretpostavka je majka svih zajeba 🙂

14. Nikola Todorovic

11 veljače, 2016 u 8:34 am

Za koju godinu druga torija ,pa treca i tako redom.Nista nije sigurno.

15. Vazda.ba