Znanstvenici rekreirali prvu iskru života

2

Asteroid (Image credits. DailyMail)

Iako vjerojatno nikad nećemo točno znati kako je počeo život na Zemlji, znanstvenici imaju nekoliko ideja koje bi odgovorile na to intrigantno, ali izazovno pitanje. Neki vjeruju da je u ranu zemlju udario asteroid ili komet i time stvorio uvjete za formiranje kemijskih građevnih blokova života. Sada istraživači imaju jedan dokaz koji podupire tu ideju.

Koristeći visokoenergetski laser kako bi se stimulirao udar, češki znanstvenici kreirali su četiri osnovna sastojka RNK iz kemijske juhe. Iako nam ovaj rad ne može dokazati kako je nastao život na Zemlji, po prvi put su te četiri molekule napravljene unutar jednog eksperimenta. Rad je objavljen u časopisu Proceedings of the National Academy of Science.

Misterij nastanka svijeta iz nežive materije oduvijek izmiče znanstvenicima. Budući da danas imamo neka saznanja o uvjetima na ranoj zemlji, znanstvenici su desetljećima rekreirali taj okoliš kako bi vidjeli mogu li se proizvesti molekule koje bi vodile do života.

Život na našoj planeti pojavio se prije otprilike 4 milijardi godina u periodu koji se podudara s događajem nazvanim Zadnje teško bombardiranje koje je trajalo 150 milijuna godina, a u kojem je Zemlja bila preplavljena napadajima krhotina “svemirskog kamenja”. Dok neki znanstvenici vjeruju da su ta bombardiranja mogla uništiti sve na Zemlji, drugi vjeruju da su kreirala naše uvjete za građevne blokove života, kako bi isti nastao.

Kako bi simulirali udar svemirskog kamenja, znanstvenici su uperili zraku lasera u kemijsku juhu gline i molekule formamid. Formamid, jednostavna kemikalija koja nastaje kad se spoje voda i cijanovodik, prvi je put predložen kao sastojak molekula nužnih za život 2001. godine. Ta kemikalija bila je poprilično česta na ranoj Zemlji, te su ga pronašli i u repovima kometa. Nadalje, prijašnja su istraživanja pokazala da je moguće proizvesti genetske građevne blokove koristeći tu molekulu i neke druge sastojke.

Istraživači su koristili laser dugačak 160 metara da bi na djelić sekunde nevidljivu zraku usmjerili prema kemijskoj juhi. Energija je bila toliko intenzivna i jaka da je za manje od milijarditog djelića sekunde bila jednaka energiji koju proizvede nekoliko nuklearnih elektrana. Proizveo je otprilike milijardu kilovata i visoke temperature do 4200 °C, te infracrvenu i ekstremnu ultraljubičastu radijaciju; vrstu uvjeta koje bismo očekivali kad bi svemirske krhotine padale na Zemlju. Kad su znanstvenici istražili nastale molekule, našli su sva četiri kemijska pokazatelja građevnih blokova RNK; adenin, guanin, citosin i uracil (prva tri se nalaze i u DNK). Iako je DNK moleekula života na Zemlji, mnogi vjeruju da je RNK bila prva molekula koja je sadržavala genetske informacije.

The Prague Asterix Laser System in Prague. Scientists in a lab used a powerful laser to re-create what could have been the original spark of life on primordial Earth, possibly ignited by a crashing asteroid. Read more: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2865903/Scientists-create-lifes-spark.html#ixzz3LabGBVve  Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Sustav lasera Asterix u Pragu. Znanstvenici su u laboratoriju koristili moćan laser kako bi rekreirali moguću “iskru života” na ranoj Zemlji, vjerojatno potaknutu udaru asteroida. (Image credits: Wikipedia)

Ako je taj rad vrlo zanimljiv, nisu baš svi uvjereni i preispituje se relevantnost tog istraživanja. Neki kažu da čisti formamid nije postojao na ranoj Zemlji, a drugi pak sugeriraju da na ranoj Zemlji nije bilo dovoljno vode kako bi omogućila postanak bazena bogatik RNK. Nadalje, istraživanje nam ne može objasniti kako se ti građevni blokovi sjedinjuju s ostalim molekulama kako bi nastala RNK. Istraživači su sve to uzeli u obzir i odlučili provesti još eksperimenata kako bi vidjeli mogu li se i drugi sastojci RNK proizvesti pod sličnim uvjetima.

Izvor: PNAS, Associated Press, LA Times, Science, New ScientistChemistry World

1. Munir Husicic

14 prosinca, 2014 u 9:52 pm

• Dean

15 prosinca, 2014 u 12:02 am

Gosp. Munir nemojte tako, ljudi se jako trude i istražuju da bi saznali nešto sto covjecanstvo ne zna.to sto oni rade protiv vaših uvkerenja ne znaci da se boje smrti.komentar vam ne služi časti, snanjite ego i promatrajte ljude oko sebe kako vas vaš bog uči i sve ce biti u redu.

• perodeformero

15 prosinca, 2014 u 12:09 am

Munire, argumenti ti baš odgovaraju tvojoj pismenosti.
      Čemu taj strah od znanstvenika i znanosti, dok u isto vrijeme debelo uživaš u plodovima njihovog rada, na primjer, alatom kojim pišeš gluposti na još jednom rezultatu rada mnogih znanstvenika – internetu.

• Branimira Penić

16 prosinca, 2014 u 12:17 am

Komentar na mjestu. Svaka čast!

• Muzicki Kriticar

15 prosinca, 2014 u 9:16 am

Svak cast na komentaru.

• Alenka Lamesic Limaj

15 prosinca, 2014 u 12:06 pm

Munire WTF sam procitala?

15 prosinca, 2014 u 4:01 pm

U cemu je problem Alenka

• Vladimir Matagić

15 prosinca, 2014 u 4:50 pm

Munire, budi se iz vjerskih snova 😉

15 prosinca, 2014 u 6:34 pm

Vladimire ja sam sve samo ne vjernik

• Matea Ty

16 prosinca, 2014 u 10:13 am

Munire, lako je filozofiratii, no daj mi dokaze. Evolucija ima mnogo dokaza. Kao drugo, crkva ispire mozgove masa i puni ih mržnjom, tj poglavari. Vjera je sasvim nešto drugo, no nju iskrivljuju crkveni dužnosnici, oni koji su palili žene na lomačama i činili mnogo drugih okrutnih stvari. Možete li iznijeti stvari koje danas postoje te potvrđuju biblijski smisao postojanja?

• Nenad Erceg

16 prosinca, 2014 u 11:07 am

smisao covjekovog zivota je da razumije stvari oko sebe i samog sebe(adam je jeo sa drveta razuma/spoznaje a ne sa drveta zivota i tako nas kaznio da se bavimo naukom a ne da slijepo hvalimo boga na nivou zivotinjskog razumo.

16 prosinca, 2014 u 4:45 pm

Matea Ty ja neznam koje dokaze Vi navodite za evoluciju a za mene dokazi da postoji nesto mnogo savrsenije od mene su bilo gdje da pogledam

• slavica detelbach

10 svibnja, 2015 u 6:22 pm

slažem se u potpunosti.Voljela bi da znanstvenici najbolje ništa ne rade jer kad oni nešto rade eto nama zla……sad traže Božju česticu,a ne priznaju Boga,Čudan naziv za nevjernike……..U životu sam imala nekoliko situacija iz kojih sam mislila da izlaza nema ali su mi se desile stvari koje nemogu objasniti…..živim dalje i znam(nemože mi nitko isprati mozak ni politika ni znanost ni svečenik)postoji neko savršenstvo,to nisi ti a nisam ni ja…….To savršenstvo mi neće ni jedan fizičar ni liječnik ni znanstvenik moći pokazati……….

• Matea Ty

17 prosinca, 2014 u 2:40 pm

Ništa korisno niste napisali.

2. Elma Ja