Biljke i životinje

Znanstvenici se protiv malarije bore steriliziranim komarcima

Znanstvenici u Burkini Faso razvili su novo oružje u borbi protiv malarije puštajući na slobodu tisuće genetski steriliziranih komaraca.

Njihov je eksperiment prvi koji se izvodi izvan laboratorija, a nadaju se da će puštanje na slobodu genetski izmijenjenih komaraca otežati širenje često smrtonosne bolesti. Znanstvenici se nadaju da će zahvatom onemogućiti njihovo razmnožavanje.

Ulaganja u lijekove protiv malarije, mreže za komarce i insekticide usporila su bolest tijekom protekla dva desetljeća u Africi u kojoj se bilježi 90 posto svjetskih slučajeva malarije.

No malarija još uvijek odnosi godišnje više od 400.000 života širom kontinenta, a Svjetska zdravstvena organizacija smatra da je usporen napredak u borbi protiv bolesti, što vodi znanstvenike u potragu za novim pristupima borbi protiv bolesti.

“Konvencionalna sredstva koja danas imamo na raspolaganju dosegnula su svoje limite”, kaže dr Abdoulaye Diabate, koji vodi eksperiment za Target Malaria, istraživački konzorcij koji ima potporu zaklade Billa & Melinde Gates.

Komarcima su u fazi embrija umetnuti enzimi koji su ih sterilizirali.

“Naš cilj nije iskorijeniti komarce”, kaže Diabate, ističući da metoda cilja samo na tri glavne vrste komaraca koji prenose malariju od ukupno 3500 vrsta širom svijeta. “Cilj je smanjiti gustoću tih komaraca”.

Target Malaria također razvija enzime koji sprječavaju da muške jedinke prenose X kromosome potomcima što znači da imaju samo muške potomke. Time se smanjuju izgledi za zarazu jer samo ženke komaraca grizu dok se muške jedinke uglavnom hrane biljkama.

Metoda se u laboratorijskim uvjetima pokazala uspješnom jer su komarci iskorijenjeni u 11. generaciji.

Aktivisti u Burkini strahuju od nepoznatih posljedica te metode za okoliš.