Foto: NASA/Izvor: Aeon

Astrobiologija

Znanstvenici u potrazi za izvanzemaljcima počinju razmatrati sve čudnije biološke mogućnosti

Od zaobljenih meduza do kamenolikih lišajeva, naš planet vrvi tolikom raznolikošću života da je nemoguće prepoznati neke organizme kao žive. Ta kompleksnost upućuje na izazov potrage za životom kakav ne poznajemo – vanzemaljska biologija koja je mogla preuzeti druge planete, gdje uvjeti ne nalikuju ni na što što smo dosad vidjeli. „Svemir je zaista veliko mjesto. Šanse su, ako to možemo zamisliti, da vjerojatno postoji negdje na nekom planetu“, rekao je Morgan Cable, astrokemičar u Laboratoriju za mlazni pogon u Pasadeni u Kaliforniji. „Pitanje je, hoćemo li ga uspjeti pronaći?“

Desetljećima astronomi dolaze do pitanja ograničavanja svoje potrage na organizme koji su u širem smislu nalik životu na Zemlji. NASA-ina letjelice Viking 1 i Viking 2 ispitale su 1976. godine ispitala uzorke tla na Marsu i pokušale ih animirati koristeći tip organskih nutrijenata koje vole mikrobi sa Zemlje, s neuvjerljivim rezultatima. Kasnije ove godine, tragač plina u orbiti (TPO= ExoMars Europske svemirske komisije počet će potragu za metanom u atmosferi Marsa, kojeg bi mogao proizvoditi bakterijski život nalik Zemljinom. NASA-in Mars 2020 rover također će tražiti sastavnice na bazi ugljika mogućih prošlih ili sadašnjih marsijanskih organizama.

Ali okoliš na Marsu ne nalikuje puno Zemljinom, a egzoplaneti koje astronomi pronalaze oko drugih zvijezda još su čudniji – mnogi od njih ne nalikuju ničemu u našem Sunčevom sustavu. Iz tog razloga, važno je proširiti potragu za životom. Moramo otvoriti svoje umove stvarno nepoznatim tipovima bioloških, kemijskih, geoloških i fizičkih procesa. „Svi traže ‘biopotpise’, ali oni su beznačajni zato što nemamo ni jedan drugi primjer te biologije“, rekao je kemičar Lee Cronin sa Sveučilišta u Glasgowu.

Kako bismo otvorili umove, moramo se vratiti na same osnove i razmotriti temeljne uvjete koji su nužni za život. Prvo, potreban je neki vid energije, poput vulkanskog vrućeg izvora ili hidrotermalnih otvora. To bi isključilo planete ili mjesece kojima nedostaje snažan izvor unutarnje topline. Život također treba zaštitu od svemirske radijacije, poput ozonskog omotača u atmosferi. Mnogi novootkriveni svjetovi veličine Zemlje, uključujući i one oko zvijezda TRAPPIST-1 i Proxima Centauri, orbitiraju oko crvenih patuljastih zvijezda čije moćne baklje mogu lišiti planet njegove atmosfere. Istraživanja provedena Svemirskim teleskopom James Webb, koji će biti lansiran sljedeće godine, otkrit će bismo li trebali isključiti i ove planete.

Konačno, sve što znamo o životu upućuje na to da mu je potreban nekakav tip tekućeg otapalo u kojemu kemijske interakcije mogu dovesti do samoreplicirajućih molekula. Voda je izuzetno učinkovita u tom smislu. Ona olakšava stvaranje i razbijanje kemijskih veza, spaja proteine ili neke druge strukturne molekule i – za stvarni organizam – olakšava hranjenje i rješavanje otpada. Zato planetarni znanstvenici trenuto zadržavaju svoj fokus na „naseljivoj zoni“ oko zvijezda, lokacija na kojima bi svijet mogao imati pravu temperaturu za postojanje tekuće vode na površini.

Ova ograničenja i dalje ostavljaju širok rang mogućnosti. Možda bi druge tekućine mogle postojati umjesto vode. Ili manje egzotična mogućnost: možda je biologija mogla nastati u zakopanom oceanu na stranom svijetu prekrivenom ledom. Takve postavke mogle bi ponuditi energiju, zaštitu i tekuću vodu, i svejedno pružati gotov ni jedan vanjski znak života, što ga čini teškim za uočiti. Što se tiče planeta oko drugih zvijezda, jednostavno ne znamo dovoljno da bismo mogli reći što se događa (ili ne događa) tamo. „Teško je zamisliti da bismo mogli definitivno pronaći život na egzoplanetu“, priznao je Jonathan Lunine, planetarni znanstvenik na Sveučilištu Cornell. „Ali vanjski Sunčev sustav nam je dostupan.“

Potraga za egzotičnim životom stoga mora započeti blizu doma. Saturnovi i Jupiterovi mjeseci nude testni slučaj može li biologija postojati bez atmosfere. Jupiterova Europa i Saturnov Enceladus imaju unutarnje oceane i izvore topline. Enceladus izbacuje ogromne gejzire vodene pare na svom južnom polu; Europa također ispuhne pokoji oblak. Buduće svemirske misije mogle bi letjeti kroz oblake i u njima tražiti moguće biokemikalije. Predložena NASA-ina letjelica trebala bi sletjeti na Europu za desetak godina i potražiti moguće oceanske vode prožete mikrobima koje su procurile na površinu ili se povukle ispod nje.

U međuvremenu, drugi Saturnov mjesec – Titan – mogao bi nam reći može li život nastati bez tekuće vode. Titan je istočkan jezerima metana i etana koja se pune sezonskim ugljikovodičnim kišama. Lunine i njegovi kolege pitali su se može li život nastati u tako hladnom položaju. Postoji nekoliko dobro formuliranih (ali još uvijek nefinanciranih) koncepata koje bi letjelica mogla ispitati u Titanovim metanskim jezerima, u potrazi za mikrobnim životom.

Za šarenu hrpu egzoplaneta koji nemaju analoge u Sunčevom sustavu, pak, znanstvenici se moraju osloniti na laboratorijske eksperimente i puku imaginaciju. „I dalje tražimo osnovne fizičke i kemijske preduvjete koji su potrebni životu, ali nastojimo održati mrežu što širom“, rekao je Cable. Znanstvenici koji proučavaju egzoplanete, poput Sare Seager sa MIT-a i Victorije Meadows sa Sveučilišta u Washingtonu, modeliraju disparatne tipove mogućih planetarnih atmosfera i tipova kemijskih potpisa koje je život mogao utisnuti u njih.

Sada je breme dokaza na NASA-i i drugim svemirskim agencijama da dizajniraju instrumente koji će moći detektirati što više znakova života. Najsuvremeniji teleskopi pristupaju tek ograničenom rasponu valnih duljina. „Ako mislite o spektru kao o venecijanskim žaluzinama, uklonjeno je tek nekoliko letvica. To nije dobar način da dobijete kompoziciju“, rekao je Lunine. Kao odgovor na to, astronomi koje vode Seager i Scott Gaudi s Državnog sveučilišta u Ohiju predložili su Misiju snimanja naseljivih egzoplaneta (HabEx) za NASA-u tijekom 2030-ih i 2040-ih. Misija bi skenirala egzoplanete preko širokog raspona optičkih i skoro-infracrvenih valnih duljina u potrazi za znakovima kisika i vodene pare.

Pokretanje velike potrage za izvanzemaljcima neće biti jednostavno i neće biti jeftino, ali će zasigurno biti transformativno. Čak i ako astrobiolozi ništa ne pronađu, to znanje će nam reći koliko je poseban život ovdje na Zemlji. I bilo kakav uspjeh bit će uznemirujuć za Zemlju. Pronalazak bakterija nalik zemaljskima na Marsu otkrio bi nam da nismo sami. Pronalazak organizama koji plivaju u metanu na Titanu rekao bi nam, čak i dublje, da naš način nije jedini način nastajanja života. U svakom slučaju, mi Zemljani nikad nećemo imati isti pogled na kozmos.

1. Enis Zeković

rujan 30, 2017 kod 7:38 pm

Vi ovde mislite na vazemaljsku civilizaciju?

2. Elvir Rekanovic

rujan 30, 2017 kod 8:05 pm

vanzemaljci nepostoje..

• vjaceslav

listopad 1, 2017 kod 4:50 am

tako je i scully mislila dok joj ga moulder nije pokazao

3. Милосевић Виолета

rujan 30, 2017 kod 8:17 pm

Ako Bog dopusti saznacemo!

• pero

rujan 30, 2017 kod 11:34 pm

koji? Kineski? Japanski? Indijski? Europski? Blisko istočni?
      Hebo te bog

4. Ivica Tkalcec

rujan 30, 2017 kod 8:21 pm

Nekako mi izgleda da sve vise ogranicenih trolova ovdje komentira .. munjeni su ko nafiksani .. a tako nekakvi i jesu ..

rujan 30, 2017 kod 9:43 pm

nemaš ti pojma ivica

listopad 1, 2017 kod 6:08 am

Boldrik Bole Naravno Znam npr .. da ovi sto zazivaju boga , alaha … bilo kakvo takvo krvlolocno , ogabno cedomorsko bice iz bajki imaju jos manje pojma 😉 .. Ja barem ne stujem koljace djece ..

listopad 1, 2017 kod 8:24 am

Ja bas Ivica,onaj Hitler, sto je bio, molio se u crkvi sta je djece pobio…

listopad 1, 2017 kod 10:02 am

Rufa Sabic POL POTS
      Was Buddhist. Although not technically a religion, he committed his atrocities in the belief that he was following a higher purpose.
      HITLER
      Christian, he acted with full blessing of the pope and refered to both god and the bible in many of hiw quotes. Believed he was sent from god to create the perfect race and to rid the world of jews, who, incidentally he blamed for killing Jesus. (There were also many other personal reasons.)
      STALIN
      stalin was bought up orthodox christian with all the morals that go with it. He then took over from the previous Russian orthodox and tyrannical government which proceeded him. He simply continued where they left off. He converted to atheism much later in life but upheld his strict religious upbringing and views on society. Like other soviet leaders he acted on what he stated wad a higher power.
      In fact LENIN was also bought up in an orthodox religious house hold.
      Communism and Marxism may reject standardised religion but in of itself is a religion. They blindly believe in Lamarcksism, a system which believes we have a pre determined plan, and most of these dictators believe that they are gods, much like general mao.
      Suharto was sunni muslim
      Ho chi min catholic, in fact the political school named after him teaches catholicism.

listopad 1, 2017 kod 10:02 am

Ukratko sve je zakuhala religija .. svejedno koja .. sve su lose !

listopad 1, 2017 kod 6:39 pm

Ivica, nije religija zakuhala, ljudi su zakuhali koristeći religiju za svoje materijalne ciljeve uglavnom .Pa Bog i hne ubija , ljudi ih ubijaju stvarajući razloge za umiranje. znaš li razliku između religije i vjere

listopad 1, 2017 kod 6:39 pm

Ivica,tebe očigledno da je stvorio majmun, po darwinu

listopad 1, 2017 kod 6:40 pm

Ivica,koliko banana pojedeš, bilo bi zanimljivo to znati, da bih znao s kolikim majmunom trenutno pričam

listopad 1, 2017 kod 6:42 pm

Boldrik Bole Naravno Cuj .. ako nemas nista u glavi osim slame , ne komentiraj .. ovako raditi extra budalu od sebe … eh ajde bolje se primi krunice ispod mantije ..

listopad 1, 2017 kod 6:52 pm

i Ivica šta ti štuješ, kravu ili nešto frugo

listopad 1, 2017 kod 6:54 pm

Boldrik Bole Naravno Pa definitivno ne pedofile i koljace ko ti .. ma odjeb sa tim krvavim religijskim sranjima .. samo kolju djecu u ime religije .. a ponajvise oni koji se krizom busu u prsa .. usrani bijeli krist … koji vrijeđa samo civlizaciju .. izmisljen lik samo da se kolju djeca .. mars .. ili anravno siluju sa blagoslovom roditelja .. to ti je naravno vjera ..

listopad 2, 2017 kod 3:18 pm

ti si idealan prototuip darvinovog pretka,komplet idiot

listopad 2, 2017 kod 3:19 pm

i odgovori na pitanja koja ti se postave, ili prestani koristiti guzicu umjesto glave

listopad 2, 2017 kod 3:19 pm

Boldrik Bole Naravno Ti si idelan zastitinik pedofila , silovatelja .. slazem se .. ja potjecem od majmuna ali ti voli stvarcicu gurat u djecu .. hebga . svatko ima nest

listopad 2, 2017 kod 3:20 pm

Boldrik Bole Naravno Sa pedofilima mi se ne raspravlja … ali i ti cs jednom naletjet …

listopad 3, 2017 kod 10:42 pm

Ivica tebi ko da je već neko guzove izbušio, ko malom, pa imaš traume i to opasne. Ti zamjenio glavu i guzicu. Jel ti tako i na osobnoj slika

5. Rufa Sabic

rujan 30, 2017 kod 8:24 pm

Naravno da postoji ,Allah je stvorio 7 svjetova a sunce i mjesec ih osvjetljava a udaljenost od 1. do 2. neba je 500 godina pa ako mogu neka istraze ,ne mogu ljudi naci drugi svijet jer bi bilo krvoprolice ..nije nam dozvoljeno

• Miroslav Božić

listopad 1, 2017 kod 12:09 am

Kako ste dosli do tih zaključaka?

listopad 1, 2017 kod 7:22 am

Miroslav Božić čitao je knjigu bajki, kao što su i katolici svoju.

listopad 1, 2017 kod 7:25 am

Rufa wow ozbiljno mjesec osvjetljava….? Slažem se da tako piše u kuranu i bibliji al daj se spljuskaj i reci istinu. Sunce osvjetljava mjesec radi svog položaja, a nemožeš reči da mjesec daje svjetlo noču jer ispadaš jebeno neuk….kao i primitivci koji su pisali i sastavljali “svete knjige”

listopad 1, 2017 kod 7:49 am

Bilo je i ocekivat takav komentar ,Tomi ti imas svoje misljenje a ja svoje a ne slazem se sa tobom a mjesec svjetli a ako pola milijarde ljudi vjeruje u nesto ili milijarda i po ja BiH prvo razmislila u sta to vecina vjeruje…

listopad 1, 2017 kod 7:53 am

Miroslav odgovor za tebe u Kur’anu stoji u suri Rahman koja je pisana prije 1500 godina o tome da se dva mora sastanåk Ali se ne mjesaju a stoji i da je Allah stvorio 7 nebesa i mjesec i sunce ih osvjetljava ..ja sam puno razmislila i ima logike jer osjecamo da postoji vanzemaljaca kako kazemo…

listopad 1, 2017 kod 4:17 pm

Rufa Sabic Nije to stvar mišljenja nego činjenica! A to kaj ti misliš da mjesec sam po sebi daje svjetlost po noči dokaz je da si neobrazovana. Mjesec je satelit i odbija svjketlost sunca, a kako to znamo…….pa iz zapažaja i dokaza, a kako smo došli do toga: SCIENCE! Onda veliš piše u kuranu…pa kaj mene boli k kaj piše u nekoj knjizi. I Vikinzi su tvrdili i pisali knjige o Odinu i Thoru njih si odbacila bez razmišljanja. I neču ni ulazit u raspravu o idiotizmu kojim pravdaš svoje “znanje” da je kuran istina…al pretpostavit ču tvoj odgovor. “Istina je iz razloga što tako piše u kuranu”

listopad 1, 2017 kod 4:47 pm

Tomi vidim da se ne odgojeno izrazavas i nemam da tebe vremena,volim kulturnim ljudima da komuniciram…a Kur’an je istina i svetinja za mene ako nista naucila sam da perem zadnjicu da ne smrdim sebi a ni drugima…

listopad 1, 2017 kod 5:07 pm

Rufa Sabic Odličan način izbjegavanja odgovora! A to kaj koristiš znam jer znam je Logical Fallacy. (In reasoning to argue a claim, a fallacy is reasoning that is evaluated as logically incorrect and that vitiates the logical validity of the argument and permits its recognition as unsound. Regardless of their unsoundness, all registers and manners of speech can demonstrate fallacies).. Primjera radi ti me pitaš kako znaš da postoji zubić vila…moj odgovor je zato kaj znam, vidiš problem? A što te vrijeđa moj riječnik…super mene vrijeđa da i dan danas postoje glupi ljudi koji nemaju blage veze o povjesti i znanosti. Možeš imati mišljenje ali kada daješ tvrdnju o nečemu tipa mjesec isijava svjetlost ili znam da je kuran istina moraš prezentirati dokaz a ne trkeljan znam jer znam! Usto ako znaš da je kuran istina onda se slažeš i stime da kuran govori da ti je dužnost ubijati nevjernike….isto vjeruješ da je prorok muhamed u nebo otišao na konju s krilima itd?

listopad 1, 2017 kod 5:33 pm

listopad 1, 2017 kod 5:33 pm

A mjesec svjetli ne kao sunce ali svjetli

listopad 1, 2017 kod 5:38 pm

I to je cinjenica meni ne trebaju nikakvi dokazi kad pogledam u nebo nocu vidim sta svjetli,ima i zvijezda sto sijaju ..i to je to

listopad 1, 2017 kod 5:48 pm

Rufa Sabic Idemo redom MJESEC NE SVJETLI! Bili smo na njemu pa znamo. Ako je nešto onda je hladan. A sad na kuran i nepozivanje na ubojstvo nevjernika: Evo engleska verzija jer nju obično koristim u debatama. Quran (8:12) – “I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them” No reasonable person would interpret this to mean a spiritual struggle.

Quran (8:15) – “O ye who believe! When ye meet those who disbelieve in battle, turn not your backs to them. (16)Whoso on that day turneth his back to them, unless maneuvering for battle or intent to join a company, he truly hath incurred wrath from Allah, and his habitation will be hell, a hapless journey’s end.”

Quran (8:39) – “And fight with them until there is no more fitna (disorder, unbelief) and religion is all for Allah” Some translations interpret “fitna” as “persecution”, but the traditional understanding of this word is not supported by the historical context (See notes for 2:193). The Meccans were simply refusing Muhammad access to their city during Haj. Other Muslims were allowed to travel there – just not as an armed group, since Muhammad had declared war on Mecca prior to his eviction. The Meccans were also acting in defense of their religion, since it was Muhammad’s intention to destroy their idols and establish Islam by force (which he later did). Hence the critical part of this verse is to fight until “religion is only for Allah”, meaning that the true justification of violence was the unbelief of the opposition. According to the Sira (Ibn Ishaq/Hisham 324) Muhammad further explains that “Allah must have no rivals.”Quran (9:29) – “Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.” “People of the Book” refers to Christians and Jews. According to this verse, they are to be violently subjugated, with the sole justification being their religious status. Verse 9:33 tells Muslims that Allah has charted them to make Islam “superior over all religions.” This chapter was one of the final “revelations” from Allah and it set in motion the tenacious military expansion, in which Muhammad’s companions managed to conquer two-thirds of the Christian world in the next 100 years. Islam is intended to dominate all other people and faiths.Quran (9:123) – “O you who believe! fight those of the unbelievers who are near to you and let them find in you hardness.Quran (25:52) – “Therefore listen not to the Unbelievers, but strive against them with the utmost strenuousness…” “Strive against” is Jihad – obviously not in the personal context. It’s also significant to point out that this is a Meccan verse. Pravdaj se koliko očeš i vadi se čitaš to iz konteksta iskreno nije me briga ovo sam stavio samo iz razloga što tvrdiš da to nije tamo!

6. Marcelinho Moraes

rujan 30, 2017 kod 8:46 pm

Umjesto u Isusa, vjeruje se u vanSvemirce, ha ha budala.

• pero

rujan 30, 2017 kod 11:40 pm

A zamisli sebe. Kao mali vjerovao si u vile, vještiuce, Vampire, djeda mraza, isusa, anđele i boga, vukodlake…..
      Što ti se desilo kada si odrastao?
      Prestao si vjerovati u sve priče osim one o Bogu.
      A ta biblija je skup priča svakojakih, puno starijih od biblije
      ali prerađenih da bi svjetinu držali pokorenu.
      Ajde još u srednjem vijeku kada su ljudi bili glupi i neobrazovani ko stupovi, a crkva je ljubomorno čuvala sva znanja, čak i pismenost.
      Ali dans, da vjerujete u bajke.
      Siguran sam da ne vjerujete, a trolanje po potralima vam koristi kao pokora

7. Ratko Cikovic

rujan 30, 2017 kod 10:53 pm

Bog ne postoji

8. Martin Peters

rujan 30, 2017 kod 11:56 pm

Rado cu vam pokazati vanzemaljce

9. Sasa Vucicevich

listopad 1, 2017 kod 12:07 am

ako se uzme u obzir šta je svemir bilo bi neviđeno glupo da smo sami

10. Kristijan Drcic

listopad 1, 2017 kod 4:51 am

Ako nisu do sad saznali nikad ni nece

11. Sokolic Alan

listopad 1, 2017 kod 5:56 am

Sta nisu ameri i sve svijetske sile vec godinam u kontaktu sa drugom inteligentnom vrstom sa druge planete ?

12. Goran Vedriš