Svemir

Znanstvenici uočili crnu rupu toliko veliku da ne bi trebala ni postojati u našoj galaksiji

Astronomi su otkrili crnu rupu u Mliječnoj stazi toliko veliku da dovodi u pitanje postojeće modele razvoja zvijezda, objavili su u četvrtak znanstvenici.

LB-1 je 15.000 svjetlosnih godina udaljena od Zemlje i ima masu 70 puta veću od Sunca, prema časopisu Nature.

Procjenjuje se da Mliječna staza sadrži 100 milijuna zvjezdanih crnih rupa no LB-1 je dvostruko veća od onog što su znanstvenici mislili da je moguće, kazao je Liu Jifeng, profesor s kineskog nacionalnog astronomskog opservatorija koji je vodio istraživanje.

“Crne rupe tolike mase ne bi trebale ni postojati u našoj galaksiji prema većini sadašnjih modela evolucija zvijezda”, dodao je.

Znanstvenici vjeruju da postoji dvije vrste crnih rupa.

Češće su zvjezdane crne rupe do 20 puta veće od Sunca koje se formiraju kada se središte vrlo velike zvijezde uruši.

Supermasivne crne rupe su najmanje milijun puta veće od Sunca i njihovo je porijeklo nepoznato.

Znanstvenici vjeruju da tipična zvijezda u Mliječnoj stazi odbacuje većinu plinova uz pomoć zvjezdanih vjetrova sprječavajući pojavu crne rupe veličine LB-1, kaže Liu.

“Sada će teoretičari morati odgovoriti na izazov i objasniti njezin nastanak”, napisao je u priopćenju.

‘Nova vrsta’ crne rupe

Astronomi tek pokušavaju dokučiti “obilje crnih rupa i mehanizme njihova nastanka”, kaže David Reitze, fizičar na kalifornijskom institutu za tehnologiju Caltech koji nije bio uključen u otkriće.

Opservatorij na Caltechu ranije je otkrio valove u prostor-vremenu koji sugeriraju mogućnost crnih rupa u udaljenim galaksijama koje su mnogo veće od onog što je po znanstvenicima moguće.

zvjezdane crne rupe obično se stvaraju nakon eksplozija supernova, fenomena koji se događa kad izgaraju vrlo velike zvijezde na kraju svoja ‘života’.

Slučaj LB-1′ pokazuje  da se radi o novoj vrsti crne rupe koja nastaje drugim mehanizmima, kaže Reitze.

LB-1 je otkrio međunarodni tim znanstvenika uz pomoć kineskog teleskopa LAMOST.

Dodatni podaci s dva najveća svjetska optička telekopa u Španjolskoj i SAD-u potvrdili su veličinu LB-1, koju su kineski znanstvenici opisali kao fantastičnu.

Znanstvenici otkrivaju crne rupe uz pomoć zračenja koje emitiraju no metoda ima ograničenja jer se može primijeniti na malom broju sustava crnih rupa u kojima druge zvijezde kruže u blizini crne rupe i emitiraju zrake koje se mogu uočiti, kaže Liu.

Umjesto toga tim je otkrio LB-1 prateći kretanja “ogromnog broja zvijezda tijekom dugog vremena” te je uspio otkriti LB-1 na temelju gibanja ‘partnerske’ zvijezde, kaže Liu.