Neuroznanost

Znanstvenici uspjeli moždane valove prevesti u rečenice

Znanstvenici su napravili korak naprijed u dešifriranju onoga što osoba govori samo gledajući njene moždane valove dok govori. Uspjeli su osposobiti algoritme za prebacivanje obrazaca iz mozga u stvarnom vremenu, i to sa stopom grešaka ispod tri posto.

Prije su te takozvani moždani strojevi imali ograničen uspjeh u dekodiranju neuronske aktivnosti. Međutim, istraživanje objavljeno u magazinu Nature Neuroscience donosi drugačiju sliku, prenosi BBC.

Ranije su znanstvenici uspjeli samo dekodirati fragmente izgovorenih riječi ili mali postotak riječi sadržanih u određenim frazama. Stoga su stručnjak za strojno učenje Joseph Makin sa Sveučilišta u Californiji i njegove kolege pokušali poboljšati točnost dekodiranja.

Četiri volontera naglas su čitala rečenice, dok su elektrode snimale njihovu moždanu aktivnost. Potom je njihova moždana aktivnost unesena u računalni sustav koji je stvorio reprezentaciju karakteristika koje se redovno pojavljuju u tim podacima. Ti obrasci se povezuju s ponavljanim značajkama govora, poput samoglasnika, suglasnika ili naredbi dijelovima usta.

Drugi dio sustava dešifrira ovu reprezentaciju, riječ po riječ, kako bi stvorio rečenice.

Međutim, autori slobodno priznaju slabosti istraživanja. Naprimjer, govor koji su dešifrirali bio je ograničen na 30-50 rečenica. Istraživači dodaju da strojna veza identificira pojedinačne riječi, a ne samo rečenice.