Prije nešto više od mjesec dana Instagram je predstavio Reels, a sada se pojavio i YouTube sa svojim novim alatom Shorts. Obje novine predstavljene od strane YouTube-a i Instagrama imaju samo jedan važan zadatak – privući korisnike TikToka te tako usporiti nagli rast ove popularne društvene video mreže. No, mogu li Instagram i YouTube biti kvalitetni konkurenti inovativnom TikTok-u?
TikTok kao opasni konkurent dobro stojećim digitalnim platformama
Vjerojatno ne treba naglašavati kako je TikTok u poprilično kratkom vremenu izgradio zavidnu bazu korisnika, čime je usadio određeni strah dobro stojećim društvenim mrežama. Naime, u svijet tehnologije stvari se vrlo brzo mijenjanju, a korisnici su bez previše razmišljanja spremni prihvatiti nove trendove te odbaciti stare. Dakle, TikTok kao nova popularna pojava na tržištu mogao bi uvelike naštetiti dosadašnjim ključnim igračima tržišta – kao što su Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, itd.
Brzi rast TikToka baziran je isključivo na sjajnoj ideji i vrhunskim alatima koji se nude unutar TikTok aplikacije. Brzinsko, jednostavno i kreativno snimanje zanimljivih video materijala – mamac je mnogim kreatorima sadržaja. S druge strane, viralna popularnost TikToka privukla je na mrežu mnogobrojne korisnike – pa je TikTok u svega 2-3 godine postao ozbiljan konkurent svim društvenim mrežama. Prema nedavno objavljenim podacima TikTok ima više od 800 milijuna korisnika širom svijeta, dok je sama TikTok aplikacija preuzeta više od 2 milijarde puta. Respektabilne brojke, koje iznimno brzo rastu.
Instagram i YouTube prepoznali priliku za budući uspjeh
Razvoj inovacija na području društvenih mreža već godinama ima jedan te isti princip. Društvene mreže testiraju nove funkcionalnosti i kada se pojavi neka iznimno popularna, ubrzo ostale društvene mreže kopiraju tu funkcionalnost unutar svoje postojeće infrastrukture. Dakle, danas imamo na tržištu hrpu društvenih mreža kod koji je većina funkcionalnosti jednaka – jer svi žele ono što je popularno.
Popularnost TikToka i jedinstvenog načina objavljivanja šaljivih video materijala potaknula je Instagram i YouTube da se okrenu razvoju slične funkcionalnosti unutar svojih aplikacija. Ovih su dana inženjeri dotičnih kompanija u tome uspjeli te je nedavno predstavljen Reels na Instagramu, a sada i Shorts na YouTube mreži. Iako biste na prvu možda pomislili kako je kopija lošija od originala – činjenica je da je Reels već prikupio veliki broj zaljubljenika na Instagramu (a tek je nedavno slavio jedan mjesec postojanja).
Instagram Reels već ima mnoštvo kreatora
Instagram je po mnogima trenutno najpopularnija mreža na svijetu (iza nedodirljivog Facebooka, koji je usput ionako vlasnik Instagrama). Iako je Instagram u samom početku bio zamišljen kao jednostavna društvena mreža na kojoj će se objavljivati samo fotografije, evolucijom i prilagođavanjem novim trendovima – Instagram je postao puno više od toga. Danas na Instagramu uz jednostavne fotografije možete objavljivati i video materijale, storije, ankete, carousele, itd. Od nedavno na Instagramu je i Reels – kao izravna konkurencija popularnom TikToku.
Instagram Reels korisnicima omogućuje kreiranje i objavljivanje kratkih video materijala u čijem bi fokusu trebala biti kreativnost i zezancija. Iako relativno nova, ova je funkcionalnost već privukla mnogobrojne kreatore pa danas Instagram Reels susrećemo prilikom svakog obilaska Instagrama. Pozitivna stvar za dizanje popularnost ove funkcije jest i to što se Instagram Reels može objaviti na feed-u korisnika pa je samim time vidljiv pratiteljima (bez potrebe za odlaskom u neke posebne aplikacije ili izbornike).
Slobodno možemo reći kako Instagram Reels već sada konkurira TikTok-u, no na sebi svojstven način. Naime, temeljna ideja lansiranja Instagram Reels-a vjerojatno nije privlačenje korisnika s TikToka, već zadržavanje postojećih korisnika Instagrama (jer uz novu funkcionalnost nemaju potrebe prelaziti na TikTok).
Može li YouTube Shorts ugroziti TikTok?
YouTube je prije nekoliko dana javnosti predstavio svoje rješenje za krate video uratke – naziva Shorts. Navedena funkcionalnost namijenjena je kreatorima video sadržaja koji žele stvarati kratke video materijale direktno sa svojeg pametnog telefona. Zanimljivo, YouTube je Shorts pustio bez previše testiranja jer žele vidjeti kako će korisnici ove popularne video platforme reagirati na ovu novost.
Činjenica je da YouTube koristimo na jedan drugačiji način, nego li ostale društvene mreže. Stoga, postavlja se pitanje ima li lansiranje Shorts funkcionalnosti uopće smisla provoditi na YouTube-u? Dakako, YouTube želi ostati u trendu s funkcionalnostima na ostalim društvenim mrežama pa je nakon nedavnog lansiranja priča na YouTube-u – ovo nekako prirodan potez koji je trebao uslijediti. Možda YouTube Shorts i neće postići neke zapaženije rezultate, ali će korisnici podsvjesno znati da na raspolaganju imaju i tu mogućnost – pa isti neće trebati tražiti na TikToku ili Instagramu.
Je li TikTok sada u problemima?
Ovo je definitivno vrlo zanimljivo pitanje, na koje je teško dati neki konkretan odgovor. Instagram je uvođenjem priča uspio suzbiti popularnost Snapchata pa samim time postoji mogućnost da Instagram našteti i TikTok-u. Za YouTube je teško povjerovati da će Shorts-om ugroziti bilo koga jer na ovu platformu ionako korisnici dolaze iz sasvim drugačijih razloga pa ova funkcionalnost vjerojatno neće biti iznimno popularna. Dakako, uvijek je sve moguće.
Više od same konkurencije TikTok vjerojatno brinu najavljene zabrane rada u nekim državama svijeta, među kojima posebni odjek ima SAD. Predsjednik Trump i njegova administracija žele zabraniti rad TikToka u SAD-u ili zahtijevaju prodaju udjela nekoj američkoj kompaniji. Teško je vjerovati da će TikTok prepustiti dio poslovanja Amerikancima, no žele li opstati na tom velikom tržištu trebat će nešto učiniti. Takav razvoj situacija dovodi do nemira unutar samog TikToka, a kada na to pridodamo i razvoj konkurenta – pitanje je što će se desiti s ovom mrežom u narednim mjesecima i godinama. U svemu tome priliku vide Instagram i YouTube – koji spremno čekaju nove korisnike željne inovativnih funkcionalnosti.
Mogu li Instagram i YouTube “uništiti” popularnost TikToka? Napiši mišljenje u komentare.